آیا سامسونگ به کپی‌برداری از اپل روی آورده است؟

گوشی‌های جدید گلکسی S23 ، S23+ و S23 Ultra کمتر از دو هفته تا معرفی رسمی فاصله دارند و جای تعجب نیست که ما همچنان رندرهایی با ظاهر رسمی از این گوشی‌ها دریافت می‌کنیم.

به نظر می‌رسد یکی از آن رندرهای رسمی، جرقه‌ای را برانگیخته است که در توییتر آن را «فریاد واضح» می‌نامند. این تصویر نمای جانبی گوشی جدید گلکسی اس 23 سامسونگ را نشان می‌دهد که به شدت یادآور عناصر طراحی آیفون 14 پرو است که پاییز گذشته در زمان رونمایی از پرچمداران اپل دیدیم.

در واقع نه تنها نحوه قرارگیری گلکسی اس 23 در تصویر، بلکه قاب آلومینیومی براق گوشی نیز درخشش مشابه آیفون 14 پرو را با رنگ‌های نرم و در عین حال پریمیوم به نمایش می‌گذارد.

سامسونگ به‌عنوان شرکتی که با کمپین‌های تبلیغاتی خود، آشکارا هدف‌گذاری شده تا به اپل و آیفون ضربه‌های زیادی بزند، به نظر می‌رسد که از الهام گرفتن از روش‌های کوپرتینویی‌ها در انجام برخی کارها ابایی ندارد.

همچنین باید به ظاهر گوشی‌های جدید گلکسی اس 23 و اس 23 پلاس توجه کرد، همانطور که مشخص است، بسیاری از کاربران توییتر آن‌ها را کمی «بی‌مزه» می‌دانند و در حالی که برخی واقعاً بسیاری از جنبه‌های طراحی سامسونگ را دوست دارند، باز هم می‌توانند بفهمند که چرا برخی از کاربران اندروید ناامید شده‌اند.

با این حال، این داستان فقط بر اساس این یک تصویر شروع نشده، بلکه جای دارد در مورد رابطه عجیب و غریب (و احتمالاً یک طرفه) سامسونگ با اپل و آیفون صحبت کنیم. طراحی گلکسی S23 نشان می‌دهد که سامسونگ کاملاً از ایده اپل مبنی بر نوآوری آهسته پیروی کرده است و رقابت اندرویدی‌ها را فراموش کرده. این در حالی است که از سویی دیگر بارها اپل را مورد تمسخر در مورد پیشرفت‌های کم در هر نسل، قرار داده است.

سخت نیست که ببینیم سامسونگ 2 تا 3 سال است که از استراتژی «به‌روزرسانی تدریجی» اپل تقلید کرده است. در واقع این حرکت را می‌توان درست دانست، زیرا به این شرکت اهل کره جنوبی زمان کافی می‌دهد تا به جزئیات خاصی از تجربه کاربر توجه ویژه داشته باشد و پرچم‌داران استثنایی Galaxy را با موفقیت ارائه کند (که اخیر موفق نیز بوده است).

مطمئناً منظور این نیست که سامسونگ باید خود را مانند اپل محدود کند و 2 تا 3 سال متوالی گوشی‌هایی با ظاهر تقریباً یکسان به ما تحویل بدهد. قبل از اینکه بپرسید، بله، اپل می‌تواند با این کار کنار بیاید، اما این تنها به این دلیل است که آیفون تنها گوشی در جهان است که iOS را به عنوان سیستم عامل اجرا می‌کند.

از سوی دیگر، سامسونگ در حال رقابت با تعداد زیادی از دیگر سازندگان تلفن‌های اندرویدی است و اخیراً به نظر می‌رسد که برخی از آن‌ها در طراحی بسیار خوب عمل کرده‌اند. بسیاری از خریداران تلفن همراه، بیشتر با چشمان خود انتخاب می‌کنند و بنابراین این جنبه از تلفن‌ها ممکن است بسیار مهم‌تر از آن چیزی باشد که برخی فکر می‌کردند.

برای مثال گوگل دو سال است که برخی از جدیدترین و پردرآمدترین گوشی‌های پیکسل را به لطف گوشی‌هایی با ظاهر بسیار تازه و متفاوت به فروش می‌رساند.

به عنوان مثالی متفاوت از شرط بندی روی ظاهر، Nothing Phone 1 در بازار وجود دارد که در اصل تفاوتی با سایر گوشی های 400 دلاری موجود در بازار ندارد. تفاوت ویژه آن این است که لباسی بسیار براق به تن دارد. بنیانگذار آن یعنی کارل پی به انتخاب Nothing برای تکیه بر طراحی به عنوان یک نقطه فروش اشاره کرده است. با قضاوت بر اساس میزان استقبال از دستگاه، می‌توان گفت این یک آزمایش موفق بوده است.

نمونه دیگری از “تفکر طراحی رو به جلو” در دنیای تلفن‌ها شاید شیائومی باشد، یعنی درواقع شیائومی 13. جالب اینجاست که سازنده گوشی‌های چینی با ارائه موبایل‌هایی با نازک‌ترین حاشیه‌های موجود (عنوانی که قبلاً متعلق به گلکسی S22 بود) به نوعی تلاش می‌کند تا خوش‌نامی خود سامسونگ در این زمینه را بدزدد. شیائومی همچنین به فکر ساخت گوشی‌هایی است که نه تنها کار معمولی خود را انجام می‌دهند، بلکه شبیه به دوربین‌های حرفه‌ای نیز عمل می‌کنند.

نمونه‌های فوق‌الذکر در مورد طراحی (Pixel، Nothing Phone، Xiaomi) بی دلیل مطرح نشد. همه این‌ها تلفن‌ها/طراحی‌هایی هستند که به نظر می‌رسد عموم مردم آن‌ها را دوست دارند و اغلب در رسانه‌های اجتماعی آن‌ها را ستایش می‌کنند. آن‌ها چشم‌نواز هستند، اما همچنین به روش‌های بسیار متفاوتی از دیگران متمایز می‌شوند.

در همین حین، سری جدید گوشی‌های گلکسی اس 23 تقریباً شبیه به نسل‌های قبلی خود به نظر می‌رسند، اگر نه حتی کمی ساده‌تر، حداقل اگر به پشت پرچم‌داران جدید سامسونگ نگاه کنیم اینگونه خواهد بود.

موضوع دیگری که در توییتر مورد بحث قرار گرفته است این است که چرا سامسونگ از اینکه گوشی‌های پرچمدار خود را شبیه به دستگاه‌های میان‌رده‌اش جلوه دهد، نمی‌ترسد و در حالی که این احتمالاً خبر خوبی برای کسانی است که گوشی‌های گلکسی مقرون به صرفه‌تری می‌خرند، می‌‌توان فهمید که چرا طرفداران سامسونگ از این شرکت می‌خواهند که سری 1000 دلاری “S” را از سری 300 تا 500 دلاری “A” متمایز کند.

انتظار می‌رود گلکسی S23 و A54 جدید نه تنها از پشت بلکه از جلو نیز تقریباً یکسان به نظر برسند. باز هم یک خبر عالی برای کسانی که به دنبال خرید گلکسی A54 بوده، است. اما شاید باعث می‌شود کاربرانی که مایل به پرداخت هزینه‌های بیشتر هستند، احساس «خاص بودن» کمتری داشته باشند.

درنهایت همان سامسونگ که در 2 تا 3 سال گذشته از استراتژی اپل برای ارتقای “ایمن اما آهسته” تقلید کرده است، به دلیل “کمتر ماجراجو یا خلاق” بودن در کوپرتینو آشکارا به مسخره کردن اپل ادامه می‌دهد.
همه ما تبلیغات تاحدودی مبهم سامسونگ را دیده‌ایم که آیفون را به عنوان تلفنی برای افراد معمولی (آیفون = خسته کننده) نشان می‌دهد. اما اکنون، احساس می‌کنم باید از مسئولین طراحی و بازاریابی سامسونگ بپرسم که چه اتفاقی افتاده است؟

در هر صورت به عقیده بسیاری گلکسی S23 و S23+ برخی از خوش‌‌ظاهرترین گوشی‌های بازار خواهند بود. این به لطف استفاده سامسونگ از حاشیه‌های متقارن (طبق شایعات امسال حتی نازک‌تر می‌شود) و یک سوراخ کوچک برای دوربین سلفی است که «جزیره پویا» آیفون را شبیه یک شبه‌قاره پویا می‌کند.

اما همانطور برخی معتقدند که گلکسی اس 23 جدید از جلو به مراتب تمیزتر و بهتر از آیفون 14 پرو به نظر می‌رسد، به نظر می‌رسد اتفاق نظر عمومی آنلاین این است که گوشی‌های S23 کمی بی‌مزه و غیر‌هیجان‌انگیز هستند.

شاید عادت «مسخره کردن» اپل از طریق تبلیغات ویدیویی گاهی اوقات خنده‌دار است، اما اغلب ارزشش را دارد. شاید این روش فقط باعث می‌شود که کوپرتینو برندی بالغ‌تر، متمرکزتر و کامل‌تر به نظر برسد، در حالی که باعث می‌شود سامسونگ برخلاف آن به نظر بیاید.

نظر شما در مورد سیاست‌های این دو کمپانی چیست؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH