بررسی اختصاصی اندروید باکس تسکو TAB100: در سرگرمی غرق شو!

در سال‌های اخیر شاهد ورود تلویزیون‌های هوشمند به درون خانه‌ها بودیم. تلویزیون‌هایی که دارای سیستم‌عامل و بعضا ده‌ها نرم‌افزار هستند. تلویزیون‌های هوشمند به اینترنت وصل می‌شوند و امکان بهره‌گیری از برخی خدمات آنلاین را فراهم می‌کنند. به علاوه، شما می‌توانید روی تلویزیون وب‌گردی و بازی کنید؛ فیلم و سریال پخش یا تلویزیون را به دستگاه‌های دیگر متصل نمایید. ولی انگار هنوز تلویزیون‌های هوشمند یک چیزی کم دارند. بُعد نرم‌افزاری آن‌ها هنوز به اندازه سخت‌افزار قوی نیست و شما نمی‌توانید به‌صورت آنلاین فیلم و سریال استریم یا اپلیکیشن جدید نصب کنید؛ قابلیت سفارشی‌سازی امکانات تلویزیون را ندارید و هنوز آرزوی تبدیل تلویزیون به یک کامپیوتر یا تبلت به‌صورت کامل محقق نشده است.

اندرویدباکس‌ها دقیقا برای جبران خلاء تلویزیون‌های هوشمند و غیر هوشمند امروزی روانه بازار شدند. شما با اندرویدباکس‌ها می‌توانید تلویزیون خود را تبدیل به یک دستگاه اندرویدی کنید؛ ماوس و صفحه‌کلید و دسته بازی روی آن نصب کرده و یک گوشی یا تبلت اندرویدی روی صفحه‌نمایش بزرگ و خیره‌کننده داشته باشید. اندرویدباکس‌ها غالب کاستی‌ها و ضعف‌های تلویزیون‌های امروزی را رفع می‌کنند و به کاربر قدرت بی‌انتهایی برای پخش فیلم و سریال، بازی و سرگرمی می‌دهند. در حالی‌که در بازار ایران امکان استفاده از تی‌وی‌باکس‌های معروفی از شرکت‌های اپل، آمازون و گوگل را نداریم؛ چندین شرکت معتبر اقدام به عرضه محصولات اندروید باکس خود کردند. در این مقاله، سراغ اندروید باکس شرکت تسکو می‌رویم و از نزدیک با قابلیت‌های آن‌ آشنا خواهیم شد.

معرفی تسکو TAB100

شرکت تسکو یکی از خوش‌نام‌ترین تولیدکنندگان لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر در ایران است که پیش از این چندین محصول آن را روی آی‌تی‌رسان بررسی کردیم. معمولا محصولات شرکت تسکو در عین اینکه طراحی زیبا و چشم‌نوازی دارند؛ عملکرد و کاربری بالایی از خود نشان داده و مشتری، تجربه کاربری تازه‌ای را به دست می‌آورد. یکی از محصولات شرکت تسکو، اندرویدباکس TAB100 با قابلیت استریم و پخش تصاویر 4K اولترا اچ‌دی است.

با TAB100 می‌توانید صفحه‌نمایش یک دستگاه اندرویدی را روی تلویزیون به اشتراک بگذارید؛ فرکانس‌های رادیویی را گرفته و ضبط کنید؛ با اپلیکیشن‌های اندرویدی شبکه‌های تلویزیونی را تماشا کرده؛ از سرویس‌های محتوای IPTV استفاده کنید و به وب‌گردی بپردازید. علاوه بر نصب اپلیکیشن‌های بازی و سرگرمی، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این دستگاه، ورود به سرویس‌های استریم ویدیوی ایرانی و تماشای ساعت‌ها فیلم و سریال دلخواه خودتان است.

این دستگاه مبتنی بر اندروید ۹ پای است و وزن بسیار سبک ۴۵ گرمی دارد. وقتی جعبه اندرویدباکس تسکو TAB100 را باز کردیم؛ علاوه بر خود دستگاه که مربعی شکل و مشکلی رنگ است؛ کنترلر راه دور، کابل HDMI، آداپتور برق و کارت گارانتی قرار دارد. اندازه این اندرویدباکس ۱۱۵ در ۱۱۵ در ۲۰ میلی‌متر است. بنابراین، چندان بزرگ نیست که دست و پا گیر باشد و ندانید کجا قرار دهید. رنگ مشکی براق آن زیبایی خاصی به دستگاه داده که البته استعداد بسیار زیادی هم در جذب اثر انگشت دارد. پس از اینکه دستگاه را روشن کنید و نوار چراغ LED دور آن روشن و شروع به تغییر رنگ می‌کند، زیبایی این محصول تسکو بیشتر هم خواهد شد.

وقتی TAB100 را به دست بگیرید؛ یک محصول بسیار ساده و تمیز نشان می‌دهد. در رویه اصلی دستگاه برند TSCOBOX حک شده و در پنل زیرین شاهد درگاه‌ها و امکانات ارتباطی هستیم. البته، در پنل کناری دیگری یک درگاه حافظه SD نیز دیده می‌شود. بخش پنل درگاه‌ها کمی شلوغ است ولی در عوض وقتی این دستگاه را کنار تلویزیون قرار می‌دهید؛ این درگاه‌ها دور از چشم میهمان‌ها هستند. طراحی این اندرویدباکس واقعا تحسین‌برانگیز است و با غالب دکوراسیون‌های خانه، تلویزیون و میز آن هماهنگ است. فقط ای کاش کلید روشن/خاموش هم داشت تا همه‌چیز جور شود. پیش از اینکه وارد بررسی این محصول شویم؛ لازم به ذکر است که تسکو یک مدل از این اندروید باکس را هم به همراه ماوس بی‌سیم عرضه کرده است. پیش از آن، برخی از کاربران اقدام به خرید ماوس بی‌سیم برای دستگاه می‌کردند تا راحت‌تر کار کنند.

سخت‌افزار

شرکت تسکو روی این اندرویدباکس از یک پردازنده چهار هسته‌ای آرم Cortex-A53 به نام H6 با فرکانس ۲ گیگاهرتز استفاده کرده است. ۲ گیگابایت رم DDR3 نصب شده و ظرفیت ذخیره‌سازی پیش‌فرض دستگاه ۱۶ گیگابایت از نوع EMMC است. این ظرفیت تا ۳۲ گیگابایت قابل افزایش است. ۲ گیگابایت رم برای اجرای هر نرم‌افزار اندرویدی کافی است و انتظار داریم سرعت و کیفیت خوبی را شاهد باشیم. به‌ویژه اینکه، واحد گرافیکی در نظر گرفته شده برای اندرویدباکس TAB100 نیز Mali-T720MP2 است.

خروجی تصویر این دستگاه از طریق پورت HDMI با پشتیبانی از کدک H.265، رزولوشن 6K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه است. بنابراین برای اتصال دستگاه به تلویزیون باید از کابل HDMI استفاده کنیم. این محصول تسکو به اتصالات بی‌سیم بلوتوث و وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز روی استاندارد 802.11n مجهز است و البته از یک درگاه شبکه اترنت ۱۰۰/۱۰ مگابیت (RJ45) سود می‌برد. یک درگاه USB 3.0، یک درگاه USB 2.0 برای نصب هارددیسک اکسترنال به‌منظور ذخیره کردن اطلاعات و فایل‌ها دارد. البته، اندرویدباکس ما دارای یک کارت ریدر MicroSDHC با پشتیبانی از ۶۴ گیگابایت ظرفیت ذخیره‌سازی هم هست. بنابراین، هرگز روی دستگاه TAB100 با کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه نمی‌شوید.

یک شتاب‌دهنده سخت‌افزاری 3D، پشتیبانی از فرمت HDR و H.265 به همراه ویدیوهای بلو-ری را به باقی ویژگی‌های این دستگاه اضافه می‌کند. برای پشتیبانی از فرمت‌های صوتی و ویدیویی نباید نگرانی داشته باشید چون ما به فهرست کامل این فرمت‌ها نگاهی انداختیم و مطمئن شدیم هیچ فرمت مهمی نیست که توسط این دستگاه پخش نشود. تصاویر با فرمت 720p تا 6K نمایش داده می‌شوند و همان‌طور که گفتیم، می‌توانید ویدیوهای 4K اولترا اچ‌دی روی آن استریم کنید.

کنترلر TAB100

دستگاه کنترلر جزو ملزومات اندروید باکس‌ها است. همراه با محصول تسکو هم یک کنترلر در اندازه متوسط ارائه شده که در دو حالت کنترلر تلویزیون و اندروید باکس کار می‌کند. بخش کوچکی از بالای کنترلر با یک کلید روشن/خاموش و کلیدهای مهمی مانند انتخاب ورودی و تنظیم صدا به تلویزیون اختصاص داده شده است؛ اما بخش بزرگ و اصلی این کنترلر مخصوص به ماوس کنترلر است. البته نه اینکه حالت ماوسی و غلتانی داشته باشد، بلکه کلیدهای معمولی OK و جهت‌نما هستند که روی اندرویدباکس حرکت ماوس را شبیه‌سازی می‌کنند.

کلیدی با آیکون ماوس در وسط کنترلر سمت راست قرار دارد که با زدن آن می‌توانید حالت ماوس کنترلر را فعال یا غیرفعال کنید. کلیدهای اعداد و چند کلید دیگر مانند قطع صدا، آوردن منوها و پاک کردن متن نیز روی این کنترلر مشاهده می‌شود. تجربه کار چند روزه ما با این کنترلر نشان داد که خیلی راحت و کاربرپسند نیست؛ احتمالا دوست داشتید کلیدهای بیشتری روی آن برای سهولت کارها تعبیه می‌شد و قابلیت ماوس روان‌تر بود. برای تایپ کردن متن باید صفحه‌کلید مجازی روی اندروید را فعال کنید. پیشنهادی که به ذهن من رسید؛ ای کاش کلیدهای عددی هم از روی کنترلر برداشته شده و کاربر با دکمه‌های صفحه‌کلید اندروید کار می‌کرد تا در عوض، کلیدهای میانبر بیشتری روی کنترلر قرار می‌گرفت. غالب کنترلرهای اندرویدباکس‌ها فاقد چرخ اسکرول هستند که نیازش بسیار حس می‌شود. هنگامی که می‌خواهید یک صفحه وب را پیمایش کنید یا روی منوها پایین و بالا بروید؛ به جای حرکت اسکرولی در تلویزیون‌های هوشمند سال‌های اخیر، باید دایما روی کلیدهای کنترلر زده و مرحله به مرحله پایین و بالا بروید که تجربه کاربری چندان جالبی نیست.

نصب و راه‌اندازی

برای استفاده از اندرویدباکس تسکو TAB100 هیچ‌گونه سختی و دردسری ندارید. کابل HDMI داخل جعبه را برداشته و یک سر آن را به درگاه HDMI تلویزیون و سر دیگر را به درگاه HDMI اندرویدباکس متصل کنید. تلویزیون را روی ورودی HDMI نصب شده قرار دهید و پریز برق اندروید باکس را وصل کنید. TAB100 روشن شده و شاهد چراغ زیبای LED دستگاه خواهید شد. چند ثانیه‌ای طول می‌کشد تا سیستم‌عامل اندروید روی تلویزیون بالا بیاید؛ البته با کمی هیجان زیاد!

در این مدت شاهد یک صفحه خوش‌آمدگویی هستیم. صفحه اصلی اندرویدباکس فاقد اپلیکیشن‌های دست‌چین است و شما باید با ورود به بخش اپ‌ها و انتخاب آن‌هایی که نیاز دارید، به صفحه اصلی و جایگاه آیکون اپلیکیشن‌ها بکشانید. تعدادی اپلیکیشن از پیش نصب شده می‌بینیم که از جمله می‌توان به اپ‌های مرورگر گوگل کروم، کافه‌بازار، آپارات، فیلمو، AirDroid ،Airpin و فایل منیجر اشاره کرد. قطعا هر کاربری تعداد اپ‌های بیشتری نیاز دارد که باید به طور دستی اقدام به نصب کند. برای تنظیمات صفحه‌نمایش و اندروید باکس می‌توانید وارد منوی تنظیمات شوید یا کلید Setup روی کنترلر را بفشارید؛ اگرچه برای شروع کار با اندروید باکس، تنظیمات خاصی نباید انجام شود و می‌توانید از ثانیه اول لذت بردن خود را آغاز کنید. من سعی کردم اندروید باکس را هم با وای‌فای و هم کابل شبکه به مودم و اینترنت متصل کنم. این کار بسیار ساده انجام می‌شود و از این نظر خوشحالی بزرگی نصیب‌مان خواهد شد. وقتی اندروید تی‌وی به اینترنت وصل می‌شود؛ به معنای ورود به دنیای بی‌انتهایی از محتوای صوتی و تصویری است.

نرم‌افزار

روی اندرویدباکس‌ها نسخه‌ای از سیستم‌عامل اندروید سفارشی شده برای تلویزیون‌های هوشمند نصب شده است. این نسخه از اندروید به طور کامل برای صفحه‌نمایش‌های بزرگ و نسبت تصویر ۱۶:۹ بهینه‌سازی شده است. البته، اندروید تی‌وی از نمایشگرهای با اندازه‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. افزون بر این، برای وضوح تصویر مختلف نمایشگرها هم بهینه‌سازی شده است. قطعا تفاوت‌های بزرگی میان اندروید روی گوشی شما و اندروید روی تلویزیون مشاهده خواهید کرد. اندروید تی‌وی به گونه‌ای توسط گوگل توسعه داده شده که با کنترلرهای معمولی هم ناوبری داشته باشد. روی اندرویدباکس تسکو TAB100 نسخه‌ای از اندروید ۹ پای نصب شده است.

عدم استقبال برندهای بزرگ تلویزیون دنیا مانند سامسونگ و ال‌جی از اندروید و توسعه سیستم‌عامل‌های اختصاصی خودشان؛ باعث شده اندروید تی‌وی محبوبیت و کاربری چندان بالایی نداشته باشد. شما این نکته را از همان لحظه نخست درخواهید یافت. هر شرکت سعی می‌کند یک پوسته اختصاصی برای خودش روی اندروید تی‌وی نصب کند که بیش از اندازه شلوغ یا مانند اندروید باکس TAB100 خلوت است. همان‌طور که در بخش پیشین هم اشاره کردیم؛ نرم‌افزارهای زیادی هم برای اندروید تی‌وی توسعه داده نشده است. برخی نرم‌افزارها برای اجرا روی تلویزیون با ناسازگاری‌هایی روبرو هستند و در حالت افقی خوب کار نمی‌کنند.

به تجربه کاربری خودمان روی محصول TAB100 برگردیم. انتظار داشتم مجموعه‌ای از امکانات تفریحی و سرگرمی را روی این اندروید باکس مشاهده کنم. در واقع، یک مدیاسنتر که کاربر را از هر دستگاه پخش‌کننده یا گیمینگ بی‌نیاز کند ولی سادگی و خلوتی اندروید تی‌وی این دستگاه باعث می‌شود خودتان دست به کار شوید و تک تک دنبال ابزارها و امکاناتی که نیاز دارید؛ باشید. با توجه به اینکه دارید با تلویزیون کار می‌کنید و نه کامپیوتر یا گوشی، این پروسه کمی سخت و دردسرآفرین است. مثلا، در هنگام نصب یک اپلیکیشن، با خطای عدم مجوز گوگل روبرو می‌شوید. پس، ابتدا باید وارد تنظیمات اندروید تی‌وی شده و مجوز نصب را تایید کنید و دوباره سراغ اینستال بروید.

اگر اپلیکیشن از شما مجوز یا تنظیمات دیگری بخواهد؛ مجددا باید برگردید و آن‌ها را تنظیم کنید. به این ترتیب، پروسه نصب یک اپ سخت‌تر از آن چیزی است که تصور خواهید کرد. اگر سراغ باز کردن یک صفحه وب بروید؛ پیش از اینکه خود صفحه وب به طور کامل لود شود؛ باید پیام‌های ظاهر شده را رد کنید. همین‌طور در هنگام پخش موسیقی و فیلم کافی است به چیزی نیاز پیدا کنید؛ مثلا صفحه‌ پخش فیلم کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شود؛ و یا همزمان نیاز به انجام کارهای دیگری روی تلویزیون و اندروید داشته باشید، اصلا بخواهید در پس‌زمینه موسیقی گوش کنید؛ دوباره دردسرهای شما آغاز می‌شود. به خوبی مشخص است که اندروید تی‌وی باید هنوز به توسعه خود ادامه دهد و راحتی و سهولت بیشتری برای کاربر به ارمغان بیاورد. بسیاری از کارهایی که کاربر دستی انجام می‌دهد؛ باید به طور خودکار توسط خود سیستم‌عامل شناسایی و انجام شوند. در نهایت، چند روزی وقت بگذارید تا اندروید تی‌وی دلخواه خود را مهیای کارزار کنید.

تجربه کاربری

در بخش‌های بالا تا حدودی درباره تجربه کاربری با اندروید باکس تسکو صحبت کردیم. در این بخش می‌خواهیم به طور مفصل‌ و جزئی‌تر قابلیت‌ها و کارایی محصول TAB100 را بررسی کنیم. ابتدا درباره اتصال‌های اینترنت صحبت کنم. اندروید باکس را به مودم همراه FD-M60 ایرانسل (سرعت متوسط ۳۰ مگابیت) وصل کردم. اگرچه این دستگاه از وای‌فای ۲.۴ گیگاهرتز با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت سود می‌برد ولی به لطف سرعت بالای مودم و اینترنت همراه، هیچ مشکلی در استفاده از اینترنت نبود. متوجه کندی اینترنت روی اندروید تی‌وی نشدم و پروسه استریم فیلم‌ها و موسیقی‌ها، نصب اپلیکیشن‌ها، لود شدن صفحات وب و بازی‌ها دقیقا همانند وضعیتی بود که کامپیوتر به این مودم متصل شده است. وقتی مودم را چند متری دورتر بردم؛ باز هم سرعت اینترنت مناسب بود که نشان می‌داد سخت‌افزار نصب شده روی اندروید باکس تسکو عملکرد خوبی از نظر آنتن‌دهی و پردازش ترافیک شبکه دارد. در هنگام اتصال اندروید باکس به مودم ADSL با کابل شبکه؛ اگرچه سرعت به حدود ۱۲ مگابیت می‌رسید ولی باز هم کیفیت ارتباطات و عملکرد اندروید باکس خوب ارزیابی شد.

پس از آن، شروع به پخش فیلم و ویدیو با فرمت‌ها و نرخ‌های مختلف کردم. برخی فیلم‌ها از روی آپارات و برخی از روی فیلیمو و نماوا پخش شدند. قبل از آن، باید اپ فیلیمو را به‌روزرسانی کنید تا کیفیت کامل دستگاه نمایش داده شود.‌ دلیل پخش فیلم از روی این سرویس‌ها، ارزیابی قدرت استریم و کیفیت پخش فیلم‌ها است. البته، چندین فیلم هم از روی حافظه فلش پخش کردم. فیلم‌های 4K با نرخ بیت‌ریت‌های مختلفی از ۱۹ تا ۷۲ مگابیت بر ثانیه انتخاب و پخش شد. همین‌طور، فیلم‌های Full HD با کدک‌های MPEG 4 و H.265 در نرخ بیت‌ریت‌های رایج و همین‌طور نرخ اجرای ۳۰ فریم بر ثانیه، ۲۴ فریم بر ثانیه و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شد.

در نهایت متوجه شدم اندروید باکس تسکو TAB100 می‌تواند همه این فیلم‌ها و کدک‌ها با سرعت فریم‌های مختلف بدون مشکل یا لگی به طور کاملا روان و تمیز استریم و پخش کند. قطعا، یکی از لذت‌های شما از این دستگاه تماشای بی‌نهایت فیلم و سریال روی تلویزیون است. دیگر نیازی نخواهید داشت روی گوشی یا لپ‌تاپ فیلم‌های روز دنیا را دانلود کرده و تماشا کنید. من خوش‌شانس بودم یک بازی لیگ انگلیس را هم روی این اندروید باکس به طور آنلاین تماشا کردم. اگر سرعت اینترنت مناسبی داشته باشید؛ وسط‌های بازی اصلا فراموش خواهید کرد با یک دستگاه اندرویدباکس مشغول تماشای فوتبال هستید؛ انگار که از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود!

فراموش نکنید که ابتدا باید پخش‌کننده‌های قدرتمندی مانند VLC ،MX Player و KM Player را روی اندروید تی‌وی نصب کرده باشید چون پخش‌کننده پیش‌فرض خود اندروید تی‌وی نمی‌تواند تمام نیازهای شما را تامین کند.

درباره موسیقی، اگرچه شاید کمتر کسی سراغ اندروید باکس برود ولی من این کار را هم تجربه کردم. همان‌طور که گفتم؛ قرار است اندروید باکس یک مدیاسنتر باشد و دیگر به پخش‌کننده دومی نیاز نداشته باشیم. تجربه خوش‌آیند و به مراتب بهتری از استریم ویدیو است. با کدک‌ها و فرمت‌های MP3 ،WMA ،OGG ،WAV ،AAC و HD موسیقی‌های دلنشینی را شنیدم.

درباره بازی که تجربه کاربری بعدی من روی اندرویدباکس TAB100 است؛ چند نکته گفتنی مهم وجود دارد. شرکت تسکو سخت‌افزار نسبتا قوی روی این دستگاه سوار کرده است. همان‌طور که دیدیم از پس استریم هر نوع ویدیوی 4K برمی‌آید ولی نباید انتظار داشته باشیم سنگین‌ترین بازی‌های موبایل هم به روانی ویدیوها اجرا شوند. تجربه کاربری از بازی‌های سبک و متوسط رضایت‌بخش خواهد بود ولی برای بازی‌های سنگین به سخت‌افزار قوی‌تری نیاز دارید. نکته مهم بعدی برای لذت بردن از بازی این است که بایستی صفحه‌نمایش لمسی داشته باشید یا دسته بازی روی اندروید تی‌وی نصب کنید. با کنترلر ساده خود دستگاه احتمالا از بازی‌های کمی لذت ببرید. بازی‌های پابجی و کالاف با این نسخه اندروید تی‌وی سازگاری دارند و می‌توانیم آن‌ها را اجرا کنیم.

بالاترین امکانات با قیمت مناسب

بدون ماوس بی‌سیم، کار کردن با این اندروید باکس کمی سخت است. دو انتخاب دارید: مدل دارای ماوس بی‌سیم را بخرید یا اینکه خودتان اقدام به تهیه یک ماوس بی‌سیم کنید. در حال حاضر، قیمت این محصول در بازار نزدیک به ۶۵۰ هزار تومان با گارانتی اصلی شرکت تسکو است که با توجه به امکانات بسیار زیاد و کیفیت عالی که دارد؛ ارزش خریدش بالا است.

این محصول تسکو، انتظاراتی که از یک اندروید باکس دارید را برآورده خواهد کرد؛ به‌ویژه اگر گوشی هوشمند خود را به آن متصل کنید یا از ماوس و صفحه‌کلید بی‌سیم برای راحتی بیشتر سود ببرید. سرعت اجرای نرم‌افزار و فیلم‌ها روی این دستگاه رضایت‌بخش است. نصب اندروید ۹ باعث می‌شود سازگاری بیشتری میان اپلیکیشن‌ها و اندروید تی‌وی باشد ولی باز هم نیاز دارید اپ‌های جدیدی نصب یا نرم‌افزارهای پیشین را به‌روزرسانی کنید. مشکلی که تمام اندروید باکس‌ها امروزی دارند؛ عدم توسعه نرم‌افزارهای زیادی برای آن‌ها است. در نهایت، خرید تسکو TAB100 می‌تواند کیفیت جدیدی به زندگی شما بدهد تا سطح بالایی از سرگرمی را روی یک تلویزیون هوشمند تجربه کنید. فقط مواظب باشید پس از مدتی پای تلویزیون فسیل نشوید!

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیوی اختصاصی از این اندروید باکس به همراه جعبه گشایی‌ آن را تماشا کنید.

2 در مورد “بررسی اختصاصی اندروید باکس تسکو TAB100: در سرگرمی غرق شو!”

  1. سلام.برنامه شادرانصب کردم موقع لایوتصودرکامل نیست چکارکنیم که تصویرکامل نشان داده شود?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH