چگونه لپ‌تاپ خود را به طور کلی تمیز کنیم؟ + هر چیزی که باید در مورد پاکسازی لپتاپ بدانید

ما همیشه در هنگام مسافرت‌های کوتاه یا طولانی سعی می‌کنیم که برای انجام کارهای مختلف لپ‌تاپ‌ را نیز با خود حمل کنیم. استفاده مداوم از آن و برخورد با اجسام مختلف و غیره باعث می‌شوند که سطوح لپ‌تاپ کثیف شده و یا گرد و غبار جذب کند. بنابراین تمیز نگه داشتن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند تا مدت زمان زیادی دوام بیاورد.

مواردی مانند گرد و غبار، آشغال‌های ریز، مو و غیره همگی روی کثیف شدن لپ‌تاپ شما تاثیرگذارند و می‌توانند باعث آسیب رساندن به آنها شوند. بنابراین اگر متوجه شدید که لپ تاپ شما نیز کثیف شده است، چه کار باید انجام دهید؟ ما در اینجا هستیم تا به شما یاد بدهیم که چگونه باید لپ‌تاپ خود را به صورت کامل تمیز کنید و گرد و غبارها و هرگونه ماده‌ای که روی سطح آن وجود دارد را پاک کنید.

از آنجایی که خیلی از افراد ممکن است ضرر انواع پاک کننده‌ها را برای لپ‌تاپ ندانند، برای پاک کردن کثیفی‌های روی آن از آنها استفاده می‌کنند. اما آنها نمی‌دانند که این مواد شوینده چه ضرری برای دستگاه هوشمند آنها می‌تواند ایجاد کند. احتمالا الان برایتان این سوال پیش آمده است که پس چگونه باید سطوح مختلف لپ‌تاپ خود را تمیز کنیم؟

این مطلب را نیز بخوانید: راهنمای کامل اتصال لپ ‌تاپ به تلویزیون با سیم و بدون سیم

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه حالت دارک مود را در ویندوز 11 فعال کنیم؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که اصلا نگران نباشید. چرا که ما در این مطلب قصد داریم تمام چیزهایی که برای پاک کردن سطوح لپ‌تاپ به آنها نیاز دارید را برای شما بیان کنیم و به طور کلی هر موردی که باعث می‌شود عمر لپ‌تاپ شما افزایش یابد را برایتان معرفی کنیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی پورت‌ها

معمولا وقتی صحبت از تمیز کردن لپ‌تاپ به میان می‌آید ممکن است تنها به یاد سطوحی مانند نمایشگر و کیبورد لپ‌تاپ بیفتید اما از آنجایی که پاک کردن پورت‌ها نیز اهمیت فراوانی دارد نباید این بخش را نادیده بگیرید. چرا که با افزایش گرد و غبار در سوکت‌ها پورت‌های مختلف لپ‌تاپ ممکن است این گرد و غبار به درون دستگاه نفوذ کنند و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برای دستگاه به وجود بیاورند.

کثیف بودن پورت‌ها خیلی به چشم نمی‌آیند، البته تا زمانی که کابلی را درون آن نگذاشته باشید. در آن زمان است که متوجه می‌شوید برای تمیز کردن پورت دیر شده است و ممکن است کابل و یا دستگاه لپ تاپ شما آسیب ببیند. چرا که وجود خرده آشغال می‌تواند به پین‌های کابل یا لپ‌تاپ خسارت وارد کند. یک پورت آسیب دیده هزینه زیادی خواهد داشت که بسته به نوع لپ‌تاپ شما متفاوت است.

اگرچه کانکتورهای مدرن نسبت به کانکتورهای قدیمی دوام بیشتری دارند و بهتر عمل می‌کنند. با این حال، حتما به شما توصیه می‌کنیم که حداقل هر چند وقت یکبار پورت‌های لپ‌تاپ خود را بررسی کنید تا کاملا تمیز باشند و خرد آشغال در آنها گیر نکرده باشد.

همچنین به خاطر داشته باشید که برای بررسی وجود این خرده آشغال‌ها از اشیاء تیز و فلزی استفاده نکنید. به جای آن به تصویر نگاهی بیاندازید و به دنبال یک ابزار تمیز کننده این شکلی باشید. این وسیله یک سر لاستیکی برای تمیز کردن اجسام خارجی دارد و یک سر برای جابجایی قطعات زباله درون دستگاه دارد. این ابزار قیمت کمی دارد و با کمی جستجو احتمالا آن را در بازار خواهید یافت.

استفاده از هوای فشرده

یکی از مواردی که در هنگام تمیز کردن لپ‌تاپ می‌تواند بسیار کاربردی باشد استفاده از هوای فشرده است. این ترفند روشی ایمن و آسان برای تمیز کردن این دستگاه‌ها به شمار می‌رود. هوای فشرده می‌تواند ذرات گرد و غبار و زباله‌های موجود در سر راه پورت‌ها و سایر بخش‌ها را بردارد و از ورود آنها جلوگیری کند. یکی از مواردی که باید بدانید این است که این هوای فشرده هیچ شباهتی به هوای معمولی ندارد و بهتر است که سالی یک بار تنها برای پاکسازی لپ‌تاپ از آن استفاده کرد.

شما می‌توانید از هوای فشرده برای تمیز کردن صفحه کلید، پورت‌ها، لولاهای لپ‌تاپ و سایر بخش‌ها استفاده کنید. برای استفاده از آن در ابتدا بخش‌های لپ‌تاپ خود را تمیز کنید و سپس هوا را روی بخش‌های مختلف اسپری کنید. که البته بهتر است در حین انجام کار، یک تعمیرکار حرفه‌ای بخش‌های مختلف آن را باز کرده باشد تا به بخش‌های موردنظر دسترسی داشته باشد.

این کار موجب می‌شود تا به سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ خود دسترسی داشته باشید و گرد و غبارهای فراوان موجود در فن دستگاه را بیابید. شما می‌توانید در تصاویری که قرار داده‌ایم نیز به میزان گرد و غبار در کنار فن دو لپ‌تاپ توجه کنید.

بیشتر لپ‌تاپ‌ها همچنان از فن‌های خنک‌کننده استفاده می‌کنند. بنابراین استفاده از هوای فشرده به شما کمک می‌کند تا آستانه‌ حرارتی دستگاه را بهبود ببخشید و عملکرد آن را افزایش دهید.

تمیز کردن کیبورد

بیشتر افراد معمولا صفحه کلید لپ‌تاپ خود را تمیز می‌کنند تا از هرگونه گرد و غبار خورده آشغال و یا موها رها شوند. این کار بسیار خوبیست چرا که می‌تواند سطح لپ‌تاپ را تمیز کرده و از هرگونه خسارت جبران ناپذیری به دستگاه جلوگیری کند. خرده‌ آشغال‌ها می‌توانند بین صفحه‌کلید و نمایشگر لپ‌تاپ شما قرار بگیرند و باعث صدمه به صفحه‌ کلید شوند.

با این حال، هر زمان که با لپ‌تاپ خود تایپ کنید متوجه خواهید شد که مقداری از آلودگی‌های موجود بر سرانگشتانتان روی دکمه‌های کیبورد باقی می‌ماند. این امر کاملا طبیعی است و در کوتاه مدت اشکالی ندارد ولی می‌تواند در زمان‌های زیاد باعث به هم زدن ظاهر و سلامت لپ‌تاپ شود.

پاک کردن آلودگی‌ها و روغن روی سطح پوست انگشتان در لپ‌تاپ بسیار اهمیت دارد، چرا که هنگامی که لپ‌تاپ را خاموش می‌کنید و می‌بندید ممکن است این آلودگی‌ها به صفحه نمایش انتقال پیدا کنند و باعث کثیف شدن صفحه نمایش لپ‌تاپ شوند.

روغن‌های روی سطح پوست می‌توانند پوشش اولئوفوبیک صفحه‌نمایش را به مرور زمان از بین ببرند و در طولانی مدت موجب نابودی کامل آن و خسارت‌های زیادی به نمایشگر شوند.

حالا به اینجا دقت کنید که این آلودگی‌ها می‌توانند دکمه‌های کیبورد را نیز به طور کلی نابود کنند. به همین دلیل است که با گذشت زمان نوشته‌های روی کیبورد کمرنگ می‌شوند و دیگر وضوح قبل را ندارند. در این صورت هم باید علاوه بر تعویض دکمه‌ها، کل کیبورد را تعویض کنید.

بنابراین بهتر است که هر از چند گاهی کیبورد خود را با پارچه میکروفیبر و محلول تمیز کننده تمیز کنید. برای استفاده از آن، به جای اسپری مستقیم محلول به کیبورد، آن را به آرامی روی پارچه میکروفیبر اسپری کنید و سپس به تمیز کردن لپ‌تاپ بپردازید.

تمیز کردن نمایشگر

یکی از کثیف‌ترین بخش‌های لپ‌تاپ صفحه نمایش آن به حساب می‌آید. پس باید همیشه نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. البته برای تمیز کردن نیازی نیست که از ترفندهای بسیار سختی استفاده کنید، بلکه می‌‌توانید با یک پارچه میکروفیبر و محلول تمیزکننده مناسب نسبت به پاکسازی آلودگی‌ها از روی سطح لپ‌تاپ اقدام کنید.

البته سعی کنید برای انتخاب پارچه‌های میکروفیبر به سمت گزینه‌های ارزان‌قیمت نروید! چون هر ارزانی بی‌علت نیست. این نوع از پارچه‌ها سفت‌تر هستند و می‌توانند روی نمایشگر تاثیر منفی بگذارند و خراش‌های ریزی ایجاد کنند. برای پاک کردن نمایشگر لپ تاپ در ابتدا محلول را روی پارچه میکروفیبر خود بریزید و سپس با استفاده از پارچه مرطوب کننده نمایشگر دستگاه را تمیز کنید.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم در این مطلب به بررسی تمام عواملی که برای تمیز کردن لپ‌تاپ نقش دارند بپردازیم و به شما نشان دهیم که چرا باید همیشه سطوح مختلف لپ تاپ خود از جمله نمایشگر، کیبورد، سوکت‌ها و سایر بخش‌ها را تمیز کنید.

لپ‌تاپ‌ها محصولات مفید و کاربردی هستند که همیشه در سفرها و مسیرهای طولانی به کمک ما می‌آیند و با استفاده از آنها بسیاری از کارها را انجام خواهیم داد. بنابراین با لمس زیاد و برخورد با اجسام مختلف ممکن است کثیف شوند. پس تمیز کردن آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید هر از چندگاهی نسبت به تمیز کردن نمایشگر، کیبورد، فن‌ها و غیره اقدام کنید.

بهتر است که وسواس نداشته باشید و زیاد از حد آن را تمیز نکنید! چرا که اینگونه نیز می‌توانید خسارت زیادی روی لپ‌تاپ وارد کنید. تنها هر هفته یا دو هفته یکبار کلیدها و صفحه نمایش لپ‌تاپ را تمیز کنید. همچنین از هوای فشرده تنها سالی یک بار استفاده کنید.

با این حال، تمیز کردن منظم آن خیلی از آسیب‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند از کاهش عمر لپ‌تاپ بکاهد. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید سپاسگزاریم، امیدواریم که توانسته باشیم هر اطلاعات مفیدی که در این راه به آنها نیاز دارید را برای شما ذکر کرده باشیم. در نهایت سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید و نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH