اندروید تی‌وی باکس چیست؟

اندروید باکس چیست، چه استفاده‌ای دارد و چگونه بهترین آن را انتخاب کنیم؟

اندروید باکس یا اندروید تی‌وی باکس راهی کم‌هزینه‌تر برای بهره‌بری از امکانات یک تلویزیون هوشمند است. در این مطلب به این سوال که اندروید باکس چیست؟ پاسخ می‌دهیم و اساساً نحوه کارکرد، بهترین مدل‌ها و نحوه انتخاب مناسب‌ترین آن برای شما را بررسی می‌کنیم.

در عصری که همه چیز به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کند، قابل انتظار است که محبوبیت تلویزیون‌های هوشمند روزبه‌روز بیش‌تر شود.

استفاده از یک تلویزیون هوشمند امکانات مفیدی مانند وب‌گردی، پخش آنلاین ویدیو، پخش آنلاین موسیقی، گشت و گذار در شبکه‌های اجتماعی و حتی اجرای برخی بازی‌های مناسب تلویزیون را به ارمغان می‌آورد.

پیش از رایج شدن اسمارت تی‌وی‌ها یا تلویزیون‌های هوشمند، راهی که کاربران برای بهبود تجربه خود از تلویزیون و اضافه کردن امکانات و سرگرمی‌های متنوع پیش رو داشتند، استفاده از ست‌تاپ باکس‌ها بود.

ست‌تاپ باکس (set-top box) ابزاری برای اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به تلویزیون به شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد. احتمالاً با گیرنده‌های دیجیتال مختلف که نوعی ست‌تاپ باکس هستند و امکان تماشای شبکه‌های مختلف داخلی به صورت دیجیتال و یا قابلیت‌های مختلفی مثل ضبط برنامه‌ها و پخش ویدیو از فلش USB به تلویزیون‌های قدیمی اضافه می‌کردند، آشنا هستید.

اندروید باکس چیست؟

از انواع ست‌تاپ باکس‌ها، می‌توان به اندروید باکس یا اندروید تی‌وی باکس اشاره کرد؛ این دو مقداری متفاوت هستند که در بخش‌های بعدی مقاله به تفاوت آن‌ها خواهیم پرداخت. همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان حدس زد، اندروید باکس، یک ست‌تاپ باکس برای اجرای سیستم‌عامل اندروید روی تلویزیون است.

اندروید باکس‌ها با رم، CPU، کارت گرافیک، رابط کاربری و امکانات متفاوت که قیمت آن‌ها را تعیین می‌کند، در بازار قابل خریداری هستند. هر اندروید باکس کنترل مخصوص خود را هم دارد که به شما در استفاده بهتر از یک رابط کاربری اندرویدی کمک خواهد کرد.

امکانات و قابلیت‌های اندروید باکس

اندروید باکس‌ها یا اندروید تی‌ وی باکس‌های مختلف، بسته به تولیدکننده و مدل آن‌ها، ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ اما برخی امکانات را می‌توان به صورت مشترک در اکثر آن‌ها انتظار داشت که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

دسترسی راحت و تماشای مستقیم تلویزیون‌های اینترنتی

‌از نتفلیکس و HBO گرفته تا نمونه‌های داخلی، عصر دیجیتال حال حاضر، عصر تلویزیون‌های اینترنتی است و بهترین برنامه‌های قابل تماشا را نه از طریق آنتن، بلکه از طریق اینترنت می‌توانید پیدا کنید. مشخصاً گشت و گذار و لذت بردن از محتوای این پلتفرم‌های ویدیویی آنلاین، با یک اندروید باکس یا تلویزیون هوشمند اندرویدی لذت‌بخش‌تر و بسیار راحت‌تر خواهد بود.

برنامه های اندروید تی‌وی

محتواهای غیر ویدیویی؛ موسیقی و بازی

اندروید باکس‌ها صرفاً برای تماشای سریال‌های اینترنتی و گشت و گذار در یوتوب نیستند. اپلیکیشن‌های موسیقی همانند اسپاتیفای هم برای استفاده در تلویزیون‌ها بهینه شده‌اند و می‌توانید از برنامه‌های آن‌ها روی تلویزیون خود برای پخش موسیقی استفاده کنید.

سرگرمی دیگری که ست‌تاپ باکس اندرویدی برای شما می‌تواند ایجاد کند، امکان انجام بازی‌های مختلف است. برخی اندروید تی‌وی باکس‌ها، مانند اندروید تی‌وی باکس معروف شرکت انویدیا با نام Nvidia Shield، استورهای مخصوص دانلود بازی دارند که می‌توانید گیم‌های بهینه‌شده برای تلویزیون را دانلود، نصب و بازی کنید.

بازی کردن با اندروید TV باکس

حال شاید این نکته به ذهن شما برسد که برای تجربه بهتر و لذت بیش‌تر از گوش دادن به موسیقی و بازی کردن، نیاز به هدفون و گیم‌پد وجود دارد. اندروید باکس‌ها این مشکل را هم حل می‌کنند که در بخش بعدی به آن می‌پردازیم.

امکانات اتصال؛ اسکرین میرورینگ و بلوتوث

به طور کلی سیستم‌عامل اندروید تی‌وی امکانات اتصال فراوانی را در خود جای داده است؛ از کروم‌کست و اسکرین میرورینگ که به شما اجازه می‌دهد صفحه گوشی خود را روی تلویزیون تماشا کنید گرفته، تا AirPlay که مخصوص اتصال به گوشی‌های اپل است.

اندروید باکس‌ها هم چنین امکاناتی را در خود جای می‌دهند و مانند تلویزیون‌های هوشمند، می‌توانید ماوس، کیبورد، دستگاه‌های صوتی و حتی دسته‌های مخصوص بازی را با بلوتوث هم به آن‌ها وصل کنید. هم‌چنین این ست‌تاپ باکس‌ها پورت‌های مختلف برای کابل اینترنت، کابل شبکه، USB و یا حتی کارت حافظه (SD کارت) دارند.

سایر امکاناتی که می‌توانید با خرید یک اندروید باکس تجربه کنید، به سیستم‌عامل آن برمی‌گردد؛ اما مگر سیستم عامل این ست‌تاپ باکس‌ها اندروید نیست؟ درواقع بحث اساسی درباره اندروید باکس‌ها آن است که آیا تمام آن‌ها قالباً یکسان هستند؟ تفاوت اندرویدباکس‌های مختلف در چیست؟ در بخش بعدی به تفاوت دو سیستم‌عامل رایج در این ست‌تاپ باکس‌ها می‌پردازیم و در بخش مربوط به هریک، از امکانات آن صحبت خواهیم کرد.

تفاوت اندروید باکس و اندروید تی‌وی باکس

اشتباه بزرگ عمده کاربران، همین قسمت است. در ذهن اکثر ما، Android Box و Android TV Box ابتدا یک چیز به نظر می‌رسند. اگرچه ما تمام آن‌ها را معمولاً با نام «اندروید باکس» می‌شناسیم، اما در واقعیت اندروید باکس و اندروید تی‌وی باکس متفاوت هستند و یک تفاوت اساسی هم دارند: سیستم‌عامل!

سیستم‌عامل اندروید تی‌وی با اندروید معمولی که در تلفن‌های هوشمند خود با آن سر و کار داریم، متفاوت است. مهم‌ترین فاکتور در انتخاب بهترین ست‌تاپ باکس اندروید برای تلویزیون هر کاربر هم همین سیستم‌عامل است که باید با توجه به کاربرد و تفاوت‌های آن‌ها، یکی را انتخاب کنید.

در بخش بعدی به صورت کامل تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف سیستم‌عامل Android TV که در اندروید تی‌وی باکس وجود دارد، با سیستم‌عامل اندروید معمولی که در اندروید باکس وجود دارد، خواهیم پرداخت و در جدولی نهایی، آن‌ها را مقایسه خواهیم کرد.

اندروید تی‌وی باکس با سیستم‌عامل Android TV

ابتدا از Android TV شروع می‌کنیم. این سیستم‌عامل از اواسط سال 2014 جایگزین Google TV در تلویزیون‌های هوشمند شد و امروزه هم تلویزیون‌های به‌روز زیادی با این سیستم‌عامل به فروش می‌رسند. اندروید تی‌وی، همان‌طور که از نامش پیداست، مشخصاً برای تلویزیون‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که کار با آن به وسیله کنترل بسیار راحت باشد.

سیستم عامل اندروید تی وی باکس

این بهینه‌سازی برای کار با تلویزیون، باعث شده است که اندروید تی‌وی محدودیت‌هایی را به همراه داشته باشد. از مهم‌ترین بخش‌های این محدودیت‌ها، باید به محدودیت در پشتیبانی از برنامه‌ها اشاره کرد. در اندروید تی‌وی شما دسترسی به گوگل‌پلی دارید؛ اما نه همان گوگل‌پلی که با تلفن اندرویدی خود در آن به جستجو، دانلود و نصب برنامه‌های موردنظرتان می‌پردازید. برنامه‌هایی که در استور اندروید تی‌وی وجود دارند، همگی برای این سیستم‌عامل بهینه شده‌اند.

هرچند روزبه‌روز تعداد برنامه‌ها و بازی‌هایی که در اندروید تی‌وی پشتیبانی می‌شوند، افزایش می‌یابد و تمام برنامه‌های تماشای ویدیو، فیلم و سریال در این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌شوند؛ اما هم‌چنان بی‌شمار بازی و برنامه کاربردی اندرویدی، مانند اپلیکیشن‌های بانک‌ها، پیام‌رسان‌ها و مرورگرها، وجود خواهد داشت که نمی‌توانید مستقیماً آن‌ها را از گوگل‌پلی دانلود و بر روی تلویزیون خود نصب کنید. هرچند نصب برنامه‌هایی که در گوگل‌پلی اندروید تی‌وی وجود ندارد، از طریق دانلود مستقیم فایل apk آن‌ها ممکن است، اما هم‌چنان نباید این نکته را فراموش کنید که آن‌ها برای این سیستم‌عامل تنظیم‌ نشده‌اند و ممکن است در کار با آن‌ها، با مشکل مواجه شوید و قادر به استفاده صحیح از آن‌ها نباشید؛ مثلاً امکان ایجاد شورت‌کات آن‌ها در هوم‌اسکرین وجود ندارد.

دستگاه‌های اندروید تی‌وی باکس، معمولاً توسط برندهای معتبر خارجی تولید می‌شوند و به دلیل بهینه‌سازی مختص تلویزیون، کار با آن‌ها بسیار راحت، روان و خالی از ایراد خواهد بود؛ ولی این موضوع در اندروید باکس‌های دارای سیستم‌عامل اندروید معمولی متفاوت خواهد بود.

اندروید باکس با سیستم‌عامل Android معمولی

سیستم‌عامل اندروید معمولی برای اجرا بر روی تلویزیون‌ها ساخته نشده است و کار با محیط کاربری و برنامه‌های آن‌ها به وسیله کنترل تلویزیون و بدون صفحه لمسی ممکن است بعضی مواقع بسیار دشوار باشد.

به طور کلی می‌توان گفت اندرویدی که در اندروید باکس‌ها وجود دارد، نسخه‌ای نیست که به طور رسمی برای اجرا بر روی تلویزیون طراحی شده باشد و از همین رو، معمولاً هم برندهای نسبتاً متفرقه آن‌ها را تولید می‌کنند.

برای کاربران، نکاتی که تاکنون درباره اجرای اندروید معمولی بر روی تلویزیون گفته‌ایم، ممکن است دلسردکننده به نظر بیاید؛ اما کاربران تخصصی‌تر در جریان هستند که هرچه از نسخه‌های رسمی‌تر هر رابط کاربری فاصله بگیریم و به نسخه‌های کاستومایزشده نزدیک شویم، با امکانات بیش‌تر و محدودیت‌های کم‌تر روبه‌رو می‌شویم.

اندروید باکس‌های حامل اندروید معمولی، بر خلاف اندروید تی‌وی، محدودیتی در اجرای برنامه‌های اندرویدی نخواهند داشت. دسترسی کامل به گوگل‌پلی خواهید داشت و هر برنامه و بازی اندرویدی را که بخواهید، می‌توانید به راحتی دانلود، نصب و اجرا کنید.

اندروید باکس 8K

خلاصه بگوییم، اندروید معمولی در اندروید تی‌وی‌ها، دقیقاً همانی است که در تلفن‌های هوشمند خود با آن تجربه کار دارید و با یک محیط کاربری کامل و تخصصی اندرویدی همراه هستید؛ پس درواقع اندروید باکس‌ها نسبت به تلویزیون‌های هوشمند اندرویدی (دارای سیستم‌عامل اندروید تی‌وی) دست شما را بازتر می‌گذارند.

حال مشکل این اندروید باکس‌ها کجاست؟ همان‌طور که گفتیم این اندروید باکس‌ها اندرویدهای معمولی و غیرسازگار با تلویزیون را دارند. هنگام خرید این اندروید باکس‌ها، شما درواقع ریسک کندی، هنگ کردن و وجود مشکلات عملکردی را قبول می‌کنید.

دقت داشته باشید که اندروید باکس‌های غیررسمی که در ایران به فروش می‌رسند، ممکن است با برخی محدودیت‌ها از قبیل دسترسی محدود به گوگل یا استورهای مختلف مواجه باشند.

اندروید باکس بخریم یا اندروید تی‌وی باکس؟

پاسخ کلی به این پرسش که «اندروید باکس بهتر است یا اندروید تی‌وی؟» وجود ندارد؛ زیرا این موضوع به هر شخص و استفاده‌های او باز خواهد گشت. تاکنون به تفاوت‌های این دو، که درواقع سیستم‌عامل‌های آن‌هاست، به طور خلاصه پرداختیم؛ اکنون این انتخاب با خودتان است که کدام سیستم‌عامل نیازهای شما را پاسخ خواهد داد.

اگر یک کاربر تخصصی‌تر هستید و می‌خواهید ابزارهای جانبی مثل ماوس و کیبورد به تلویزیون خود وصل کنید، اندروید معمولی (اندروید باکس) برای شما مناسب‌تر است. چرا که محدودیتی در نصب و اجرای برنامه‌ها ندارید و محیط تلویزیون خود را می‌توانید به طور کامل شخصی‌سازی کنید، بازی کنید، شبکه‌های اجتماعی‌تان را چک کنید و حتی کارهای بانکی خود را انجام دهید.

اگر در خانه و خانواده خود، کارایی معمولی با تلویزیون دارید و به دنبال یک تجربه ساده و روان برای تماشای فیلم و سریال‌های اینترنتی و استفاده از برنامه‌های سازگار با تلویزیون هستید، اندروید تی‌وی می‌تواند گزینه مناسب‌تر و قابل اعتمادتری برای شما باشد. اکثر برنامه‌های مرتبط به فیلم و سریال و تلویزیون‌های اینترنتی ایرانی و بین‌المللی، برای سیستم‌عامل اندروید تی‌وی بهینه شده‌اند. فراموش نکنید که کار با اندروید تی‌وی باکس‌ها، به خصوص برای سالمندان، بسیار راحت‌تر خواهد بود و نیاز نیست نگران سختی کار با کنترل در برنامه‌های رایج اندرویدی باشید.

در انتها، در جدول زیر به یک مقایسه جامع و نهایی بر تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف هریک از دو سیستم‌عامل اندروید تی‌وی و اندروید معمولی می‌پردازیم.

سیستم‌عامل نقاط قوت نقاط ضعف
اندروید تی‌وی (اندروید تی‌وی باکس) + نسخه رسمی، قابل اعتماد و بهینه‌سازی شده برای تلویزیون

+ پشتیبانی از گوگل‌پلی مخصوص اندروید تی‌وی با بیش از 5000 برنامه سازگارشده با تلویزیون

+ کارایی راحت و روان با کنترل تلویزیون

+ مناسب برای کاربری معمولی

– محدودیت در پشتیبانی مستقیم از تمامی برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی

– امکانات شخصی‌سازی کم‌تر منوها

– عدم پشتیبانی از هوم‌اسکرین و ویجت‌های اندرویدی

اندروید معمولی (اندروید باکس) + پشتیبانی بدون محدودیت از تمامی برنامه‌ها و بازی‌های اندرویدی؛ شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های اداری و بانکی، برنامه‌های مرتبط به اینترنت و …

+ امکانات شخصی‌سازی بیش‌تر منوها و صفحه اصلی

+ مناسب برای کاربری تخصصی

– نسخه غیررسمی و ناسازگار اندروید با تلویزیون و احتمال ایجاد باگ‌ها و مشکلات فراوان

– وجود دشواری در اجرا و کار با تعدادی از اپلیکیشن‌ها به دلیل عدم سازگاری با کنترل

– امکان اجرای کند برنامه‌ها به دلیل عدم بهینه‌سازی برای تلویزیون

اگر با توجه به تمام امکانات مختلفی که درباره انواع اندروید باکس‌ها با هم مرور کرده‌ایم، تصمیم گرفته‌اید که با استفاده از یکی از این دستگاه‌ها، تلویزیون غیرهوشمند خود را به هوشمند تبدیل کنید یا تلویزیون هوشمند خود را مجهزتر کنید، در ادامه نگاهی به چند مدل از بهترین‌های موجود در بازار خواهیم داشت.

بهترین مدل‌های اندروید باکس یا اندروید تی‌وی باکس

اندروید باکس یا اندروید تی‌وی باکس‌های متفاوتی در بازار وجود دارند؛ اما همان‌طور که گفتیم، برندهای معتبر و شناخته‌شده‌تر معمولاً اندروید تی‌وی باکس با سیستم‌عامل Android TV می‌سازند که نسخه رسمی اجرای اندروید بر روی تلویزیون به شمار می‌رود. بهتر است بهترین و شناخته‌شده‌ترین‌های آن‌ها، که البته قیمت‌های قابل توجهی هم دارند را به همراه مشخصات آن‌ها بررسی کنیم.

Nvidia SHIELD TV Pro

Nvidia Shield TV Pro

به راحتی می‌توان گفت معروف‌ترین مدل اندروید تی‌وی باکس، انویدیا شیلد است. انویدیا شیلد تی‌وی پرو 3 گیگابایت رم دارد از HDR10 و 4K پشتیبانی می‌کند. حافظه 16 گیگابایتی این اندروید تی‌وی باکس، با فلش USB یا هارد اکسترنال از طریق دو پورت USB 3.0 قابل افزایش است.

سیستم‌عامل این دستگاه، اندروید 11 از مدل اندروید تی‌وی است و با میکروفون بالای کنترل، از دستیارهای صوتی گوگل و الکسا (آمازون) پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که از غول دنیای کارت گرافیک‌های گیمینگ، انویدیا، انتظار می‌رود، انویدیا شیلد پرو، یک اندروید تی‌وی باکس ایده‌آل برای بازی کردن محسوب می‌شود.

Netbox Prime

یکی از دلایل اصلی برای خرید اندروید باکس، استفاده از استریم‌های معروف داخلی جهت تماشای فیلم و سریال و یا رقابت‌های ورزشی از طریق اینترنت است. برای این منظور، استفاده از یک نت باکس ایرانی پس می‌تواند بهترین گزینه باشد که به‌صورت پیش فرض با این موارد سازگار بوده و تقریبا از تمامی پلتفرم‌های داخل کشور نیز پشتیبانی می‌کند.

نت باکس پرایم، یکی از این محصولات است که اندروید تی‌وی نسخه 10 بر روی آن نصب شده و قابلیت اتصال به تمام تلویزیون‌ها را نیز دارد. این دستگاه، دارای یک خروجی HDMI و دو پورت یو اس بی است و تا ماکسیمم وضوح 4K را نیز پشتیبانی می‌کند.

Mi Box S MDZ-22-AB

Mi Box S MDZ-22-AB

شرکت شیائومی در همه زمینه‌ها، از گوشی گرفته تا مانیتور و تلویزیون، به داشتن مدل‌های اقتصادی که برای ما ایرانی‌ها قابل خریدتر باشد، معروف است. در اندروید تی‌وی باکس‌ها هم مدل اقتصادی‌تری که می‌توانید در نظر بگیرید، سری Mi Box S است. این دستگاه از اندروید 8 از مدل اندروید تی‌وی و کیفیت 4K HDR پشتیبانی می‌کند. شیائومی می باکس S، دارای 2 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه بوده و به تمام امکاناتی که از یک اندروید تی‌وی باکس انتظار می‌رود، مجهز است.

علاوه بر مدل‌های معرفی‌شده، اندروید باکس‌های ایرانی مختلفی هم در بازار وجود دارند که اغلب ارزان‌تر از مدل‌هایی هستند که باهم مرور کردیم؛ اما فراموش نکنید که هنگام انتخاب، به سیستم‌عامل و ظرفیت رم و حافظه آن‌ها دقت کنید و از نبود هرگونه محدودیتی در دسترسی به گوگل و سایر پلتفرم‌های مورد نیاز، اطمینان حاصل کنید.

برای معرفی یک مدل اندروید باکس داخلی، می‌توانید به مطلب بررسی اختصاصی اندروید باکس تسکو TAB100 و بررسی ویدیویی اندروید باکس تسکو TAB100 مراجعه کنید.

اگر هم‌چنان در خرید یک اندروید باکس یا اندروید تی‌وی باکس مردد هستید یا نمی‌دانید کدام‌یک برای شما مناسب‌تر و کاربردی‌تر خواهد بود، از بخش نظرات می‌توانید از ما کمک و مشاوره بخواهید تا بتوانید به نتیجه برسید که آیا اصلاً خرید اندروید باکس برای شما ارزش پرداخت مبلغی که در نظر دارید را دارد، یا خیر.

1 در مورد “اندروید باکس چیست، چه استفاده‌ای دارد و چگونه بهترین آن را انتخاب کنیم؟”

  1. خیلی تحقیق کردم
    تو ایرانی ها قوی ترینشون و بهترینشون که واقعا هم خوبه فیلیمو FB-102b هست .
    تو خارجی ها شرکت خاصی نیست ولی مدل هایی شبیه T95 – T85 و … رو تولید کرده که این سری هم خوبه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH