معرفی 20 تا از عجیب و غریب‌ترین خودروهای جهان!

خیلی از افراد یقین دارند که خودروهای امروزی طراحی یکسان و ظاهر خسته‌کننده‌ای دارند؛ اگر در یک ترافیک مانده باشید، احتمالا شما هم به این ادعا برسید. با این حال، بسیاری از خودروها نیز وجود دارند که اصلا شبیه بقیه ماشین‌ها نیستند و طراحی بسیار عجیبی دارند.

ما نیز می‌خواهیم در این مطلب 20 تا از عجیب و غریب‌ترین خودروهای جهان که تا به امروز ساخته شده‌اند را معرفی کنیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

علاوه بر معرفی خودروهای ناشناخته، به سراغ محصولات کمپانی‌های مطرح رفته و قصد داریم خودروهای عجیب آنها را شناسایی کنیم.

این محصولات به علت طراحی خاص خود بسیار کمیاب هستند. گفته می‌شود که هدف طراحان این محصولات، جابجا کردن مرزهای صنعت خودرو بوده که نتیجه آن ماشین‌هایی با طراحی‌های عجیب و فراتر از حد انتظار بوده است. در ادامه این اتومبیل‌ها را معرفی می‌کنیم، با ما همراه باشید.

عجیب و غریب‌ترین خودروهای جهان

1. خودروی Leyat Helica

مارسل لیات فرانسوی قصد داشت در سال 1909 یک هواپیما بسازد؛ ولی چون پول کافی برای انجام این کار نداشت، تنها به ساخت یک خودروی عجیب بسنده کرد و اینچنین هلیکا متولد شد.

این خودرو از چوب ساخته شده، بسیار سبک و کارآمد است. میزان سرعت آن به سرعت 106 مایل در ساعت می‌رسید! گفته شده که خودروی Leyat Helica برای اولین بار، در نمایشگاه اتومبیل پاریس در سال 1921 رونمایی شد، ولی به علت پروسه تولید دشوار آن، تنها 30 دستگاه از آن ساخته شد. از این تعداد، تنها 4 نمونه از آن تا به امروز پابرجا مانده‌اند.

2. تسلا سایبرتراک

این خودرو اصلا به ماشین‌های زمینی شباهت ندارد؛ طراحی عجیب آن، موجب شده که گمان کنیم با یک خودروی مریخی طرف هستیم. تسلا سایبرتراک یک خودروی کاملا برقی بوده و در مدل‌ها و رنج‌های مختلف ساخته شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل و طراح محصولات شرکت تسلا، گفته بود که قصد دارد با ساخت این خودرو با فورد سری F رقابت کند. این محصول می‌تواند با هر بار شارژ شدن، 800 کیلومتر را طی کند.

3. خودروی Fiat Multipla

خودروی Fiat Multipla در سال 1956 تولید و ساخته شد. طول آن به 3531 میلی‌متر می‌رسد و ظرفیت حمل شش نفر را داشته است. پس می‌توان گفت که با اولین اتومبیل چند منظوره جهان روبرو هستیم.

خودروی Fiat Multipla در دو ردیف با سه صندلی ساخته شده بود. البته در سال 2004، شاهد رونمایی از فیس لیفت آن نیز بودیم.

4. اتومبیل Stout Scarab

شاید گمان کنید خودروی بالا جزو اولین خودروهای چند منظوره جهان بوده است، ولی شرکت Stout آمریکایی زودتر از فیات به ساخت و تولید چنین اتومبیل‌هایی روی آورده است. البته میزان تولید اتومیبل Stout Scarab خیلی بالا نبود با این وجود توانست در آن زمان توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

طراح اتومیبل Stout Scarab، جان تجاردا بوده که به عنوان یکی از مشهورترین طراحان خودرو شناخته می‌شود. یک شاسی آلومینیومی یکپارچه و موتور فورد فلت هد V8 در پشت از ویژگی‌های جذاب این خودرو به شمار می‌روند. در بخش کابین، فضای زیادی برای شش نفر فراهم شده است.

5. خودروی Reeves-Overland Octoauto

میلتون ریوز از ایندیانا یکی از اولین سازندگان کالسکه‌های بدون اسب در آمریکا بود. او که به عنوان یکی از نخستین مخترعان موتور اولیه شناخته می‌شود، در سال 1910 با یک مشکل کلیدی در رانندگی آن زمان مقابله کرد.

جاده‌های آن زمان خوب ساخته نشده بودند و سطوح وحشتناکی داشتند. بنابراین، او با طراحی این خودروی عجیب با 8 چرخ‌، کار رانندگی را آسان می‌کرد.

اندازه خودرو چیزی برابر با 248 اینچ یا 6300 میلی متر بود که موجب می‌شد با خودروی درازی روبرو باشیم.

ساخت خودروی Reeves-Overland Octoauto پیچیده و قیمت آن نیز بسیار بالا بوده است. البته شرکت قصد داشت بخاطر عدم فروش آن، نوع شش چرخ این خودرو را بسازد. اما این تصمیم هم جواب نداد و کمپانی به طور کلی تولید آن را متوقف کرد.

6. خودروی Dymaxion

در قسمت بالا، خودروهای عجیب و غریب زیادی را باهم بررسی کردیم، اما قطعا هیچکدام از نظر عجیب بودن به این خودرو نمی‌رسد!

اوایل دهه 1930 بود که یک مخترع آمریکایی، باکمینستر فولر، وسیله نقلیه جدیدی برای حمل انسان ابداع کرد! این وسیله برای رانندگی روی زمین طراحی نشده بود، بلکه برای پرواز از آن استفاده می‌شد که نمی‌توانست رانندگی کند، اما به مرور زمان می‌توانست پرواز کند. قابلیت چرخ‌های محرک جلو و موتور فلت هد V8 در عقب به خودرو امکان می‌داد تا در مجموع با سه چرخ هدایت شود.

با این ترفندها، خودروی Dymaxion به صورت 90 درجه حرکت می‌کرد ولی نکته‌ای که اینجا وجود داشت این بود که کنترل سرعت برای راننده سخت می‌شد و امکان تصادف افزایش می‌یافت.

از سه خودروی تولید شده، تنها یکی از آنها تاکنون سالم باقی مانده است که در موزه ملی خودرو در رنو، نوادا نگهداری می‌شود. یک معمار مشهور، نورمن فاستر، نیز در سال 2010 یک ماکت از اتومبیل مذکور را طراحی کرد.

7. اتومبیل Zippo car

شاید با مشاهده تصویر این خودرو، این سوال برایتان پیش بیاید که «هدف طراح خودرو از چنین طراحی چه بوده است»؟ در دهه 1940، سیگار کشیدن در آمریکا مد شده بود، بنابراین سازنده فندک Zippo نیز سعی کرد خودروی خود را بر اساس کرایسلر نیویورکر 1947 طراحی کند، اما با یک تفاوت بزرگ؛ روی خودرو از نماد فندک کمپانی خود و شعله آتش استفاده کرد.

با چنین ارتفاعی، رانندگان باید هنگام نزدیک شدن به پل‌ها مراقب باشند. هیچ اثری از نمونه اصلی Zippo 1950 وجود ندارد ولی کمپانی با الهام از کرایسلر نیویورکر نمونه دیگری از آن را در سال 1998 ساخت.

8. خودروی Nissan Cube

اتومبیل Nissan Cube یک اتاق نشیمن متحرک بود! این خودرو ظاهر ساده‌ای داشت و برای زوج‌های جوان در دهه 20 یا اوایل 30 سالگی ساخته شده بود. خودروی Nissan Cube جثه کوچکی داشت و موفق شد توجه علاقمندان زیادی در ژاپن را به خود جلب کند.

با وجود این که قیمت خودرو بسیار معقول محاسبه شده بود، کمپانی در بخش صادرات خودرو به موفقیت بالایی نرسید.

9. ماشین Chrysler Turbine Car

ماشین Chrysler Turbine Car از سال 1963 تا 1964 تولید شده بود. این خودرو در رنگ برنز ساخته شد و کمپانی، در این اتومبیل از موتور توربین گازی استفاده کرد که می‌توانست با دیزل، بنزین بدون سرب، نفت سفید یا حتی تکیلا کار کند!

نکته قابل توجه درباره Chrysler Turbine Car این است که در حالت شیب کامل، موتور قادر بود قدرتی به اندازه 130 اسب‌ بخار و گشتاوری معادل 425 پوند فوت تولید کند.

شرکت سازنده این خودرو از 55 دستگاه ساخته شده، 50 مورد از آن را برای آزمایش در اختیار عموم قرار داد. با این حال، بسیاری از مردم، از استارت پیچیده خودرو، شتاب کم، سر و صدای زیاد و مصرف سوخت بالای آن شاکی شدند. بنابراین، کمپانی دیگر این خودرو را تولید نکرد. از این اتومبیل، تنها 9 مورد هنوز سالم باقی مانده که در موزه‌ها از جمله موزه هنری فورد در دیربورن، میشیگان نگهداری می‌شوند.

10. خودروی Cheeseburger car

هرچه خودروی عجیب و غریب در بالا دیدید را فراموش کنید، چرا که چیزبرگر کار عجیب‌ترین خودرویی است که تا به حال دیده‌ایم!

با داشتن این خودرو، هر لحظه ممکن است که هوس همبرگر کنید. بنابراین، خودروی Cheeseburger car در لیست عجیب‌ترین خودروهای ساخته شده تا به امروز قرار می‌گیرد.

11. اتومبیل LCC Rocket

سازندگان این خودرو، کریس کرافت و گوردون موری بودند؛ آنها که از مسابقات ماشین سواری باهم آشنا شده و به دوستان صمیمی تبدیل شدند، رویای ساخت یک خودروی مسابقه‌ای را در سر می‌پروراندند.

نتیجه آن، اتومبیل LCC Rocket بود که در مجموع 55 دستگاه از آن به فروش رفت. در این اتومبیل از طراحی موقعیت رانندگی مرکزی که در مک لارن F1 استفاده می‌شد، الهام گرفته شده بود. موتور یاماهای خودرو نیز می‌توانست قدرتی برابر با 143 اسب بخار تولید کند.

12. خودروی Carver

طراح خودروی Carver، کریس ون دن برینک بود؛ او که می‌خواست از قابلیت‌های موتورسیکلت در این خودرو استفاده کند، آن را طوری طراحی کرد که مانند موتورسیکلت توانایی مانور بالایی داشته باشد و به یک سمت بچرخد ولی قسمت عقب آن با دو چرخ تکان نخورد.

در این خودرو، دو صندلی پشت سر هم قرار داشتند تا میزان باریک بودن آن حفظ شود. موتور 660 سی سی چهار سیلندر قدرت 65 اسب بخاری تولید می‌کرد که می‌توانست سرعت خودرو را به 120 مایل در ساعت نیز برساند.

13. ماشین Butagaz Car

فرانسوی‌ها همیشه تمایل داشتند که از خودروهای عجیب استفاده کنند؛ از ماشین Butagaz Car، تنها هفت مورد ساخته شده بود. از این خودروها معمولا برای تبلیغ استفاده می‌شد و شرکت سازنده سعی می‌کرد که آنها را طوری طراحی کند تا توجه افراد زیادی را به خود جلب کند.

برای همین موضوع، در بالای کابین خودرو، بلندگوهایی قرار داشت تا محتوای تبلیغاتی را منتشر کنند.

14. خودروی Nissan Land Glider

کمپانی نیسان تاکنون محصولات زیادی تولید کرده و توجه علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است. این خودرو نیز یکی از همان خودروهای عجیب ولی کاربردی است که در این بخش می‌خواهیم درباره آن بیشتر بدانیم.

خودروی Nissan Land Glider با قدرت الکتریکی کار می‌کرد و آلایندگی صفر داشت. اگر به تصویر آن دقت کنید، متوجه چرخ‌های کج آن می‌شوید؛ طراح سعی کرد که از چرخ‌های موتورسیکلت الهام بگیرد.

15. ماشین Birdseye Pea Car

ماشین Birdseye Pea Car که به شکل یک نخودفرنگی سبز کوچک دوست‌داشتنی طراحی شده، از یک موتور هوندا استفاده می‌کند و می‌تواند تا 50 مایل در ساعت سرعت بگیرد! البته با چنین ظاهری، حفظ کردن مرکز ثقل بسیار دشوار خواهد بود.

این خودروی تبلیغاتی در سال 2005 معرفی و در لندن ساخته شد. اگر به چراغ‌های خودرو دقت کنید، متوجه می‌شوید که از چراغ‌های بیتل فولکس واگن در آن استفاده شده است.

16. خودروی 1968 Oldsmobile/American Quality Coach Jetway 707

این خودرو که در طول 28 فوت ساخته شده بود، ظرفیت حمل 12 تا 15 نفر را داشت. البته از آن تنها 52 مورد ساخته شده که تعداد انگشت‌شماری تاکنون سالم باقی مانده است!

اگرچه برنی دی وینتر، مورخ خودرو معتقد است که این تعداد نزدیک به 150 است. این محصول دارای 8 در و دو محور عقب بود.

17. ماشین Fastest Shed

ماشین Fastest Shed یکی دیگر از ماشین‌های تبلیغاتی بود که به جای فروش چیزی، سعی داشت برای آسایشگاه کاترین هاوس در آکسفوردشایر پول جمع‌آوری کند. حداکثر سرعت آن 101 مایل در ساعت محاسبه شده بود.

موتور 2.8 لیتری V6 اصلی جای خود را به موتور آئودی V6 توئین توربو جدیدتر داده است که می‌توانست قدرتی به میزان 265 اسب بخار تولید کند.

18. خودروی Peel P50

خودروی Peel P50 سه چرخ در رنگ‌های قرمز، سفید یا آبی بین سال‌های 1962 و 1965 عرضه شده بود. حدود 50 دستگاه از آن ساخته شد. موتور تک سیلندر 49 سی‌سی DKW آن قدرت 4.2 اسب بخار تولید می‌کرد و حداکثر سرعت 37 مایل در ساعت داشت. نکته جالب آن این است که ظاهرا دنده عقب در این اتومبیل طراحی نشده بود!

البته شرکت دوباره در سال 2011 نمونه جدیدتری از خودروی Peel P50 ساخت. نسخه بنزینی کنونی دارای موتور 49 سی‌سی هوندا است که از طریق یک سیستم انتقال قدرت متغیر قدرت 4.8 اسب بخاری تولید می‌کند و حداکثر سرعت 28 مایل در ساعت دارد.

نسخه برقی قدرت کمتری دارد و برد 20 مایلی خواهد داشت! این خودرو در سراسر جهان عرضه می‌شود و گفته شده که قیمت آن حدود 15000 پوند است.

19. ماشین Amphicar

عنوان ماشین Amphicar از دو کلمه دوزیست و ماشین ساخته شده که به قابلیت حرکت در آب و خشکی آن اشاره دارد. سازنده برای ساخت این خودرو موفق شد که تأیید ریاست جمهوری را نیز بدست بیاورد که نکته مهمی به شمار می‌رود. بین سال‌های 1961 و 1968 بود که بی‌ام‌و، 3878 مورد از آن را در کشور آلمان ساخت.

موتور 1.1 لیتری Triumph Herald که در عقب نصب شده بود، قدرت 43 اسب بخار تولید می‌کرد و می‌توانست در خشکی با سرعت 70 مایل در ساعت و در آب، با سرعت 8 مایل در ساعت حرکت کند. همچنین، لیندون بی.جانسون، رییس جمهور سابق آمریکا، یکی از این خودروها داشت.

20. خودروی Oeuf electrique

زمانی که آلمانی‌ها فرانسه را در سال 1940 فتح کردند، بیشتر اتومبیل‌های این کشور را دزدیدند. پل آرزنز، طراح صنعتی، درباره این خودرو اینچنین گفته بود: یک خودروی تخم مرغی که از آلومینیوم و پلکسی گلاس در شکل مینیمال ساخته شده و با برق کار می‌کند! پنج باتری 12 ولتی وظیفه تامین این انرژی را بر عهده دارند.

وزن 350 کیلوگرمی آن موجب می‌شد که راننده بتواند مسافت 60 مایلی را با حداکثر سرعت 43 مایل در ساعت طی کند. البته این محصول خیلی مورد توجه افراد قرار نگرفت و نتوانست سود خوبی را برای شرکت سازنده به ارمغان بیاورد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH