چرا دیگر به گوشی‌های گران بها نیاز نداریم؟

cheap-smartphone-1

تا کنون شما می‌بایست صدها هزار تومان هزینه می‌کردید تا قادر باشید یک اسمارتفون با کارایی بالا که بتواند آخرین برنامه‌ها را اجرا کند، داشته باشید. اکنون اسمارتفون‌های فلزی (solid) نسبت به گذشته، بسیار ارزان قیمت هستند.

اگر هزینه کنید، پس اسمارتفون‌های گران قیمت مناسب شماست و ادامه مقاله به درد شما نمی‌خورد؛ چرا که آن‌ها نمایشگرهایی با وضوح بالا، سخت افزارهایی با قدرت پردازش عالی و جدیدترین ویژگی‌ها هستند؛ اما دیگر این نوع از اسمارتفون‌ها برای کسب تجربه، ضروری و واجب نیستتد.

اسمارتفون‌های ارزان قیمت از ابتدا تاکنون

اگر چند سال پیش وارد یک فروشگاه موبایل می‌شدید، شما اسمارتفون‌های ارزان قیمت را تنها برای مشتریانِ قراردادی (کسانی که از طریق اپراتور و قرارداد یک یا دو ساله گوشی می‌خرند) می‌دیدید.

سایر مدل‌های ارزان‌تر (که قراردادی نبودند)، چنگ زیادی به دل نمی‌زدند. سامسونگ از این نوع گوشی‌ها ساخته است – برای مثال سامسونگ Galaxy Ace که از سال 2011 وارد بازار شد.

اگر تجربه استفاده از آن‌ها را داشته باشید – حتی داخل یک فروشگاه – حتما متوجه این موارد شده‌اید: CPU با سایر سخت افزارها ناسازگاری داشت؛ کارهای ساده‌ای مثل حرکت بین homescreenها و یا اسکرول کردن در یک صفحه وب به سختی انجام می‌شد. نمایشگرهای بسیار ضعیفی داشتند و همینطور فضای خیلی کمی برای اَپ‌ها و اطلاعات شما وجود داشت. دوربین های‌شان برای فواصل نزدیک تقریبا بلا استفاده بود. این نوع گوشی‌ها معمولا نسخه قدیمی و یا از رده خارج اندروید را به همراه داشتند که هرگز قابلیت آپدیت به نسخه‌های جدیدتر را پیدا نمی‌کردند، در حالیکه بیشترِ گوشی‌های گرانقیمتِ پرچمدار، به روز رسانی برای آن‌ها ارایه می‌شد.

این گوشی‌ها نسبت به قیمت‌شان، کار انجام می‌دادند و تجربه‌ای از اسمارتفون‌های اندرویدی به همراه داشتند، فقط کُند و محدود بودند.

فاصله بین این گوشی‌های ارزان تا گوشی های گران‌تر اندرویدی یا آی‌فون زیاد بود. حتی این اسمارتفون‌های ارزان و بَد یک گام به عقب بودند زیرا قبل از این‌ها، شما می‌توانستید در همین رنج، حداقل قیمت یک گوشی ساده با استفاده مطلوب داشته باشید.

cheap-smartphone-2

اسمارتفون‌ها برای همه

هم اندرویدِ گوگل و هم ویندوزفونِ مایکروسافت رشد چشمگیری در فروش بازار جهانی دارند. آن دسته از مردم که بیش از 700 دلار ندارند تا یک آی‌فون بخرند، در حال خرید اسمارتفون‌ها هستند.

توجه بیشتر سازندگان به سمت اسمارتفون‌های ارزان، برای همه سود زیادی داشته است.

گوگل با ارایه اندروید 4.4، بر روی این مورد تمرکز کرد تا اندروید اجرای روان‌تری بر روی سخت افزارهای ضعیف و ارزان قیمت داشته باشد. همینطور رَم کمتری را اشغال کند. ویندوزفون نیز به همین گونه، اجرای روانی روی سخت افزارهای ضعیف یا ارزان دارد.

پروژه “Android One” گوگل تلاش دارد تا گوشی‌های 100 دلاری را روانه بازار کند. مایکروسافت همچنین با اسمارتفون‌های تجاری نوکیا لومیا، تمرکز بر ارزان قیمت بودن در میان هم نوعان است – بیشتر مردم خریدار این نوع ویندوزفون‌ها هستند چرا که قیمت بسیار ارزانی دارند.

البته می‌دانیم نرم افزار بخش کوچکی از داستان است اما سخت افزار بسیار پیشرفت کرده، همین‌طور بسیار ارزان شده که این منجر به ساخت اسمارتفون‌های ارزان اما قدرتمند می‌شود.

نکسوس دیگر گوشیِ به صرفه‌ای نیست

گوشی‌های نکسوس گوگل اوایل به عنوان اسمارتفون‌های به صرفه شناخته می‌شدند؛ شما تنها با پرداخت 299 دلار برای نکسوس 4 یا 349 دلار برای نکسوس5، می‌توانستید یکی ازاین دو را صاحب شوید. شاید به نظر زیاد باشد ولی آی‌فون6 با قیمت تقریبی 650 دلار (آن هم برای مدل پایه) عرضه شده است.

گوشی‌های نکسوس گوگل بیشتر شبیه گوشی‌های میان رده بازار هستند.

cheap-smartphone-3

اسمارتفون‌های ارزان تجربه بدی هم نیستند

باید به این نکته توجه داشت که گوشی‌های کند و عقب افتاده‌ای که در همین رنج قیمت امروزی می‌توانستید بخرید، توسط گوشی‌های فعلی (با همان مبلغ پرداختی) کنار زده شدند.

به عنوان مثال در بین اندرویدی‌ها، گوشی جدید موتورولا Moto G فقط 179 دلار قیمت دارد، این گوشی یک نمایشگر ضعیف و بی کیفیت ندارد بلکه نمایشگر بزرگ 5 اینچی دارد که نمایشگر یک گوشی 649 دلاری را هم به چالش می‌کشد. این گوشی آخرین نسخه اندروید – اندروید 4.4.4 را دارد.

Ars technica می‌نویسد: این گوشی دوربینی به خوبی آی‌فون 4S دارد. باید از پیشرفت تکنولوژی ممنون باشیم چرا که CPU این گوشی 179 دلاری، قدرتی مانند Galaxy S3 دارد.

شما دیگر نمایشی کُند و تاخیر دار را تحمل نمی‌کنید – یک صفحه نمایش زیبای بزرگ دارید، دوربینی با کیفیت مطلوب، آخرین نسخه اندروید و توانایی اجرای روان تمامی برنامه‌های اندروید را دارا هستید – و همه اینها تنها با 179 دلار در اختیارتان قرار می‌گیرد.

179 دلار هم ندارید، پس بسراغ Moto E بروید. به قدرتمندی Moto G نیست اما قیمتش فقط 129 دلار است.

cheap-smartphone-4

مایکروسافت هم تلاش های خوبی برای ارایه گوشی‌های ارزان قیمت و قدرتمند انجام داده است. نوکیا لومیا 520 می‌تواند قیمتی زیر 100 دلار داشته باشد.

این گوشی نمایشگری کوچک، سخت افزار متوسط و اَپ‌های محدود دارد ولی اصلا نباید گفت که لومیا 520 گوشی ضعیفی است!

چندسال پیش یک گوشی معمولی بدون هیچ ویژگی خاص نزدیک به 100 دلار قیمت داشت ولی حالا شما با همین قیمت می‌توانید یک اسمارتفون همراه با قابلیت اتصال به اینترنت و فروشگاهی برای دانلود برنامه حتی اگه ویندوزفون باشد، داشته باشید.

cheap-smartphone-6

در این مقاله ما قصد نداشتیم تا شما را برای خرید یک گوشی ارزان قیمت مثل Moto G سوق دهیم؛ این شما هستید که با توجه به نیازها و کاربردهای‌تان، بسته به اینکه تا چقدر می‌توانید پول هزینه کنید، گوشی محبوب‌تان را انتخاب خواهید کرد. ولی گوشزد کردیم که اسمارتفون‌های ارزان قیمتی با کیفیت مطلوب نیز پیدا می‌شوند و نیازی نیست بیش از 600 دلار هزینه کنید اما به اندازه یک گوشی 100 یا 200 دلاری، از محصول هوشمندتان استفاده کنید!

6 در مورد “چرا دیگر به گوشی‌های گران بها نیاز نداریم؟”

  1. هواوی هانار 3c هم گوشیه ارزان و خوبیه.خواستم باطریشو کالیبره کنم.وباید تخلیش می کردم.مجبور شدم 5 ساعت بازی most wanted رو اجرا کنم اونم با وای فای و gps روشن.لامصب بعد 5 ساعت شارژ باطریش رو ده درصد مونده بود و پایین نمیومد.اخرسر گفتم اصلا وقتی به این خوبی باطری نگه میداره چرا کالیبرش کنم.فراموش نشه حجم بازی نزدیک یک گیگ و نیمه

  2. بهترین گوشی های ارزان وقوی رو فقط هواوی داره گوشی های موتورولا تا بیان ایران قیمتاشون دو برابر میشه فقط هواوی محصولاتی داره بیشتر از پولی که میدی بهت امکان میده
    کیا موافق اند ؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH