آیا هدست ویژن پرو اپل با قیمت نجومی ارزش خرید دارد؟ با پول یک ویژن پرو چه چیزهایی می‌توانیم بخریم؟

بدون شک مهم‌ترین معرفی در WWDC 2023 به هدست جدید ویژن پرو اختصاص داشت. به گفته اپل، این دستگاه فقط یک هدست واقعیت افزوده (AR) نیست، بلکه باید آن را یک پلت‌فرم کاملاً جدید حساب کنیم.

تجربه کار با این دستگاه، هیجان انگیز به نظر می‌رسد؛ البته اگر بخواهید و بتوانید بیش از 3500 دلاری که اپل برای دستگاه درخواست می‌کند را بپردازید.

قیمت گذاری ویژن پرو واقعا عجیب و دیوانه‌وار به نظر می‌رسد، اما به عقیده اپل یک خرید ارزشمند است.

این شرکت می‌گوید این هدست یک تلویزیون پیشرفته، سیستم صدای فراگیر، کامپیوتر قدرتمند با نمایشگرهای HD متعدد، دوربین پیشرفته و موارد دیگری را در خودش دارد. ما حساب و کتاب کردیم که ببینیم آیا ادعای اپل درست است یا خیر.

سیستم صدای فراگیر – 250 دلار

یک سیستم فراگیر می‌تواند دو یا سه برابر بیشتر از ویژن پرو هزینه داشته باشد. ما فعلا نمی‌دانیم که ویژن پرو چگونه است و چه کیفیتی دارد اما  یقینا صدای آن شبیه به Klipsch’s The Nines یا اسپیکرهای SVS Prime Wireless Pro نیست. اپل به صدای فضایی اشاره می‌کند که می‌توانید آن را در ایرپادهای نسل سوم هم داشته باشید.

با این فرض که ویژن پرو کیفیت صدای بهتری نسبت به ایرپادهای استاندارد دارد، کمی بیشتر هزینه می‌کنیم و ایرپادز پرو را می‌خریم. شایان ذکر است که ویژن پرو فاقد صدای داخل گوش است و بلندگوهایی روی خود هدست وجود دارد. اما اگر می‌خواهید همانند چیزی که ویژن پرو ارائه می‌کند با Spatial Audio فیلم تماشا کنید یا به موسیقی گوش دهید، می‌توانید از ایرپادز پرو استفاده کنید.

یک کامپیوتر قدرتمند – 1100 دلار

ما می‌توانیم یک خط کاملاً واضح بین ویژن پرو و کامپیوتری با قدرت مشابه ترسیم کنیم. این هدست از پردازنده M2 اپل بهره می‌برد و با توجه به اینکه این هدست فن ندارد، نزدیک‌ترین محصول به آن مک بوک ایر M2 است.

البته این مک‌ بوک با توجه به داشتن یکی از بهترین نمایشگرهای لپ‌تاپ، کارایی مضاعفی دارد و می‌تواند بیشتر کارهای این هدست را انجام دهد و تقریباً هر کاری را که با کمک لوازم جانبی انجام می‌دهد.

علاوه بر این، مک بوک ایر M2 همه برنامه‌ها را ارائه می‌دهد؛ بنابراین ما واقعاً برای انجام کارهای مختلف نیازی به اضافه کردن آیفون، اپل واچ یا آیپد به آن نداریم و می‌توانیم از آن برنامه‌ها در مک بوک ایر استفاده کنیم. البته به جز چند مورد استثنا که احتمالاً در ویژن پرو نیز پشتیبانی نمی‌شوند.

یک تلویزیون پیشرفته جدید – 1300 دلار

منظور اپل از “تلویزیون جدید و پیشرفته” چیست؟ یک تلویزیون OLED؟ من قصد دارم تلویزیون 55 اینچی C2 اولد ال‌جی را انتخاب کنم که یکی از بالاترین جایگاه‌ها را در رتبه‌بندی تلویزیون‌های OLED دارد. با این حال، قیمت می‌تواند متفاوت باشد، و اینجاست که در مقایسه با مدل‌هایی از این تلویزیون‌ها، ویژن پرو ارزشمند به نظر می‌رسد.

مدل 55 اینچی برای اکثر افراد خوب است، اما می‌توانید با انتخاب یک مدل 42 اینچی مقداری پول پس‌انداز کنید یا به طور تصاعدی مبلغ بیشتری برای مدل 77 اینچی هزینه کنید. ویژن پرو شما را مجبور به انتخاب نمی‌کند، به شما امکان می‌دهد اندازه صفحه نمایش را در هدست تغییر دهید، آن را با برنامه‌های دیگر پوشش دهید یا پس‌زمینه را برای تجربه‌ای فراگیر حذف کنید. اپل می‌گوید شما می‌توانید نمایشگرهایی با 100 فوت عرض بسازید.

تلویزیون اینچی G2 ال‌جی 25000 دلار قیمت دارد. ناگفته نماند که ویژن پرو از محتوای سه بعدی پشتیبانی می‌کند، روندی که سال‌ها پیش در دنیای تلویزیون‌ها از مد افتاد. من برای ادامه این آزمایش مبلغ 1300 دلار به هزینه تخمینی اضافه می‌کنم، اما باید در نظر داشت که هدست اپل قابلیت‌هایی بسیار بیشتر از یک تلویزیون OLED استاندارد را ارائه می‌دهد.

یک دوربین رده بالا – 1000 دلار

در دنیای دوربین‌ها هیچ چیز قابل مقایسه با هدست ویژن پرو وجود ندارد. با این حال، من یک آیفون 14 پرو را به عنوان نزدیکترین چیزی که از نظر کیفیت تصویر می‌توانیم با آن مقایسه کنیم، لیست می‌کنم. البته گمان می‌کنم که نزدیک‌ترین چیز به ویژن پرو یک دوربین DSLR باشد که در این صورت قیمت ویژن پرو بسیار سخاوتمندانه است. هزینه یک آیفون جدید را فقط برای دوربین اضافه می‌کنم و هر کاری دیگری را که می‌توانید با آن انجام دهید نادیده می‌گیرم.

با این حال، هدست اپل مزیتی دارد که اساساً هیچ دستگاهی نمی‌تواند با آن مقایسه شود. این دستگاه قابلیت ثبت عکس‌ها و فیلم‌های فضایی را دارد و به شما امکان می‌دهد محتوای سه بعدی را از دستگاه ضبط و پخش کنید. برای این کار، نه تنها یک دوربین سه بعدی لازم دارید که یافتن آن به اندازه کافی سخت است، بلکه به یک صفحه نمایش با قابلیت نمایش تصاویر سه بعدی نیز نیاز دارید. این مجموعه به خودی خود بسیار بالاتر از ویژن پرو قیمت خواهد داشت. در مجموع، قبل از قضاوت باید ببینیم که ویژن پرو واقعاً با محتوای سه بعدی چه توانایی‌هایی دارد.

آیا ویژن پرو 3500 دلار ارزش دارد؟

با جمع کردن لیست، به مجموع 3650 دلار می‌رسیم که به طرز شگفت‌انگیزی نزدیک به قیمتی است که اپل برای هدست جدید خود می‌خواهد. با این حال، چند تفاوت بسیار مهم در اینجا وجود دارد. می‌توانید قیمت همه این محصولات مختلف را اضافه کنید، اما به نظر می‌رسد این دستگاه تجربه کاربری و سرگرمی مشابه Meta Quest Pro را نیز ارائه می‌دهد؛ دستگاهی که به تنهایی 1500 دلار قیمت دارد.

چندین زمینه وجود دارد که ویژن پرو در آنها نیز کاملاً منحصر به فرد است. عکس‌ها و ویدیوهای فضایی از جمله آنها هستند، اما علاوه بر همه اینها، این هدست می‌تواند چهره شما را اسکن کند تا یک آواتار مجازی بسازد، اشیاء سه بعدی بسازد که بتوانید با آنها تعامل داشته باشید، دست‌ها و چشم‌های شما را بدون کنترل‌کننده‌های خارجی ردیابی کند و در مقابل هر چشم، تعداد پیکسل‌هایی بیشتر از یک تلویزیون 4K نمایش دهد.

به جرات می‌توان گفت که ویژن پرو نه فقط با در نظر گرفتن فناوری‌های به کار رفته در آن داخل، بلکه با توجه به آنچه که می‌تواند انجام دهد نیز ارزشش را دارد. وقتی تمام کارهایی که انجام می‌دهد را جمع بندی کنید، 3500 دلار گران به نظر نمی‌رسد.

اما روی دیگری هم برای سکه وجود دارد. مطمئناً، ما می‌توانیم با توجه به ظواهر قضیه، ارزش 3500 دلاری ویژن پرو را برآورد کنیم، اما آیا همه این موارد اضافی کوچک واقعاً ارزش هزاران دلاری را دارند که از جیب مشتریان به جیب اپل سرازیر می‌شود؟ این یک سوال متفاوت است و تا اوایل سال آینده که این دستگاه به بازار عرضه شود، پاسخ روشنی برای آن نخواهیم داشت.

حدس من این است که اگر چیزی مانند Meta Quest Pro را تجربه کرده‌اید یا آن را دارید ویژن پرو تغییر چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد. البته مطمئناً نوآوری‌های مهمی دارد، اما هنوز هم یک محصول بسیار گران است که قبل از اینکه برای عرضه اصلی آماده شود باید کارهای زیادی رویش انجام شود. از حالا می‌توانید پس‌انداز پول‌های خود را شروع کنید، اما مطمئن باشید که این دستگاه در حال حاضر ارزش خرید ندارد.

با وجود آنچه گفتیم، یک چیز کاملا واضح است. اپل کاستی‌های AR را درک می‌کند و به نظر می‌رسد مشکلات مربوط به فناوری آن را مرحله به مرحله برطرف خواهد کرد. این دستگاه بسیار گران است و کاربران اولیه آن اندک هستند اما با توجه به آنچه که در حال حاضر می‌دانیم، همین گروه اندک احتمالا بسیار راضی و خشنود خواهند بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH