ربات چت ChatGPT-5 احتمالا در اواخر سال 2023 عرضه خواهد شد

آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی موسوم به OpenAI اخیرا با انتشار ChatGPT-4؛ آخرین نسخه از مدل زبانی بزرگ (LLM) خود خبرساز شده است. با این‌حال پیش از این گزارش‌هایی پیرامون توسعه ChatGPT-5 منتشر شده است. بر اساس برخی شایعات، OpenAI پیش‌بینی کرده که آموزش این مدل زبانی تا پایان سال 2023 تکمیل شود.

جزئیات مربوط به GPT-5 کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند؛ چرا که OpenAI در رابطه با این پروژه به‌طور عمومی بحث نکرده است. با این‌حال توییت منتشر شده توسط یک توسعه‌دهنده با نام Siqi Chen نشان می‌دهد که برخی افراد شاغل در شرکت بر این باورند که GPT-5 می‌تواند به هوش مصنوعی عمومی (AGI) دست پیدا کند.

این موضوع به منزله یک نقطه عطف مهم در زمینه توسعه هوش مصنوعی قلمداد شده و در واقع همان نقطه‌ای است که ماشین‌ها می‌توانند درک و هوش شبه انسانی را به معرض نمایش بگذارند. در حال حاضر مشخص نیست که آیا GPT-5 واقعا به AGI خواهد رسید یا خیر. بعلاوه Siqi Chen در ادامه توضیح می‌دهد که توییت وی نشان‌دهنده نظر عمومی در OpenAI نیست.

با این وجود پتانسیل GPT-5 برای پیشی گرفتن از GPT-4 قابل توجه است؛ چرا که اکنون GPT-4 قادر به تجزیه و تحلیل متن، تصویر، انجام کارهای پیچیده و نمایش خلاقیت است. در حال حاضر مایکروسافت از GPT-4 برای موتور جستجو جدید Bing استفاده می‌کند. نسخه پیش‌نمایشی این موتور جستجو در اوایل سال 2023 عرضه شد.

قابلیت‌های پیشرفته GPT-4 پیش‌تر در برنامه‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است و به‌نظر می‌رسد که GPT-5 حتی از توانایی‌های به‌مراتب بیش‌تری برخوردار خواهد بود. علیرغم پتانسیل GPT-5 برای پیشرفت هرچه بیش‌تر هوش مصنوعی، پیرامون دستیابی برخی ماشین‌ها به هوش و درک همتراز با انسان، نگرانی‌های جدی وجود دارد.

در حالی‌که برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که ChatGPT پیش‌تر تست تورینگ را پشت سر گذاشته است؛ اما برخی کارشناسان دیگر چنین ادعایی را رد کرده‌اند. تست تورینگ به ارزیابی توانایی ماشین برای نشان دادن رفتار هوشمند غیرقابل تشخیص از انسان می‌پردازد.

پیش از معرفی GPT-5 احتمالا از نسخه میانی ChatGPT با نام GPT-4.5 رونمایی خواهد شد. این مدل زبانی در ماه سپتامبر یا اکتبر توسط OpenAI عرضه می‌شود. با این‌حال ادامه روند تکامل مدل‌های زبانی بزرگ OpenAI نشان‌دهنده یک پیشرفت هیجان‌انگیز در زمینه هوش مصنوعی و پردازش زبان طبیعی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH