آیا روبات‌ها می‌توانند تصمیم احساسی بگیرند؟

robot

اینکه روبات‌ها را بتوان با احساس و پایبند به عواطف و احساسات انسانی ببینیم تنها در فیلم‌های علمی و تخیلی و یا کتاب‌های افرادی مانند ایزاک آسیموف ممکن بوده است ولی در دو آزمایش مجزا ابتدا یک گروه روباتیک ویژه در انگلستان و بعد یک گروه روباتیک آمریکایی به این سوال پرداختند که آیا روبات‌ها می‌توانند تصمیم احساسی بگیرند؟

در آزمایش‌های انجام‌شده توسط تیم آمریکایی یک روبات جنگاور ساخته شد که در کد نویسی هوش مصنوعی او تمرکز بسیار بالایی بر روی موارد احساسی خاص شده بود تا بتوان از آسیب دیدن افراد غیرنظامی توسط این روبات جلوگیری کرد. به این منظور سازنده این روبات در کد نویسی خود مواردی را اعمال کرد که به‌موجب آن‌ها این روبات اجازه شلیک به سمت بیمارستان، مدرسه و سایر مراکز عمومی را نداشت تا به‌این‌ترتیب از میزان تلفات انسان‌های عادی کاسته شود. در آزمایش‌های انجام‌شده این روبات از پس انجام این کار برآمد ولی سازنده این روبات معتقد است که در دنیای واقعی توان تشخیص بیمارستان یا سایر نقاط مشابه برای این روبات سخت خواهد بود زیرا تضمینی نیست که در طول جنگ تابلوهای بیمارستان سالم بمانند.

در ادامه و در کشور انگلستان نیز یک روبات برای نجات جان انسان‌ها آموزش دید، این روبات بر اساس یک اصل روباتیک برگرفته از کتاب‌های علمی تخیلی ایزاک آسیموف طراحی‌شده است که این قانون در این کتاب‌ها به این شکل است: «قانون اول روباتیک: یک روبات حق ندارد اجازه آسیب‌رسیده به انسان‌ها را بدهد و در صورت مشاهده شرایط درخطر قرار گرفتن یک انسان باید برای نجات جان او اقدام کند.»

در ادامه و برای آزمایش رسمی این روبات، یک روبات دیگر به‌عنوان یک انسان به این روبات معرفی شد و در ادامه انسان یادشده به‌سوی یک چاله حرکت کرد و در معرض خطر سقوط قرار گرفت، روبات مورد آزمایش توانست برای چند دفعه متوالی جان انسان آزمایشی را نجات بدهد ولی در بخش بعدی آزمایش و با درخطر قرار گرفتن دو انسان به‌صورت همزمان، هوش مصنوعی این روبات موفق به انجام رفتار مورد انتظار نشد.

در نزدیک به 20 درصد مواقع این روبات توانست جان یک نفر را نجات بدهد و در دفعات بسیار اندکی نیز هر دو نفر را نجات داد ولی نکته جالب اینجا بود که در اکثریت مواقع، این روبات به وضعیت هنگ کرده درآمده و نمی‌توانست برای نجات یک انسان تصمیم بگیرد و آن‌قدر معطل می‌کرد تا هردو مورد به چاله سقوط کرده و آسیب ببینند.

این موضوع ثابت کرد که هنوز تا زمان رسیدن به تصمیم‌گیری‌های احساسی توسط روبات‌ها زمان بسیار زیادی باقی‌مانده است نمی‌توان در آینده نزدیک شاهد عرضه روبات‌های هوشمند دارای قدرت تشخیص خوب از بد بود.

1 در مورد “آیا روبات‌ها می‌توانند تصمیم احساسی بگیرند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH