پیام‌ رسان سروش به کدام بخش‌ها و اطلاعات گوشی ما دسترسی دارد؟

ما می‌خواهیم در این مطلب به بررسی دسترسی سروش بپردازیم و اینکه این پیام‌رسان به کدام بخش از گوشی و اطلاعات ما نیاز دارد؛ پس اگر در این باره سوالاتی دارید، بهتر است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

هر کاربری که یک گوشی هوشمند داشته باشد، بدون شک با عبارت اجازه دسترسی یا تایید مجوز آشنایی دارد. اجازه دسترسی برای برنامه‌هایی است که پس از نصب، برای عملکرد بهتر به تایید کاربر نیاز دارند.

این مجوزها که شامل تماس، پیام‌های خصوصی، موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون و موارد دیگر (calling history, private messages, location, camera, microphone) هستند، روی صفحه ظاهر می‌شوند و کاربر می‌تواند با توجه به نیاز برنامه، آنها را رد یا تایید کند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که این برنامه‌ها نمی‌توانند به طور خودکار به نقاط مختلف دستگاه دسترسی داشته باشند، در نتیجه، تا کاربر تاییدی ارسال نکند، برنامه نمی‌تواند به جایی از گوشی دست پیدا کند. گاهی وقت‌ها نیز بدون توجه به آن اعلان، تایید دسترسی را صادر کرده و نتایج آسیب‌زایی را به بار خواهیم آورد.

امکان دارد اطلاعات کاربری فرد فاش شود، هزینه‌های مالی به همراه داشته باشد و یا اینکه از اطلاعات شخصی یا مکالمات خصوصی کاربر سوءاستفاده شود. در هر صورت، باید بدانید که کدام برنامه به چه نوع دسترسی نیاز دارد. البته راه‌هایی نیز برای شناسایی برنامه معتبر و تایید دسترسی برنامه‌ها وجود دارد که در ادامه آنها را ذکر می‌کنیم.

دسترسی سروش

همانطوری که می‌دانید اجازه دسترسی برنامه‌ها با توجه به نوع برنامه باهم متفاوت هستند. ما نیز اکنون درباره انواع دسترسی به برنامه‌ها و میزان امنیت سروش اطلاعاتی ارائه می‌کنیم و در آخر دسترسی این برنامه را با واتساپ و تلگرام مقایسه می‌کنیم. پس برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید!

مجوزهای دسترسی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

مجوزهای دسترسی معمولا به 9 گروه تقسیم می‌شوند که در ادامه آنها را باهم بررسی می‌کنیم:

  1. تقویم (Calendar): برای مدیریت کارهای روزانه، ایجاد رویدادهای مختلف و غیره کاربرد دارد ولی اگر یک بدافزار در دستگاه خود داشته باشید، احتمالا در اطلاعات موجود در تقویم‌تان دست ببرد و آنها را تغییر دهد.
  2. دوربین (Camera): از دوربین برای گرفتن عکس و فیلم‌برداری استفاده می‌شود ولی یک برنامه مخرب می‌تواند به طور مخفیانه از اطراف شما فیلمی ضبط کند.
  3. مخاطبین (Contacts): در صورتی دسترسی به لیست مخاطبین، ایجاد یا ویرایش آنها مشکل ایجاد نمی‌کند که برنامه معتبری نصب کنید، ولی ممکن است یک برنامه بد تغییراتی را در لیست مخاطبین شما ایجاد کرده یا با نام شما برای این افراد مزاحمت ایجاد کند.
  4. موقعیت مکانی (location): این گزینه برای دسترسی به موقعیت کاربر کاربرد دارد ولی یک بدافزار می‌تواند موقعیت مکانی شما را به طور مخفیانه ردیابی کند.
  5. میکروفون (Microphone): ضبط صدا و ارسال پیام صوتی یکی از کارهای مهمی است که هر دستگاه انجام می‌دهد. ولی با تایید دسترسی به یک بدافزار، راه را برای ضبط مخفیانه صدا توسط جاسوسان هموار کرده‌اید.
  6. تماس (Calling): دسترسی به اطلاعاتی نظیر شماره‌های تلفن، اطلاعات شبکه تلفن و وضعیت تماس‌های جاری، گزارش تماس‌ها و غیره اهمیت دارد؛ اگرچه یک برنامه آسیب‌زا می‌تواند بدون رضایت شما با افراد مختلف تماس بگیرد یا مکالمات شما را شنود کند.
  7. سنسورهای بدن (Body sensors): حسگرهای روی بدن برای دست پیدا کردن به داده‌های سلامتی مانند میزان ضربان قلب، شرایط خواب و دیگر موارد مهم اهمیت دارند ولی یک برنامه بد احتمالا از داده‌های سلامتی شما جاسوسی کند.
  8. پیام (Texting): تایید دسترسی به پیامک به برنامه کمک می‌کند تا در صورت نیاز کاربر، پیامک ارسال کند اما احتمال ارسال پیام‌های مزاحمت‌آمیز از طرف شما برای دیگران را نیز در نظر بگیرید.
  9. حافظه دستگاه (Storage): برنامه‌های مختلف برای دست‌یابی به میزان حافظه دستگاه به تایید این مجوز نیاز دارند ولی یک برنامه بد ممکن است به طور مخفیانه از هر یک از اسناد، موسیقی، عکس‌ها و سایر فایل‌ها سوءاستفاده کند.

چند نکته که باید برای تایید دسترسی به پیام‌رسان‌ها بدانید

هنگامی که برای اولین بار یک برنامه را راه‌اندازی می‌کنید، مجوزهای مختلفی روی صفحه ظاهر می‌شوند. کاربر می‌تواند آنها را تایید یا رد کند. البته در صورت رد کردن مجوزها، باری دیگر ممکن است که همان اعلان را روی صفحه ببینید.

بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟ مقایسه جامع برترین پیام‌رسان‌های ایرانی

بهتر است که قبل از دسترسی دادن به پیام‌رسان‌های مختلف، به نکات زیر توجه کنید:

1. هنگامی که برنامه‌ای نصب می‌کنید، توضیحات مختلف مربوط به آن برنامه را نیز بخوانید. این امر به شما کمک می‌کند تا هدف برنامه را شناسایی کنید و از هرگونه تایید دسترسی غیرضروری بپرهیزید.

2. از دانلود برنامه‌هایی که سابقه نقض حریم خصوصی یا تهدیدات امنیتی دارند، اجتناب کنید. انجام این کار به محافظت از اطلاعات شخصی شما کمک می‌کند و خطر نقض امنیت و سرقت هویت را کاهش خواهد داد. به عنوان مثال، می‌تواند به طور مخفیانه از ضبط مکالمات یا عکس گرفتن جلوگیری کند.

3. با مجوزهای ضروری هر برنامه آشنا باشید. این امر به شما کمک می‌کند تا از هرگونه تغییر در عملکرد یا امنیت برنامه مطلع شوید. به عنوان مثال، اگر برنامه‌ای که به آن دسترسی به موقعیت مکانی داده‌اید، از شما مجوز دسترسی به مخاطبین را می‌خواهد، باید کمی قبل از انجام هر کاری، تفکر کنید.

4. درباره توسعه‌دهنده برنامه اطلاعات کسب کنید تا خیالتان از امنیت آن راحت شود.

5. به رتبه‌بندی‌ و بازخوردهای برنامه در فروشگاه‌های مختلف دقت کنید. اگر برنامه‌ای رتبه‌بندی پایین یا بازخوردهای منفی داشته باشد، ممکن است نشان‌دهنده امنیت بسیار کم آن باشد.

6. قبل از نصب برنامه، توضیحات آن را بخوانید و مطمئن شوید که سیاست برنامه با اولویت‌های حریم خصوصی شما مطابقت دارد.

دسترسی سروش

دسترسی سروش

سروش‌ پلاس که در گذشته با نام سروش شناخته می‌شد، یک پیام‌رسان ایرانی است که هر روزه کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. قبل از راه‌اندازی آن نیز باید به دسترسی‌های سروش که در بخش پایین ارائه می‌کنیم، دقت کنید:

  • دوربین (Camera): اگر این اجازه را صادر کنید، برنامه‌ می‌تواند با استفاده از دوربین شما برای گرفتن عکس و فیلم‌برداری استفاده کند.
  • مخاطبین (Contacts): با تایید دسترسی سروش به مخاطبین، برنامه‌ قادر است به لیست مخاطبین شما دسترسی داشته باشند.
  • فایل‌ها و رسانه (Files and media): با صدور این مجوز، برنامه می‌تواند به اطلاعات شما در فایل‌ها و سایر رسانه‌ها دسترسی داشته باشد.
  • موقعیت مکانی (location): با این دسترسی، برنامه به موقعیت مکانی تقریبی شما دسترسی خواهد داشت.
  • تماس (Phone): این تایید برای برقراری تماس کاربرد دارد.
  • میکروفون (Microphone): برنامه‌ها از این قابلیت برای ارسال پیام صوتی استفاده می‌کنند.
  • دستگاه‌های اطراف (Nearby devices): با این ویژگی، می‌توانید مکان تقریبی دستگاه‌های نزدیک به خودتان را متوجه شوید.

برای اینکه بفهمید چه برنامه‌ای معتبر است، می‌توانید به فروشگاهی که برنامه را از آن دریافت کرده‌اید، مراجعه کنید. همچنین، برای مشاهده و یا تغییر دسترسی سروش مراحل زیر را امتحان کنید:

  1. در ابتدا وارد تنظیمات شوید و به برنامه‌ها (Apps) بروید.
  2. سروش را از لیست سرچ کنید و روی آن ضربه بزنید.
  3. به پایین اسکرول کنید و سپس روی Permissions بزنید.
  4. در آخر نیز از سه نقطه بالا سمت چپ، گزینه All Permissions را انتخاب کرده و تمام دسترسی‌های برنامه سروش را ببینید یا در صورت نیاز، تغییراتی را در آنها ایجاد کنید.

جدول مقایسه دسترسی سروش با تلگرام و واتساپ

دسترسی‌ها

سروش

واتساپ

تلگرام

دوربین (Camera)
بله
بله 
بله 
مخاطبین (Contacts)
بله
بله 
بله 
فایل‌ها و رسانه (Files and media)
بله
بله 
بله 
موقعیت مکانی (location)
بله
بله 
بله 
میکروفون (Microphone)
بله
بله 
بله 
دستگاه‌های اطراف (Nearby devices)
بله
خیر
خیر
پیامک (SMS)
خیر 
بله 
خیر 
گزارش تماس (call logs)
خیر 
بله 
بله 
تماس (phone)
بله
بله 
بله 

جمع‌بندی مقاله دسترسی سروش

ما در این مقاله تمام نکاتی را که درباره دسترسی سروش نیاز دارید بدانید را بیان کردیم. سوالاتی که باید در دسترسی دادن به برنامه‌ها به دنبال پاسخ آنها باشید شامل این موارد هستند: آیا این برنامه واقعا برای عملکرد بهتر به مجوز مربوطه نیاز دارد، سیاست توسعه‌دهنده با اولویت‌های شما هماهنگ است؟ و اینکه آیا نظرات افراد مختلف درباره این پیام‌رسان مثبت بوده است؟

اگرچه مجوزهای برنامه برای عملکرد درست بسیاری از برنامه‌ها ضروری هستند، ولی اگر به دقت مدیریت نشوند، می‌تواند یک خطر امنیتی بالقوه در پی داشته باشد. مراقب باشید که با تایید دسترسی به برخی از برنامه‌ها، اطلاعات حساس خود را در معرض نقض حریم خصوصی، سرقت داده‌ها و سایر تهدیدات امنیتی قرار ندهید.

بروز نگه داشتن نرم‌افزار دستگاه برای حفظ امنیت و حریم خصوصی تلفن همراه ضروری است. بروزرسانی‌ها اغلب شامل وصله‌های امنیتی، بهبود ویژگی‌های حریم خصوصی، عملکرد بهتر، ویژگی‌های جدید و سازگاری با آخرین برنامه‌ها و سرویس‌ها هستند. سعی کنید که همیشه به‌ طور مرتب بروزرسانی‌های نرم‌افزار را بررسی و نصب کنید تا ایمنی دستگاه خود را افزایش دهید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم که توانسته باشیم پاسخ تمام پرسش‌های شما را در حیطه دسترسی سروش ارائه کرده باشیم. اگر باز هم در این زمینه سوالاتی دارید و یا اینکه درباره میزان امنیت و دسترسی سروش نظر خاصی دارید، می‌توانید آن را در بخش کامنت‌ها با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH