ارز دیجیتال تلگرام (TON) چیست، چه قیمتی دارد و آیا امن است؟

تن کوین یا همان ارز دیجیتال اختصاصی تلگرام که به ارز تلگرام TON نیز شهرت یافته، توسط تلگرام راه‌اندازی شده است. اگرچه این برنامه اجتماعی محبوب در هنگام عرضه ارز تلگرام TON با چالش‌های زیادی روبرو بود، اما مانند دیگر برنامه‌ها موفق شد ارز اختصاصی خود را وارد بازار کند.

البته این مشکلات هنوز هم وجود دارند. در این مطلب می‌خواهیم تمام اطلاعاتی که درباره ارز تلگرام TON به آن نیاز دارید را بیان کنیم و بنیانگذاران این ارز، ویژگی‌های آن، امنیت شبکه و غیره را به شما معرفی کنیم، پس در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

اما پرسش اولی که مطرح می‌شود، این است که ارز تلگرام TON چیست! ارز تلگرام TON بلاک چین لایه 1 غیرمتمرکز بوده که علاقمندان زیادی دارد. کاربران این ارز می‌توانند با تراکنش‌های سریع و ارزان خود مبالغ مختلفی از ارز دیجیتال را خریداری کنند. تلگرام برای ساخت این ارز دیجیتال از مدل اجماع اثبات سهام (PoS) برای مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان شبکه بهره برده و کاربران می‌توانند با خیال راحت نسبت به خرید اقدام کنند.

توسعه‌دهندگان تلگرام اعلام کرده بودند که قصد دارند یک اکوسیستم کامل با ذخیره‌سازی و خدمات غیرمتمرکز، پلتفرم پرداخت فوری، پردازش تراکنش‌های مقرون به صرفه و غیره بسازند.

سپتامبر سال 2021 بود که ارز تلگرام TON موفق به پردازش 55000 TPS شد؛ این رقم برای آن زمان عالی و منحصر به‌فرد بنظر می‌آمد. تلگرام پس از ثبت این رکورد جهانی، گفته بود که این رقم در آینده نیز بیشتر خواهد شد و بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد، می‌توان به راحتی شاهد تراکنش‌های بالا با عملکرد خوب باشیم. نشانه اصلی این بلاک چین TON است که می‌تواند برای پرداخت هزینه تراکنش، تسویه پرداخت‌ها یا اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده شود.

تاریخ راه‌اندازی
2018
بنیانگذاران
نیکلای دوروف و پاول دوروف
پروتکل بلاک چین
بلاک چین شبکه باز (TON)
توکن بومی
TON
ارزش بازار
2.81 میلیارد دلار
نوع توکن
توکن بومی
عرضه در گردش
1.22 میلیارد
عرضه کلی
5.04 میلیارد
روش اجماع
اثبات سهام

بنیانگذاران ارز تلگرام TON چه کسانی هستند؟

همانطوری که در جدول بالا نیز اشاره کردیم، این پلتفرم در ابتدا توسط نیکولای و پارول دوروف ساخته شد. این دو برادر در ساخت این ارز دیجیتال از تمام توان خود استفاده کردند و کمی بعد توسعه آن به دست تیم تلگرام افتاد. همچنین تلگرام اعلام کرد که قصد دارد توکن زنجیره‌ای خود را با نام Gram راه‌اندازی کند!

این پلتفرم غیرمتمرکز چالش‌های فراوانی را برای تیم تلگرام درست کرده بود، با این وجود، توجه افراد زیادی نیز به آن جلب شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا نیز با عرضه توکن‌های Gram به طور کامل مخالفت کرده بود. البته تیم تلگرام قصد دارد ارز تلگرام TON خود را توسعه بخشیده و آن را به یک محصول عالی برای کاربران تبدیل کنند.

تن کوین TON وضعیت خوبی پیدا کرد؛ با این حال، در سال 2020، مدیر عامل تلگرام، پاول دوروف، پروژه را ترک کرده و اعلام کرد که از این پس توسعه آن به علاقه‌مندان مستقل در این حوزه واگذار خواهد شد. شاید به همین دلیل بود که این پروژه با کد منبع باز ایجاد شد. این سیستم طوری طراحی شد تا هرکسی بتواند آن را توسعه دهد.

شبکه کنونی این رمزارز نیز اکنون توسط ماکاسوف (Makosov) و املیاننکو  (Emelianenko)، هدایت می‌شود. افراد NewTON یا بنیاد TON اقدامات زیادی برای توسعه و بهبود بخشیدن به آن انجام داده‌اند.

ارز تلگرام TON چگونه کار می‌کند؟

توکن Toncoin از یک ساختار چند سطحی مبتنی بر پارتیشن‌بندی پایگاه داده استفاده می‌کند. هر جزء هدف خاصی داشته و اطلاعاتی را حمل می‌کند. برای همین است که این ارز دیجیتال بسیار سریع، قابل اعتماد و ارزان است. شبکه از تجمع بلوک‌های تایید نشده جلوگیری می‌کند، پروسه تاخیری ندارد و فرایند تراکنش به سرعت انجام می‌شود.

برادران دوروف گفته‌اند که این زنجیره با استفاده از قراردادهای هوشمند و ویژگی منحصر به‌فرد مکانیسم عمودی خود ترمیم‌شونده کار می‌کند؛ تنها در این صورت است که کاربران می‌توانند شاهد تراکنش‌های سریع‌تری باشند و با استفاده از کیف پول Toncoin، انتقال وجه انجام دهند و با سرویس تعامل داشته باشند.

چه چیزی توکن تلگرام را منحصر به‌فرد می‌کند؟

  • پارتیشن‌بندی پایگاه داده قادر است به تراکنش‌ها سرعت ببخشد و تعامل را توسعه دهد.
  • کیف پول‌های TON برای انتقال وجوه و تعامل بهتر با پلتفرم کاستدی و غیرکاستدی ساخته شده و فضای ذخیره‌سازی TON نیز می‌تواند مزایایی نظیر رمزگذاری خصوصی ارائه کند.
  • علاوه بر آنها، کاربران می‌توانند از طریق VPN های غیرمتمرکز به این توکن دست پیدا کنند.
  • امکان دارد وب‌سایت‌های معمولی نیز با استفاده از DNS یا سیستم نام غیرمتمرکز روی شبکه‌های TON کار کنند.

بررسی قیمت ارز تلگرام

قیمت توکن تلگرام برای مدت زیادی است که راکد مانده ولی با این وجود، اکنون شاهد واگرایی صعودی هستیم که ممکن است قیمت را به آرامی به اوج برساند.

ارز تلگرام / ارز toncoin

قیمت کنونی توکن تلگرام

2.26 دلار

تغییر قیمت (یه صورت سالانه)

+16.8 درصد

تسلط بر بازار

0.22 درصد

رتبه بازار (بر اساس CMC)

27

ارزش بازار

2.81 میلیارد دلار

ارزش ضعیف شده بازار

11.53 میلیارد دلار

بالاترین میزان قیمت

5.83 دلار

پایین‌ترین میزان قیمت

0.39 دلار

چند ارز تلگرام (TON) در گردش وجود دارد؟

شبکه TON توکن بومی توانسته به 1.22 میلیارد عرضه دست پیدا کند و حداکثر میزان آن را به 5 میلیارد کوین برساند. از آنجایی که ارز تلگرام برای سوخت رسانی به اکوسیستم طراحی شده، می‌توانیم از آن برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps)، کارمزد پردازش تراکنش و برای امنیت بلاک چین و خدمات آن به عنوان سیستم پرداختی سود ببریم.

علاوه بر مواردی که بالا به آنها اشاره کردیم، توکن تلگرام قادر است داده‌های غیرمتمرکز را ذخیره‌سازی کرده و به کاربران این امکان را بدهد تا هزینه‌های اعتبار سنجی را با ارزهای TON پرداخت کنند.

امنیت شبکه ارز تن کوین (TON)

تلگرام برای افزایش امنیت شبکه ارز دیجیتال تن کوین خود از سیستم‌های فراوانی استفاده کرده که یکی از آنها، مکانیزم اجماع اثبات سهام (PoS) است. این سیستم به افراد امکان می‌دهد تا تراکنش‌ها را اعتبارسنجی کنند و با استفاده تن کوین، به این اعتبارسنجی‌ها پاداش دهند.

علاوه بر آن، اعتبار سنج‌های توکن تلگرام نیز می‌توانند با در اختیار قرار دادن این توکن‌ها، پاداش دریافت کنند. اعتبار سنجی‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و با قراردادهای هوشمند مدیریت و اجرا می‌شوند.

جمع‌بندی

تن کوین یا همان ارز دیجیتال اختصاصی تلگرام که به ارز تلگرام TON نیز شهرت یافته، توسط تلگرام راه‌اندازی شد. اگرچه این ارز در هنگام عرضه با چالش‌های زیادی روبرو بود، موفق شد توجه علاقمندان زیادی را به خود جلب کند. تلگرام برای ساخت این ارز دیجیتال از مدل اجماع اثبات سهام (PoS) برای مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان شبکه بهره برده و کاربران می‌توانند با خیال راحت نسبت به خرید اقدام کنند.

سپتامبر سال 2021 بود که ارز تلگرام TON موفق به پردازش 55000 TPS شد؛ این رقم برای آن زمان عالی و منحصر به‌فرد بنظر می‌آمد. تلگرام پس از ثبت این رکورد جهانی، گفته بود که این رقم در آینده نیز بیشتر خواهد شد و بدون اینکه به محیط زیست آسیبی برسد، می‌توان به راحتی شاهد تراکنش‌های بالا با عملکرد خوب باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH