3 دلیل برای آنکه از خدمات صرافی آبان تتر استفاده نکنید!

آبان تتر یکی از صرافی‌های داخلی در حوزه ارز دیجیتال است که از سال 97 کار خودش را آغاز کرده و در این چند وقت با تبلیغات گسترده، تلاش دارد تا اسم و رسمی برای خودش دست و پا کند.

این صرافی در دوره نوسان‌های جذاب بازار ارز دیجیتال که خیلی‌ها را به سمت این بازار کشاند تاسیس شد، در آن زمان موجی سنگین از صرافی‌های متنوع رمزارزها ایجاد شدند و در سایه عدم نظارت دقیق در این حوزه فعالیت خود را آغاز کردند.

البته تعداد زیادی از این صرافی‌ها بعد از مدتی فراموش شدند و پرونده کلاهبرداری و خیانت در امانت تعدادی دیگر از صرافی‌ها وارد فایل‌های مراجع انتظامی و قضایی کشور شد.

اما تعدادی از این صرافی‌ها نیز توانستند گلیم خود را از آب بیرون بکشند و با تبلیغات گسترده، کاربران علاقه‌مند به این حوزه را جذب کنند. هنوز هم صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار زیادی در کشور وجود دارد که روزانه به تعداد آن‌ها هم افزوده می‌شود، از طرفی نظارت دقیقی بر روی این صرافی‌ها صورت نمی‌گیرد و فعالیت آن‌‌ها در سایه بی‌قانونی در این حوزه، رسمی نیست.

به این ترتیب برای اعتماد به این صرافی‌ها باید دقت بالایی کرد، این شرکت‌ها برای ارائه خدمات، اطلاعات هویتی و شناسایی شما را دریافت می‌کنند و سرمایه‌تان در دستان آن‌هاست. به تازگی رای دادگاه برای صرافی کریپتولند صادر شد، صرافی که اتفاقا در سال 97 کار خود را آغاز کرد و در حالی که عمر آن به چند سال هم نرسید اما بیش از 24 هزار شاکی در پرونده آن درج شد!

یکی از راه‌های اعتماد به صرافی‌های آنلاین رمزارز، مطالعه دقیق قوانین و مقررات آن‌ها به ویژه در حوزه معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال است. معمولا کاربران توجه زیادی به قوانین و مقررات سایت ندارند و نخوانده آن‌ها را تایید می‌کنند ولی در زمانی که با مشکلی مواجه شدند، متوجه می‌شوند قوانینی را تایید کردند که به ضرر آن‌ها و به نفع صرافی است و دیگر دستشان به جایی بند نیست.

قوانین به نفع آبان تتر نه کاربران!

ما با مرور قوانین صرافی آبان تتر به موارد جالبی برخوردیم که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست، قوانینی که در شرایط خاص تمامی مسئولیت این صرافی را سلب می‌کند و ممکن است سرمایه و معاملات کاربران را به خطر بیندازد. حال به خطر افتادن سرمایه و معاملات بخشی از موضوع است، بحث دیگر آن است که به دلیل قبول کردن این قوانین شما نمی‌توانید از آبان تتر شکایت کرده و درخواست خسارت کنید!

آبان‌تتر این حق و اختیار را دارد، در صورت بروز اشکال و ابهام در ھر یک از معامله‌ها، آن سفارش را لغو کند و دارایی‌ کاربر را به حالت اولیه بازگرداند.

متن بالا به طور صریح در سایت آبان تتر نوشته شده و خود شما می‌توانید آن را بررسی کنید. اولین نکته مهم در این قانون آن است که “بروز اشکال و ابهام” تعریف مشخصی ندارد، آبان تتر به چه مواردی می‌گوید ابهام؟ اگر به این ترتیب باشد خیلی از معاملات می‌تواند به بهانه ابهام لغو شود. اصولا چرا لغو کردن معامله در یک صرافی بزرگ هیچ قائده مشخصی ندارد و از ادبیاتی مبهم استفاده شود که بعدا کاربر نتواند از حق خود دفاع کند؟

همانطور که می‌دانید در بازار نوسانی ارز‌های دیجیتال بسیاری از مواقع معاملات شما به ثانیه و دقیقه وابسته است، خود صرافی نیز این موضوع را می‌داند که شاید تعداد زیادی از کاربران در ظرف چند دقیق تصمیم بگیرند دارایی‌های خود از یک ارز را کاهش یا افزایش دهند. در این مواقع با یک بهانه ساده مانند اشکال و ابهام می‌توان جلوی این معاملات را گرفت و در آن‌ها اختلال ایجاد کرد.

یک ساعت تاخیر در بسیاری از معاملات دنیای ارزهای دیجیتال باعث ضررهای هنگفتی می‌شود. زمانی که قیمت یک ارز دچار نوسان می‌شود، کاربر ترجیح می‌دهد بسیار سریع قبل از ادامه‌دار شدن افزایش یا کاهش قیمت آن ارزدیجیتال، مقدار دارایی خود را تغییر دهد.

در عین حال بسیاری از این موج‌های خرید و فروش به نفع صرافی نیست و حالا آبان تتر با همین بهانه کاملا مبهم می‌تواند در مواقعی که موج خرید یا فروش رمزارز به نفعش نیست، در این کار اختلال ایجاد کند. ضمن اینکه شاید شما بخواهید با استفاده از این پلتفرم با فرد دیگری معامله داشته باشید، در این شرایط اختلال در کار معامله ممکن است توافق شما و طرف مقابل را برهم بزند.

خرید و فروش روزانه ارز دیجیتال که چالش بزرگی نیست و بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال این خدمات را ارائه می‌دهند، نکته مهمی که باعث برتری یک صرافی می‌شود، همین موارد و نکاتی است که گاها می‌تواند ارزش سرمایه یا معاملات شما را به خطر بیندازد.

آبان‌تتر ھیچ‌گونه مسئولیتی در ارتباط با تاخیر یا ناموفق شدن تراکنش‌‌ها و سفارش‌ها به علت وجود مشکلاتی از قبیل نقص یا مشکل به دلیل تعمیرات و بروزرسانی در سیستم صرافی یا شبکه مربوط به رمز ارز یا اختلال‌های مربوط به اینترنت ندارد.

اگر بند قبلی برای شما قانع کننده نبود، جمله بالا را مرور کنید. این یکی دیگر از قوانین آبان تتر است، نکته جالب آن است که آبان تتر مسئولیت مشکلاتی فنی خود صرافی را نیز قبول نمی‌کند و حتی در بروز اشکال در معامله نیز هیچ تعهدی متوجه آبان تتر نیست!

بار دیگر باید به این نکته اشاره کرد که معاملات دنیای ارز دیجیتال با نوسان‌های متعددی همراه است، به همین دلیل مواقعی پیش می‌آید که ثانیه‌ها برای شما ارزشمند هستند و با گذشت هر دقیقه ممکن است ارزش دارایی شما کمتر شده یا اینکه موقعیت کسب یک سود خوب از شما گرفته شود.

حال اگر در این شرایط به خاطر  مشکلات فنی آبان تتر به کیف پول خود یا انجام معامله مد نظر دسترسی نداشته و دچار خسارت شوید، مسئولیت با کیست؟ آبان تتر با همین بند ساده از بار مسئولیت شانه خالی کرده و به بهانه اختلال یا نقص فنی، دیگر پاسخگوی شما نخواهد بود!

فرض کنید قیمت یک رمز ارز که شما در کیف پول خود نگه داشتید در حال کاهش است و شما به همراه تعداد زیادی از کاربران قصد فروش آن ارز را دارید. مشکلات فنی سرورهای آبان تتر این اجازه را به شما نمی‌دهد و کار با تاخیر انجام می‌شود، حال کی مسئول ضرر هنگفت شما و دیگر کاربران است؟ آبان تتر با همین بند هیچ مسئولیتی را نمی‌پذیرد.

داستان هک شدن‌‌های آبان تتر واقعی است؟

در خصوص امنیت این پلتفرم باید به داستان هک شدن آن اشاره کرد. تاکنون دوبار خبر هک شدن سرورهای آبان تتر منتشر شده ولی این شرکت هر دوبار این خبر را تکذیب کرده و زیر بار آن نرفته است!

خبر اول مربوط به اواسط مردادماه سال جاری بود، در این زمان اطلاعاتی در توییتر منتشر شد که نشان می‌داد اطلاعات بیش از 5 هزار کاربر آبان تتر فاش شده است. همچنین صدها کاربر آبان تتر پیامکی از این صرافی دریافت کرده‌اند که اطلاعات حساب آن‌ها در معرض خطر بوده و بهتر است هرچه سریع‌تر کیف پول خود را خالی کنند!

آبان تتر اعلام کرد که کاربری ناشناس در تلگرام به آن‌ها پیام داده و اعلام کرده که به اطلاعات کاربران این صرافی دسترسی دارد. این فرد ناشناس اعلام کرد که تمامی اطلاعات کاربران آبان تتر از جمله نام، کدملی، شماره شناسنامه و اطلاعات تمام خرید و فروش‌های آنها را از طریق دیتابیس آبان‌ تتر به دست آورده، ولی مدیران آبان تتر اعلام کردند که اطلاعات این فرد واقعی نیست و احتمالا دیتای دیگر صرافی‌های آنلاین است، زیرا بخشی از دیتاهای این فایل مربوط به کاربران آبان تتر نیست.

درواقع این‌گونه که مدیران آبان تتر اعلام کردند، بخشی از اطلاعات موجود در این فایل برای کاربران آبان تتر بود ولی احتمالا به دلیل این که کاربران آبان تتر ممکن است در صرافی دیگری هم حساب کاربری داشته باشند، این تشابه اطلاعات به همین دلیل است!

بعد از گذشت حدود یک ماه از این ماجرا، مجدد خبر هک شدن سرورهای آبان تتر همزمان با خبر هک شدن اطلاعات کاربران تپسی منتشر شد و اطلاعات این صرافی با 170 هزار ردیف در تلگرام به فروش گذاشته شد!

این شرکت مجدد اعلام کرد که هیچ اختلالی در امنیت سرور‌های آبان تتر به وجود نیامده و اطلاعات به فروش گذاشته شده نادرست بوده و برای اخاذی است.

تاکنون دو بار در بازه‌ زمانی کوتاه، خبر هک اطلاعات آبان تتر به بیرون درز کرده و این شرکت هر دوبار زیر بار این اتفاق نرفته و همه را تکذیب کرده است. متاسفانه در سایه نبود نظارت درست بر صرافی‌های ارز دیجیتال نمی‌توان با اطمینان از ادعای آبان تتر حمایت کرد زیرا مرجع رسمی برای بررسی این ادعا وجود ندارد و تکذیب هک امنیتی اطلاعات آبان تتر از طرف مدیران این شرکت ممکن است تمام واقعیت این ماجرا نباشد.

به هر شکل وضعیت امنیت سرورهای آبان تتر شبهات بسیاری دارد و بهتر است قبل از وقوع یک حادثه به دنبال پیشگیری از آن باشیم. نام آبان تتر بیش از یک بار با کلمه هک گره خورده و صرف تکذیب مدیران این شرکت نمی‌تواند خیال کاربران را جمع کند، بنابراین اگر در این صرافی حساب کاربری دارید یا قصد پیوستن به آن را دارید، بهتر است در این مورد کمی بیشتر فکر کنید.

داستان وام مضحک آبان تتر!

یکی از مواردی که نمی‌توان به آن اشاره نکرد، خدمت جدید آبان تتر به نام “آبان وام” است که به هرچیزی شباهت دارد به جز وام! داستان از این قرار است، شما بسته به مقدار وامی که می‌خواهید دریافت کنید، باید مبلغی را در آبان تتر با یکی از ارزهای معین شده هولد کنید، سپس امکان دریافت وام برای شما فعال می‌شود و در اقساط 3، 6 یا 9 ماهه باید وام را بازگردانید. ولی دارایی اصلی شما در این مدت نزد آبان تتر باقی می‌ماند و طبیعتا درصدی پایین‌تر از آن به شما وام داده می‌شود.

به نظر شما این وام برای چه افرادی مناسب است؟ نکته اول این است که شما باید مبلغی بیش از مقدار وام دریافتی را نزد آبان تتر به امانت بگذارید. به این ترتیب این وام به طور کلی برای کسانی که به پول نیاز دارند، مناسب نیست و ماهیت مهم وام در این حالت از بین می‌رود. مورد بعدی آن است که اگر فردی پولی داشته باشد همان را خرج می‌کند و دیگر چرا باید وام بگیرد و قسط وام بدهد؟

اما نکته بسیار مهم آن است که کاربر باید برای گرفتن این وام، دوج کوین، بایننس کوین، دای، یواس‌دی کوین، تتر، اتریوم یا بیت کوین خریداری و در کیف پول آبان تتر هولد کند. بعد می‌تواند به میزان 55 درصد از ارزش دوج کوین یا 60 درصد ارزش بایننس، اتریوم یا بیت کوین یا 70 درصد ارزش تتر، دای یا یواس‌دی کوینی که هولد کرده را وام بگیرید، یعنی وام شما کمتر از میزان مبلغی است که نزد آبان تتر هولد می‌کنید و این خود نکته‌ای غیرمنطقی است.

اما مورد دیگر قانون آبان تتر در زمانی است که ارزش این رمزارزها تغییر کند. در قوانین این وام آمده اگر ارزش هر کوینی که شما هولد کرده‌اید، مثلا بیت کوین کاهش پیدا کند به گفته آبان تتر: در این شرایط لازم هست نسبت به افزایش مقدار آن تا مبلغ تعیین شده اقدام نمایید. در غیراینصورت به محض رسیدن ارزش تضمین به مقدار بدهی، تضمین فروخته شده و اقساط وام طبق توافق از آن کم خواهد ‌شد.

درواقع شما نه تنها باید مقدار قابل توجهی ارز را در آبان تتر هولد کنید، بلکه در صورت کاهش قیمت آن باید مبلغ کاهش یافته را مجدد به مقدار هولد شده اضافه کنید که با توجه به نوسانات احتمالی بازار ارز، ارزش دریافت وام از آبان تتر به شدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین اگر مبلغ کاهش یافته به کیف پول آبان تتر اضافه نشود، خود آبان تتر این میزان را از مبلغ هولد شده شما کم می‌کند و برای خود برمی‌دارد!

اما اگر ارزش ارز هولد شده بالا رود چه؟  این اتفاق به نفع آبان تتر است و هیچ تاثیری در مبلغ وام نخواهد داشت! درواقع اگر بازار نزولی باشد، شما باید کاهش ارزش مبلغ وثیقه را برای آبان تتر جبران کنید ولی در صورتی که بازار صعودی باشد، آبان تتر هیچ مزیت خاصی به شما نمی‌دهد.

از طرفی کل مبلغ وام 40 میلیون تومان است که در شرایط فعلی در حد یک گوشی موبایل ارزش دارد و مقدار مبلغ وام قابل توجه نیست. برخی دیگر از شرکت‌ها همین مدل وام را تا سقف 100 میلیون تومان ارائه می‌دهند که حداقل میزان مبلغ وام می‌تواند قوانین عجیب دریافت آن را کمی توجیه کند. به هر حال افرادی که مبلغ زیادی سرمایه هولد می‌کنند طبیعتا گرفتار 30-40 میلیون تومان پول نیستند!

خود آبان تتر اعلام کرده که این وام برای افرادی که یکی از رمزارهای گفته شده را هولد کرده‌اند مناسب است، در صورتی که اگر به کلیت ماجرا نگاه کنید، یکسری افراد می‌خواهند مقداری کوین هولد کنند، حال آبان تتر آن‌ها را ترغیب می‌کند که برای گرفتن وام، رمزارزهای خود را به حساب این شرکت منتقل کنند که در نهایت برای آبان تتر سود خواهد داشت!

در عین حال آبان تتر وامی را به شما می‌دهد که نه منطقی است و نه کاربرد خاصی دارد، اما با فرض این که بازار نوسان خاصی نداشته باشد، آبان تتر درصدی از ارزش دارایی کاربران را برای مدتی کوتاه وام می‌دهد و از طرفی همان مبلغ را با سود 23 درصد سالانه پس می‌گیرد! در این میان آبان تتر از پولی که کاربران در این صرافی هولد کرده‌اند بدون هیچ زحمتی سود 23 درصد دریافت می‌کند، جدا از آنکه با همان دارایی می‌تواند کارهایی چون استیکینگ انجام داده و علاوه بر بازگشت وام خودش با سود، از دارایی بلوکه شده آنان نیز منفعت دلاری کسب کند!

فرض کنید مبلغ X میلیون تومان در آبان تتر هولد شده است، آبان تتر حدودا 60-70 درصد این مبلغ را به کاربران قرض می‌دهد آن هم با شرایطی که اگر بازار نزولی باشد، ضررش را باید کاربر بپردازد، سپس همین مبلغ را با سود 23 درصد سالانه پس می‌گیرد! بنابراین آبان تتر پس از 9 ماه مبلغ X میلیون تومان به علاوه 23 درصد سود سالانه و البته منفعت‌هایی از دارایی کوینی کاربران خواهد داشت؛ به همین راحتی!

آیا آبان تتر قابل اطمینان است؟

به طور کلی اگربه دنبال یک صرافی برای معاملات رمزارزهای خود هستید، بهتر است بیشتر تحقیق کنید، آبان تتر قوانین عجیب زیادی دارد، قوانینی که تماما به نفع خود شرکت هستند تا کاربر، از طرفی خدمات این شرکت مانند آبان وام هم کاملا به نفع خودشان بوده و از سرمایه مردم برای پولدارتر شدن آبان تتر استفاده می‌شود؛ حداقل در چند وقت اخیر هم که اخبار منفی زیادی در ارتباط با درز اطلاعات آن به گوش رسیده است!

به نظر می‌رسد آبان تتر در حالی که درآمد خود را از کاربران دارد ولی در قوانین و خدمات خود، فکری به حال کاربران نکرده و صرفا به منافع خودش می‌اندیشد. به همین دلیل بهتر است برای انتخاب صرافی یا استفاده از یک صرافی جهت معاملات و نگه‌داری از سرمایه خود، تمامی عواقب و احتمالات آینده را پیش‌بینی کنید.

1 در مورد “3 دلیل برای آنکه از خدمات صرافی آبان تتر استفاده نکنید!”

  1. سلام.. خیلی نامردیه واقعا اگه کارو با مردم کنن.. مردمی ایران بخصوص که با بدبختی یه ذره پول بدست میارن..کلی نمیتونم بگم درسته یا غلط این خبرها.. ولی خودم که کاربر ابانتتر هستم در بعضی از موارد مشکل داره واقعا.. مثلا تتر 50ملیون تبدیل کردیم به ریال جلوش رو گرفته وبه بهانه پولشویی گیر داده به کاربر.. بهرحال کارشون درست نیست واقعا..؟ میشه لطفا یه صرافی مورد اعتماد بهمون معرفی کنید ممنون میشم.. با سپاس از مطالب واگاهیتون.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH