شکننده ترین قسمت گوشی کجاست؟ + نکاتی برای نگهداری از تلفن‌های هوشمند

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که شکننده ترین قسمت گوشی کجاست؟ مستحکم‌ترین گوشی‌ها کدامند و چه نکاتی برای نگهداری از گوشی‌ها وجود دارد که باید رعایت کنیم؟

این موضوعات چیزهایی هستند که امروز قصد داریم در مقاله جدید آی‌تی‌رسان به آنها بپردازیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. آسیب دیدن نمایشگر گوشی هوشمند می‌تواند جزو یکی از اتفاقات ناگواری باشد که بدون شک حس ناخوشایندی را در کاربر ایجاد می‌کند. مخصوصا اگر این امر برای گوشی جدیدی رخ دهد! بر اثر این صدمه امکان دارد علاوه بر نمایشگر، اجزای درونی گوشی نیز صدمه ببیند.

البته مقاومت گوشی عاملی مهم در میزان خسارت ایفا می‌کند، برخی از گوشی‌های جدید، بدنه و نمایشگری ظریف و شکننده دارند، همین موجب می‌شود در هنگام برخورد بیشتر آسیب ببینند و هزینه فراوانی را نیز برای کاربر ایجاد کنند. حتما می‌دانید که شکننده ترین قسمت گوشی نمایشگر آن است. اگر نمایشگر با اجزای سخت برخورد کند، امکان اینکه بدنه نیز آسیب ببیند، وجود دارد.

برخی از برندها، گوشی‌های خود را به قدری نازک و ظریف طراحی می‌کنند که تنها در اثر یک ضربه ناگهانی، کل صفحه نمایشگر می‌شکند. حالا که درباره شکننده ترین قسمت گوشی اطلاعاتی در اختیار شما قرار دادیم، قصد داریم در ادامه اطلاعاتی درباره شکننده ترین گوشی های سامسونگ، آیفون و غیره منتشر کنیم، به مستحکم‌ترین گوشی‌های بازار بپردازیم و در آخر نیز نکات مهمی برای نگهداری از گوشی‌ها ارائه دهیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

شکننده ترین قسمت گوشی

شکننده ترین گوشی سامسونگ

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کدام یک از مدل‌های سامسونگ جزو شکننده ترین گوشی‌های بازار هستند؟ بر اساس بررسی‌هایی که کارشناسان انجام دادند، مشخص شده که مدل‌های سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس دو مدل از شکننده ترین گوشی‌های سامسونگ هستند. این دو مدل علی‌رغم اینکه قیمت بالایی دارند، شکنندگی زیادی داشته و قیمت قطعات جایگزین آنها نیز بسیار پایین است.

طبق گزارش‌ تعمیرگاه‌ها، تنها پس از گذشت 24 ساعت پس از عرضه این محصول، کاربران زیادی سامسونگ گلکسی S8 و S8 پلاس خود را برای تعمیر صفحه نمایش به تعمیرگاه‌ها برده بودند. نمایشگر بدون حاشیه این گوشی یکی از عواملی است که موجب می‌شود صفحه نمایش در هنگام برخورد آسیب جدی ببیند.

شکننده ترین قسمت گوشی

سامسونگ در بدنه جلو و پشتی از پنل گوریلا گلس 5 استفاده کرده و در صورت آسیب دیدن صفحه نمایش، تعویض آن نسبت به خرید مدل جدید همان گوشی (گلکسی S8 با قیمت 750 دلار) به صرفه‌تر خواهد بود.

شکننده ترین گوشی آیفون

آیفون ایکس یکی از شکننده ترین مدل‌های اپل است که تاکنون وارد بازار شده، این گوشی از صفحه نمایش اولد و پنل شیشه‌ای استفاده می‌کند. گرچه این مدل به یکی از بادوام‌ترین شیشه‌ها مجهز شده، با این وجود، آسیب جزئی به نمایشگر می‌تواند خسارت زیادی را به بدنه وارد کند و پنل شیشه‌ای پشتی آن نیز صدمه ببیند.

کوچک شدن اعضای داخلی آیفون ایکس یکی از عوامل مهمی است که تعمیر آن را دشوار کرده است. بهترین راه برای محافظت از گوشی در برابر صدمه دیدن، خریداری گارد مقاوم است. قاب‌های گوشی معمولا از چند لایه تشکیل شده‌اند و اغلب می‌توانند با ضربه‌هایی که به صفحه نمایش وارد می‌شود، مقابله کنند.

شکننده ترین قسمت گوشی

مستحکم‌ترین گوشی‌های بازار کدامند؟

قبل از اینکه بازار گوشی‌های هوشمند مانند بازار کنونی توسعه ببیند، مسلما بیشتر ما از گوشی‌های کوچک و جمع و جوری استفاده می‌کردیم که اصلا امکان نداشت در اثر ضربه آسیب ببینند. این مدل‌ها علاوه بر اینکه محکم بودند، می‌توانستند خیلی خوب شارژ نگه دارند. اما اکنون با پیشرفت و توسعه گوشی‌های هوشمند، روز به روز برندهای مختلف سعی می‌کنند گوشی‌های بهتری را به بازار عرضه کرده تا بتوانند از این طریق با یکدیگر رقابت کنند.

کمپانی‌ها با عرضه گوشی‌هایی با مشخصات بهتر، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و پهنای کمتر، قیمت دستگاه‌های خود را بالا بردند؛ همین موضوع باعث می‌شد که کاربران در هنگام خریداری گوشی، با مدل‌های فراوانی روبرو باشند و به سختی محکم‌ترین گوشی را انتخاب کنند. علاوه بر آن، این گوشی‌ها معمولا در هنگام ضربه، مقاومت خوبی از خود نشان نمی‌دادند؛ همین موضوع باعث نگرانی کاربران زیادی می‌شد!

علاوه بر سایر افراد، کاربرانی که شغل ساخت و ساز دارند و یا در مکان‌های صنعتی و کارخانه‌ها مشغول به کارند، باید گوشی محکم و با دوامی در اختیار داشته باشند. حالا ما قصد داریم در ادامه دو مدل از مستحکم‌ترین گوشی‌ها را به شما معرفی کنیم که در برابر ضربه سخت آسیبی ندیدند.

مدل اول: کت S62 پرو

گوشی کت S62 پرو در همان ابتدا، برای کارگران ساختمانی ساخته شده بود. این مدل در عین حال که ظاهری مدرن دارد، می‌تواند در برابر ضربه نیز مقاومت کند. دوربین حرارتی با سنسور جدیدتری جایگزین شده و سخت‌افزار داخلی نیز عملکرد خوبی دارند. برای اینکه مقاومت گوشی در برابر صدمه بالا برود، کمپانی سازنده در پنل پشتی از پلاستیک استفاده کرده و لبه‌های گوشی نیز حالتی گرد به خود گرفته‌اند. محافظ صفحه نیز از نوع گوریلا گلس 6 است.

با اینکه ابعاد آن 6.24 در 3.02 در 0.47 اینچ است، وزن کمی معادل با 8.75 اونس خواهد داشت. باتری گوشی مانند مدل‌های قبلی قابلیت جداسازی ندارد و دکمه‌هایی که روی قسمت جانبی پنل طراحی شده‌اند، سایزی بزرگ دارند که به راحتی لمس می‌شوند.

شکننده ترین قسمت گوشی

سازنده اعلام کرده که کت S62 پرو می‌تواند پس از سقوط از ارتفاع 6 فوتی روی بتن، صدمه‌ای نبیند! این گوشی همچنین در برابر قطرات، لرزش، باد، باران، شن، نمک، دمای بالا یا بسیار پایین (بین منفی 13 تا 131 درجه فارنهایت)، ارتفاع بالا و همچنین رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان داده است. کت S62 پرو همچنین دارای استاندارد IP68 و IP69 بوده که نشان می‌دهد این مدل می‌تواند در مدت 60 دقیقه تا عمق 10 فوتی زیر آب غوطه‌ور باشد.

مدل دوم: سامسونگ XCover پرو

سامسونگ XCover پرو نیز مانند مدل قبلی به پنل پلاستیکی مجهز شده و ابعاد آن نیز 6.30 در 3.02 در 0.39 اینچ است؛ پس با گوشی کوچک و جمع و جوری طرف هستیم. یک قاب لاستیکی دور دستگاه قرار می‌گیرد و باتری نیز به قابلیت تعویض مجهز شده است. دکمه‌های پاور و سنسور اثر انگشت بسیار دقیق در سمت راست گوشی هوشمند قرار دارند. دکمه نارنجی رنگی نیز در قسمت جانبی و چپ گوشی تعبیه شده که به کلید برنامه‌ریزی مشهور است و برای خاموش و روشن کردن چراغ قوه گوشی کاربرد دارد.

محافظ صفحه نمایش نیز از نوع گوریلا گلس 5 بوده که در برابر شکستگی مقاومت بالایی دارد. این گوشی همچنین به استاندارد IP68 نیز مجهز شده، بنابراین علاوه بر اینکه می‌تواند به طور کامل در برابر ورود گرد و غبار مقاومت کند، تا 30 دقیقه در زیر آب با عمق 5 فوتی نیز صدمه‌ای نخواهد دید. این دستگاه همچنین با MIL-STD-810G سازگار است و دستگاه پس از افتادن روی سطوح سخت، همچنان عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

صفحه نمایش سامسونگ XCover پرو از نوع پنل 6.3 اینچی IPS LCD بوده که از رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل و تراکم پیکسلی 409 ppi پشتیبانی می‌کند. چیپست هشت هسته‌ای اگزینوس 9611 عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده و کارهایی نظیر مالتی تسکینگ به آسانی انجام می‌شود.

شکننده ترین قسمت گوشی

در حال حاضر از میان تمام قطعات معروف گوشی، قسمت‌های خاصی وجود دارند که بیشتر از سایر بخش‌ها آسیب می‌بینند. فهرستی از شکننده ترین قسمت های گوشی آورده شده است:

  1. صفحه نمایش
  2. پورت شارژ
  3. باتری

صفحه نمایش

احتمالا از قبل می‌دانستید که این بخش از گوشی‌ هوشمند یکی از حساس‌ترین و شکننده ترین قسمت گوشی است. صفحه نمایش نیز یکی از گران‌ترین قطعات هر گوشی هوشمند به حساب می‌آید که ممکن است بر اثر بی‌احتیاطی آسیب‌های فراوانی ببیند. یکی دیگر از مواردی که می‌تواند به صفحه نمایش گوشی آسیب برساند آب است. مدل‌هایی که در برابر آب مقاوم نیستند، ممکن است خسارت زیادی ایجاد کنند.

پورت شارژ

این بخش در صورت آسیب دیدن، می‌تواند کاربر را به دردسر فراوانی بیاندازد. پورت شارژ گوشی یکی از شکننده ترین قسمت گوشی است که تعمیر آن دشواری خاص خود را دارد.

باتری

معمولا باتری‌های قابل تعویض در هنگام ضربه، دردسر زیادی را برای کاربر ایجاد نمی‌کنند، چون همانطوری که از نام آن نیز پیداست، می‌توان باتری جدیدی را جایگزین آن کرد. اما باتری‌هایی که از این قابلیت استفاده نمی‌کنند، اگر ضربه ببینند، امکان تعویض نداشته و ممکن است هزینه زیادی را نیز برای کاربر ایجاد کنند.

محافظ نمایشگر گوریلا گلس چه کاربردی دارد؟

احتمالا در هنگام خرید یا مشاهده مشخصات یک گوشی، با نام گوریلا گلس مواجه شده‌اید. محافظ گوریلا گلس که در تمامی گوشی‌های مطرح بازار استفاده می‌شود محصول شرکت کورنینگ است.

کورنینگ یکی از معتبرترین برندهای تولید شیشه‌ تقویت‌شده است و کم ضخامت‌ترین شیشه‌ها را نیز می‌سازد. علاوه بر آن، محصولات این برند، در برابر نور خورشید و ضربه مقاومت بالایی دارند. کمپانی‌های مختلف گوشی در پروسه ساخت محصولات خود از این محافظ استفاده فراوانی می‌کنند.

گوریلا گلس لایه بسیار محکمی است اما اگر خراشیدگی‌های عمیق افزایش یابند، ساختار ورقه ضعیف شده و در نهایت استحکام کلی گلس از بین خواهد رفت.

اگرچه گوریلا گلس باعث می‌شود نمایشگر گوشی‌ها در برابر سقوط و ضربه مقاوم‌تر شوند، ولی این به معنی ضدضربه‌ بودن موبایل‌ها نیست.

شکننده ترین قسمت گوشی

شیشه‌های محافظ گوریلا گلس بر روی نمایشگر، دوربین و بدنه پشتی (در مدل‌هایی که بدنه شیشه‌ای دارند) استفاده می‌شود. انواع مختلفی از شیشه‌های گوریلا گلس وجود دارد که هر کدام سطح مقاومت متفاوتی داشته و در گوشی‌هایی در رده میان‌رده، بالارده و پرچمدار از یکی از آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال گوریلا گلس 3 و 5 را بیشتر در مدل‌های میان‌رده و بالا را رده می‌بینیم و مدل‌های پرچمدار فعلی با روکش گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شوند.

نکات مهم برای نگهداری از گوشی

در این بخش قصد داریم چند مورد از نکات و ترفندهایی که به شما کمک می‌کنند تا گوشی خود را در وضعیت بهتری نگهداری کنید، ارائه کنیم.

از صفحه نمایش گوشی محافظت کنید

همانطوری که در بالا نیز اشاره کردیم، نمایشگر شکننده ترین قسمت گوشی است؛ پس محافظت از آن یکی از حیاتی‌ترین کارهایی است که یک کاربر می‌تواند انجام دهد. در صورتی که از محافظ نمایشگر استفاده کنید، حتی اگر صدمه‌ای هم به نمایشگر وارد شود، آسیب جدی برای خود گوشی ایجاد نمی‌شود. چرا که می‌توان به راحتی محافظ را تعویض کرد.

از قاب (گارد محافظ) استفاده کنید

برای بالا بردن مقاومت بدنه گوشی، علاوه بر تهیه محافظ صفحه نمایش، از یک قاب استفاده کنید. اکنون هر گوشی که وارد بازار می‌شود، اکسسوری و قاب‌های فراوانی دارد. قاب‌ها معمولا از دور گوشی نیز محافظت می‌کنند.

بهترین نوع قاب نیز گاردهایی هستند که علاوه بر محافظت از پنل پشتی و جانبی، برای صفحه نمایش نیز روکش جدایی دارند و یا حتی به محفظه‌ای مجزا برای کارت‌های اعتباری مجهز شده‌اند.

گوشی را درست شارژ کنید

در حال حاضر، گوشی‌ها از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند. این نوع باتری‌ها علاوه بر سرعت شارژ بالاتر، طول عمر بیشتری دارند. هیچوقت نگذارید گوشی تا 100 درصد شارژ شود، چون همین امر به مرور زمان طول عمر باتری را کاهش می‌دهد. علاوه بر آن، هرگز نباید اجازه دهید که باتری گوشی کاملا خالی شود.

همچنین نباید گوشی را با شارژر دستگاه دیگری شارژ کنید. ممکن است سایر شارژرها، میزان برق متفاوتی را به دستگاه‌ عرضه کنند.

در هوای سرد مراقب گوشی باشید

هوای سرد موجب کند شدن واکنش‌های شیمیایی الکتریسیته در باتری گوشی می‌شود. بنابراین بخشی از انرژی صرف گرم شدن باتری خواهد شد. همین امر موجب می‌شود باتری گوشی در هوای سرد سریع‌تر خالی شود. پس بهتر است قبل از خروج از منزل، گوشی را شارژ کرده و یا اینکه یک شارژر قابل حمل همراه خود داشته باشید.

شکننده ترین قسمت گوشی

مراقب باشید گوشی در آب نیفتد

اگرچه بیشتر گوشی‌ها امروزه از استاندارد مقاومت در برابر آب پشتیبانی می‌کنند، ولی اگر ناگهان گوشی‌تان در آب افتاد، نگران نباشید. در چنین مواقعی، گوشی را از آب خارج کرده و آن را روشن نکنید. در صورتی که گوشی در آب شور یا مایعات شیرین همچون آب‌میوه افتاد، بهتر است که گوشی را با الکل بشویید.

نتیجه‌گیری

همانطوری که در مقاله نیز توضیح دادیم، شکننده ترین قسمت گوشی، نمایشگر آن است. برای اینکه گوشی‌ها در برابر ضربه‌های مختلف آسیبی نبینند، بهتر است که از قاب و انواع محافظ نمایشگر استفاده شود. علاوه بر آن، گوشی‌های هوشمند نباید در دمای بسیار زیاد یا بسیار پایین، مجاورت آب، و یا سایر عوامل نگه داشته شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH