چطوری اسنپ ارزان بگیریم؟ روش‌هایی برای کاهش هزینه سفر با تاکسی اینترنتی

اسنپ محبوب‌ترین سرویس تاکسی اینترنتی در کشور است که میلیون‌ها کاربر راننده و مسافر دارد و تحولی بزرگ در حوزه حمل و نقل شهری ایجاد کرده است. این برنامه با ایده‌برداری از اپلیکیشن بین‌المللی اوبر ساخته شده و مسافرین و رانندگان را به هم متصل می‌کند.

اما هزینه سفر در اسنپ و حتی تپسی همواره موضوع تنش و جنجان میان مسافران و رانندگان بوده است. اسنپ برای تعیین هزینه سفر خود از شاخص‌های مختلفی استفاده می‌کند و از سیستمی به نام “تعیین قیمت پویا” استفاده کرده است. اما به همین سیستم انتقادهای فراوانی وارد است.

مسافران همواره اعتقاد دارند که قیمت سفرها با اسنپ بسیار بالاست و رانندگان هم اعتقاد دارند که قیمت سفرها پایین است و اصطلاحا به صرفه نیست.

مسافرین معمولا مسافت و زمان سفر را مبنا قرار می‌دهند و اعتقاد دارند که اسنپ نباید برای سفرها هزینه زیادی دریافت کند. از طرفی رانندگان هم موضوعاتی مانند استهلاک، افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو و درصد کمیسیون که از کرایه کم می‌شود را برای اعتراض به پایین بودن کرایه‌های اسنپ بهانه می‌کنند.

دعوای همیشگی رانندگان و مسافران سر قیمت

بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه آن است که هر کس از جانب خود به این موضوع نگاه می‌کند، مسافرین عمدتا به زمان‌های اضافی سفر خود مانند زمانی که راننده برای رسیدن به مبدا و منتظر ماندن برای مسافر صرف می‌کند را در نظر نمی‌گیرند، ولی این موضوع برای رانندگان خیلی اهمیت دارد.

دیدگاه: بزرگ‌ترین مشکل تاکسی‌های اینترنتی چیست؟

فرض کنید یک راننده در طول روز 20 سفر را انجام دهد و بین هر سفر 10 دقیقه معطل شود، به همین راحتی راننده بیش از سه ساعت در طول روز زمان زائد دارد، به این ترتیب حضور به موقع شما در مبدا از موارد بسیار مهم است.

دادن آدرس اشتباه از مواردی است که بسیار در اتلاف زمان راننده موثر است ولی گاها مسافران به این موارد توجهی ندارند. لغو سفر از طرف مسافر آن هم درحالی که راننده چند دقیقه‌ای است که در مسیر مبدا است از دیگر مواردی است که می‌تواند کار را برای رانندگان دشوار کند و به همین دلایل آن‌ها معمولا درخواست قیمت بالاتری دارند.

اعتراض رانندگان اسنپ

از طرفی رانندگان هم در خیلی از مواقع پس از چند دقیقه سفر را لغو می‌کنند و دست مسافر را در پوست گردو می‌گذارند، وضعیت نامناسب خودرو و برخورد رانندگان از موارد اعتراضی مسافران است.

پای درد و دل رانندگان؛ بزرگ‌ترین مشکل رانندگان با اسنپ و تپسی چیست؟!

با توجه به تمامی این موارد و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در کشور باید به این نکته توجه داشت که همه ما شهروند یک جامعه هستیم و رفتار‌هایمان در نهایت به خودمان باز می‌گردد ولی این نارضایتی‌ها که شاید اسنپ هم نمی‌تواند کاری برای رفع آن بکند، از جمله دلایلی هستند که هر دو طرف راننده و مسافر به قیمت گیر دهند. توجه به موارد گفته شده و رعایت آن‌ها باعث می‌شود هم رانندگان و هم مسافران رضایت بیشتری از این سرویس‌ها داشته باشند و طبیعتا تجربه بهتر موجب رضایت بیشتر از هزینه می‌شود.

اما با این وجود مسافران همچنان از قیمت سفرهای اسنپ ناراضی هستند، ولی راهکارهایی وجود دارد که با آن‌ها می‌توانید هزینه سفر با اسنپ را ارزان کنید. البته ابتدا باید با سیستم قیمت‌گذاری اسنپ آشنا شویم تا بتوانیم درک بهتری از روش‌های کاهش قیمت یا ارزان تر کردن سفر با اسنپ شویم.

روش قیمت‌گذاری کرایه در تاکسی‌های اینترنتی

مدل قیمت‌گذاری اسنپ و تاکسی‌ها برای سفر متفاوت است. در گذشته تاکسی‌مترها میزان مسافت و قیمت هر سفر درون شهری را مشخص می‌کردند ولی واقعیت آن است که رانندگان خیلی به تاکسی‌متر متعهد نبودند و گاها قیمت‌ها را خودشان مشخص می‌کردند. همین عامل باعث می‌شد تا تاکسی گرفتن و چانه زدن سر قیمت همواره چالش‌برانگیز باشد.

مشکل رانندگان

اما هنگامی که اسنپ یا تپسی می‌گیرید، قیمت همان اول به شما و راننده نشان داده می‌شود و با تایید هر دو نفر یک سفر درون شهری انجام می‌شود، بنابراین چانه زدنی در کار نیست.

اما این قیمت چگونه تعیین می‌شود؟ مدیران تاکسی‌های اینترنتی در سخنان خود بارها به این موارد اشاره کردند که دو مقوله مسافت و زمان سفر بیشترین تاثیر را در مشخص نمودن هزینه سفر دارد. به این ترتیب اگر مسافت کم باشد ولی سیستم تشخیص دهد که در مسیر ترافیک وجود دارد و زمان بیشتر از حد معقول برای رسیدن به مقصد نیاز است، قیمت افزایش پیدا می‌کند.

افزایش وحشتناک قیمت اسنپ روی دلار را کم کرد!

از طرفی اگر مسیر طولانی باشد ولی مسیر خلوت باشد و زودتر از حالت معمول به مقصد برسید، هزینه کمتری در نظر گرفته می‌شود.

در عین حال عرضه و تقاضا هم از دیگر عوامل مهم در تعیین قیمت است. یعنی اگر مسیر شما کوتاه باشد و مسیر هم خلوت باشد ولی بیرون شهر باشد و مسافران زیادی برای بازگشت راننده وجود نداشته باشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند. از طرفی اگر به مراکز شلوغ شهر که همواره پر مسافر هستند سفر کنید، به علت تقاضای بالا، قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

همچنین می‌دانید که ترافیک شدید، بارش برف و باران یا مشکلاتی از این دست نیز به افزایش قیمت سفر منجر می‌شود که اتفاقی کاملا منطقی است و کاری در این زمینه از دست مسافر بر نمی‌آید.

چگونه هزینه سفر با اسنپ را ارزان کنیم؟

در بخش قبلی منطق اسنپ و حتی تپسی برای تعیین کرایه هر سفر را بررسی کردیم، مسافت، زمان، عرضه و تقاضا، حال اگر می‌خواهید هزینه سفر را کمتر کنید باید از همین پارامترها استفاده کنید. یعنی این که مثل گذشته اسنپ بیاید از درب منزل تا نقطه دقیق مقصد شما را برساند و شما هم هیچ تغییری در زمان یا مسافت خود نداشته باشید و انتظار داشته باشید کرایه اسنپ یا تپسی ارزان شود، تفکری کودکانه است.

درآمد اسنپ و تپسی چقدر است؟ مقایسه کار کارمندی با تاکسی‌های اینترنتی!

انتظار نداشته باشید منطق اصلی اسنپ تغییر کند، ولی شما می‌توانید با ایجاد چند عادت جدید، اسنپ ارزان تر بگیرید و در هزینه رفت و آمد خود صرفه جویی کنید و پول بیشتری پس‌انداز کنید.

بیایید به این پارامترها نگاه دقیق‌تری داشته باشیم: ابتدا مسافت.

مهم‌ترین روش ارزان تر کردن کرایه اسنپ

شما با کاهش مسافت می‌توانید تا حد زیادی در هزینه کرایه تاکسی اینترنتی خود صرفه‌جویی کنید. اما این بدان معنا نیست که کیلومترها راه بروید بلکه به جای آن که نقطه مبدا و مقصد دقیقا درب منزل باشد، سر کوچه یا حتی سر خیابان را انتخاب کنید. با 5 دقیقه پیاده‌روی کسی ضرر نکرده و اتفاقا پیاده‌روی روزانه عادتی مفید برای سلامتی شما است.

امکان شکایت از نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی فراهم شد

شاید عادت کرده‌اید که از درب منزل تا مقصد را با ماشین بروید ولی باید این عادت را بشکنید. گرفتن ماشین از سر خیابان اصلی یا فرعی باعث می‌شود خودرو وارد کوچه‌ها نشده و هم زمان و هم مسافت کمتری برای سفر ثبت شود. حال این کار می‌تواند مقداری در هزینه سفر شما تاثیر داشته باشد و افرادی که به این روش عادت کنند، در طول زمان حد زیادی در هزینه‌های خود صرفه جویی می‌کنند. به ویژه آنکه در تعیین زمان سفر، کوچه‌ها و فرعی‌هایی که معمولا شلوغ هستند، تاثیر زیادی دارند.

فرض کنید با این ترفند مسافت مبدا و مقصد را سر خیابان اصلی بزنید، با این روش حتی اگر 20 هزار تومان هم از هزینه سفر شما کم شود، عالی است! فکر کنید شما 20 سفر در طول یک ماه بروید، به این ترتیب 400 هزار تومان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید. این رقم در هر فصل به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.

همچنین در طول ماه چند صدمتر پیاده‌روی کردید که برای سلامت خودتان هم بسیار مناسب است.

ارزان تر کردن کرایه اسنپ با انتخاب زمان مناسب

روی این مورد خیلی نمی‌توان مانور داد، زیرا زمان انجام بسیاری از کارها در دستان ما نیست ولی باز هم با رعایت برخی از نکات می‌توان اسنپ ارزان تری گرفت.

مثلا خیلی از ما‌ها در هنگام صبح که معمولا زمان پیک ترافیکی است نیاز داریم که برای کارهای اداری یا هر کار دیگری به نقاطی از شهر برویم. حال در نه ماه سال مدارس فعال هستند و ساعات رفت و آمد دانش آموزان به مدارس هم مشخص است، در این مواقع اگر بتوانید زمان حرکت خود را بعد از ساعت پیک سرویس‌های مدارس تنظیم کنید، طبیعتا به ترافیک کمتری برخورد خواهید کرد و هزینه سفر شما کمتر خواهد بود.

همچنین اگر قصد دارید برای خرید به بازار بروید به جای روزهای شلوغ هفته می‌توانید روزهای خلوت‌تر را انتخاب کنید که هزینه شما کمتر باشد. در شهری مانند تهران، طی روزهای تعطیل مردم به بیرون شهر سفر می‌کنند و شهر خلوت می‌شود، به این ترتیب برای خرید و تفریح می‌توانید روزهای پایانی هفته یا روزهای تعطیل را انتخاب کنید.

ولی در شمال کشور وضعیت متفاوت است، در روزهای تعطیل، مسافرین به شهرهای شمالی سفر می‌کنند بنابراین مسیرها شلوغ و پرترافیک است، به این ترتیب اگر می‌خواهید برای خرید به بازار بروید بهتر است در طول روزهای هفته این کار را انجام دهید.

هرچند این موارد، نکاتی ساده هستند ولی اغلب رعایت نمی‌شوند و همین موارد می‌تواند در بخش‌های مختلف زندگی باعث افزایش هزینه‌ها شود. اما در خصوص اسنپ و تپسی هم این موارد صادق است، با دقت به همین موارد ساده می‌توانید اسنپ و تپسی ارزان تری سوار شوید.

استفاده از ویژگی عرضه و تقاضا برای ارزان تر شدن کرایه اسنپ و تپسی

اگر شما در محله‌ای خلوت و دور از مرکز شهر زندگی می‌کنید و رفت و آمد شما در مناطق خلوت است، در خصوص مقوله عرضه و تقاضا نمی‌توانید کار زیادی انجام دهید. ولی اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که به وسایل نقلیه عمومی مانند مترو و اتوبوس دسترسی دارید، این گزینه برای شما ایده‌آل است.

همانطور که در توضیح سیستم قیمت‌گذاری اسنپ و تپسی گفتیم، عامل عرضه و تقاضا برای تعیین کرایه اهمیت دارد، یعنی اگر مبدا و مقصد خلوت باشد و راننده و درخواست‌های زیادی در آن منطقه نباشد، قیمت افزایش پیدا می‌کند ولی در مناطق شلوغ که تعداد درخواست و راننده زیاد است، به دلیل به وجود آمدن فضای رقابتی، هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

اما چگونه می‌توان از این شاخص برای ارزان تر شدن هزینه اسنپ و تپسی استفاده کرد؟ به طور کلی وسایل نقلیه عمومی در مناطق مرکز شهر یا شلوغ پیش‌بینی شده و می‌‌توان با وسایل نقلیه عمومی به این مناطق رفت. به این ترتیب شما می‌توانید مبدا یا مقصد خود را در محل‌هایی تعیین کنید که می‌دانید رانندگان زیادی در این مناطق منتظر مسافر هستند.

به عنوان مثال از بخشی از شهر می‌خواهید به سمت دیگر بروید، می‌توانید با استفاده از وسایل نقلیه به مناطق مرکزی بروید و از آن‌جا تاکسی اینترنتی بگیرید. در این صورت هم مسافت شما کمتر می‌شود و هم به علت وجود مسافر و راننده زیاد، قیمت مسافت باقی مانده از حالت عادی ارزان‌تر می‌شود.

البته این ویژگی زمانی کاربرد دارد که شما می‌توانید به راحتی به مناطق اصلی شهر سفر کنید. اگر از نظر زمانی یا مسافتی نمی‌توانید به آسانی به مراکز شهر بروید، دو پارت کردن سفر کار عاقلانه‌ای نیست.

همچنین در بخش اول در خصوص مسافت اعلام کردیم که می‌توانید به جای دم در خانه از سر خیابان اصلی خود ماشین بگیرید. اگر نزدیک مراکز شلوغ مانند خیابان‌های اصلی شهر هستید، می‌توانید مسیری را پیاده بروید و از آن‌جا ماشین درخواست کنید. البته توجه داشته باشید خود را در شلوغی خیابان‌های اصلی گرفتار نکنید، می‌توانید از نزدیکی خیابان‌ها یا مراکز شلوغ شهر درخواست تاکسی کنید.

این ترفند شاید در نگاه اول کمی عجیب باشد ولی شخصا به همراه چند همکار این روش را تست کردیم و بخشی از مسیر را با تاکسی خطی و بخشی را با اسنپ رفتیم و هزینه نهایی تقریبا نصف اسنپ دربستی از خانه به نقطه مقصد بود.

استفاده از سرویس اسنپ لاین و هم خط تپسی

این دو سرویس با نام تاکسی اشتراکی نیز شناخته می‌شوند و به نوعی شبیه سرویس مدارس و ادارات هستند. در هر دو سرویس وسایل نقلیه مانند ون و مینی‌بوس در مناطق مشخصی در نظر گرفته شده که برای افرادی مناسب است که روزانه در مسیری معین در حال رفت و آمد هستند.

درواقع این سرویس‌ها، تاکسی‌ دربستی نیستند بلکه یک سری سرویس مشخص در مسیرهای مشخص و زمان مشخصی در نظر گرفته شده‌اند که شما می‌توانید یک صندلی آن را رزرو کنید و از آن استفاده کنید. این مسیرها و ساعات در نظر گرفته شده بیشتر مناسب شاغلین و کارمندان است که هر روز صبح و عصر از مسیری به سمت محل کار خود یا مسیر برگشت حرکت می‌کنند. این افراد که در روزهای کاری هر روز مسیری ثابت را طی می‌کنند می‌توانند با هزینه بسیار کم از سرویس اسنپ لاین یا هم خط تپسی استفاده کنند.

هزینه این سرویس‌ها بین افرادی که از آن استفاده می‌کنند تقسیم می‌شود و هزینه نهایی بسیار ارزان تر و به صرفه‌تر از سرویس‌های عادی اسنپ و تپسی است.

البته در این سرویس‌ها خودرو درب منزل شما نمی‌آید بلکه شما باید در زمان مشخص در مکان مشخص حاضر باشید تا بتوانید سوار خودرو شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر از این دو سرویس و مسیرها و زمان حرکت خودروها، به اپلیکیشن آن‌ها مراجعه کرده و اطلاعات بیشتر کسب کنید.

عجله ندارم!

حتما با گزینه عجله دارم در تاکسی‌های اینترنتی آشنا هستید، این ویژگی قیمت سفر را بالا می‌برد و باعث می‌شود تا رانندگان سریع‌تر درخواست شما را قبول کنند. حالا تپسی قابلیتی گذاشته که شما اعلام می‌کنید برای سفر عجله ندارید و هزینه سفر کاهش پیدا می‌کند، اما ممکن است تا ده دقیقه منتظر تایید یک راننده بمانید.

چرا تپسی یک تاکسی اینترنتی کامل نیست؟

البته این سرویس جدید است و دقیقا نمیتوان در خصوص کارایی آن صحبت کرد ولی می‌توانید آن را تست کنید.

بازده پول از کیف پول تپسی

یکی دیگر از طرح‌هایی که ویژه تاکسی اینترنت تپسی است؛ آن است که شما اگر کیف پول خودتان را حداقل 250 هزار تومان شارژ کنید، می‌توانید بازده پول خود را دریافت کنید. بازده کیف پول تپسی 12% سالیانه است که به صورت روزشمار محاسبه می‌شود و در پایان ماه به حساب شما واریز می‌شود. به این ترتیب شما می‌توانید از این پول برای کاهش هزینه‌های سفر خود استفاده کنید، هرچند میزان این پول خیلی زیاد نیست و شما باید رقم مناسبی را در کیف پول خود داشته باشید تا بتوانید از درآمد چند ده هزار تومنی آن برای سفرها استفاده کنید.

این روش باعث نمی‌شود که هزینه سفر شما کمتر شود، ولی می‌توانید درآمد اضافی اندکی باشد تا هزینه‌های کلی سفرهای درون شهری شما را کاهش دهد.

استفاده از کدهای تخفیف و طرح‌های تشویقی

بخش دوم این مقاله به کدهای تخفیف و طرح‌های تشویقی در اسنپ و تپسی اختصاص دارد. راهکاری که باعث می‌شود بدون دردسرهای بخش اول مانند طی کردن بخشی از مسیر یا تغییر زمان سفر، تخفیف بگیرید و هزینه سفر خود را کاهش دهید.

در این خصوص طرح‌ها متنوع هستند و در هر زمان تغییر می‌کنند ولی در حال حاضر اسنپ اعلام کرده که با معرفی هر شخص به این اپلیکیشن 15 هزار تومان تخفیف و یک سفر رایگان تا سقف 15 هزار تومان دریافت خواهید کرد.

معرفی تمام روش‌های تخفیف گرفتن از اسنپ

همچنین شما در اپلیکیشن اسنپ با استفاده از سرویس‌های دیگر می‌توانید امتیاز جمع‌آوری کنید و این امتیازها را به کد تخفیف برای سرویس تاکسی اینترنت تبدیل کنید.

همچنین خود اسنپ هر چند وقت یک بار به کاربران خود تخفیف استفاده از سرویس تاکسی اینترنت را می‌دهد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در خصوص تپسی کمی اوضاع متفاوت است، اپلیکیشن تپسی مانند اسنپ بخش‌های متنوعی ندارد و صرفا بر روی حوزه تاکسی اینترنت فعال است و در این برنامه صرفا می‌توانید از تخفیف‌هایی که خود تپسی به شما می‌دهد استفاده کنید.

اما در تپسی هم با معرفی کاربران دیگر می‌توانید تا 30 هزار تومان تخفیف بگیرید، همچنین در بخش سفینه فضایی تپسی هم با انجام تعداد مشخصی سفر درون شهری، از مزایای خاصی مانند تخفیف بهره‌مند می‌شوید.

یکی از امکانات خوب تپسی همکاری با دیجی‌کالا است. احتمالا شما از کاربران فروشگاه دیجی‌کالا باشید، اگر این طور است، بر اساس خرید‌ها و امتیازاتی که در دیجی‌کالا دارید، می‌توانید از پروفایل خود در این فروشگاه، امتیازاتی که دارید را به کد تخفیف تپسی تبدیل کنید.

1 در مورد “چطوری اسنپ ارزان بگیریم؟ روش‌هایی برای کاهش هزینه سفر با تاکسی اینترنتی”

  1. یه روش دیگه هم هست برای هر دو جواب میده
    اگر مبدا یا مقصد شما درون کوچه یا خیابان فرعی هستش مبدا یا مقصدتون رو داخل نزدیکترین خیابان اصلی ثبت کنید هزینه حدود ۵ تا ۱۰ هزارتومان کمتر میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH