آیفون اکتیو و نات اکتیو

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست؟ کدام را بخریم؟

در این مطلب می‌خواهیم درباره آیفون اکتیو و نات اکتیو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید به راحتی تفاوت بین آن دو را متوجه شوید. اکتیو بودن یا نبودن آیفون‌ها معمولا باعث اختلاف قیمت آنها می‌شود و برای همین باید قبل از خریداری یک گوشی آیفون به این امر توجه فرمایید.

آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) تفاوت‌هایی دارند که قصد داریم در این مقاله به آنها بپردازیم. قبل از خریدن گوشی، معمولا با اصطلاحاتی مانند پارت نامبر گوشی یا آیفون اکتیو و نات اکتیو آشنا می‌شویم که درباره آنها چیزی نمی‌دانیم.

شاید فکر کنید که رجیستر شدن گوشی به اکتیو یا نات اکتیو بودن آن ربطی دارد، ولی باید بگوییم که اصلا اینطور نیست! آیفون اکتیو به آیفونی می‌گویند که به اپل آی‌دی و گذرواژه مجهز شده و هنگام خرید باید آن را از فروشنده دریافت کنید.

این در حالی است که خریدار پس از خریدن آیفون نات اکتیو باید خودش اپل آی‌دی را بسازد. آیفون اکتیو و نات اکتیو یکسری خصوصیاتی دارد که در ادامه این مطلب به آنها می‌پردازیم، پس اگر اطلاعاتتان در این زمینه زیاد نیست، می‌توانید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست؟

همانطوری که در بالا نیز به طور خلاصه به تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو اشاره کردیم، هر گوشی آیفونی که از پلمپ خارج شده باشد و پس از طی مراحل راه‌اندازی، فعال‌سازی اولیه شده باشد، یک آیفون اکتیو محسوب می‌شود. در حالی که آیفون‌ نات اکتیو هرگز روشن نشده و خریدار پس از راه‌اندازی آن، باید گوشی را فعال کند.

نمایی از دوربین‌های پشتی آیفون 14 پرو مکس اپل

البته این به آن معنی نیست که آیفون‌های اکتیو دست دوم محسوب می‌شوند! آیفون اکتیو پس از فعال‌سازی، مجددا بسته‌بندی می‌شوند ولی آیفون نات اکتیو به صورت آکبند به دست مشتری می‌رسند. شاید الان این سوال برایتان پیش آمده باشد که هنگام خریداری آیفون، گوشی آیفون اکتیو بخرم یا نات اکتیو؟ در ادامه، پاسخ این سوال را خواهید فهمید.

داستان اکتیو و نات اکتیو از کجا شروع شد؟

از سری آیفون‌ 13 بود که داستان آیفون اکتیو و نات اکتیو پیش آمد! اگر از فروشنده‌ای دلیل اکتیو شدن آیفون‌ها را بپرسید معمولا با این پاسخ روبرو می‌شوید: زیرا شرکت‌ها برای بررسی سلامت باتری و گوشی، مجبور می‌شوند گوشی را باز و فعال کنند. اما دلیل اصلی این امر آن است که به علت تحریم‌ها، شرکت رسمی اپل در بازار کشور حضور ندارد، در نتیجه، شرکت‌های واردکننده آیفون باید آن را از کشورهای دیگر وارد کنند.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

هر کشور خارجی نیز می‌تواند تنها تا تعداد خاصی آیفون‌ به شرکت‌های ایرانی بفروشد. برای اینکه آیفون‌های بیشتری وارد کشور شود، این آیفون‌ها اکتیو می‌شوند تا با آی‌پی کشور مبدا فعال‌سازی شوند. حالا گوشی دیگر پلمپ نیست، بنابراین، محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نیز شامل آن نخواهد شد.

کدام یک از آیفون‌ها را خریداری کنیم؛ اکتیو یا نات اکتیو؟

اکنون دیگر به تفاوت بین این دو پی برده‌اید و می‌دانید که اکتیو بودن یک گوشی دلیلی بر دست دوم بودن آن نیست، اما سوالی که پیش می‌آید این است که در هنگام خرید، باید کدام یک از آنها را خریداری کنیم؟ معمولا به طور کلی، قیمت آیفون اکتیو نسبت به نات اکتیو 3 تا 10 درصد کمتر است، البته امکان دارد با تغییرات بازار، این رقم نیز تغییر کند.

آیفون‌های آکتیو پلمب هستند و گارانتی دارند؛ بنابراین، فروشنده ایرانی نمی‌تواند درب جعبه را باز کرده باشد. البته این احتمال نیز وجود دارد که گوشی آیفون اکتیو شما برای چند ساعت استفاده شده باشد؛ البته چون مقدار آن زیاد نیست، هیچ کارشناسی نمی‌تواند از روی ویژگی‌های ظاهری یا سلامت باتری، به مدت زمان استفاده از آن پی ببرد.

اگر با این مسئله مشکل دارید، می‌توانید از همان ابتدا مبلغ بیشتری بپردازید و یک آیفون نات اکتیو بخرید تا هم از نو بودن آن اطمینان داشته باشید و هم بتوانید با خیال راحت گوشی را آنباکسینگ کنید.

در صورتی که با موارد ذکر شده مشکلی ندارید و اختلاف قیمت بین اکتیو و نات اکتیو برایتان مهم است، آیفون‌های اکتیو را انتخاب کنید.

مزایای آیفون اکتیو چیست؟

آیفون اکتیو از قبل به اپل آی‌دی و گذرواژه مجهز می‌شود، قیمت آن نیز معمولا نسبت به آیفون نات اکتیو بین 3 تا 10 درصد کمتر است. ساخت اپل آی‌دی در ایران کار آسانی نیست و با بیشتر شدن تحریم‌ها، این امر نیز با مشکلاتی روبرو شده است؛ البته کار نشد ندارد و می‌توان با چندین راهکار و روش‌های غیرمعمول، اپل آی‌دی بسازید!

در ابتدا، باید یک فیلترشکن داشته باشید؛ چون شرکت اپل آی‌پی ایران را قبول نمی‌کند. علاوه بر این، شماره تلفن و آدرس شما نیز از طرف این شرکت قابل قبول نبوده و باید شماره جدیدی را وارد کنید. اولین گذرواژه اپل آی‌دی شما نیز به همین شماره ارسال می‌شود، در نتیجه، شماره نباید فیک باشد.

حذف مخاطبین از آی‌فون؛ چگونه مخاطبین را از گوشی آیفون خود حذف کنیم؟

البته می‌توان از پنل‌های اس‌ام‌اس خارج از کشور با شماره‌های خاص نیز استفاده کرد ولی مشکل اینجاست که اپل بیشتر وقت‌ها این شماره‌ها را مسدود می‌کند. همچنین می‌توانید با اجازه آشنایان خود در خارج از کشور، از شماره تلفن و آدرس آنها برای اکتیو کردن آیفونتان استفاده کنید.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

هشدار: آیفون استوک همان آیفون اکتیو نیست!

برخی از افراد کلاهبردار آیفون استوک یا کارکرده را به جای آیفون اکتیو جا می‌زنند و با قیمت بیشتری به مشتریان می‌فروشند! آیفون استوک به گوشی کارکرده‌ای می‌گویند که پلمپ نبوده و جعبه آن باز شده باشد، همچنین از گوشی استفاده شده است ولی آیفون اکتیو دقیقا مانند آیفون نو بوده، با این تفاوت که تنها فعال‌سازی شده است.

نحوه تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو

برای تشخیص اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون نیازی نیست که جعبه آن را باز کنید. کافی است وارد این وبسایت اپل شوید و اکتیو بودن یا نبودن آن را چک کنید.

پس از آن، صفحه‌ای ظاهر می‌شود و باید در کادر مشخص شده یا در قسمت Enter a device serial number، شماره سریال گوشی‌تان را وارد کنید (شماره سریال گوشی یا همان IMEI در پشت جعبه نوشته شده است).

پس از آن، کد امنیتی داده شده را در کادر بعدی وارد کنید و روی دکمه Continue بزنید. اگر گوشی از قبل اکتیو شده باشد، در صفحه بعدی که ظاهر می‌شود، مدل گوشی و تاریخ اتمام گارانتی آن نمایش داده می‌شود.

ولی اگر گوشی اکتیو نشده باشد، پیام Please activate your iPhone روی صفحه ظاهر می‌شود که نشان از اکتیو نبودن آن دارد، پس گوشی نات اکتیو است.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

حالا که از نات اکتیو بودن گوشی اطمینان حاصل کرده‌اید، آن را روشن کنید. در این بخش می‌خواهیم IMEI را در گوشی و روی جعبه باهم تطابق دهیم.

پس از ورود به بخش تنظیمات، به General و سپس About بروید و شناسه‌ موجود در بخش IMEI را بردارید. اکنون باید شماره #06#* را شماره‌گیری کنید. حالا کدی روی صفحه ظاهر شده است که نشان از نات اکتیو بودن و تطابق IMEI در گوشی و روی جعبه دارد.

اما اگر گوشی فعال شده باشد، در صفحه‌ باز شده، اطلاعاتی در مورد پشتیبانی گوشی، تاریخ گارانتی و غیره به نمایش گذاشته می‌شود. در این صفحه در قسمت Repairs and Service Coverage که جلوی آن اکتیو بودن گوشی نوشته شده، تاریخ اتمام گارانتی رسمی شرکت اپل اعلام شده است.

از زمانی که گوشی‌های آیفون را از اپ‌استور خریداری کرده و یا آنها را در خرده‌فروشی‌ها فعال‌سازی کنید، می‌توانید تا یک سال از گارانتی سرویس یا تعویض قطعات اپل بهره‌مند شوید. حالا چگونه بفهمیم که تاریخ فعال‌سازی گوشی چه زمانی بوده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال، در ادامه همراه ما باشید.

نحوه بررسی تاریخ فعال‌سازی گوشی

بعد از فعال‌سازی گوشی و وارد کردن اپل آیدی، باید از تاریخ فعال‌سازی گوشی اطلاعات کسب کنید. برای این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

در ابتدا، به سایت mysupport.apple.com بروید و اپل آیدی و رمزعبور خود را وارد کنید.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

حالا وارد صفحه‌ای شده‌اید که تمام دستگاه‌های اپل با این اپل‌ آیدی حضور دارند. روی آیفون خود بزنید تا تاریخ فعال‌سازی آن را ببینید. اگر این تاریخ با تاریخ خریداری دستگاه مطابقت داشت، دستگاه شما نات اکتیو است!

البته نکته‌ای که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که اگر آیفون خود را از خرده‌فروشی‌ها خریداری کرده باشید، تاریخ خرید یا Date of Purchase آن از زمان روشن‌ شدن و اکتیو شدن دستگاه محاسبه می‌گردد.

آیفون اکتیو و نات اکتیو

آیا گوشی‌های اندروید نیز اکتیو و نات اکتیو هستند؟

برخی از افرادی که به تازگی گوشی اندروید (شیائومی و سامسونگ) خریداری کرده بودند، عنوان کردند که گوشی از قبل راه‌اندازی شده بود. یکی از کارشناسان فعال در این حوزه، درباره این امر اینچنین عنوان کرد که مسئله اکتیو و نات اکتیو بودن برای دستگاه‌های اندرویدی نیز وجود دارد!

بسیاری از دستگاه‌ها در خارج از ایران فعال می‌شوند تا هنگام ورود به ایران با مشکل تحریم روبرو نباشند. این مشکل تنها برای شیائومی و سامسونگ نیست و همه گوشی‌ها امکان دارد با چنین چیزی مواجه شوند.

شرکت‌های خارجی قبل از وارد کردن گوشی به کشور آنها را روشن و فعال می‌کنند تا تحریم‌های ایالات متحده را دور بزنند. مصرف‌کننده باید پس از خریداری محصول، اصالت کالا گرفته و با کد فعال‌سازی از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. این دستگاه‌ها معمولا تا 18 ماه گارانتی دارند و از لحاظ اکتیو بودن هم مشکلی نخواهند داشت.

البته برخلاف آیفون، در گوشی‌های اندرویدی نمی‌توان از تاریخ فعالسازی گوشی اطلاعاتی کسب کرد. اگر قبل از خریداری دستگاه اندرویدی، مشاهده کردید که پلمپ جعبه باز شده، هرچه سریع‌تر موضوع را با فروشنده در میان بگذارید چون با یک گوشی کارکرده طرف هستید، نه یک دستگاه نو!

جمع‌بندی

سعی کردیم که در این مطلب درباره آیفون اکتیو و نات اکتیو اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید خرید آسان‌تری داشته باشید و با اصطلاحات مختلف در این حیطه آشنا شوید.

اکتیو بودن یک گوشی دلیلی بر دست دوم بودن آن نیست. اگر نگران اختلاف قیمت بین آیفون اکتیو و نات اکتیو نیستید و دوست دارید خودتان اولین نفری باشید که آیفون را فعال‌سازی می‌کنید، بهتر است به سراغ آیفون نات اکتیو بروید. ولی اگر حس می‌کنید این مسئله برایتان اهمیتی ندارد، یک آیفون اکتیو خریداری کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH