موس عمودی چیست، چگونه کار می‌کند و از کجا می‌توان آن را خرید؟

در این مقاله به تجربه کار با موس های عمودی پرداخته‌ایم و فواید و مضرات آن را بررسی کرده‌ایم.

موس عمودی نوعی ماوس است که به صورت عمودی روی میز قرار می‌گیرد و دکمه‌ها و چرخ اسکرول آن 90 درجه نسبت به حالت عادی می‌چرخند. در حالی که عملکرد آن متفاوت از یک ماوس کامپیوتر معمولی نیست، واکنش بدن شما به دوره‌های طولانی اسکرول را بسیار بهبود می‌بخشد.

زمانی که از یک ماوس تخت یا همان ماوس معمولی استفاده می‌کنید و دست شما روی آن قرار دارد، مچ دست شما از سطح میز بلندتر می‌شود. با این حال، یک ماوس عمودی به دست شما اجازه می‌دهد تا در موقعیتی که شست به سمت بالا باشد روی آن قرار بگیرد که کارآمدتر و ایمن‌تر است. ماوس‌های عمودی معمولا مانند دیگر ماوس‌ها دارای دکمه‌های چپ و راست و دکمه‌های اسکرول برای بالا و پایین رفتن صفحات هستند.

شما می‌توانید این ماوس‌ها را در اندازه‌ها، طرح‌ها و قیمت‌های مختلف تهیه نمایید و بهترین مورد را برای خودتان پیدا کنید. یک موس عمودی برای نگه داشتن دست در حالت دست دادن عمودی طراحی شده است. این کار استخوان‌های اولنا و رادیوس و مفاصل آرنج و شانه را در وضعیت طبیعی نگه می‌دارد. در مقابل، در ماوس سنتی کف دست به پایین بوده که می‌تواند به مرور زمان فشار زیادی بر مناطق ذکر شده وارد کند.

این مقاله را بخوانید: بررسی موس عمودی و خاص دیلاکس

بهبود سندرم تونل کارپال با موس عمودی

سندرم تونل کارپال وضعیتی است که در اثر فشار بر عصب میانی که از دست و مچ عبور می‌کند، ایجاد می‌شود. نتیجه آن نیز درد، سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی در دست و ساعد است.

مطالعات در مورد مزایای تجهیزات کامپیوتری ارگونومیک، از جمله ماوس‌های عمودی، در مورد این سندرم بی‌نتیجه است. با این حال، چندین مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که ماوس‌های عمودی فشار روی مچ دست را کاهش می‌دهند. یکی از مقالاتی که توسط مؤسسه ملی بهداشت منتشر شد، نشان داد که استفاده از ماوس عمودی به جای ماوس صاف، چرخش مچ دست و نیاز به حرکت عضلات مچ را کاهش می‌دهد.

جلوگیری و درمان درد استفاده زیاد از ماوس

یک بیماری استفاده بیش از حد از ماوس وجود دارد که باعث درد در دست، مچ، شانه و گاهی اوقات گردن می‌شود. این وضعیت ناشی از نحوه تعامل دست با یک ماوس تخت معمولی است. فشار روی مچ دست و عدم پشتیبانی از بازو هنگام استفاده از ماوس منجر به سوزش یا درد در نواحی آسیب دیده می‌شود. این مورد معمولاً در کارکنان اداری رایج است و می‌تواند بسیار دردناک باشد و منجر به بازنشستگی شود.

مطالعه‌ای از مؤسسه ملی بهداشت تأثیر استفاده از ماوس‌های ارگونومیک را برای کاهش اثرات این بیماری بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که استفاده از یک ماوس ارگونومیک اثرات نامطلوب بسیار کمتری روی ساعد و شانه نسبت به یک ماوس تخت ایجاد می‌کند.

ممکن است استفاده از رایانه را برای افراد مبتلا به آرتریت کم‌دردتر کند

برای کسانی که آرتریت در دست‌ها، مچ، بازو یا شانه دارند، افزایش ارتفاع موقعیت مچ دست ناشی از استفاده از ماوس معمولی، می‌تواند دردناک باشد. با این حال، مواردی مانند صفحه کلیدهای ارگونومیک و موس عمودی ممکن است به افراد مبتلا به آرتروز کمک کند تا از خم شدن، چرخش یا تحمل وزن غیرضروری روی مچ دست خودداری کنند.

تجربه کار با موس عمودی

به طور کلی نباید ابتدا توقع داشته باشید تا بتوانید به خوبی با این ماوس‌ها کار کنید، چراکه با عاداتی که مربوط به موقعیت کلید‌ها و شکل ماوس می‌شود، اصلا همخوانی ندارد. اما به مرور یا حتی پس از چند ساعت شما می‌توانید به خوبی از این ماوس‌ها استفاده کنید. در کل استفاده از آن‌‌ها برای کسانی که مدت طولانی از ماوس استفاده می‌کنند، وب‌گردی می‌کنند و یا از نرم‌افزار‌های خاص مثلا برای تدوین یا آفیس بهره می‌برند، بسیار کار آمد خواهد بود و در مواردی می‌تواند برای برخی از بازی‌ها (مثلا استراتژیک) نیز انتخاب بهتری باشد.

تجربه کار با موس عمودی تجربه‌ای خاص و جذاب است. تصور کنید که نحوه تعامل شما با سیستمی که هر روز با آن کار می‌کنید کمی متفاوت‌تر شود در حدی که شاید دقایق اول استفاده از این نوع ماوس، کلافه‌ شوید. اما به مرور به آن عادت خواهید کرد و تاثیر بسیار خوبی که روی سلامتی دارد را خواهید دید. ضمن اینکه در ماوس‌های عمودی استفاده از کلیدهای اضافه و کاربردی ماوس‌ها بسیار راحت‌تر است چرا که انگشت شست شما همیشه برروی آن‌هاست.

از کجا موس عمودی بخریم؟

ارزیف شاپ به‌عنوان نخستین فروشگاه آنلاین ایران با امکان خرید با ارز دیجیتال، مدتی هست که فعالیت خودش را آغاز کرده و اتفاقا چند مدل موس عمودی را به‌صورت باسیم و بی‌سیم موجود کرده تا بتوانید به‌راحتی با ریال از طریق درگاه پرداخت بانکی و یا به‌صورت مستقیم با ارز دیجیتال آن‌ها را بخرید و تجربه متفاوتی داشته باشید. برای خرید موس عمودی به این فروشگاه سر بزنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH