سفارش بزرگ تسلا به TSMC رسید؛ سامسونگ در رقابت تولید تراشه‌های 4 نانومتری مغلوب شد

آخرین گزارشات منتشر شده صریحا نشان می‌دهند که شرکت تسلا با مدیریت ایلان ماسک، قرارداد تولید تراشه‌های 4 نانومتری خود را با غول تایوانی تولیدکننده نیمه‌هادی موسوم به TSMC نهایی نموده است. چند ماه قبل گزارش شد که تسلا سفارش بزرگ تولید تراشه‌های 4 نانومتری خود را به TSMC واگذار نموده و انعقاد قرارداد با این شرکت تایوانی را نسبت به سامسونگ ترجیح داده است. این تراشه‌های 4 نانومتری در آینده برای سیستم‌های خودران اتومبیل‌های تسلا به‌ کار گرفته خواهند شد.

بر اساس اعلام وبسایت DigiTimes Asia، توافق میان شرکت‌های تسلا و TSMC هم‌اکنون نهایی شده و بدین‌ترتیب تسلا هفتمین مشتری بزرگ TSMC در جهان قلمداد می‌شود. بر اساس گزارشات، کارخانه TSMC در ایالت آریزونا یکی از سایت‌های تولیدی تراشه‌های 4 نانومتری به‌شمار رفته و تولید انبوه این نیمه‌هادی‌ها را در سال 2024 آغاز خواهد کرد. TSMC در سال گذشته فرآیند ساخت کارخانه آریزونا را به پایان رساند و حدودا 250 نفر نیروی کار آمریکایی را جهت فعالیت در این کارخانه استخدام کرد.

نه‌تنها تسلا بلکه تیم کوک؛ مدیرعامل اپل نیز اعلام کرده که این شرکت به‌دنبال خریداری تراشه‌های 3 نانومتری تولید شده توسط کارخانه TSMC واقع در ایالت آریزونا است. TSMC تولید این تراشه‌ها را در سال 2024 و تقریبا همزمان با ساخت تراشه‌های 4 نانومتری برای شرکت تسلا آغاز خواهد کرد. مارک لیو؛ رئیس TSMC ضمن برگزاری رویدادی در اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که با آغاز فعالیت کارخانه جدید آریزونا، این مرکز درآمد 10 میلیارد دلاری را برای کمپانی به ارمغان خواهد آورد.

تحلیل‌گران حوزه صنعت معتقدند که این موضوع به منزله یک ضربه بزرگ برای غول کره‌ای تولیدکننده نیمه‌هادی یعنی سامسونگ خواهد بود. بعلاوه به‌نظر می‌رسد که این معامله بزرگ بر سودآوری سامسونگ طی چند سال آینده تاثیرگذار خواهد بود. اخیرا گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد طی 3 ماهه سوم سال 2022 میزان عقب‌ماندگی سامسونگ از TSMC در بازار جهانی نیمه‌هادی به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است.

شکاف میان TSMC و سامسونگ در 3 ماهه چهارم سال 2021 برابر با 33.8 درصد بود و این رقم در 3 ماهه سوم سال 2022 به 40.6 درصد افزایش پیدا کرد. بنابراین می‌توان اعلام کرد که واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ در شرایطی پیچیده و دشوار قرار گرفته است.

با این‌حال از سوی دیگر تسلا، شرکت سامسونگ را به‌عنوان تامین‌کننده ماژول دوربین برای سیستم خودران ویژن خود برگزیده است. بر اساس برخی شایعات، تسلا در سایبرتراک و سایر خودروهای برقی آینده خود از ماژول‌های دوربین ساخت سامسونگ استفاده خواهد کرد؛ اگرچه این موضوع هنوز به‌طور رسمی تائید نشده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH