اخترشناسان: خورشید در آینده کره زمین را می‌بلعد!

اخترشناسان برای نخستین بار در تاریخ موفق به مشاهده روند جذب سیاره زمین توسط ستاره مادر یعنی خورشید شدند. پیش‌تر در سال 2020 یک برداشت کوتاه از یک فرآیند در فاصله حدودا 12 هزار سال نوری از زمین به ثبت رسید؛ اما تجزیه و تحلیل داده‌ها و درک دقیق اتفاقات روی داده امری زمان‌بر بود.

در ابتدا تصور می‌شد که 2 ستاره در یکدیگر ادغام می‌شوند؛ اما نهایتا مشخص شد که انرژی آزاد شده در این فرآیند نسبت به زمان ادغام 2 ستاره حدودا 3 برابر کمتر است. در نتیجه دانشمندان به این نتیجه رسیدند که پدیده فوق به احتمال فراوان از سقوط یک سیاره بزرگ روی ستاره مادر ناشی شده است.

ما در مورد سیاره‌ای موسوم به مشتری داغ (hot Jupiter) صحبت می‌کنیم. این سیاره در فاصله‌ای بسیار نزدیک به دور ستاره می‌چرخید. بر اساس محاسبات، جرم این سیاره حدودا 10 برابر جرم مشتری بود.

علت این حادثه کیهانی، انبساط ستاره و تبدیل شدن آن به یک غول قرمز است. بر اساس کلیه مدل‌های مدرن تکامل کیهانی، خورشید نیز تا چند میلیارد سال آینده به سرنوشت مشابهی دچار خواهد شد. با ادامه روند افزایش اندازه خورشید، سیاره ما نیز به احتمال فراوان توسط یک ستاره بلعیده خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH