بی‌توجهی معنادار دیجی‌کالا به فروشندگان؛ داستان تکراری تاخیر دیجی‌کالا در تسویه حساب با فروشندگان!

به نظر می‌رسد تسویه حساب به موقع دیجیکالا با فروشندگان (سِلِر) خود تبدیل به یک رویا شده است. دیجیکالا مانند همیشه در ارسال صورت حساب و تسویه حساب با فروشندگان خود تاخیر داشته و این اتفاق فروشندگان را با مشکلات متعدد مواجه کرده است.

تاخیر‌های متعدد و طولانی مدت دیجیکالا در تسویه حساب 15 روزه با فروشندگان خود، انتقادهای بسیاری را همراه داشته و صدای فروشندگان از این بی‌نظمی و بی‌برنامگی دیجیکالا بلند شده است.

البته زمانی که پای صحبت‌های فروشندگان دیجیکالا می‌نشینید، از مشکلات بسیار زیادی انتقاد می‌کنند، اما به تازگی تسویه دوره بیستم آذر چندین روز است که تاخیر داشته و مشخص نیست که چه زمانی با فروشندگان خود تسویه حساب می‌کند!

تاخیر در تسویه فروش سلرهای دیجیکالا، مشکلات متعددی را برای فروشندگان این فروشگاه بزرگ ایجاد می‌کند. علاوه بر بی‌تعهدی و بدقولی دیجیکالا در تسویه حساب‌ها که باعث می‌شود برنامه‌های مختلف فروشندگان برای درآمد و هزینه‌های زندگی شخصی‌شان به مخاطره بی‌افتد، تمام کسانی که در بازار مشغول به کار هستند می‌دانند که این گونه بدقولی‌ها باعث می‌شود تا چک‌های بسیاری برگشت بخورد و اعتبار بسیاری از افراد از بین برود.

بی‌تعهدی دیجیکالا نسبت به کسب و کار فروشندگان خود و بد قولی در تسویه حساب‌ها به راحتی می‌تواند زندگی شخصی و کسب و کار فروشندگان را دچار چالش کند اما با توجه به انتقاد‌های متعدد فروشندگان به این وضع، به نظر می‌رسد دیجیکالا اهتمامی برای رفع این مشکل ندارد.

طبق آنچیزی که فروشندگان دیجیکالا می‌گویند، سیستم ارسال صورتحساب و تسویه حساب این فروشگاه اینترنتی با فروشندگان خود به صورت 30/30 بود، یعنی در انتهای هر ماه صورت حساب فروش به فروشنده ارسال می‌شد و 30 روز بعد، آن صورت حساب با فروشنده تسویه می‌شد. درواقع فروشنده برای دریافت پول فروش خود در ابتدای یک ماه، باید نزدیک به 60 روز صبر می‌کرد!

اما پس از انتقادهای فراوان به این وضع، دیجیکالا دوره ارسال صورت حساب و تسویه حساب را به 15/15 تغییر داد، یعنی روز ابتدایی و نیمه هر ماه صورت حساب برای فروشنده ارسال می‌شد و 15 روز پس از دریافت هر صورت حساب با فروشنده تسویه می‌شد. اما زمان تسویه حساب با بدقولی‌های مکرر دیجیکالا از 15 روز به 20 روز افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر دوره ارسال صورت حساب و تسویه حساب 20/15 است، یعنی به عنوان مثال صورت حساب فروش 15 روز دوم ماه را در انتهای آن ماه دریافت و در روز بیستم ماه بعد تسویه می‌شود.

حال دیجیکالا قرار بود تا تسویه حساب نیمه دوم ماه آبان را در روز بیستم آذر به حساب فروشندگان خود واریز کند اما این تسویه حساب مجددا به تاخیر افتاده و با توجه به بدقولی دیجیکالا، مشخص نیست که چه زمانی این پول تسویه می‌شود. در عین حال صورت حساب نیمه ماه آذر هم هنوز برای بسیاری از فروشندگان ارسال نشده و به این ترتیب واریز پنجم دی‌ماه نیز قطعا با تاخیر زیادی همراه خواهد بود.

در این خصوص با چند فروشنده با سابقه در دیجیکالا صحبت کردیم تا نظرشان در خصوص تاخیر در تسویه حساب فروش را جویا شویم:

در ابتدا با آقا مصطفی هم صحبت شدیم، مصطفی از فروشندگان با سابقه لوازم جانبی موبایل در دیجیکالا است و در خصوص تاخیر در تسویه حساب‌ها انتقادات فراوانی دارد، او در این مورد گفت: در مجموع 8 روز هست که تسویه نکرند، در ابتدا قرار بود یکم و شانزدهم هر ماه تسویه کنند اما بعدا 5 روز به آن اضافه شد، یعنی پنجم و بیستم که به آن هم عمل نکردند و سه روز دیگر اضافه شده است.

آقا مصطفی در خصوص این که آیا تاخیر در تسویه حساب سابقه داشته یا خیر توضیح داد: این اولین بار نیست که در پرداخت‌ها تاخیر دارند، حداقل 3 یا 4 ماه می‌شود که به صورت پیاپی پرداخت‌ها با تاخیر تسویه می‌شود.

این فروشنده دیجیکالا تاکید داشت که هر زمان که در نرخ ارز تغییراتی ایجاد می‌شود، در پرداخت‌ها تاخیر داریم.

 

آقا مصطفی با انتقاد از شیوه تسویه حساب دیجیکالا با فروشندگانش تاکید کرد: چرا وقتی که خرید قطعی شده با فروشنده بعد از 15 روز تسویه می‌شود؟ در صورتی با فروشندگان بزرگتر بعد از 5 روز تسویه می‌کنند! چرا انقدر تمایز وجود دارد؟ چرا انقدر اصرار دارند که می‌توانید با سود روز شمار 18 تا 21 درصد از بانک تسویه کنید؟ چه مافیایی پشت این کار است؟ آیا این تاخیرها در تسویه برای جهت‌دهی به آن سمت است که به نظر من بله همین است و درصد زیادی هم می‌شود!

با فروشنده دیگری به نام فرشاد به گفتگو نشستیم، آقا فرشاد از قدیمی‌های دیجیکالا است و می‌گوید که حداقل پنج سال در دیجیکالا سابقه دارد، یعنی تقریبا از زمانی که دیجیکالا سیستم فروش مارکت پلیس را ارائه داد، آقا فرشاد با این فروشگاه همکاری داشته، آقا فرشاد هم انتقادات فراوانی از سیاست‌های کاری دیجیکالا داشت اما در خصوص تاخیر در تسویه حساب‌ها گفت: دیجیکالا سال گذشته با کلی کبکبه و دبدبه و اعلام این که ما به فکر فروشندگان هستیم، بازه تسویه حساب را از 30/30 به 15/15 تغییر داد، اما همواره تاخیر در پرداخت وجود داشت و یکی دو دوره قبل علنا اعلام کردند که دوره صورت حساب و پرداخت 20/15 است.

این فروشنده ادامه داد:

انتظار داشتیم در دوره جدید تاخیر در پرداخت نداشته باشیم و سر روز مقرر تسویه حساب انجام شود که متاسفانه در کمال تعجب بازهم این بازه به تاخیر خورده و در حال حاضر به ما گفتند که شاید بیست و چهارم آذر با ما تسویه کنند، در حالی که من چک دست مردم دارم و به دیجیکالا اعتماد کردم و واقعا پشیمان هستم.

آقا فرشاد در خصوص مشکلاتی که تاخیر در تسویه حساب به وجود می‌آورد گفت: ما نمی‌توانیم به حرف دیجیکالا اعتماد کنیم، ممکن است دفعه بعد پس از 9 روز یا 10 روز با ما تسویه کنند و به این شکل نه می‌توان چک دست مردم داد و نه بر روی پول حساب باز کرد، متاسفانه از رسوب پول ما درآمد نامشروع کسب می‌کنند و دو سه سال است که این وضع ادامه داد. من با چک خرید می‌کنم و همواره چند روز پس از زمان مشخص شده توسط دیجیکالا چک صادر می‌کنم اما این تاخیر در تسویه توسط دیجیکالا باعث می‌شود که باز هم پس از چند روز پول به حساب من نیاید، زمان بیشتری هم نمی‌توان برای صادر کردن چک در نظر گرفت زیرا عمده‌فروشان قبول نمی‌کنند.

وی در خصوص سابقه تاخیر در پرداخت‌ها گفت: در چندین ماه گذشته همواره پرداخت‌ها با تاخیر بوده، در واقع چند سال است که سلرهای معمولی پول خود را با تاخیر دریافت می‌کنند.

فروشنده دیگری با نام ابوالفضل با اشاره به تاخیر طولانی در ارسال صورت حساب نیمه اول آذر گفت: باید در نیمه ماه صورت حساب برای ما ارسال می‌شد اما بیش از یک هفته گذشته و خبری نیست. ببینید وقتی صورت‌حساب‌ها با تاخیر ارسال می‌شود دیگر معلوم است پرداختی‌ها به چه شکل است.

آقا ابوالفضل اعلام کرد که بسیاری از همکارانش از فروشندگی در دیجیکالا ناراضی هستند و یا پنل فروششان را بسته‌اند یا در آستانه غیرفعال کردن فروشگاهشان هستند. به گفته این فروشنده، فروشندگان دیجیکالا از رانندگان اسنپ هم ناراضی‌تر و معترض‌تر هستند.

فروشنده دیگری به نام سینا تاکید کرد که روند تاخیر در ارسال صورتحساب و پرداختی همیشگی است. این فروشنده با انتقاد از روند تسویه حساب دیجیکالا اعتقاد داشت در حالی که دیجیکالا از فروشندگان انتظار دارد اصالت کالا، تعهد در ارسال یا موارد این‌چنینی را رعایت کنند و با کوچک‌ترین خطایی، جریمه‌های سنگین برای سلرها در نظر می‌گیرد، ما هم انتظار داریم تا آن‌ها به تعهداتشان عمل کنند. قرار بود روز بیستم آذر تسویه کنند که خبری نشد!

با توجه به صحبت‌های انجام شده به نظر می‌رسد نارضایتی در میان فروشندگان دیجیکالا فراگیر شده و عمق پیدا کرده است، حتی بسیاری از فروشندگان قید همکاری با این فروشگاه اینترنتی را زده و روش‌های دیگری را برای فروش محصولات خود در بستر فضای آنلاین یا فضای مجازی در نظر گرفته‌اند.

تاخیر‌های مکرر و طولانی در تسویه حساب دیجیکالا با فروشندگان خود آنهم در وضعیت این روزهای بازار که قیمت ارز مدام در حال افزایش است، آسیب‌های جبران ناپذیری برای فروشندگان خرد و کوچک دیجیکالا به همراه دارد، یکی از فروشندگان اعتقاد داشت که دیجیکالا از فروشندگان سرمایه‌دار یا خلاف‌کار خوشش می‌آید و آنهایی که جنس‌های ارزان را وارد کشور کرده و با قیمت بالا در دیجیکالا می‌فروشند می‌توانند با این وضع ادامه دهند واگر نه فروشندگان خرد با این وضع بازار و انواع و اقسام کمیسیون‌ها، هزینه ارسال، پردازش، مالیات و جریمه‌ها زیر پای دیجیکالا له خواهند شد!

9 در مورد “بی‌توجهی معنادار دیجی‌کالا به فروشندگان؛ داستان تکراری تاخیر دیجی‌کالا در تسویه حساب با فروشندگان!”

  1. آرتا جمالی

    دزد هم دزد های قدیم حداقل از بدبخت بیچاره ها نمی‌زدند و حرمت یه جاهایی رو نگه میداشتن اینها اصلا شهرام بهرام ندارن هرکی وارد بشه سورش رو جا میزنن

  2. بیشتر سود دیجی کالا از رسوب پول فروشندگان و جریمه‌های کذایی که با ایجاد باگ در تاریخ ایجاد محموله به فروشنده تحمیل می‌شود است،

    سودش در این است که تاخیر بخورد و سوبله جریمه بگیرد و سایت طوری طراحی شده که اگر محموله را درون بازه مقرر تحویل انبار دهی دیر می‌رسد و مبلغ بالایی جریمه میخورد!

    فروشنده بعد از ۲۰ ۳۰ جریمه خودش به تجربه در می‌یابد که نباید به بازه تعیین شده دیجی کالا برای تحویل اهمیت دهد و خودش باید سریع زودتر از بازه به انبار بدهد که آن هم احتمال تاخیر و گم شدن دارد.

    یک پا آمریکای مستکبر جهانخوار است در دل ام‌القری اسلام.

    1
    4
  3. امروز 27 بهمن شده هنوز تسویه حسابی که قرار بوده 19 بهمن انجام بشه رو واریز نکردن به پشتیبانی هم زنگ میزنم دیگه راحت قطع میشه هیچکس حداقل تلفن رو بر نمیداره . راحت تسویه این ماه رفت برای یکشنبه با 11 روز تاخیر ! تازه اگر یکشنبه واریز کنن

  4. اینا با اعتراض کلامی تغییر نمیکنن اگر نه با این همه انتقاد تا الان رویشون عوض شده بود. ظاهرا نارضایتیمون رو یه جور دیگه باید نشون بدیم وگرنه همیشه همین رویه خواهد بود و برای فروشنده همین که هست از سرشم زیاده .حداقل نباید بزاریم لقمه ای رو که دیجی کالا از سهم فروشنده میببرره راحت بره پایین. نارضایتتون رو از فقط از طریق دهن به دهن گذاشتن با اپراتور و چارتا وکیل گردن کلفت نشون ندید و گرنه همیشه همین آش و همین کاسست اینا تا هرچقدر که بتونن میگیرن. باید جلشون رو بگیرید حتی شده یه ضرر فیزیکی کوچیک ….. . هیچ راه دیگه ای نیست.

  5. عملا داره فروشنده ها رو سرکیسه میکنه به هر روشی
    دیجی کالا دیگه شده دزد سر گردنه
    ی داستانی هم هست اینه که مشتری میتونه هر بلایی سر جنس بیاره و برگشت بزنه دیجی کالا هم هیچ گونه بررسی نمیکنه خیلی راحت سر غروشنده ها رو کلاه میزاره و پورساندش رو میگیره و تمام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH