نقد و بررسی جامع گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس سامسونگ

گلکسی S23 و S23 پلاس یک نمونه آپدیت شده نسبت به پرچمداران سال گذشته هستند. طراحی این دو مدل کمی تغییر کرده، ظرفیت باتری‌ها افزایش پیدا کرده و البته قدرت سخت‌افزار بیشتر شده است، اما نمایشگر، دوربین‌ها، رابط کاربری و اسپیکر با پرچمداران سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.

البته پرچمداران سامسونگ از نظر قدرت و کیفیت به جایی رسیده‌اند که نباید هر سال منتظر یک اتفاق جدید خارق‌العاده بود ولی ضعف‌های پرچمداران قبلی و بخش‌های سخت‌افزاری هر سال آپدیت‌ می‌شوند.

اما دو مدل پرچمدار جدید سامسونگ کاراکتر متفاوتی برای خود دارند و ما قصد داریم تا در این مقاله به طور جامع تمام بخش‌های این مدل را مورد نقد و بررسی قرار دهیم و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را بیان کنیم.

بنابراین اگر به پرچمداران جدید سامسونگ علاقه دارید، با ادامه این مقاله همراه ما باشید:

بررسی گلکسی S23 اولترا سامسونگ + بررسی ویدئویی

مشخصات گلکسی S23 و S23 پلاس

 
گلکسی S23
گلکسی S23 پلاس
ابعاد
  146.3 در 70.9 در 7.6 میلی‌متر
  157.8 در 70.9 در 7.6 میلی‌متر
وزن
 168 گرم
 196 گرم
نمایشگر
 6.1 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز
 6.6 اینچ داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080 در 2340 و نرخ تازه‌سازی 120 هرتز
پردازنده 
 تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 ویژه گلکسی
 تراشه 4 نانومتری اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 ویژه گلکسی
پردازنده گرافیکی
 Adreno 740
 Adreno 740
رم
 8 گیگابایت
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
 256 گیگابایت
سیستم عامل
 اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
 اندروید 13 با رابط کاربری One UI 5.1
دوربین اصلی
 50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل اولتراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو
 50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل اولتراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین سلفی
 12 مگاپیکسل
 12 مگاپیکسل
باتری
 3900 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!
 4700 میلی‌آمپرساعت بدون شارژر!

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23  و S23 پلاس

هر چند در این نقد و بررسی با دو گوشی طرف هستیم ولی هر دو مدل طراحی کاملا مشابه و یکسانی دارند و تنها ابعاد آن‌ها متفاوت است.

در نگاه اولیه کیفیت ساخت و رنگ‌بندی گوشی به نوعی است که کاملا متوجه می‌شوید با یک مدل پرچمدار طرف هستید. هر دو مدل شخصیت و کاراکتر خاص خودشان را دارند و باعث می‌شوند چند لحظه‌ای در سکوت آن‌ها را برانداز کنید.

گلکسی S23 اندازه بسیار کوچکی دارد، می‌توان گفت نزدیک 30 درصد از گوشی‌های معمولی بازار کوچکتر و سبک‌تر است اما ابهت پرچمداری خود را حفظ کرده، گلکسی S23 پلاس اندازه مشابه با دیگر گوشی‌های بازار دارد و با کیفیتی که دارد نظر شما را به خودش جلب می‌کند.

طراحی

هر دو گوشی به شدت وایب آیفون می‌دهند. شاید سامسونگ و اپل رقبای سرسختی باشند اما سامسونگ به وضوح در طراحی دو مدل پایه سری پرچمدار جدید خود به سمت طراحی مکعبی شکل آیفون رفته! هر دو گوشی نسبت به پرچمداران سال قبل لبه‌های تیزتر و طراحی مکعبی‌تری دارند.

طراحی گوشی‌ها به شدت ساده‌تر از گذشته شده است، هیچ عنصر خاصی در طراحی نمی‌بینید، حتی ماژول دوربین‌ها کاملا ساده و بدون هیچ طراحی خاصی از بدنه بیرون زدند.

رنگ‌ها

گلکسی S23 و S23 پلاس به فریم‌های صیقلی تقریبا همرنگ با بدنه خود مجهز شده‌اند و این باعث می‌شود ظاهر هر دو گوشی یکپارچگی مناسبی از نظر رنگ داشته باشد. رنگ مات پشت گوشی زیبا و جذاب است. سامسونگ دو پرچمدار جدید خود را در چهار رنگ مشکی، سبز زیتونی، کرمی و یاسی به بازار عرضه کرده که هم رنگ‌های روشن و هم تیره واقعا دل‌نشین هستند. ضمن آنکه لکه و کثیفی بسیار کمی جذب می‌کنند و از این نظر خیال خریداران راحت باشد.

اما بیرون زدگی دوربین‌ها باعث شده تا گرد و غبار زیادی دور آن‌ها جمع شود و تمیز کردن این غبارها هم خیلی راحت نیست، ضمن این که دور هر ماژول دوربین یک حلقه حاشیه‌ای قرار دارد که غبار بین این حلقه و خود شیشه لنز دوربین هم جمع می‌شود و این مورد دیگر اعصاب خورد کن است.

به طور کلی طراحی دوربین‌ها هم در مدل اصلی و پلاس و هم در مورد اولترا می‌توانست بهتر باشد و شخصا طرفدار این مدل ماژول‌های از بدنه بیرون زده نیستم. اما حلقه‌های دور ماژول‌های دوربین باعث تفاوتی هرچند ساده اما زیبا شده، به ویژه در رنگ مشکی، این حلقه‌ها نقره‌ای هستند و باعث دو رنگ شدن و جذابیت طراحی پشت گوشی می‌شوند اما در مدل پلاس که سبز رنگ بود، حلقه دور دوربین‌ها نیز رنگ سبز دارد و آن جلوه زیبای رنگ مشکی مدل گلکسی S23 را نمی‌دهد.

هر دو گوشی خوش دست هستند و به خوبی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. به ویژه گلکسی S23 که با اندازه کوچکش بسیار محکم در دست قرار می‌گیرد و کار کردن با آن بسیار راحت است. شاید نمایشگر این مدل نسبت به دیگر گوشی‌های بازار کوچکتر باشد و ترکیب اندازه کامپکت و کیفیت گوشی باعث می‌شود دلتان برای کار کردن با گوشی‌هایی به این اندازه در سال‌های نه‌چندان دور، تنگ شود.

ابعاد

هر دو گوشی نسبت به مدل‌های سال قبل یک گرم سنگین‌تر شدند ولی وزن آن‌ها کاملا مناسب است. گلکسی S23 وزن 168 گرمی و گلکسی S23 پلاس وزن 196 گرمی دارد. به این ترتیب از نظر وزن نمی‌توان شکایتی از این دو مدل داشت.

گلکسی S23 یکی از کامپکت‌ترین گوشی‌های بازار است و 146.3 میلی‌متر طول، 70.9 میلی‌متر عرض و 7.6 میلی‌متر ضخامت دارد. به این ترتیب با یکی از سبک‌ترین و کوچک‌ترین گوشی‌های بازار طرف هستیم. با توجه به ابعادی که گلکسی S23 دارد و وزن سبکش، احتمال لیز خوردن و افتادن این مدل از دست کمی افزایش پیدا می‌کند.

البته لبه‌های تیز و شیشه مات پشت گوشی باعث شده تا گوشی سر باشد ولی در هر صورت یک گوشی کوچک و سبک می‌تواند به راحتی از دست شما لیز بخورد و شما را به دردسر بیندازد.

مقاومت

جلو و پشت هر دو گوشی از شیشه ساخته شده و فریم آرمور آلومینیوم با مقاومت در برابر افتادن و خراشیدگی است. البته این بدان معنا نیست که هر بلایی سر گوشی بیاورید، فریم‌ها آسیب نمی‌بینند ولی مقاومت فریم آلومینیومی در این دو مدل نسبت به دیگر مدل‌هایی که دارای فریم آلومینیومی هستند، بالاتر است.

پشت گوشی روکش شیشه‌ای مات دارد که با گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود. این روکش نسبت به مدل‌های سال گذشته مقاومت بیشتری دارد و خیال شما کمی راحت‌تر است.

نمایشگر هر دو مدل نیز با روکش گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شود که نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده و کیفیت بهتری دارد. هر دو مدل همانند سال گذشته ضد آب هستند و تا نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

درگاه‌ها

طراحی درگاه‌ها و دکمه‌ها دقیقا برابر است. در فریم بالایی هر دو گوشی صرفا یک میکروفون دیده می‌شود. در فریم سمت راست دکمه‌های پاور و ولوم قرار دارند، فریم سمت چپ خالی است و در فریم پایینی، اسپیکر، میکروفون، درگاه شارژ USB-C و درگاه سیمکارت تعبیه شده، لازم به ذکر است که اسپیکر دوم یا همان اسپیکر مکالمه در مرز بین نمایشگر و فریم بالایی قرار دارد.

شاید موردی متداول باشد ولی کیفیت دکمه‌ها و فریم کناری آلومینیومی هم بسیار بالاست و در دست گرفتن هر دو گوشی حس بسیار خوبی به شما می‌دهد، جوری که دوست ندارید برای گوشی قاب بخرید.

به طور خلاصه شاید طراحی این گوشی‌ها ساده باشد اما زیبا و جذاب است. همچنین کیفیت ساخت به طور کامل با میان‌رده‌های پلاستیکی سامسونگ فرق دارد و شما متوجه این موضوع می‌شوید.

تنها ایراد بزرگ جمع شدن گرد و غبار دور ماژول‌های دوربین است، به ظاهر بیش از حد ساده گوشی‌های می‌توان ایراد گرفت ولی وقتی پرچمداران سامسونگ را در دست می‌گیرید، برخلاف آنطور که در عکس‌ها ساده و معمولی به نظر می‌رسند، نظر شما را کاملا جلب می‌کنند.

نمایشگر‌ گلکسی S23 و S23 پلاس

نمایشگرها تنها بخشی هستند که طی چند سال اخیر تغییری نکرده‌اند. هر سال گوشی‌های پرچمدار سامسونگ به دفتر آی‌تی‌رسان می‌آیند و ما هرسال از واژه‌های همان همیشگی استفاده می‌کنیم. نمایشگر‌ گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از سه سال پیش و گلکسی S20 تغییری نکرده و شاید فقط اندازه آن یک اینچ بزرگ‌تر یا کوچک‌تر شده باشد.

داینامیک امولد 2X با +HDR10 و رفرش ریت 120 هرتز، این نمایشگری است که سامسونگ برای پرچمداران سری S خود انتخاب کرده و آنقدری کیفیت دارد که شاید تا یکی دو سال دیگر هم از همین فناوری استفاده شود.

اندازه

گلکسی S23 دارای نمایشگر 6.1 اینچی و نسخه پلاس دارای نمایشگر 6.6 اینچی است. همین مورد باعث شده تا اختلاف دو گوشی از نظر اندازه و وزن نسبتا زیاد باشد. همانطور که گفتیم گلکسی S23 یک گوشی کامپکت است که به راحتی می‌توانید با یک دست با آن کار کنید. اندازه نمایشگر این گوشی به شکلی است که انگشت شصت شما به تمام قسمت‌های نمایشگر می‌رسد و از این نظر می‌توان گفت این گوشی برای دختران، بانوان و افرادی که دست‌های ظریفی دارند، بسیار مناسب است.

گلکسی S23 پلاس با نمایشگر 6.6 اینچی‌اش یک اندازه متوسط و معمولی دارد، البته مانند دیگر پرچمداران بازار، اندازه بزرگ و نخراشیده‌ای ندارد و بسیار خوش دست است ولی خب مانند گلکسی S23 به راحتی نمی‌توانید با آن کار کنید و در خیلی از مواقع به جای یک دست به دو دست خود نیاز خواهید داشت.

نسبت و رزولوشن

هر دو نمایشگر دارای نسبت 19.5:9 و رزولوشن 1080 در 2340 هستند. البته تراکم پیکسلی در گلکسی S23 کمی بیشتر بوده و در هر اینچ این صفحه نمایش 425 پیکسل قرار دارد، در حالی که تراکم پیکسلی نسخه پلاس 393 است. به این ترتیب می‌توان گفت شاید صفحه گلکسی S23 با وجود اندازه کوچک‌تر، کیفیت بهتری داشته باشد.

در پنل جلویی صفحه S23، نمایشگر 86.8 درصد پنل را پوشانده و نمایشگر گلکسی S23 پلاس 87.6 درصد را، به این ترتیب هر دو گوشی حاشیه بسیار باریکی دور نمایشگر دارند. همچنین ضخامت حاشیه در تمامی بخش‌ها یکسان است و می‌توان گفت یک نوار مشکی رنگ باریک در دور تا دور نمایشگر دیده می‌شود که برای مدل‌های پرچمدار در این سطح قابل قبول هستند.

برخلاف گلکسی S23 اولترا، خبری هم از نمایشگر با لبه‌های خمیده نیست.

نمایشگر‌های پرچمدار سامسونگ واقعا نیازی به آپدیت ندارند، زیرا همان‌چیزی که از یک پرچمدار انتظار دارید رنگ‌ها، تصاویر، منوها، دارک مود و همه بخش‌ها و المان‌ها دقیقا همان‌چیزی است که باید باشد.

رنگ‌ها

نمایشگرهای پرچمدار سامسونگ از +HDR10 پشتیبانی می‌کنند که تاثیر قابل توجهی در نمایش رنگ‌ها می‌گذارد. در نمایشگر مدل‌های پرچمدار سامسونگ رنگ‌ها کاملا زنده و طبیعی هستند، شما در بخش‌های مختلف رنگ‌های شاداب و با طراوتی را می‌بینید که به ویژه در هنگام دیدن فیلم و سریال خودنمایی می‌کنند.

نمایشگر امولد به این معناست که رنگ مشکی در نمایشگر گلکسی S23 و S23 پلاس به بهترین شکل نمایش داده می‌شود. نقاط تیره و روشن در این نمایشگر‌ها کاملا واضح و مشخص هستند و هنگام دیدن فیلم و سریال‌هایی با تم تیره و صفحه‌های تاریک، به خوبی می‌توانید تفاوت نقاط تاریک با سطوح مختلف را متوجه شوید.

رفرش‌ریت

عدم استفاده از رفرش‌ریت 120 هرتزی در نمایشگر جذاب گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس به‌نوعی یک ستم آشکار است. این صفحه نمایش با رفرش‌ریت 120 هرتزی تکمیل می‌شود و بدون آن انگار ناقص است. در منوی تنظیمات می‌توانید انتخاب کنید که رفرش‌ریت 120 هرتز باشد یا 60 هرتز. طبیعتا پیشنهاد ما این است که حالت پیش‌فرض را دست نزنید و بگذارید رفرش‌ریت 120 هرتزی در گوشی خودنمایی کند.

با وجود این قابلیت، تمام حرکات در گوشی روان و سیال هستند و اصلا هیچ لگ و کندی را تجربه نخواهید کرد. اتفاقی که تجربه کار شما با گوشی را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

البته استفاده از رفرش‌ریت 60 هرتزی باعث می‌شود تا حداقل 30 درصد شارژدهی باتری افزایش پیدا کند و اگر باتری خیلی برای شما اهمیت دارد، می‌توانید بیخیال صفحه روان 120 هرتزی شوید. مخصوصا در گوشی گلکسی S23 که باتری ظرفیت بالایی ندارد، خیلی از مواقع به پایان شارژ خود نزدیک می‌شوید و برای طولانی‌تر شدن شارژدهی می‌توانید رفرش‌ریت 120 هرتزی را به 60 هرتز تغییر دهید.

نکته دیگر آن است که سامسونگ برای مدیریت باتری از نرخ‌ بروزرسانی متغیر در دو مدل پرچمدار خود استفاده کرده و در هنگامی که صفحه ثابت است رفرش‌ریت به 48 هرتز کاهش پیدا می‌کند و با استفاده از صفحه مجددا رفرش‌ریت به 120 هرتز باز می‌گردد.

ویبره

نکته‌ای که معمولا در مورد پرچمداران سامسونگ گفته نمی‌شود کیفیت ویبره در این مدل‌هاست. این پکیج جذاب که سامسونگ در بخش نمایشگر پرچمداران خود ارائه می‌دهد با یک لرزش و ویبره با کیفیت به حد اعلا می‌رسد. واقعا ویبره نمایشگر در هنگام لمس برخی از گزینه‌ها یا استفاده از بخش‌های مختلف گوشی بسیار نرم و جذاب است و حس فوق‌العاده‌ای دارد. ویبره‌های ریز با عمق‌های مختلف در هنگام استفاده از آپشن‌های گوشی واقعا به آن شکلی که باید جلب توجه نمی‌کنند اما در مقایسه با دیگر مدل‌های بازار حس متفاوتی دارند.

روشنایی

صفحه هر دو مدل در حالت عادی تا 1200 نیت روشنایی دارد. این میزان روشنایی کاملا استاندارد بوده و در داخل خانه و محل کار یا هر محیطی که سقفی بالای سرتان باشد، اصلا اذیت نمی‌کند. در خارج از خانه و محیط باز هم بخش‌های مختلف خوانا و کاملا مشخص هستند. استفاده از گلکسی S23 و S23 پلاس زیر نور آفتاب چالش خاصی ندارد و می‌توان از این دو پرچمدار در محیط‌های باز استفاده کرد ولی در محیط باز انتخاب دارک مود پیشنهاد نمی‌شود چون کار شما را کمی سخت می‌کند.

به طور کلی نمایشگر هر دو مدل پرچمدار عالی و کم نقص هستند. کیفیت ارائه رنگ‌ها، نمایش ویدیو، روشنایی و البته رفرش‌ریت بسیار بالاست و شما نمی‌توانید ایرادی از این نمایشگرها بگیرید.

قفل‌های بیومتریک

سامسونگ به تازگی در رابط کاربری خود بخش امنیت و قفل‌های بیومتریک را ادغام کرده که اتفاق خوبی است. در این بخش می‌توانید به راحتی تمام موارد امنیتی در مورد گوشی خود را ببینید و با فعال‌سازی و رعایت همه آن‌ها، امنیت گوشی خود را افزایش دهید.

قفل حسگر اثر انگشت

سامسونگ مانند همیشه از حسگر اثر انگشت اولتراسونیک زیر نمایشگر در پرچمداران خود استفاده کرده است. واقعیت آن است که این حسگر نسبت به سال گذشته تغییر چندانی ندارد و طبق همان چیزی که باید باشد، با سرعت بالا و دقت فراوان کار می‌کند. امکان دیدن پیام خطا در هنگام استفاده از حسگر بسیار کم است. تنها در حالتی که انگشت خود را به خوبی بر روی حسگر نگذاشته باشید، ممکن است با پیام خطا روبه‌رو شوید.

این حسگر در حالتی که دستان شما خیس و مرطوب باشد‌ هم کار می‌کند و در 95 درصد مواقع به راحتی باز می‌شود اما یک نکته در مورد گلکسی S23 وجود دارد. به علت اندازه کوچک و نمایشگر این مدل، ممکن است در ابتدا کمی در پیدا کردن جای حسگر به مشکل بخورید، زیرا حسگر این مدل نسبت به ابعادی که دارد، به فریم پایینی گوشی نزدیک است. اما حتی این مورد هم مشکل بزرگی نیست و پس از یک روز جای حسگر را به خوبی پیدا خواهید کرد.

دوربین تشخیص چهره

اما دقت دوربین تشخیص چهره در مدل‌هایی که در اختیار داشتیم آنقدری بالا نبود. قفل چهره به ویژه در گلکسی S23 پلاس بارها در تشخیص چهره ناموفق بوده و نمی‌توانست چهره را تشخیص دهد. آن هم درحالی که نور محیط و زاویه صورت کاملا مناسب بود و دلیلی برای باز نشدن قفل وجود نداشت.

اما در بسیاری از موارد این مشکل وجود داشت و در نهایت نتوانستیم علت این موضوع را دریابیم. شاید این مشکل صرفا مربوط به نسخه‌هایی بود که ما در اختیار داشتیم ولی به هر شکل دقت پایین دوربین تشخیص چهره باعث شد تا استفاده از حسگر اثر انگشت راحت‌تر باشد.

مشکل قفل چهره بیشتر در گلکسی S23 پلاس دیده می‌شود و در گلکسی S23 در اکثر مواقع قفل چهره به خوبی کار می‌کرد، هرچند در این مدل هم گاهی با خطا مواجه می‌شدیم.

تست‌های ویژه ITResan

در بخش تست‌های ویژه به برخی قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوشی‌هایی که برای ما در آی‌تی‌رسان و بسیاری از کاربران اهمیت دارد، می‌پردازیم. این موارد شامل بخش‌های مختلف گوشی می‌شود و عموما در استفاده عادی روزانه با آن‌ها مواجه می‌شویم، به همین دلیل بهتر است بدانیم آیا گوشی گلکسی S23 و S23 پلاس می‌توانند تست‌های ویژه ما را رد کنند یا خیر؟

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

کم

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

خیر

کار کردن با یک دست آسان است؟

بله به ویژه در گلکسی S23

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

بله

قفل چهره با ماسک باز می‌شود؟

خیر

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

خوب

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

رابط کاربری One UI 5.1

هر دو گوشی پرچمدار سامسونگ با رابط کاربری One UI 5.1 به بازار عرضه شدند. این رابط کاربری به معنای بهره‌وری از اندروید 13 در گوشی‌های سامسونگ است و گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس تقریبا از اولین مدل‌هایی هستند که با این رابط کاربری وارد بازار می‌شوند.

خود رابط کاربری در ابتدا هیچ تفاوت خاصی با نسخه‌های قبلی ندارد. آیکون‌ها، محیط کاربری، نوار نوتیفیکیشن و همه بخش‌ها مانند قبل ساده و شکیل در کنار یکدیگر قابل استفاده هستند. شاید سادگی بیش از حد رابط کاربری سامسونگ دل شما را بزند ولی این موضوع بیشتر به سلیقه شما باز می‌گردد، این که یک رابط کاربری پرهیجان و پرامکانات می‌خواهید یا یک محیط ساده و کاربردی! هر دو حالت نقاط قوت و ضعف خودشان را دارند.

ایراداتی به رابط کاربری سامسونگ وارد است که به نسخه‌های پیشین هم وارد بوده و باید به آن عادت کنیم، یکی از مهم‌ترین ایرادات نبود برنامه‌های پیشفرض غنی و مناسب‌برای استفاده از گوشی است. به طور مثال برنامه موسیقی سامسونگ یا ماشین حساب و ضبط صدا به طور پیش‌فرض در گوشی نصب نیست و شما باید آنها را دانلود کنید!

سامسونگ این کار را به علت سبک بودن رابط کاربری انجام داده ولی با این چنین سخت‌افزار قدرتمندی که برای پرچمداران و حتی میان‌رده‌های این شرکت انتخاب شده، طبیعتا چند برنامه سبک اضافی که کاربردهای بسیاری دارند و در نهایت اکثر کاربران آن‌ها را نصب می‌کنند، نباید باعث شود روان بودن رابط کاربری با چالش مواجه شود.

محیط ساده و نبود قابلیت‌های زیاد برای شخصی‌سازی می‌تواند ایراد دیگری باشد، در حالی که شرکت‌های چینی و حتی گوگل پیکسل رابط کاربری‌های پر زرق و برقی را روانه بازار می‌کنند و حداقل هر چند وقت یک بار یک عنصر جدید در آن‌ها قابل مشاهده است، سامسونگ حاضر نیست به ترکیب برنده خود دست بزند و شاید هم این کار سامسونگ انتخاب درستی باشد.

به هر شکل تغییراتی که به رابط کاربری One UI 5.1 اضافه شده بیشتر تغییرات نسخه جدید اندروید است تا نسخه جدید رابط کاربری! در ادامه برخی از ویژگی‌های جذاب و کارآمد رابط کاربری سامسونگ را با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

روتین‌ها

یکی از بخش‌هایی که هم در منوی تنظیمات و هم در نوار نوتیفیکیشن به چشم می‌آید، روتین‌ها هستند. با این ویژگی جدید می‌توانید بر اساس فضای فعلی خود، یک مد را انتخاب کنید و اقدامات خاصی را انجام دهید. مثلا پروفایل‌های صدا، تنظیمات نمایشگر، اعلان‌ها و غیره را تغییر دهید. همچنین می‌توانید روتین‌های خاصی را با برخی از اقدامات فعال کنید، مثلا روشن کردن نقطه اتصال یا حالت هواپیما می‌تواند به معنای فعال شدن یک روتین باشد.

این نوع بخش انتخاب پروفایل یا تنظیم حالت‌های مختلف بر روی گوشی به شکل ساده‌تر در تلفن‌های قدیمی هم وجود داشت و هرگز مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. معمولا هنگامی که به سر کار می‌رویم یا ورزش را آغاز می‌کنیم یا زمانی که در هواپیما هستیم، لازم نیست تا تعداد زیادی از تنظیمات گوشی را تغییر دهیم، به جای آن که به بخش روتین برویم، تنها با سایلنت کردن گوشی یا روشن‌کردن حالت هواپیما تمام اقداماتی که لازم است انجام می‌شود، به این ترتیب فکر نمی‌کنم از این ویژگی استقبال شود مگر آنکه بخواهید رابط کاربری گوشی و تنظیمات آن در موقعیت‌های مختلف به طور کامل تغییر کند که البته تعداد کمی از کاربران اینگونه هستند.

پنل اج و گیم لانچر

در قسمت سمت راست صفحه، می‌توانید لبه پنل اج را هم ببینید که با کشیدن آن به سمت چپ، دسترسی سریع به برنامه‌های منتخب که در این پنل قرار دارند یا خودتان قرار داده‌اید، داشته باشید. پنل اج مانند یک دراور کوچک عمل می‌کند تا شما راحت‌تر بین برنامه‌های کاربردی‌تان جابه‌جا شوید و در هر زمان، به اپلیکیشن‌های اخیر و پراستفاده خود دسترسی سریع داشته باشید.

از دیگر برنامه‌های اختصاصی سامسونگ که در اکثر مدل‌های این شرکت دیده می‌شود، می‌توان به گیم لانچر اشاره کرد. هر دو گوشی قدرت مناسب برای اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها را دارند و گیم لانچر یک اپ مناسب برای اجرای بهتر تمام بازی‌ها را برای شما فراهم می‌کند که می‌تواند با محدود کردن فعالیت دیگر برنامه‌ها، گوشی شما را برای اجرای بازی بهینه کند.

ویژگی‌های جدید ویجت‌ها

در آپدیت سامسونگ، کاربران می‌توانند ویجت جدید باتری را با ظاهری زیباتر مشاهده کنند. ویجت باتری شبیه به آیفون است و شخصی‌سازی بیشتری را در دسترس کاربران قرار خواهد داد. ویجت آب و هوا نیز به ظاهری جذاب‌تر مجهز شده و صفحه خانه زیباتری خواهید داشت.

دکس

ویژگی دکس شاید یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های پرچمداران سامسونگ از قدیم الایام باشد. جایی که شما می‌توانید با اتصال گوشی به مانیتور، از نسخه دسکتاپ گوشی استفاده کنید و تجربه بسیار متفاوتی داشته باشید. این ویژگی حتی هنگام اتصال گوشی به کامپیوتر نیز فعال شده و انتقال فایل‌ها را بسیار جذاب‌تر از گذشته کرده است. جالب اینکه ویژگی دکس به صورت وایرلس نیز قابل استفاده خواهد بود. یعنی می‌توانید به‌صورت بی‌سیم گوشی را مثلا به تلویزیون متصل کرده و یک دسکتاپ کامل داشته باشید، در این حالت گوشی تبدیل به یک تاچ‌پد می‌شود.

ویژگی‌ جدید دوربین

قابلیت Expert RAW اکنون در گوشی‌های پرچمدار سری گلکسی S23 اضافه شده که دسترسی به این قابلیت را در دوربین راحت‌تر کرده است. این قابلیت یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی است که در دسترس کاربران گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت قرار می‌گیرد، تا پیش از این قابلیت اکسپرت راو در یک اپلیکیشن جداگانه در دسترس بود اما حالا با اپلیکیشن دوربین ادغام شده است.

سامسونگ نیز در این باره اشاره کرده بود که هدفش از ارائه این ویژگی در آپدیت سامسونگ این بود که به کاربرانی که به صورت حرفه‌ای با موبایل عکاسی و فیلم‌برداری می‌کنند، اجازه دهد تصاویر جذاب‌تری ثبت کرده و لذت عکاسی با موبایل را بچشند.

سخت افزار گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس

شاید ما با دو گوشی طرف باشیم اما در بخش سخت‌افزار مانند رابط کاربری تفاوت خاصی دیده نمی‌شود و عملکرد نهایی مشابه است، هر چند در یک بخش مهم، یک تفاوت اساسی وجود دارد که حتما به آن خواهیم پرداخت.

سامسونگ برای پرچمداران خود از نسخه جدید پردازنده پرچمدار شرکت کوالکام موسوم به اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده کرده است. در سری گلکسی S23 خبری از دو پردازنده جدا اسنپدراگون و اگزینوس در بازارهای مختلف نیست و تمام مدل‌های این سری در تمام بازارها با پردازنده کوالکام عرضه شده‌اند که با توجه به پیشینه این تراشه‌ها، خبر خوبی به ویژه برای طرفداران سامسونگ در ایران است.

اما سامسونگ به همین موضوع رضایت نداده و برای آن که تراشه پردازنده پرچمداران خود، با دیگر پرچمداران اندرویدی که اکثرا از اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کنند، تفاوت داشته باشد، با کوالکام همکاری را شکل داده و این خبر خوبی برای طرفداران است.

هر سه مدل پرچمدار جدید سامسونگ از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی بهره می‌برند، اما اسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی چقدر بهتر از نسخه معمولی است؟ سیلیکون ساخته شده برای سامسونگ دارای هسته‌های CPU و GPU اصلی ارتقا یافته است، همچنین کوالکام ادعا می‌کند که اسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی در مقایسه با سیلیکون اسنپدراگون 8 نسل 2 وانیلی، کارآمدتر است.

چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 ویژه گلکسی از چیپست معمولی اسنپدراگون 8 نسل 2 هوشمندتر است. سیلیکون سری گلکسی S23 شامل جدیدترین موتور هوش مصنوعی کوالکام و Sensing Hub و دارای دو پردازنده هوش مصنوعی است که تجربه AI روی دستگاه مانند لغو اکو و حذف نویز در طول تماس را فراهم می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود شما برتری پردازنده سری گلکسی S23 را در تمامی بخش‌های گوشی از رابط کاربری تا گیمینگ و حتی برقراری تماس متوجه شوید.

اسنپدراگون 8 نسل 2 مخصوص گلکسی با سیستم مودم RF 5G Snapdragon X70 و پردازنده هوش مصنوعی 5G کوالکام ارائه می‌شود و از هوش مصنوعی برای ارائه اتصال 5G سریعتر و مطمئن‌تر استفاده می‌کند. سری S23 همچنین می‌تواند از دو سیم کارت 5G به طور همزمان پشتیبانی کند. تمامی گوشی‌های S23 دارای سیستم‌های FastConnect 6900 و 7800 کوالکام هستند که سرعت وای‌فای سریعی را با تاخیر کم ارائه می‌کنند.

هر دو مدل گلکسی S23 و S23 پلاس از تراشه گفته شده اسنپدراگون با هشت هسته پردازشی ( یک هسته 3.36 گیگاهرتزی، چهار هسته 2.8 گیگاهرتزی، سه هسته 2.0 گیگاهرتزی) استفاده می‌کنند و هر دو مدل دارای پردازشگر گرافیکی Adreno 740 هستند.

رم و حافظه

اما نوع حافظه استفاده شده در آن‌ها تفاوتی جزئی دارد. سامسونگ در هر دو مدل پرچمدار خود از حافظه پر سرعت UFS 4.0 استفاده کرده ولی نسخه 128 گیگابایتی گلکسی S23 دارای حافظه از نوع UFS 3.1 است که طبیعتا سرعت پایین‌تری دارد و شاید برای پرچمداری در این سطح خیلی مناسب نباشد.

تمام مدل‌های گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس با 8 گیگابایت رم وارد بازار شده‌اند و برای دریافت رم بالاتر باید به سراغ نسخه اولترا بروید، مدل گلکسی S23 دارای نسخه 128 گیگابایت با حافظه کندتر است اما گلکسی S23 پلاس تنها در دو نسخه 256 و 512 گیگابایت به بازار آمده است.

ما نسخه 128 گیگابایت گلکسی S23 و نسخه 256 گیگابایت گلکسی S23 پلاس را در اختیار داشتیم. واقعیت آن است که استفاده از حافظه UFS 3.1 در گلکسی S23 آنچنان خودنمایی نمی‌کرد و تجربه استفاده از هر دو مدل تقریبا برابر بود اما طبیعتا برتری جزئی گلکسی S23 پلاس در بخش حافظه احساس می‌شد.

بازدهی

اما این ویژگی‌ها چه معنایی دارند؟ کار کردن با گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس در اصل تفاوت خاصی با گلکسی S23 اولترا ندارد. شما با یک محیط کاملا روان، سیال، بدون لگ، کندی و قدرتمند طرف هستید که می‌تواند تمام برنامه‌ها و بازی‌ها را در بالاترین سطح بدون هیچ مشکلی اجرا کند.

البته ما همه گوشی‌ها را به مدت کوتاهی تست کردیم و نمی‌دانیم آیا در طولانی مدت، قدرت سخت افزاری مدل‌های سری گلکسی S23 مانند روز اول در بالاترین سطح خواهد بود یا خیر، اما بر اساس تجربه ما، به معنای واقعی کلمه با قدرتمندترین گوشی پرچمدار اندرویدی طرف هستید.

انجام کارهای گرافیکی، استفاده از برنامه‌های ادیت ویدیو، سرعت رندر و حتی سرعت لود بازی‌ها در دو مدل گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس بسیار بالاست و نمی‌توان از این نظر نقص یا ایرادی هر چند سخت‌گیرانه به این مدل‌ها وارد کرد.

گیمینگ

عملکرد مناسب از لحاظ گیمینگ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای پرچمداران جدید هر کمپانی محسوب می‌شود. به لطف پردازنده گرافیکی ارتقا یافته سری گلکسی S23، چیپست این مدل‌ها از ردیابی پرتو یا ری‌تریسینگ سخت‌افزاری و Real time پشتیبانی می‌کند، که نور، بازتاب‌ها و روشنایی‌های درون محیط را در بازی‌های پشتیبانی‌شده افزایش می‌دهد و آن‌ها را واقعی‌تر می‌کند.

سری جدید S23 سامسونگ همچنین با یک اکسلریتور Snapdragon Game Post Processing ارائه می‌شود که عملکرد را بهبود می‌بخشد و جلوه‌هایی مانند بلوم، عمق میدان و موشن‌بلر را به تنظیمات اضافه می‌کند. این سری همچنین از چارچوب Unreal Engine 5 Metahumans پشتیبانی می‌کند که شخصیت‌های بازی را واقعی‌تر می‌کند.

اما مباحث روی کاغذ را کنار بگذاریم، به عملکرد فوق‌العاده هر دو مدل در عمل می‌رسیم!

ما بازی کالاف دیوتی موبایل را در هر دو مدل اجرا کردیم که هم گلکسی S23 و هم گلکسی S23 پلاس طبق انتظار توانستند بازی را در بالاترین سطح اجرا کنند. هیچگونه لگ، کندی و مشکلی در بازی‌ها احساس نمی‌شد، گرافیک بازی و جذابیت‌ رنگ‌ها با موتور گرافیکی این دو مدل و نمایشگر فوق‌العاده‌ای که دارند، خودنمایی می‌کرد و این در حالی است که بازی کالاف دیوتی موبایل آن‌چنان بازی خوش رنگ و لعابی نیست.

تجربه گیمینگ در هر دو مدل کاملا نسبت به چیزی که در گوشی‌های میان‌رده تجربه می‌کنیم، متفاوت است. اجرای قدرتمند بازی حتی انعطاف بیشتری به شما می‌دهد و می‌توانید بدون دغدغه چند دست پشت‌سر هم بازی را انجام دهید.

گرما

اما اجرای بازی چند دست پشت‌سر هم یک مشکل بزرگ برای اکثر گوشی‌های بازار است، زیرا گوشی داغ شده و بازدهی سخت‌افزاری آن پایین می‌آید. در ابتدای بخش سخت‌افزار گفتیم که عملکرد هر دو گوشی گلکسی S23 و S23 پلاس تقریبا یکسان است به جز یک مورد، و آن مورد به گرما و داغ شدن گوشی باز می‌گردد.

گرما در گلکسی S23 پلاس به خوبی مدیریت می‌شود، هنگام بازی شما بعد از دو دست گرمای متعادلی را در قسمت گوشی احساس می‌کنید که انکار ناپذیر است. همچنین در هنگام فیلم‌برداری به مدت 4-5 دقیقه گرما در پشت گوشی احساس می‌شود ولی در بقیه موارد هرچقدر گوشی را به چالش بکشید، داغ نخواهد شد.

اما داستان برای گلکسی S23 متفاوت است. این مدل اندازه بسیار کوچک‌تری دارد و پیش‌بینی می‌شد که نتواند در دفع گرما خوب عمل کند، البته همینطور هم هست. گوشی گلکسی S23 در دست اول بازی گرم می‌شود، در دست دوم می‌توان از واژه داغ شدن استفاده کرد اما باز هم این گرما تاثیری در روند بازی نخواهد داشت، هرچند در طولانی مدت بهتر می‌توان در این خصوص نظر داد.

در هنگام کار کردن با دوربین و فیلم‌برداری هم سرعت داغ شدن این گوشی بالاتر است و از این نظر می‌توان گفت سامسونگ تاکنون نتوانسته راهکاری عملی برای گوشی‌های پرچمدار کوچک خود پیدا کند. گلکسی S23 حتی موقع شارژ شدن هم کمی بیش از حد گرم می‌شود و این نمی‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد.

بنچمارک

اما در تست‌های سخت‌افزاری و چالش‌های نرم‌افزاری هر دو مدل توانستند امتیاز بسیار خوبی را ثبت کنند و جز قدرتمندترین مدل‌های اندروید بازار باشند. البته تست استرس هر دو مدل خیلی خوب نبود و ناپایداری‌هایی در نمودار هر دو گوشی دیده شد اما در مجموع تست‌های بنچمارک مانند عملکرد گوشی‌ها در استفاده واقعی بسیار خوب و قابل قبول بودند.

نام مدل

امتیاز 9 Antutu

امتیاز GFXBench

Car Chase ES 3.1 (offscreen 1080p)

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

Xiaomi 13 Pro
1281666
127fps
5087/1490
Xiaomi 13
1248260
127fps
5129/1492
 +Galaxy S23
1206479
129fps
4836/1528
Galaxy S23 Ultra
1152678
126fps
4428/1330
 Oneplus 11
1140661
126fps
4899/1150
Galaxy S23
1101778
109fps
4407/1229
Xiaomi 12S Ultra
1039412
104fps
4300/1324
Galaxy Z Fold 4
1012360
102fps
4028/1337
Huawei Mate 50 Pro
979921
101fsp
4927/1537
Galaxy S22 Ultra
968359
76fps
3657/1180
+Galaxy S22
886916
76fps
3528/1165

کانکشن و آنتن‌دهی

هر دو گوشی دو سیمکارته بوده و از کارت حافظه پشتیبانی نمی‌کنند، به همین علت در هنگام خرید به مقدار حافظه مورد نیاز خود دقت داشته باشید، زیرا قابل ارتقاء نیست.

برای بخش ارتباطات نیز هر دو مدل درگاه USB-C 3.2، وای‌فای 6، NFC و بلوتوث نسخه 5.3 را ارائه می‌دهند. همچنین سنسورهای شتاب‌سنج، فشارسنج، ژیروسکوپ، ژئومغناطیسی، مجاورت، میزان نور و اثر هال برای امور مختلفی در این گوشی قرار گرفتند. همچنین با پیشرفت و جا افتادن مبحث 5G در ایران شما نگرانی خاصی نخواهید داشت چرا که این گوشی از ارتباطات نسل 5 نیز پشتیبانی می‌کند.

دوربین گلکسی S23 و S23 پلاس

ست دوربین‌ها در هر دو مدل هیچ تفاوتی ندارد، دقیقا همان دوربین‌هایی که در گلکسی S23 به کار رفته در گلکسی S23 پلاس هم عینا دیده می‌شود. البته دوربین‌ها نسبت به سال گذشته نیز به جز یک مورد، کاملا برابر هستند. بنابراین در بخش دوربین منتظر اتفاقات جدید زیادی نباشید، هرچند که پردازنده جدید موجب افزایش کیفیت نسبت به سال گذشته شده ولی قرار نیست در بخش دوربین سورپرایز شویم.

در دو مدل گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس از سه دوربین اصلی زیر استفاده شده است:

  • دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 24 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 70 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال، زوم اپتیکال 3 برابر
  • دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 13 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 120 درجه، لرزشگیر ویدیو Super Steady

تنها تغییر در بخش دوربین گلکسی S23 با گلکسی S22 آن است که لنز واید دوربین اصلی از 23 میلی‌متر به 24 میلی‌متر تغییر پیدا کرده است. به این ترتیب سامسونگ از همان ترکیب برنده سال گذشته استفاده کرده و به جز چند ویژگی جدید، اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

عکس‌برداری در روز

تصویر‌برداری در روز از جمله تخصص‌های گوشی‌های سامسونگ به حساب می‌آید. طبیعتا نباید دوربین پرچمدار سامسونگ برای عکس‌گرفتن در نور مناسب روز مشکلی داشته باشد و اینگونه‌ هم نیست. تصاویر روز هر دو گوشی سامسونگ در یک کلام، دوست‌داشتنی هستند.

دوست داشتنی به معنای آنکه کیفیت فوق‌العاده‌بالایی دارند، تمام جزئیات در تصاویر مشخص است، رنگ‌ها و نقاط روشن و تاریک، سایه‌ها و بافت بخش‌های مختلف تصویر به خوبی ثبت می‌شوند. با پرچمدار سامسونگ می‌توانید تصاویر با کیفیت و به‌یادماندنی از لحظات خاص خود ثبت کنید و این موضوع آن را دوست داشتنی می‌کند.

اولتراواید

دوربین اولتراواید سامسونگ با زاویه دید 120 درجه‌ای می‌تواند کادر بسیار عریضی را ثبت کند. شادابی رنگ‌ها در دوربین اولتراواید مانند دوربین اصلی نیست و کنتراست تصاویر کمی اغراق شده است اما کیفیت همچنان خوب است و به ویژه در طول روز می‌توانید تصاویر بسیار خوبی بگیرید.

زوم

دو گوشی گلکسی S23 و S23 پلاس مانند نسخه اولترا این سری پرچمدار قابلیت زوم فوق‌العاده‌ای ندارند، اما زوم با این گوشی‌ها معمولی هم نیست. با هر دو گوشی می‌توانید تا 30 برابر بر روی سوژه زوم کنید که برای گرفتن عکس از راه‌دور بسیار مناسب است. زوم تا 5 برابر کیفیت بسیار بالایی دارد ولی از 5 برابر بیشتر کیفیت تصاویر افت می‌کند.

ضمن این که ویرایش گرافیکی تصویر در تصاویر زوم بسیار بالاست، به شکلی که تصویری که در زوم 30 برابر می‌بینید با نسخه نهایی تصویر که ثبت می‌شود تفاوت بسیاری دارد و در واقع گوشی تصاویر دارای نویز در حالت زوم را با ادیت گرافیکی بسیار شفاف‌تر می‌کند. بدین ترتیب کیفیت تصاویر در زوم بسیار بهتر از آنچه خواهد بود که در هنگام ثبت تصویر در نمایشگر می‌بینید ولی همچنان مشخص است که ادیت بر روی تصویر صورت گرفته و طبیعتا کیفیت تصاویر زوم با دوربین اصلی بسیار متفاوت است.

نکته‌ی دیگر آن است که در پرچمداران جدید سامسونگ با دوربین 50 مگاپیکسلی هم می‌توانید تا 5 برابر زوم کنید، قابلیتی که در گذشته امکان‌پذیر نبود. البته زوم با دوربین اصلی و بدون ویرایش گرافیکی باعث می‌شود تا تصویر نهایی با داشتن رزولوشن و حجم زیاد، کیفیت چندانی نداشته باشد.

نایت مود

تصاویر در شب را می‌توانید با حالت معمولی و نایت مود ثبت کنید. در حالت معمولی تصاویر عمدتا تاریک و با نویز هستند، ولی با حالت نایت مود، ویرایش گرافیکی بر روی تصاویر صورت گرفته و نور و رنگ‌ها بهتر به نمایش در می‌آیند. البته با نایت مود همیشه نمی‌توان عکس‌های خوبی گرفت، گاها تصاویر در شب کمی تاریک ثبت می‌شوند ولی نور و وایت بالانس مناسبی ندارند، کنتراست عکس‌ها در شب کمی بالاست اما جزئیات به خوبی ثبت می‌شوند و نویز زیادی هم در تصاویر وجود ندارد.

اما مشکل همان ادیت‌های گرافیکی است که باعث می‌شود تصویر از حالت عادی خارج شود، در اکثر مواقع تصاویر در شب کیفیت قابل قبولی دارند اما گاهی مانند عکس‌های کارتونی می‌شوند!

پرتره

در زمان عکس‌برداری پرتره به سختی می‌توانید ایرادی از عکس‌های گلکسی S23 و S23 پلاس بگیرید. مرز میان سوژه و پس‌زمینه در اغلب موارد و حتی تصاویری با پس‌زمینه شلوغ به خوبی جدا می‌شود و تصویر نهایی کیفیت بالایی دارد. ما شرایط آن را نداشتیم تا گرفتن عکس پرتره را در شرایط سخت مانند زمانی که سوژه موهای بلندی دارد، تست کنیم و دوربین پرچمداران جدید سامسونگ را واقعا به چالش بکشیم، اما در حالت عادی پرتره، عکس‌ها بسیار خوب و کاملا بدون خطا بودند.

ماکرو

هرچند در پرچمداران سامسونگ و اغلب شرکت‌ها دوربین ماکرو را نمی‌بینیم ولی کیفیت عکس‌های ماکرو در این مدل‌ها روز به روز در حال افزایش است. شما در دو گوشی گلکسی S23 و S23 پلاس می‌توانید با دوربین اصلی عکس‌های ماکرو بگیرید، وقتی لنز به سوژه نزدیک می‌شود، تصویر تار خواهد شد اما می‌توانید کمی فاصله دوربین نسبت به سوژه را بیشتر کرده و سپس با زوم 2 یا 3 برابری از سوژه با بزرگنمایی مناسبی عکس‌های ماکرو بگیرید.

به این ترتیب کیفیت عکس‌های ماکرو بسیار بالا بوده و حتی برای عکس‌برداری از محصولات از فاصله نزدیک هم می‌توان به طور کامل به سری گلکسی S23 اعتماد کرد.

سلفی

در بالای نمایشگر هر دو مدل یک حفره نسبتا کوچک دیده می‌شود که میزبان دوربین سلفی است. سامسونگ در هر دو مدل پرچمدار خود از دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 استفاده کرده، لازم به ذکر است که دوربین سلفی پرچمداران سال گذشته 10 مگاپیکسلی بود.

این دوربین رزولوشن مناسبی دارد و کیفیت تصاویر ثبت شده آن بسیار عالی هستند. شاید اسم دوربین 12 مگاپیکسلی شما را گول زند اما واقعیت آن است که کیفیت دوربین سلفی در حد یک پرچمدار کاملا شفاف، با رنگ‌بندی طبیعی و نویز بسیار کم است.

دوربین سلفی عملکرد خوبی دارد، رنگ‌ها در تصاویر سلفی خوب هستند اما وایت بالانس بعضا تنظیم نیست و تصاویر به سمت گرمی می‌روند. اما این موارد برای عکس گرفتن در روز است.

در شب که نور مناسب نیست، عکس‌های سلفی افت کیفیت شدیدی پیدا می‌کنند. نمی‌توان خیلی بر روی عکس‌های شب این دو گوشی در حد نام پرچمدارشان حساب باز کرد، بهتر است برای گرفتن سلفی به محیطی بروید که نور خوبی به صورت شما بتابد تا نویز تصاویر کاهش پیدا کند. نمی‌خواهیم بگوییم که کیفیت تصاویر دوربین سلفی در شب خوب نیستند اما انتظار بیشتری داشتیم! ضمن آن که ایده روشن شدن نمایشگر برای گرفتن عکس در شب واقعا خوب و کارآمد نیست زیرا هم چشمان را اذیت می‌کند و هم تصویر نمایشگر بر روی شیشه عینک افرادی که از عینک استفاده می‌کنند میوفتد و به نوعی عکس را خراب می‌کند.

فیلم‌برداری

گلکسی S22 و S23 پلاس در بخش فیلم‌برداری نسبت به پرچمداران سال گذشته 6 فریم بهتر شدند! این یعنی که برای فیلم‌برداری به صورت 8K می‌توانید به جای 24 فریم با 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید، که باعث شده فیلم‌برداری 8K نسبت به سال قبل بهتر شود و فیلم‌های 8K روان‌تر شوند ولی همچنان با کنار هم گذاشتن کیفیت و حجمی که ویدیوهای 8K از حافظه شما می‌بلعند به این نتیجه می‌رسید که فیلم‌برداری 8K کار منطقی نیست.

بلکه می‌توانید به صورت 4K و با 60 فریم در ثانیه فیلم‌برداری کنید که یک فیلم فوق‌العاده با کیفیت و روان را به شما تحویل می‌دهد که با توجه به عملکرد خوب لرزشگیر گوشی، حتی برای استفاده‌های تجاری می‌توان از آن استفاده کرد.

امکان ضبط صدای استریو هنگام فیلم‌برداری همچنان جذاب است، گرفتن فیلم اسلوموشن 960 فریم‌در ثانیه در حالت 1080 هم از ویژگی‌های جدید است، تا سال گذشته تنها می‌شد با رزولوشن 720 فیلم اسلوموشن 960 فریم‌ گرفت.

اسپیکر

اسپیکر گلکسی S23 و S23 پلاس نیز نسبت به مدل قبلی تفاوتی نداشته است. سامسونگ در این دو مدل از اسپیکر استریو 32 بیتی 384 کیلوهرتزی شرکت AKG استفاده کرده است. این مدل بدون جک هدفون و هندزفری در جعبه عرضه شده، بنابراین برای گوش دادن به موسیقی می‌توانید از اسپیکرهای گوشی، هدفون‌های بلوتوثی یا یک تبدیل USB-C به جک 3.5 استفاده کنید.

کیفیت صدای گلکسی S23 و S23 پلاس مانند دیگر پرچمداران سامسونگ در یک کلام بی‌نظیر است. صدای بلند و شفاف از دو طرف گوشی به بیرون پرتاب می‌شوند که هنگام دیدن فیلم، گوش دادن به موسیقی یا انجام بازی، شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. قدرت و شفافیت صدای این دو مدل حتی زمانی که در بلند‌ترین حالت به موسیقی گوش می‌دهید، افت نمی‌کند و همواره در بالاترین حد کیفیت باقی می‌ماند.

تنها یک نکته باقی می‌ماند و آن در مورد گلکسی S23 است، این مدل ابعاد کوچکی دارد و احتمالا در هنگام بازی دستتان روی اسپیکر فریم پایینی گوشی را می‌پوشاند و انتشار صدای بازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

باتری گلکسی S23 و S23 پلاس

باتری‌ها نسبت به سال گذشته 200 میلی‌آمپر افزایش پیدا کرده‌اند، البته لازم به ذکر است که هنوز 100 میلی‌آمپرساعت از باتری‌های گلکسی S21 و S21 پلاس کمتر هستند. در واقع سامسونگ سال گذشته ظرفیت باتری دو مدل پایه پرچمدار خود را خیلی کاهش داد و امسال شاهد افزایش این ظرفیت بودیم اما ظرفیت باتری‌ها هنوز به میزان پرچمداران دوسال پیش این شرکت نرسیده است.

با این وجود شاهد دو عملکرد متفاوت از باتری دو مدل گلکسی S23 و S23 پلاس هستیم.

در مدل گلکسی S23 ظرفیت باتری کمتر است و طبیعتا شارژ زودتر خالی می‌شود، در این مدل اگر استفاده نیمه سنگین از گوشی داشته باشید معمولا شارژ تا پایان روز دوام نمی‌آورد. تنها با یک استفاده سبک و معمولی می‌توانید در نهایت یک روز شارژ باتری را حفظ کنید. به این ترتیب این گوشی صرفا برای افرادی مناسب است که استفاده زیادی از گوشی ندارند. البته شما همیشه با کاهش رفرش‌ریت صفحه می‌توانید 20-30 درصد به میزان شارژدهی گوشی خود اضافه کنید.

اما گلکسی S23 پلاس شارژدهی بسیار خوب و معقولی دارد. با وجود استفاده سنگین حداقل یک روز نیاز به شارژ نخواهد داشت. این گوشی به خوبی می‌تواند در طول استفاده سنگین مصرف باتری را مدیریت کند و اگر استفاده معمولی از آن داشته باشید تا یک روز و نیم شارژدهی خواهد داشت.

گلکسی S23
گلکسی S23 پلاس
15 دقیقه بازی
-4 درصد باتری   +10 درجه حرارت
-3 درصد باتری   +3 درجه حرارت
15 دقیقه تماشای ویدیو آنلاین با وای‌فای
-2 درصد باتری   +1 درجه حرارت
-2 درصد باتری   +0 درجه حرارت
15 دقیقه پخش موسیقی با بلندی صدای 70 درصد
-1 درصد باتری   +0 درجه حرارت
-2 درصد باتری   +1 درجه حرارت
15 دقیقه فیلم‌برداری 8K
-7 درصد باتری   +13 درجه حرارت
-4 درصد باتری   +6 درجه حرارت

سرعت شارژ گوشی‌ها نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است، گلکسی S23 از شارژ 25 واتی و گلکسی S23 پلاس از شارژ 45 واتی پشتیبانی می‌کند. طبیعتا شارژری درون جعبه نیست به این ترتیب باید جداگانه تهیه کنید. اما براساس آزمایش‌های انجام شده گلکسی S23 در نیم ساعت 50 درصد و نسخه پلاس در نیم ساعت 65 درصد شارژ می‌شود. هر دو مدل از شارژ وایرلس 15 واتی و ریورس شارژ 4.5 واتی پشتیبانی می‌کنند.

جمع‌بندی گلکسی S23 و S23 پلاس

واقعیت آن است که ما با دو مدل کاملا مشابه طرف هستیم که به جز برخی از جزئیات، تغییر خاصی نسبت به هم دیگر ندارند. طراحی هر دو مدل یکسان است و نسبت به سال گذشته ساده‌تر شده، گوشه‌های گرد و زاویه تیز محل اتصال فریم به نمایشگر و بدنه پشتی، باعث شده تا طراحی این دو مدل شبیه به آیفون‌های اپل شود و این کمی از اصالت این پرچمداران می‌کاهد اما کیفیت کلی عالی است، حس در دست گرفتن گوشی‌ها بسیار خوب است و طراحی ساده آن‌ها را جبران می‌کند.

گوشی از نظر استحکام و مقاومت امتیاز بالایی دریافت می‌کند و رنگ‌های ارائه شده گوشی هم بسیار جذاب است. شخصا طرفدار این مدل طراحی پرچمداران جدید سامسونگ نیستم ولی باید اغراق کرد که با دیدن گوشی‌ها کاملا مشخص است که یک گوشی پرچمدار و قدرتمند و باکیفیت را مشاهده می‌کنید.

نمایشگر مانند همیشه عالی و بی‌نقص است و از نظر نمایش رنگ، نور و کنتراست تصاویر نمی‌توان ایرادی به آن وارد کرد. حسگر اثر انگشت هم عالی کار می‌کند اما عملکرد دوربین تشخیص چهره در مدل گلکسی S23 پلاس می‌توانست بهتر باشد.

از نظر نرم‌افزاری هر دو گوشی یک رابط کاربری ساده، سبک و جذاب را ارائه می‌دهند که با ویژگی‌های مختلف رابط کاربری سامسونگ می‌توان به خوبی به همه بخش‌ها دسترسی داشت و امکانات کاربردی مانند دکس را استفاده کرد.

در بخش سخت افزار با دو مدل فوق‌العاده قدرتمند طرف هستیم که در هیچ بخشی کم نمی‌آورند، شما می‌توانید تمام بازی‌ها و برنامه‌های سنگین را بدون مشکل در این دو مدل اجرا کنید ولی باید بدانید میزان داغ شدن در گلکسی S23 کمی بیش از حد انتظار از یک مدل پرچمدار است.

در بخش دوربین آپدیت آنچنانی نسبت به سال گذشته دیده نمی‌شود و دوربین هر دو مدل با کیفیت بالا می‌تواند در روز، شب، حالت پرتره، ماکرو و اولتراواید عکس‌برداری کند. همچنین قابلیت زوم و نایت مود هم کارایی خوبی دارند و مهم‌ترین نکته در مورد دوربین عدم پیشرفت چشمگیر نسبت به مدل سال گذشته است.

در بخش اسپیکر مانند گذشته صدای پرچمداران سامسونگ بسیار بلند، واضح و باکیفیت است.

در خصوص باتری هم می‌توانیم اعلام کنیم که شارژدهی گلکسی S23 پلاس بسیار خوب و مناسب است و در استفاده معمولی بیش از یک روز شارژ نگه می‌دارد ولی باتری گلکسی S23 ظرفیت کمی دارد و به تناسب همین ظرفیت، شارژدهی آن نیز زیاد نیست.

گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس برای چه افرادی مناسب هستند؟

گلکسی S23 یک گوشی کوچک اما فوق‌العاده قدرتمند و با کیفیت است که به جز گرم شدن و شارژدهی کمش، هیچ مشکل دیگری ندارد. این گوشی سبک برای خانم‌ها بسیار مناسب است و همچنین می‌توانیم آن را به نوجوانان نیز پیشنهاد کنیم. اما اگر زیاد با گوشی کار می‌کنید، به علت ظرفیت کم باتری قطعا به مشکل خواهید خورد.

اما گلکسی S23 پلاس یک پرچمدار واقعی است، یک گوشی با اندازه متعارف، قدرت بالا، کیفیت کم‌نظیر و شارژدهی مناسب، اگر قصد ندارید یک مدل خیلی پیشرفته و نوین مانند گلکسی S23 اولترا را خریداری کنید، قطعا گلکسی S23 پلاس با طراحی خوش دست‌تر، وزن سبک‌تر، امکانات عالی و قدرت مناسب برای شما مناسب خواهد بود، البته باید توجه داشته باشید که هر دو مدل در بازار ایران قیمت بسیار بالایی دارند و شاید بسیاری از افراد نتوانند برای خرید به سراغ پرچمداران سامسونگ بروند.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله
طرفداران عکاسی
بله
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
بله
طرفداران موسیقی
بله
طرفداران سفر و گردش
بله
کارمندان
بله
مدیران
بله
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
خیر
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
بله
فریلنسرها
بله

نقاط ضعف و قوت گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس

نقاط قوت

طراحی زیبا و جذاب

مقاومت بالا و ضد آب

نمایشگر با کیفیت

حسگر اثر انگشت سریع

تشخیص چهره عالی گلکسی S23

رابط کاربری سریع و روان

دوربین عالی

شارژدهی مناسب گلکسی S23 پلاس

اسپیکر استریو با کیفیت

نقاط ضعف

نبود شارژر درون جعبه

قیمت بسیار بالا

داغ کردن مدل گلکسی S23

شارژدهی کم گلکسی S23

دوربین تشخیص چهره گلکسی S23 پلاس

1 در مورد “نقد و بررسی جامع گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس سامسونگ”

  1. حسین طاهری

    بررسی خیلی دوست داشتنی بود عکس ها عالی بودن .

    به نظرم طراحی اصلا جالبی نداره . هر چند به دلیل حاشیه بسیار زیاد a54 رو نمیپسندم ولی طراحی پشت a54 زیباتره

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH