سرور مجازی چیست؟ + راهنمای خرید

یکی از چالش‌های مهم مدیران سایت و وب‌مسترها ، انتخاب نوع سرور متناسب با نیازهای کسب و کارشان است. گاهی ممکن است ما با انتخاب یک سرویس اشتباه، خسارت‌های جبران ناپذیری مواجه شویم. در حال حاضر سرور مجازی، یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال امنیت، سرعت و عملکرد بالا برای سایت خود هستند. اگر با تعریف سرور مجازی به طور کامل آشنا نیستید، تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

سرور مجازی چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به معنای سرور مجازی است. برای درک بهتر فرض کنید شما ساکن یک آپارتمان مسکونی هستید و در کنار سایر همسایگان در فضای امن مخصوص به خود زندگی می‌کنید.

آپارتمان شما از واحدهای مختلفی تشکیل شده است و شما می‌توانید به راحتی واحد مربوط به خودتان را مدیریت کنید، در حالی‌که هزینه نوعی از خدمات را به صورت اشتراکی پرداخت می‌کنید، درست مانند یک سرور مجازی.

در واقع سرور مجازی بخشی از یک سرور خصوصی است که به کمک تکنولوژی «مجازی سازی» به چند بخش کاملا مجزا تقسیم شده است.

بنابراین هر سرور مجازی با توجه به کانفیگ و تنظیمات اولیه، سهم مشخصی از منابع سرور مانند میزان CPU «حافظه اصلی» و یا فضای دیسک را به خود اختصاص می‌دهد. منظور از تکنولوژی مجازی سازی این است که در سرورهای مجازی به جای اینکه برای هر سرور، سخت افزار مستقل در نظر گرفته شود، یک سخت افزار قوی به کمک نرم افزار به چند سرور شبیه سازی می‌شود.

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی چیست؟

در سرورهای اختصاصی تمامی منابع CPU و RAM به طور کامل به یک کاربر اختصاص داده می‌شود. به عبارت دیگر تمامی منابع سرور به صورت کاملا اختصاصی در اختیار نرم افزار یا وب سایت شما قرار می‌گیرد تا هر چیزی را که نیاز دارید، روی آن نصب کنید و هیچکدام از امکانات سرور با کاربران دیگر به اشتراک گذاشته نخواهد شد.

نحوه مدیریت سرور اختصاصی مانند سرور مجازی است و شما می‌توانید از طریق ابزار مدیریت از راه دور به سیستم عامل مورد نظر وصل شده و به راحتی آن را مدیریت کنید. اما از لحاظ منابع فیزیکی یک تفاوت بزرگ و مهم میان سرور مجازی و سرور اختصاصی وجود دارد.

در سرورهای اختصاصی هیچ‌گونه محدودیتی برای استفاده از منابع فیزیکی و سخت افزاری در نظر گرفته نمی‌شود و یک سرور به طور کامل در اختیار کاربر قرار داده می‌شود و حتی می‌توان مطابق میل خود آن را تغییر داد. این ویژگی در سرورهای مجازی وجود ندارد.

تفاوت سرور مجازی با هاست اشتراکی چیست؟

هاست اشتراکی همانطور که از نامش پیداست، به معنای به اشتراک گذاشتن منابع یک سرور مانند فضای دیسک، پهنای باند و سایر منابع با کاربران دیگر است.

هاست اشتراکی مانند اجاره یک اتاق در خانه‌ای‌ است که صد اتاق برای اجاره دارد اما سرور مجازی مانند اجاره یک واحد مستقل در یک آپارتمان است.

هاست‌های اشتراکی بیشتر برای کسب وکارهای نوپا که نیاز به منابع و امنیت بالایی ندارند، توصیه می‌شود. مشکل هاست‌های اشتراکی این است که مصرف زیاد سایر کاربران دیگر می‌تواند روی عملکرد شما تاثیر بگذارد. به طور مثال اگر ترافیک یک وب سایت به طور ناگهانی افزایش یابد، سرعت بارگذاری وب سایت شما کاهش پیدا می‌کند.

راهنمای خرید سرور مجازی

برای اینکه بتوانیم سرور مجازی متناسب با نیازهای خود انتخاب کنیم لازم است درباره مزایا، معایب و انواع سرور مجازی از نظر سیستم عامل آشنا شویم. در ادامه برای آگاهی بیشتر درباره این جزئیات همراه ما باشید.

انواع سرور مجازی از نظر سیستم عامل

●       سرور مجازی لینوکس

لینوکس یک سیستم عامل است و اگر آن را روی vps نصب کنید، به آن سرور مجازی لینوکس گفته می‌شود. سرور مجازی لینوکس از عملکرد بالایی برخوردار است و به همین دلیل در میان کاربران، برترین سرور مجازی شناخته شده است.

●       سرور مجازی ویندوز

هنگام خرید سرور مجازی برای میزبانی وب به زبان برنامه نویسی وب سایت خود توجه داشته باشید. اگر وب‌سایت شما با زبان PHP برنامه نویسی شده است، به شما توصیه می‌کنیم که از سرور لینوکس استفاده کنید اما اگر وب سایت تحت زبان‌های شرکت مایکروسافت مثل زبان ASP.NET برنامه نویسی شده است، سرور مجازی ویندوز بهترین انتخاب است.

یکی از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی ویندوز نسبت به سرور مجازی لینوکس این است که شما با محیطی شبیه به ویندوز کار می‌کنید و نیازی نیست که انرژی زیادی برای یادگیری کار با خط فرمان بگذارید.

●       سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک برای افراد حرفه‌ای مناسب است. این سرور بیشتر برای مسیریابی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از نظر پایداری و قدرت فوق العاده است.

مهم‌ترین مزیت سرور مجازی میکروتیک این است که شما می‌توانید آن را روی کامپیوترهای خانگی و سرور نصب کنید.

مزایا و معایب سرور مجازی

مزایا سرور مجازی

●       کاهش هزینه ها

خرید vps یک گزینه کاملا مقرون به صرفه است چرا که با هزینه کمتر از سرور اختصاصی به بخشی از یک سرور اختصاصی واقعی دسترسی پیدا می‌کنید.

●       عملکرد بالا

سرور مجازی عملکردی بالاتر از هاست اشتراکی دارد. به همین دلیل برای وب سایت‌هایی با ترافیک متوسط که به منابع خیلی زیاد نیاز ندارند، بهترین گزینه است.

●       تفکیک

با اینکه سرورهای مجازی از سایر سرورهای دیگر در همان پلتفرم جدا می‌شود اما هیچ سروری روی سرور دیگر به طور مستقیم تاثیر نمی‌گذارد.

●       سطح دسترسی بالا

vps برخلاف هاست اشتراکی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا اسکریپت و نرم افزارهای سفارشی را بر روی آن نصب کنید. این انعطاف پذیری همان چیزی است که در هاست‌های اشتراکی وجود ندارد.

●       امنیت سرور مجازی

از آنجایی‌که سرورهای مجازی از یکدیگر جدا هستند، هر وب سایت سیستم عامل و منابع مخصوص به خود را دارد و همین موضوع نفوذ سرور دیگر را سخت و دشوار می‌کند. از طرف دیگر در این سرورها احتمال برخورد با کد مخرب یا بدافزار کمتر است و به همین دلیل نسبت به هاست‌های اشتراکی از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

معایب سرور مجازی

  • هزینه بالاتر نسبت به هاست‌های اشتراکی؛ سرور مجازی با توجه به مزایای خود از هزینه بالاتری نسبت به هاست‌های اشتراکی برخوردار است.
  • نیاز به دانش فنی بالا؛ برای مدیریت سرور مجازی باید دانش فنی خوبی داشته باشید و یا از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

سخن آخر

چنانچه قصد خرید سرور مجازی را دارید، با توجه به موارد گفته شده، می توانید از این لینک خرید خود را انجام دهید (https://www.iranserver.com/vps/). سرور مجازی در میان انواع میزبانی وب با توجه به قابلیت و امکانات فوق العاده‌ای که دارد، همیشه مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. استفاده از سرور مجازی بیشتر برای کسب کارهای متوسط مناسب است که همزمان با رشد و توسعه وب سایت خود می‌توانند منابع سرور را هم افزایش دهند تا مدیریت بهتری روی هزینه‌های خود داشته باشند. ما در این مطلب سعی کردیم با بیان ساده به سوال سرور مجازی چیست، پاسخ دهیم. امیدواریم از این مطلب نهایت بهره را برده باشید. از اینکه تا انتهای مطلب همراه ما بودید، متشکریم.

منابع:

https://blog.iranserver.com/vps/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH