ژاپن و هلند نیز به جنگ تراشه‌ای آمریکا علیه چین ملحق شدند

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، کشورهای ژاپن و هلند نیز در زمینه اعمال ممنوعیت‌های صنعت تراشه علیه چین به ایالات‌متحده ملحق خواهند شد. منابع خبری ادعا می‌کنند که هدف از انجام چنین اقدامی، تضعیف جاه‌طلبی پکن در زمینه قابلیت‌ تولید تراشه‌های بومی خود است.

در این راستا شرکت هلندی ASML Holding HV از انتقال ماشین‌آلات لیتوگرافی ماوراءبنفش عمیق مورد استفاده جهت تولید تراشه جلوگیری نموده و شرکت ژاپنی نیکون نیز محدودیت‌های مشابهی را علیه کمپانی‌های چینی اعمال خواهد کرد. این تلاش مشترک، نتیجه گسترش سیاست‌های جو بایدن؛ رئیس‌جمهور ایالات‌متحده در راستای محدودسازی توانایی چین برای تولید و توسعه نیمه‌هادی‌های بومی خود است. این تراشه‌ها برای اهداف هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در ارتش به‌کار گرفته می‌شوند؛ اما بر صنعت فناوری تلفن‌ همراه نیز تاثیرگذار هستند.

پیش از این شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده تجهیزات ادعا می‌کردند که ممنوعیت‌ محض داد و ستد آنها با چین بر قدرت رقابت‌پذیری این کمپانی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. در نتیجه دولتمردان هلند و ژاپن نیز سیاست صادراتی خود برای فروش ماشین‌آلات توسط شرکت‌های ASML و توکیو الکترون را مورد بازنگری قرار دادند. پیتر ونینک؛ مدیرعامل شرکت ASML هشدار داد که کنترل صادرات ماشین‌آلات لیتوگرافی به رهبری ایالات‌متحده نهایتا چین را به سوی توسعه فناوری‌های پیشرفته بومی سوق خواهد داد. این مدیر اجرایی خاطرنشان کرد که این‌کار اگرچه یک فرآیند زمان‌بر است؛ اما چینی‌ها نهایتا به آن نقطه خواهند رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH