نگاهی به عملکرد نیرومندترین دوربین دیجیتالی جهان، تلسکوپ هابل

This is an artist's rendition of the Hubble Space Telescope (HST).

شاید باور اینکه تلسکوپ هابل یک دوربین دیجیتالی باشد برای بسیاری از ما باورپذیر نباشد ولی باید بدانید که این تلسکوپ یک نوع بسیار منحصربه‌فرد و ویژه از دوربین دیجیتالی است که عکس‌ها را به‌صورت سیاه‌وسفید ثبت می‌کند ولی به تعداد بسیار زیادی فیلتر مجهز است. در ادامه و به‌طور مختصر باهم نگاهی به عملکرد نیرومندترین دوربین دیجیتالی جهان، تلسکوپ هابل خواهیم داشت.

این تلسکوپ بسیار نیرومند می‌تواند مانند هر دوربین دیجیتال دیگری تصاویر را از طریق لنز غول‌پیکر خود دریافت نموده و به‌صورت پیکسل به پیکسل آن‌ها را در تصویر خروجی جایگذاری کند. تاب ه اینجای کار عملکرد این دوربین چندان عجیب نیست ولی ماجرا هنگامی عجیب می‌شود که متوجه می‌شویم که تصاویر خروجی این تلسکوپ همگی سیاه‌وسفید هستند.

مطمئن هستم که شما نیز به یاد تصاویر رنگی و ویژه‌ای افتادید که با نام تصاویر ثبت‌شده توسط هابل به شما ارائه می‌شوند و حتی معتبرترین خبرگزاری‌های جهان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ باید به شما بگوییم که این تصاویر کاملا واقعی هستند! این عمل با سیاه‌و‌سفید بودن تصاویر خروجی این تلسکوپ در تضاد است. در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم که چه حقه‌ای برای این تصاویر به کار گرفته می‌شود تا بتوان با یک دوربین فضایی سیاه‌وسفید، یک عکس رنگی گرفت.

اول‌ازهمه باید گفت که بسیاری از تصاویر رنگی را اگر با تلسکوپ مشاهده نمایید، ممکن است رنگ‌های موجود در عکس برای شما آشکار نشود. نوه کار این عکس‌های رنگی این است که تلسکوپ فضایی هابل همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شد، دارای فیلترهای بسیار زیادی است. حال با تنظیم این فیلترها می‌توان ورودی لنز را به‌گونه‌ای تنظیم نمود که تنها پرتو نور حاصل‌شده از یک رنگ خاص به این تلسکوپ وارد شده و در عکس ثبت شود. این عمل موجب می‌شود تا برای نمونه در یک عکس، تنها بخش‌هایی از تصویر کهکشانی که رنگ سبز دارد را مشاهده کنید، حال در خروجی تصویر سیاه‌وسفید نیز تنها بخش‌هایی سیاه نیستند که رنگ سبز دارند. در ادامه و با تنظیم فیلتر بر روی رنگ‌های متعدد و عکس‌برداری به‌دفعات زیاد، تمامی رنگ‌های موجود در منظره اصلی توسط این تلسکوپ برداشت می‌شود. پس‌ازآن و با رنگ‌آمیزی تصاویر و تلفیق آن‌ها با یکدیگر می‌توان از تصاویر سیاه‌و‌سفید خروجی بزرگ‌ترین دوربین دیجیتالی جهان را به تصاویری با رنگ واقعی تبدیل نمود.

البته این رنگ‌آمیزی و فیلترها تنها برای زیباسازی عکس نیستند بلکه ستاره شناسان خواهند توانست تا با کمک این رنگ‌ها، امواج مختلف موجود را تشخیص دهند که هر یک از این امواج در علم نجوم دارای معنی بسیار منحصربه‌فردی خواهد بود.

4 در مورد “نگاهی به عملکرد نیرومندترین دوربین دیجیتالی جهان، تلسکوپ هابل”

  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون واقعا با این دنیای به این عظمت , به قدرت خدای عزیز و مهربان پی میبریم
    انشاءالله سربلند باشید

    1. پیمان گل‌کار

      بالای صفحه سایت، سمت چپ را مشاهده بفرمایید
      تمام ادرسهای ما در شبکه های اجتماعی موجوده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH