استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت اجزای صورت

3d printing

فناوری‌های امروزی به‌طور عجیبی به سمت استفاده از سیستم‌های چاپ سه‌بعدی پیش می‌روند و در هر زمینه‌ای ممکن است با خبر استفاده از چاپ‌ سه‌بعدی روبرو شوید ولی یکی از جذاب‌ترین و مفیدترین کاربردهای این فناوری را می‌توان استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت اجزای صورت بیماران دانست که سرانجام مجوز اجرای آن توسط دولت آمریکا صادر گردید.

نخستین گام‌های این پروژه در سال گذشته میلادی برداشته شد و گروه پزشکی Oxford Performance Meterials برای نخستین بار موفق شدند تا از فناوری چاپ سه‌بعدی برای بازسازی اعضای بدن استفاده کنند. این تیم موفق شدند تا در عملیاتی خارق‌العاده برای بازسازی بیش از 75 درصد از کل جمجمه انسان با کمک چاپ سه‌بعدی اقدام نموده و از مواد خاص و پرینترهای سه‌بعدی، کاربردی متفاوت گرفته و یک روش درمانی جدید را خلق نمایند.

صورت ساخته‌شده عملا مانند استخوان واقعی عمل می‌کرد و ازنظر سفت بودن و شکل ظاهری نیز کاملا در زیرپوست بیمار عملکردی مشابه با استخوان سر داشت. به‌این‌ترتیب طراحی جراحی‌های مختلف توسط این گروه پزشکی به مرحله جدید وارد شد و این تیم طرح استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی برای ساخت اعضای مصنوعی بدن را دادند.

اسکات دی فلیس به‌عنوان مدیر ارشد اجرایی Oxford Performance Meterials درباره این‌ دستاورد ویژه می‌گوید: «با کمک سیستم چاپ سه‌بعدی مورداستفاده توسط ما، تیم پزشکی ما قادر خواهد بود تا آسیب‌های بسیار سنگین وارده به جمجمه را با هزینه‌ای بسیار معقول و کارایی بسیار بالا به اجرا دربیاورند و تنها چیزی که لازم است این است که چند MRI و سیتی اسکن مختلف انجام شده و تصاویر آن در اختیار متخصصین و پزشکان قرار بگیرد تا اعضای موردنیاز صورت را بازسازی نمایند.» او در ادامه سخنان خود افزود: «این موضوع یک مثال کلاسیک برای تغییر پارادایم‌ها و استفاده از فناوری‌های جدید برای رسیدن به اهداف مدنظر بیمار است که هم نیاز درمانی او را تامین خواهد نمود و سلامتی او را به همراه خواهد آورد و هم ازنظر مالی برای او در حد معقولی از هزینه خواهد بود.»

تیم Oxford Performance Meterials پروژه خود را به سازمان دارو و مواد خوراکی ایالات‌متحده آمریکا (FDA) ارسال نمودند و سرانجام موفق شدند تا مجوز رسمی استفاده از این فناوری در جراحی‌های مختلف را به دست بیاورند. این نوع از عمل جراحی می‌تواند آینده سلامتی بشر را تغییر بدهد و همین امر نیز در نوع خود کاملا مدیون دانش فناوری اطلاعات و چاپگرهای سه‌بعدی است. شاید اگر بیست سال پیش به کسی می‌گفتند که در بیست سال آینده پزشکان صورت انسان را بازسازی می‌کنند تنها با خنده با آن برخورد می‌کرد ولی امروزه بشر آینده خود را به دست فناوری داده است، هرچند که تا تجاری شدن مصرف چاپگرهای سه‌بعدی در سطح عمومی راه زیادی باقی مانده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH