آیا ریست فکتوری می‌تواند ویروس دستگاه را برطرف کند؟

ما قصد داریم در این مطلب به سراغ بررسی این سوال برویم که آیا ریست فکتوری می‌تواند ویروس دستگاه را حذف یا برطرف کند؟ بنابراین بیایید پاسخ آن را باهم بررسی کنیم. پس برای اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

ریست فکتوری یا همان بازنشانی کارخانه به تنظیم مجدد دستگاه می‌گویند که در همه رایانه‌ها و دستگاه‌های هوشمند حضور دارد. این گزینه برای برگرداندن سیستم دستگاه به همان حالت اولیه طراحی شده و می‌تواند تمام تنظیمات را به حالت پیش فرض بازگرداند.

حالا سوال پیش می‌آید که آیا با ریست فکتوری کردن گوشی می‌توان تمام ویروس‌های موجود در دستگاه را حذف کرد؟ معمولا ویروس‌های گوشی و رایانه با راه‌های مختلفی در دستگاه حضور پیدا می‌کنند و ممکن است مشکلات متعددی را برای کاربر به وجود بیاورند.

بدافزارها یکی از عوامل مهم در ایجاد ویروس هستند! اگر دستگاه هوشمند شما ویروسی شده باشد، ممکن است با خطرات جدی روبرو باشید که موجب کاهش عملکرد دستگاه خواهند شد. یکی از راه‌حل‌هایی که در این راه برای حذف ویروس‌ دستگاه‌های هوشمند توصیه می‌شود، همان ریست فکتوری است! اما آیا این روش واقعا می‌تواند امنیت دستگاه را افزایش دهد؟ در ادامه تمام اطلاعاتی که در این مورد به آن نیاز دارید را برای شما قرار دادیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ریست فکتوری یا تنظیم مجدد کارخانه چیست؟

تنظیم مجدد کارخانه یا همان ریست فکتوری یکی از ویژگی‌های خوبی است که در هر دستگاهی حضور دارد و به کاربر امکان می‌دهد که تنظیمات، سیستم عامل (OS) و درایورهای دستگاه را به حالت اولیه خود بازگرداند. از این طریق می‌توان دستگاه را به حالت پیش‌فرض برگرداند.

باید توجه داشت که در این روش تمام برنامه‌ها، اطلاعات و هر چیزی که کاربر در دستگاه اضافه کرده است، حذف می‌شوند. پس بهتر است که قبل از انجام این کار از اطلاعات گوشی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

پس از ریست فکتوری می‌بینید که دستگاه به همان حالتی که در ابتدا آن را خریداری کرده بودید، باز می‌گردد. اما این موضوع که تنظیم مجدد کارخانه می‌تواند تمام ویروس‌ها را حذف کند، همیشه از نظر فنی درست نیست، به ویژه در گوشی‌ و تبلت‌هایی که سیستم عامل ارتقا یافته دارند. در این صورت، دستگاه پس از تنظیم مجدد به نسخه اصلی سیستم عامل باز نخواهد گشت!

آیا ریست فکتوری می‌تواند ویروس‌ها را حذف کند؟

کاربران می‌توانند با بازنشانی کارخانه‌ای تقریبا از شر همه ویروس‌ها و سایر بدافزارها خلاص شوند. اما امکان دارد این قابلیت در برخی از دستگاه‌ها عملی نباشد! اما در هر صورت می‌توانید با این کار تمام ویروس‌های موجود در دستگاه هوشمند خود را حذف کنید.

هر سال که می‌گذرد، دنیای دیجیتالی پیشرفته‌تر می‌شود، در نتیجه ویروس‌ها نیز پیچیده‌تر خواهند شد. مجرمان فضای مجازی نیز می‌توانند راه‌های جدیدی برای آلوده کردن تبلت، رایانه‌ و گوشی‌های هوشمند پیدا کنند. بنابراین، ممکن است با نصب برخی از برنامه‌ها یا بازی‌های مختلف، تروجان‌ها و روت‌کیت‌هایی به دستگاه حمله کنند و بخش‌های مختلف آن را هدف قرار دهند.

تروجان‌ها از راه‌های مختلفی به دستگاه وارد می‌شوند و ضرر زیادی به سیستم عامل وارد می‌کنند. یکی از این موارد xHelper است که در سال 2019 ظاهر شد. هدف این تروجان دستگاه‌های اندرویدی بود و حتی توانست که از بازنشانی کارخانه‌ای نیز جان سالم به در ببرد! خوشبختانه، کارشناسان این حوزه توانستند تا سال 2020 راهی برای حذف آن پیدا کنند.

اگر ویروس پس از ریست فکتوری نیز حذف نشود چه؟

اگر حتی پس از ریست فکتوری نیز ویروس دستگاه بازگشته باشد، این احتمال وجود دارد که با یکی از موارد پایین روبرو باشید:

  1. نسخه پشتیبان شما آلوده شده است: در این حالت وقتی کاربر سعی می‌کند که ریست فکتوری انجام دهد، بدافزار در دستگاه حضور داشته و ممکن است دوباره آن را آلوده کند.
  2. بدافزار بخش بازیابی دستگاه را هدف قرار داده است: بازیابی در این فضا از حافظه دستگاه انجام می‌شود و اگر پارتیشن بازیابی آلوده شده باشد، بازنشانی به تنظیمات کارخانه هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.
  3. روت‌کیت‌ها و بوت‌کیت‌ها، عامل آلودگی مجدد: روت‌کیت‌ و بوت‌کیت‌ها نیز ممکن است عواملی برای افزایش آلودگی دستگاه باشند. این موارد پیچیدگی زیادی دارند و ممکن است حتی در بازنشانی کارخانه نیز حذف نشوند.
  4. وجود برخی از بدافزارهای پیشرفته در آداپتورهای وای‌فای و لوازم جانبی: گاهی اوقات احتمال دارد که بدافزارهای پیچیده‌ای در لوازم جانبی سیستم مانند آداپتورهای وای‌فای و وب کم نیز حضور داشته باشند. بسیاری از لوازم جانبی مدرن برای ذخیره تنظیمات کاربر به حافظه داخلی مجهز شده‌اند. بر همین اساس، بدافزارها می‌توانند از آن برای نگهداری یک کپی از خود استفاده کنند. این گونه است که حتی پس از ریست فکتوری نیز نمی‌توان ویروس را از دستگاه برطرف کرد.

خوشبختانه، همه این مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم، بسیار نادر هستند. اما اگر اخیرا ریست فکتوری انجام داده‌اید و باز هم ویروس در نسخه جدید سیستم‌تان حضور پیدا کرده، احتمال بدهید که مشکل یکی از موارد بالا باشد! بنابراین شما می‌توانید با یک متخصص رایانه یا گوشی هوشمند تماس بگیرید.

یکی از اولین کارهایی که باید در صورت عدم حذف ویروس‌ و بدافزارها پس از ریست فکتوری انجام دهید، اسکن درایوی است که پشتیبان شما را نگه می‌دارد. با یک نرم افزار آنتی ویروس خوب به دستگاه خود متصل شده و آن را اسکن کنید.

اگر این روش‌ها موثر واقع نشدند، نسبت به پاکسازی کامل SSD یا HDD رایانه خود اقدام کنید و پس از جدا کردن تمام بخش‌ها، آنها را نصب کنید. در هر صورت، اگر به هر دلیلی ویروس‌ها از دستگاه‌تان حذف نشدند و همچنان پس از ریست فکتوری با بدافزارهای مختلفی روبرو شده بودید، بهتر است که با سازنده دستگاه خود تماس حاصل فرمایید. سازندگان دستگاه‌ها به احتمال زیاد می‌توانند فضای ذخیره‌سازی را به طور کامل پاک کنند و برای برطرف کردن بدافزارها از نسخه جدید سیستم عامل استفاده کنند.

با این حال، همانطور که بیان کردیم، این نوع از بدافزارها بسیار نادر هستند و کم پیش می‌آید که پس از ریست فکتوری در دستگاهی باقی مانده باشند. بنابراین احتمال اینکه دوباره ویروس‌ها به دستگاه شما حمله کنند بیشتر از وجود ویروس‌ها پس از ریست فکتوری خواهد بود. خوشبختانه، اقدامات زیادی برای این امر وجود دارد که می‌توانید از شیوع دوباره آنها جلوگیری کنید.

راه‌هایی برای جلوگیری از حمله مجدد ویروس‌ها

همانطور که می‌دانید پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین اگر توانسته‌اید با ریست فکتوری ویروس‌ها را از دستگاه خود حذف کنید، باید مراقب باشید که پس از آن نیز دستگاه دوباره ویروسی نشود. یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای رسیدن به این هدف این است که سیستم عامل و برنامه‌های دستگاه خود را همیشه بروز نگه دارید. سازندگان دستگاه‌ها سعی می‌کنند که با ارائه بروزرسانی‌ها باگ‌ها و مشکلات برنامه‌ها را رفع کرده و نسبت به ارتقای آنها بکوشند.

همچنین بهتر است که برنامه‌های خود را فقط از منابع معتبر مانند فروشگاه گوگل پلی استور و غیره دانلود کنید. بنابراین هیچ چیزی را از منابع تایید نشده دانلود و نصب نکنید. با این حال، ممکن است حتی برنامه‌های تایید شده نیز با بروزرسانی‌های مخرب خود منبع ویروس‌ها باشند. همیشه سعی کنید که وارد لینک‌های ناآشنا، ایمیل‌های مشکوک و پیامک‌های غیرمعمول حاوی لینک‌ نشوید.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در این مطلب پاسخ این سوال را بررسی کنیم: “آیا ریست فکتوری می‌تواند ویروس دستگاه را حذف یا برطرف کند؟” ریست فکتوری یکی از ویژگی‌های خوب هر دستگاه است که به کاربر امکان می‌دهد تا تنظیمات، سیستم عامل (OS) و درایورهای دستگاه را به حالت اولیه و یا پیش‌فرض خود برگرداند.

در این روش تمام برنامه‌ها و اطلاعات هر دستگاه حذف می‌شوند، پس یادتان باشد که قبل از ریست فکتوری از دستگاه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. چندین ادعا مبنی بر حذف ویروس‌ها در صورت ریست فکتوری منتشر شده بود، اما آیا واقعا با این کار می‌توان ویروس‌های موجود در دستگاه را حذف کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که بله با این کار تمام ویروس‌های موجود در دستگاه هوشمند حذف می‌شوند!

امروزه همه سیستم عامل‌های مدرن به سیستم محافظ در برابر بدافزارها مجهز شده‌اند، البته شما نیز می‌توانید چندین برنامه برای حذف ویروس‌ها و بدافزارها نصب کنید.
تنظیم مجدد کارخانه ابزار قدرتمندی است و در صورتی که رایانه یا گوشی هوشمند شما به بدافزار آلوده شده باشد، می‌تواند به عنوان یک راه‌حل خوب از آن استفاده کرد. اما این موضوع همیشه از نظر فنی درست نیست، برای اطلاعات بیشتر به مقاله توجه فرمایید.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید، بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید از راهکارهای بالا برای حذف ویروس‌ دستگاه خود استفاده کنید. فراموش نکنید که نظرات خودتان را در بخش کامنت‌ها با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید؛ همچنین اگر سوالی دارید از کارشناسان سایت بپرسید. برای اخبار بیشتر در این حوزه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH