چرا خرید تتر از دلار بهتر است؟

با توجه به اینکه قیمت هر توکن تتر همیشه مقدار ثابت یک دلار حفظ می شود عمده ترین تفاوت بین دلار آمریکا و ارز دیجیتال تتر را می توان خاصیت متمرکز بودن و غیر متمرکز بودن آن ها دانست. دلار آمریکا  در  حال حاضر پرکاربردترین ارز فیات در دنیا به حساب می آید در حالی که تتر یک ارز دیجیتال پایه بلاکچین است که مجموعه تولید کننده ی آن در تلاشند تا قیمت آن را همیشه معادل یک دلار، ثابت حفظ کنند. . در این مقاله قصد داریم تا با تفاوت های اصلی تتر و دلار بیشتر آشنا شویم.

بدون شک امروزه بازار ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن خود محبوبیت بسیار بالایی بین سرمایه گذاران و حتی آدم های عادی کسب کرده است. در واقع کریپتو در همین مدت کمی که فعالیت خودش را آغاز کرده به دلیل کارمزد بسیار پایین معاملات و انتقال آسان دارایی ها و همچنین حذف شخص سوم واسطه از فرایند معاملات و نقل و انتقال آن ها علاوه بر ایجاد یک تحول در بازار های مالی و تجاری نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی را نیز به خود جلب کرده است.

یکی از اصلی ترین ویژگی هایی که باعث می شود تا کاربران خرید تتر را به دلار ترجیح دهند موضوع نقل و انتقال پول در معاملات برون مرزی است. اگر شما قصد ارسال پول به هر شخصی، خارج از مرز های کشور خودتان را داشته باشید، فرایند این انتقال در چارچوب ارزهای فیات و به طور خاص دلار نیازمند طی کردن برخی مراحل اداری است و فرایندی بسیار سخت، زمان بر و پرهزینه شناخته می شود.  در صورتی که شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز مبلغ مورد نظر خود را از طریق تتر در عرض فقط چند ثانیه به کیف پول شخص مورد نظرتان در هر گوشه ی دنیا واریز کنید و بدون هیچ کار اداری کمترین کارمزد را هم پرداخت کنید.

دلار چیست و چرا کریپتو آن را به چالش کشید؟

دلار در حال حاضر پرکاربردترین ارز فیات موجود در جهان است که معمولا سایر دارایی ها از جمله دارایی های مهمی مثل طلا و بیت کوین یا حتی خود تتر نیز بر مبنای آن ارزش گذاری می شوند. هرچند که با ورود ارز های دیجیتال به دنیای بازار های مالی، و فرایند تبدیل آسان آن ها به هر کدام از ارزهای فیات و خصوصا ارزهای محلی، اولین چراغ با چالش کشیدن دلار به عنوان مبنای قیمت گذاری را روشن کرد.

طرفداران ارزهای دیجیتال معتقدند که دارایی که دولت ها بدون هیچ پشتوانه ای مجوز ( اشاره به ارزهای فیات به طور کلی)  چاپ بی رویه ی آن را در اختیار دارند، نمی تواند در مقابل تورم ایمن بوده  و ارزش دارایی آن ها را در بلند مدت حفظ کند. برای مثال پشتوانه ی دلار به عنوان یک ارز فیات، دقیقا دولت آمریکا است و دولت و بانک مرکزی آمریکا در برخی موارد مجوز چاپ پول بیشتر را بدون اعلام هیچ پشتوانه ای صادر می کنند.  دقیقا به دلیل وجود همین نقطه ضف است که بسیاری از کاربران به سمت سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال متمایل شده اند.

با این حال به دلیل کاربرد بسیار بالای دلار آمریکا در مبادلات و تجارت جهانی و همچنین مبنا بودن آن برای ارزش گذاری تقریبا تمام دارایی های فیزیکی و غیر فیزیکی موجود در دنیا، محبوب ترین استیبل کوین موجود در بازار کریپتو که رتبه سوم برترین ارز از نظر ارزش بازار را نیز به خود اختصاص داده نیز همیشه در تلاش است تا قیمت و ارزش هر توکن خود را معادل یک دلار آمریکا ثابت نگه دارد.

تتر یک استیبل کوین پایه بلاکچین به حساب می آید که با ثابت نگه داشتن ارزش هر توکن خود معادل یک دلار آمریکایی در میان نوسانات شدید بازار نوظهور ارزهای دیجیتال نقش ایجاد کننده‌ی یک پل ارتباطی بین ارزهای فیات و بازار دارایی های دیجیتال را فراهم کرده است. استیبل کوین های متفاوتی در سال های اخیر با استفاده از الگوریتم های متفاوت وارد بازار ارزهای دیجیتال شدند اما محبوب ترین آن ها تا به امروز بدون شک استیبل کوین تتر بوده است.

تفاوت های اصلی دلار و تتر

1     ثبات و مقبولیت

اصلی ترین تفاوتی که بین دلار به عنوان یک ارز معتبر فیات و تتر به عنوان یک ارز پایه بلاکچین به ارزش 1 دلار وجود دارد دقیقا میزان مقبولیت آن ها در سیستم بانکی و جهانی است. دلار علاوه بر حمایت دولت و بانک مرکزی آمریکا از مقبولیت فوق العاده‌ای در میان بانک های جهانی نیز برخوردار است.

در طرف مقابل تتر اما هیچ حمایت معتبری را پشت سر خود ندارد. اگر چه مدیران شرکت تتر به طور منظم دارایی‌های خود را در سایت شرکت به صورت روزانه بارگذاری می کنند، اما اعتماد به این گزارشات هنوز بسیار سخت است. با وجود اینکه تتر و دیگر ارزهای دیجیتال کاربرد های متنوعی برای کاربران دارند و محبوبیت آن ها به صورت روزانه در حال رشد است اما هنوز از طریق بانک ها برای چنج کردن و یا باز کردن حساب پشتیبانی نمی شوند. در حال حاضر برای خرید ارز دیجیتال و نگهداری آن می توانید به صرافی آنلاین نیپوتو استفاده کنید.

انعطاف پذیری

اگر چه دلار آمریکا به عنوان پر کاربردترین ارز فیات دنیا در بازارهای فارکس و بازارهای سهام نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و به عنوان مبنای قیمت گذاری دارایی های دیگر نیز شناخته می شود. اما برای تبدیل دلار به ارزهای دیگر و یا اصلا انتقال آن به بروکرهای فعال در فارکس و در نهایت برداشت آن از بروکر و از همه سخت تر انتقال پول به خارج از کشور همیشه مجبور به طی برخی مراحل اداری و پرداخت کارمزدهای بسیار بالا هستیم.

در طرف مقابل اما با مراجعه به یک صرافی ارز دیجیتال شما می توانید ارز فیات خود را به تتر تبدیل کنید و در عرض چند ثانیه با کارمزدی بسیار ناچیز و بدون طی کردن هیچ فرایند اداری دارایی های تتر خود را به هر قسمتی از دنیا که در نظر دارید انتقا دهید.

حساب بانکی

ارزهای فیات که در راس آن ها دلار آمریکا قرار دارد در حساب های بانک های رسمی نگهداری می شوند و یکی از نقاط ضعف آن‌ها محدود بودن ساعات فعالیت بانک ها است. البته این مشکل تا حد زیادی با ارائه خدمات دیجیتال از طریق بانک ها حل شده است.

 در مورد تتر اما باید بگوییم بسیاری از صرافی های آنلاین فعال در حوزه ی ارزهای دیجیتال از معاملات و نگهداری آن ها در کیف پول های گرم و البته برخی کیف پول های سرد پشتیبانی می کنند و به صورت 24 ساعته نیز فعالیت دارند.

حرف آخر

با وجود اینکه به دلیل مقبولیت بیشتر دلار خدمات بیشتری نیز در مورد آن ارائه می شود اما با توجه ب ویژگی‌های منحصر به فرد دارایی‌های دیجیتال اصلا بعید نیست که در آینده ارزهایی موسوم به استیبل کوین که از ثبات قیمتی نیز برخوردارند در بسیاری از موارد جایگزین استفاده از دلار شوند.

در حال حاضر شاید بیشتر بروکرها و بانگاه‌های اقتصادی، مبنای واریز و برداشت سرمایه را ارز دلار قرار میدهند اما به دلیل نقل و انتقال آسان تتر و همچنین کارمزد بسیار پایین آن و البته ثابت بودن ارزش هر توکن تتر معادل با 1 دلار، امکان استفاده از تتر را نیز برای کاربران خود فراهم کرده اند.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH