متا به‌دنبال عرضه ورژن‌های بدون تبلیغات اینستاگرام و فیس‌بوک در کشورهای اروپایی است

بر اساس گزارش نشریه وال استریت ژورنال، شرکت مالک پلتفرم‌های اینستاگرام و فیس‌بوک با نام متا ظاهرا در حال بررسی امکان عرضه نسخه‌های بدون تبلیغات سرویس‌های رسانه اجتماعی خود در کشورهای اروپایی است. این اقدام در پاسخ به مقررات جدید حفظ حریم خصوصی در اتحادیه اروپا به مرحله اجرا گذاشته می‌شود؛ قوانینی که متا را ملزم به دریافت رضایت کاربران پیش از نمایش تبلیغات هدفمند برای آنها می‌کند.

درخواست رضایت از کاربران احتمالا به زیان کمپانی تمام خواهد شد؛ چرا که اکثر کاربران احتمالا مایل به اشتراک‌گذاری داده‌های خود با متا نخواهند بود. این موضوع احتمالا درآمد تبلیغاتی متا که اصلی‌ترین منبع درآمد این شرکت محسوب می‌شود را کاهش خواهد داد.

متا برای مقابله با این موضوع در نظر دارد تا بابت حذف تبلیغات از فید رسانه‌های اجتماعی خود، هزینه‌ای را به‌صورت ماهیانه از کاربران دریافت نماید. بر اساس طرح پیشنهادی، کاربران مقیم کشورهای اروپایی بابت حذف تبلیغات از حساب‌کاربری اینستاگرام و فیس‌بوک خود بایستی مبلغی را به‌صورت ماهیانه پرداخت نمایند. این نخستین باری است که متا بابت دسترسی کاربران به خدمات اصلی خود مبلغی را از آنها مطالبه می‌کند.

انتظار می‌رود که هزینه ماهیانه طرح اشتراک بدون تبلیغات در دستگاه‌های تلفن همراه حدودا برابر با 13 یورو و در مرورگرهای وب معادل با 10 یورو باشد. همچنین کاربران بابت هر اکانت اضافی خود نیز بایستی مبلغ 6 یورو بیش‌تر پرداخت کنند. زمان راه‌اندازی طرح اشتراک بدون آگهی در کشورهای اروپایی هنوز اعلام نشده است. بعلاوه هنوز مشخص نیست که آیا این طرح در آینده در سایر مناطق نیز ارائه خواهد شد یا خیر.

با این‌حال بر اساس شنیده‌ها متا در خصوص این طرح با ناظران حریم خصوصی در کشورهای بلژیک و ایرلند مذاکره نموده است. با توجه به گزارش‌های مخابره شده، متا این طرح را “اشتراک بدون تبلیغات” یا SNA نامگذاری کرده و طی ماه‌های آینده آن‌را عملیاتی خواهد کرد.

مدل کسب‌وکار فعلی متا بر تبلیغات هدفمند مبتنی بر داده‌های کاربران استوار است. با این‌حال مقررات جدید حفظ حریم خصوصی در اتحادیه اروپا، جمع‌آوری و استفاده از داده‌های کاربران برای اهداف تبلیغاتی توسط شرکت‌ها را دشوارتر نموده است. طرح اشتراک بدون تبلیغات یکی از راهکارهایی است که متا از طریق آن می‌تواند به درآمدزایی خود از طریق پلتفرم‌های رسانه اجتماعی در اروپا ادامه داده و در عین‌حال از مقررات جدید حفظ حریم خصوصی نیز تبعیت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH