دو روی اینترنت؛ فیلترینگ و صیانت در ایران و نجات انسان‌های گرفتار زیر آوار در ترکیه

این روزها در حالی اخبار و ویدیوهای متعدد از زلزله سنگین ترکیه و سوریه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که توجه به یک نکته حائز اهمیت است، این اخبار و ویدیوها بدون اتصال اینترنت به دست ما نمی‌رسید.

درواقع اینترنت در ترکیه و سوریه حتی پس از زلزله 7.8 ریشتری، خرابی شدید و کشته شده نزدیک به 4 هزار نفر (بر اساس اطلاعاتی که تا به این لحظه منتشر شده) برقرار است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند.

اما نکته جالب زلزله ترکیه تنها به این مورد ختم نمی‌شود، اتصال اینترنت در ترکیه نه تنها به پوشش اخبار واقعی و رسمی و همچنین انعکاس اتفاقاتی که در این کشور در حال رخ دادن است کمک کرده، بله باعث نجات مردم شده است.

از روز گذشته تاکنون ده‌ها مورد از افرادی که در ترکیه زیر آوار مانده بودند با ارسال توییت یا پست و استوری در اینستاگرام و همچنین ارسال لوکیشن برای دوستان خود در پیام‌رسان‌های اجتماعی، از زنده بودن و نیاز به کمک امدادی خبر دادند.

قدرت واقعی اینترنت را می‌توان در چنین حوادثی به واقع دید، اتصال اینترنت باعث می‌شود شما اخبار را به لحظه و به درستی پوشش دهید، همچنین حتی با استفاده از بستر اینترنت می‌توانید زندگی خود را نجات دهید.

میزان قطعی اینترنت در شهر ملیطه ترکیه

اما این اتفاق بدون ایجاد زیرساخت ارتباطی پایدار توسط دولت ترکیه ممکن نبود، بر اساس گزارش نت بلاکس، اتصال اینترنت در شهر ملیطه ترکیه تنها حدود 10 درصد کاهش پیدا کرده و اتصال بیش از 80 درصد مردم برقرار است. ملیطه یکی از شهرهایی است که بیشترین آسیب را در در زمین‌لرزه اخیر ترکیه تجربه کرد و بخش اعظمی از این شهر تقریبا با خاک یکسان شده است، با این وجود قطعی اینترنت در این شهر بسیار جزئی است.

البته در مناطق دیگر مانند استان ختای، قطعی به 67 درصد هم رسیده است اما درصد اتصال به اینترنت در اکثر شهرهای زلزله زده حدود 80 تا 90 درصد است.

اما این درصدها چه معانی دارد؟ برای درک بهتر این موضوع بهتر است تا وضعیت اینترنت شهرهای بحران‌زده ترکیه را با کشور خودمان مقایسه کنیم.

صیانت و فیلترینگ در ایران

طی چند ماه اخیر به ویژه پایان تابستان و فصل پاییز شاهد قطعی‌های گسترده در اینترنت بودیم، به عنوان مثال نت بلاکس در 28 شهریورماه اعلام کرد که اتصال اینترنت در سنندج کردستان به صفر درصد رسیده است، درواقع اینترنت به طور کلی در این شهر قطع شده بود.

قطع اینترنت در سنندج

همچنین درصد اتصال به اینترنت تهران در روز 26 شهریور به 67 درصد کاهش پیدا کرد. در 30 آبان نیز خبر قطع سراسری اینترنت و کاهش شدید دسترسی توسط نت بلاکس تایید شد.

اما نکته قابل تامل آن است که اینترنت در کشورمان به جز شرایط بحرانی و حساس هم قطع می‌شود، به عنوان مثال پس از پایان اعتراضات، در روز برگزاری کنکور، اینترنت کشور با قطعی شدید مواجه شد، درواقع دسترسی کاربران حتی برای برگزاری کنکور هم قطع خواهد شد.

قطع دسترسی اینترنت رایتل در زمان کنکور

تمام این قطعی‌ها در حالی رخ داده که پلتفرم‌های مشهور و محبوبی مانند اینستاگرام و واتساپ به جمع دیگر برنامه‌های فیلتر شده پیوستند و ضرر هنگفتی به کسب‌و‌کارهای مجازی وارد شد.

بر اساس جدیدترین تحقیقاتی که سایت Top10VPN انجام داده است، طی سال 2022، ایران دومین کشور در جهان بود که بیشترین خسارت اقتصادی از قطع اینترنت و فیلترینگ را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، در سال 2022 تعداد افراد آسیب دیده‌ از قطعی اینترنت نسبت به سال 2021 بیش از 40 درصد افزایش داشته است. همچنین میزان خسارت قطعی اینترنت در سال 2022 نسبت به سال قبل از آن به میزان 323 درصد افزایش داشته است.

با این وجود قرار نیست دولت و مجلس پای خود را از شاهراه اینترنت بردارد، به تازگی حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت اعلام کرده که این طرح در کمیسیون مشترک به تصویب رسیده و به‌زودی برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی در مورد جزئیات طرح صیانت توضیح داد: پیام‌رسان‌های خارجی باید در داخل کشور نماینده داشته باشند و نمی‌توانند بدون نماینده فعالیت کنند. اگر ما پایگاه‌های داخلی را تقویت کنیم و آن‌ها هم نماینده داشته باشند، فضای رقابتی پیش می‌آید. پلتفرم‌های خارجی باید تحت شرایط ما فعالیت خود را انجام دهند و در کنار پیام رسان‌های داخلی باید با قبول شروط ما رقابت کنند.

با این وجود به طور قطعی می‌توان فاتحه پلتفرم‌های خارجی را خواند و منتظر اتفاقی مانند ملی شدن اینترنت شد! صیانت از کاربران زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم در شرایط بحرانی بتوانند به اینترنت متصل شده و جان خود را نجات دهند، نه آنکه درب اینترنت بر روی آن‌ها بسته شود و به استفاده از چند پلتفرم دست‌چین شده داخلی محدود شوند.

11 در مورد “دو روی اینترنت؛ فیلترینگ و صیانت در ایران و نجات انسان‌های گرفتار زیر آوار در ترکیه”

  1. جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه. چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند. شکر ایزد که میان من و او صلح افتاد. صوفیان رقص کنان ساغر شکرانه زدند. 

  2. من خودم ترکم و رسانه های ترکیه رو دنبال می کنم.نزدیک به چهل درصد جمعیت ترکیه،ملت شریف کُرد هستن اما آیا ترکیه بهشون آزادی فرهنگی و آزادی بیان داده؟.حتی حق ندارن با لباس کُردی در مکانهای عمومی تردد کنن..حتی اجازه ندارن به زبان کُردی صحبت کنن..تو برنامه زنده مجری به دختره میگه دوست داری شوهرت چه ویژگی داشته باشه؟دختره میگه من خودم کُردم و دوست دارم با یه مرد کرد ازدواج کنم… مجری میگه این حرفی که الان زدی اگر یک بار دیگه تکرار کنی مجبور میشم از برنانه بندازمت بیرون…!! بعد از کودتا چقدر قاضی،چقدر استاد دانشگاه و چقدر وکیل تو ترکیه به زندان افتادن؟چقدر از سیاسیون تراز اول ترکیه ناپدید شدن!! معروف ترین خواننده ترکیه(احمد کایا) که میلیونها نفر هوادارشن و نماد آزادی خواهیه با اینکه پر طرفدارترین خواننده ترک بود چه بلایی سرش اومد…؟کلا حذف شد..دوست خوب ترکیه از نظر آزادی بیان مشکلات زیادی داره..نه اینکه ما بهتر از اوناییم..نه..اما می خوام بگم هر دو طرف قضیه رو باید دید..برو ببین بخاطر سکوب روستاییان توسط حکومت ترکیه (با جنگنده و تانک) چند میلیون نفر آواره اروپا شدن…

    1
    3
  3. آقا نگران نباشید.طرح صیانت که تمام و کمال اجرا بشه اگر تو ایران کسی زیر آوار موند می تونه از طریق پیامرسانهای داخلی جای دقیق خودش رو به دیگران اطلاع بده… من قبلا مخالف طرح صیانت بودم.تلگرام که فیلتر شد خدایی نفسم بند میومد اما وقتی خودم رو جای حاکمیت میذارم می بینم اونا هم حق دارن.قبلا دغدغه حاکمیت بحث رواج الگوهای رفتاری وفرهنگی نا متعارف بود که از طریق پیام رسانهایی مثل اینستا تو ذهن بچه ها بارگذاری میشد و با این حال حکومت با وجود اصرار تندروها صبوری کرد و فیلتر نکرد اما وقتی اعتراضی میشه و همه پیامرسانهای خارجی از تمام ظرفیتشون برای بر اندازی حکومت استفاده می کنن طبیعیه که اونا هم به فیلترینگ و تولید نرم افزارهای مشابه داخلی رو بیارن… واقعیت اینه که پیام رسان خارجی با حکومت ایران خصومت شدید دارن و حکومت ایران هم طبیعتا مجبور میشه فیلترش کنه.می دونم شما خواهید گفت که دایره شمول طرح صیانت وسیع تر از این حرفهاست و از این به بعد شاید انتقادات به حق مردم در پیام رسان داخلی به راحتی مسدود بشه و سانسور اخبار بیشتر خواهد شد و نوعی خفگان ایجاد میشه..حرفتون درسته..طرح صیانت زمینه سانسور، خفگان و سواستفاده رو شاید به وجود بیاره و ممکنه عین کره شمالی بشیم اما پیام رسانهای خارجی با عملکردشون تو این چند ماه بهترین بهانه رو دست تندروها وموافقان طرح صیانت دادن…و الان مخالفان طرح صیانت صداشون در نمیاد چون دیدن که تو اعتراضات، پیامرسانهایی خارجی در حمایت از براندازها سنگ تموم گذاشتن…

    2
    2
  4. الان که پیام رسان های خارجی توییتر ، واتس اپ ، اینستاگرام در ترکیه فیلتر شدند. خبر ندارید امنیت ملی خط قرمز همه‌ی کشورهاست؟

    4
    1
  5. بنظر من که ملت ما هم متوجه خواهند شد

    مثل روسیه و چین و… و دیگر کشور های مستقل از زور امریما و غرب و شرق اول سواد رسانه ایی شون کم کم بالا میره

    و بعد هم از شبکه های داخلی و هم خارجی درست استفاده خواهند کرد

    و دیگه با دوتا کار رسانه های قدر متخاصم سریع خود تحقیری و خود انهدامی و تخریب نظام رو انجام نمیدند و این تخریب هارو منار میگذارند و دیگه بیخیال دشمن و رسانه هاش میشوند و سواد رسانه پیدا میکنند و یاد میگیرند کشور با دلسوزی و حمایت مردمشه که پیشرفت میکنه و مشکلاتشون رو با تکیه واصلاح قوانین داخلی و پیگیری و سماجت منطقی حل میکنند انوقت حتی از رسانه های داخلی هم بیشتر حمایت می‌کنند و پشتیبان و دلسوز کشورشان خواهند شد و نقاط ضعف را دامن نمیزنند و نقاط قوت را تخریب نمی‌کنند و خودخواهی رو کنار خواهند گذاشت و خیرشو میبینند یا حق

    3
    1
  6. خسته نشدید این قدر سیاه نمایی و بدبینی به مردم پمپ می کنی؟
    کلی از قطعی ها بعلت خرابکاری رفقای شما در شبکه نت ایران است که دائم دنبال خرابکاری و هک شبکه برای القای حس ناامیدی، تنش و اعتراضات در جامعه است
    صادقانه برخورد کنید
    کل اینترنت صرفاً چهارتا پیام رسان خارجی نیست
    الان با کلی تبلیغاتی که شما برای رفع تحریم های دولت آمریکا برای شهروندان ایرانی زدید کدوم دسترسی به ما داده شده ؟
    کماکان تمام محدودیت ها باقیست و تغییری ندیدیم

    7
    3
    1. دوست عزیز برای حداقل ۸۰ درصد کشانی که از اینترنت تو ایران استفاده میکنن دقیقا کل اینترنت ۴ تا پیام رسانه! اینستا تلگرام و واتساپ نباشن انگار نت ندارن
      درست مث زمانی که سری قبلی نت داخلی شد و همه شرکتای داخلی اس میدادن که بابا بخدا ما هستیم ولی مردم فکر میکردن که کلا نت قطعه
      یا اگه اون ۴ تا پیام رسان نباشه دیگه کمتر کسی نت میخره تو این وضع اقتصادی پول نت میدن که برن اینستا و… اگه نباشه که نت نمیخرن تهش یه قبض یا کار بانکی دارن که بدون نت انجام میشه
      دیگ امار داخلی رو که قبول داری؟ برو ببین چقدر ضرر داشت
      یادت نره مهم نیس کی و چجوری خرابکاری میکنه مخم اینه مردم اسایش داشته باشن حالا این اسایش رو کی و چجوری فراهم کنه به والله برای ۹۰ درصد مردم مهم نیس

      2
      5
      1. همون دولت ترکیه برای ایران خوبه که مثال زدی، تا پیام رسانی تعهد به همکاری با دولت ترکیه نده اجازه فعالیت در ترکیه رو نداره ، یک کودتای نافرجام توی این کشور انجام شد تا چند ساله هرکی از کودتاچیان حتی حمایت لفظی بکنه دارند میگیرند ولی توی ایران این کارها از نگاه شما بشدت محکوم هست، تا کی می خواهید خودتون گول میزنید

        2
        1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH