آشنایی با مراحل تعویض پلاک و روش‌های استعلام پلاک خودرو

آشنایی با مراحل تعویض پلاک و روش‌های استعلام پلاک خودرو

یکی از مراحلی که در زمان معامله خودرو باید مورد توجه قرار بگیرد، استعلام پلاک فک شده است که با انجام این فرایند فروشنده متوجه خواهد شد که پلاک او دیگر روی ماشین واگذارشده قرار ندارد.

خریدوفروش خودرو نیازمند رعایت قوانین خاصی است و هر 2 طرف معامله باید برای اطمینان پیداکردن از این روند، تمام مراحل مورد نیاز را به‌صورت اصولی انجام دهند تا هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نشود.

مراحل تعویض پلاک خودرو

منظور از تعویض پلاک این است که خریدار با دنبال‌کردن مراحل خاصی، پلاکی را که متعلق به فروشنده است از روی ماشین بردارد تا شماره جدیدی که به نام او ثبت شده، روی خودرو قرار بگیرد.

در واقع تعویض پلاک خودرو یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای پیشگیری از مشکلات قانونی در آینده انجام شود که نیاز به پیگیری مراحل زیر دارد:

  • دریافت نوبت از پلیس راهور به‌صورت حضوری یا اینترنتی

  • برای ورود به پارکینگ و مرکز مربوط باید قبض دریافت کنید.

  • مدارک مورد نیاز را به مسئول مربوط ارائه دهید.

  • دریافت فرم برای معاینه فنی ماشین الزامی است.

  • اصالت خودرو توسط کارشناسان مرکز بررسی می‌شود و تاییدیه در اختیارتان قرار می‌گیرد.

  • هزینه لازم برای خلافی‌ها و عوارض آزادراهی خودرو را پرداخت می‌کنید.

  • براساس تعرفه لازم برای تعویض پلاک، باید هزینه مورد نیاز را به حساب بانک مرکزی واریز کنید.

  • به یکی از مراکز مربوط به نقل‌وانتقال سند مراجعه کنید.

  • در این مرحله استعلام پلاک فک شده خودرو انجام می‌شود.

  • باید پلاک قدیمی را تحویل دهید تا پلاک جدید به شما داده شود.

  • نصب پلاک جدید توسط مسئول حاضر در مرکز انجام می‌شود.

  • قبض ورود به پارکینگ را ارائه می‌دهید و از مرکز خارج می‌شوید.

چرا در زمان سند زدن باید تعویض پلاک انجام شود؟

شما در نقش خریدار یا فروشنده ماشین، باید اقدام‌های ضروری برای انجام یک معامله قانونی را بررسی کنید که معمولا شامل انتقال سند، استعلام پلاک فک شده و تعویض پلاک است.

زمانی که شما به‌عنوان خریدار، سند خودرو را به‌نام خود ثبت می‌کنید، قادر هستید تا درصورت ایجاد هر مشکلی دررابطه‌با مالکیت ماشین، ازطریق مراجع قانونی این مسئله را پیگیری کنید.

براساس شرایط و قوانینی که وضع شده، درحال‌حاضر افرادی که قصد خریدوفروش خودرو دارند، باید نقل‌وانتقال سند و تعویض پلاک را به‌عنوان مراحل مهم در نظر بگیرند که موارد اصلی آن عبارت‌اند از:

  • کارشناسی: در زمان انجام این کار وجود هرگونه ایراد فنی یا مشکلاتی روی بدنه ماشین به‌صورت دقیق بررسی می‌شود و بر همین اساس قیمت واقعی خودرو را تعیین می‌کنند.

  • تنظیم قرارداد انتقال: مورد دیگری که در هنگام سندزدن خودرو اهمیت دارد، نوشتن یک قرارداد رسمی است که می‌توانید در دفترخانه‌ها یا به‌صورت توافقی در خانه این کار را انجام دهید. فقط باید تمامی اطلاعات مربوط به مشخصات هویتی طرفین معامله، مسئولیت هزینه‌ها، زمان تحویل، قیمت و تاریخ تعویض پلاک را تعیین کنید.

  • مراجعه به مرکز تعویض پلاک: مسئولیت انجام کارهای مربوط به تعویض پلاک بر عهده خریدار است و فرد باید با دریافت نوبت، اقدامات مورد نیاز را انجام دهد.

روش‌‌های تسویه خلافی

زمانی که مرتکب تخلف رانندگی می‌شوید، پلیس جریمه‌ای را برای شما صادر می‌کند که با عنوان خلافی در سیستم راهور ثبت خواهد شد و باید تا موعد مقرر پرداخت شود.

درصورتی‌که این کار را انجام ندهید، ممکن است مشمول پرداخت هزینه دیرکرد برای جریمه‌های خود شوید که به‌معنی افزایش مبلغ تخلف است، ازطرفی پرداخت خلافی‌های خودرو در زمان خریدوفروش نیز یکی از مراحل مهم به‌شمار می‌رود.

با این حساب علاوه‌بر اینکه استعلام پلاک فک شده در زمان معامله خودرو ضروری است، فروشندگان باید جریمه‌هایی که تا قبل‌از انتقال سند، پرداخت نکرده‌اند را به حساب پلیس راهور واریز کنند که برای تسویه خلافی خودرو می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • مراجعه حضوری: شما می‌توانید با مراجعه به دفاتری که فرایندهای پرداخت خلافی را انجام می‌دهند، نسبت به استعلام و پرداخت هزینه جریمه‌های خود اقدام کنید که برای این کار باید مبلغی را به‌عنوان کارمزد بپردازید.

  • سامانه تلفنی: پلیس راهور با اعلام شماره تماسی به افراد این امکان را می‌دهد تا با استفاده از این روش بتوانند هزینه خلافی را پرداخت کنند.

  • مراجعه به وب‌سایت‌ها: با توجه به اینکه سازمان‌های مربوط به پیگیری تخلف‌های رانندگی امکان دسترسی اینترنتی را برای کاربران فراهم می‌کنند، شما قادر هستید تا با مراجعه به این وب‌سایت‌ها مبلغ مورد نیاز برای خلافی را بپردازید.

  • اپلیکیشن همراه: راه دیگری که به‌صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد تا برای پرداخت خلافی خودرو اقدام کنید، نصب اپلیکیشن‌های همراه روی گوشی هوشمند است.

روش‌های استعلام پلاک فک شده

اگر شخص خریدار تا پیش‌از تعویض پلاک مرتکب جرمی شود، در این صورت مراجع قانونی برای پیگیری این مشکل، نام دارنده اصلی پلاک را در استعلام‌های قضایی ثبت می‌کنند.

با این حساب برای اطمینان از صحت معامله باید استعلام پلاک فک شده انجام شود که برای این منظور چندین روش مختلف در اختیار شما قرار می‌گیرد تا براساس خواسته خود بتوانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید که عبارت‌اند از:

  • مراجعه به دفاتر +10: در گذشته که هنوز روش‌های غیرحضوری در دسترس افراد قرار نداشت، تنها راه برای استعلام پلاک فک شده مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10 بود که البته هنوز هم چنین فرایندی را انجام می‌دهد.

  • مراجعه به سامانه اینترنتی: وب‌سایت‌هایی همچون راهور 120 خدمات مربوط به استعلام پلاک‌های فک شده را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

  • اپلیکیشن موبایلی: می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌های پرداخت نیز این کار را انجام داد.

بهترین روش استعلام پلاک فک‌شده و تسویه خلافی با سوپر اپلیکیشن تاپ

برای دارندگان خودرو دسترسی به یک اپلیکیشن هوشمند که بسیاری از خدمات لازم برای ماشین همچون استعلام پلاک فعال و فک‌شده، پرداخت خلافی و عوارضی را در اختیار آن‌ها قرار دهد بسیار سودمند است.

در همین راستا سوپر اپلیکیشن تاپ با ارائه خدمات متنوع به شما این امکان را می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، در یک بستر امن و مطمئن بتوانید فرایندهای پرداخت خلافی و پیگیری پلاک فک‌شده را انجام دهید.

دریافت خدمات خودرو به صورت آنلاین

استعلام پلاک فک شده و پرداخت خلافی‌های خودرو از سری اقدام‌های ضروری هستند و در هنگام انجام معامله باید توسط خریداران و فروشندگان انجام شود؛ خوشبختانه امکان دسترسی به روش‌های حضوری و آنلاین برای تمامی این فرایندها وجود دارد.

برای کسانی که ترجیح می‌دهند تا فرایندهای متنوع مربوط به خودرو را به‌سرعت انجام دهند، بهتر است با نصب سوپر اپلیکیشن تاپ به بخش مربوط به خدمات خودرو مراجعه کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH