وایبر، واتس اپ و تانگو در مسیر مسدود شدن! آیا این یک راه حل است؟

whatsapp

چند روزی از ضرب الاجل قوه قضائیه به دولت، برای مسدود کردن برخی از برنامه‌های اجتماعی همچون وایبر و تانگو می‌گذرد، تذکری که در آن یک ماه به وزارت ارتباطات فرصت داده شد تا اقدام به فلترینگ این برنامه‌ها کند، در غیر این صورت قوه قضائیه به صورت مستقیم این کار را انجام خواهد داد. در این بیانیه، محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه، دلیل این امر را انتشار گسترده محتوای مجرمانه و ارتکاب انواع جرائم علیه عفت و اخلاق اسلامی و امنیت عمومی و … بالاخص انتشار وسیع مطالب موهن علیه بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در هفته‌های اخیر دانسته و خواستار فراهم آوردن بستر فنی مورد نیاز برای جمع آوری این شبکه‌ها گشته است.

فارغ از دلایل درست و یا اشتباه جهت مسدود کردن این برنامه‌های بسیار پر طرفدار در کشور، می‌خواهیم به جنبه‌ای دیگر از این کار بپردازیم. آیا فیلتر کردن وایبر، یک راه حل جهت مشکلات است یا پاک کردن صورت مساله‌ای که می‌توان به نحو بهتری با آن برخورد کرد؟ آیا فیلتر شدن سایت‌هایی چون فیس بوک، توانست باعث عدم دسترسی مردم به آن‌ها شود و یا آنکه تنها موجب جا انداختن مباحثی چون دور زدن فیلترینگ و یا به وجود آمدن تناقضاتی آشکار همچون عضویت رسمی اعضای دولت و در مقابل مسدود بودن آن برای مردم شده است؟! قضیه‌ای که می‌تواند حتی بحث قانون گذاری را نیز لوث جلوه دهد.

چرا مسدود سازی این برنامه‌ها راه حل نیست؟!

۱- تجربه‌ها در این زمینه نشان داده است، اگر اقدام مسدود سازی با دلایلی انجام شود که مقبولیت عمومی ندارد، اکثر کاربران روی به راه‌هایی می‌آوردند تا دوباره بتوانند به این برنامه‌ها دسترسی یابند. نخستین راه حل، همان استفاده از فیلترشکن‌هایی است که این روزها مثل نقل و نبات می‌توان پیدا کرد و دیگر هیچ کاربری، استفاده از آن‌ها را یک عمل مجرمانه نمی‌داند! پس نخستین خسران این عمل، به گسترش بیشتر بهره عمومی از فیلترشکن‌ها منجر خواهد شد و در این بین، استفاده تنها به همین برنامه محدود نمی‌شود و رسما راه برای ورود به محل‌هایی باز می‌شود که خطرات فردی و اجتماعی بیشتری را به دنبال دارد.

۲- بخشی از صحبت‌های معاون قوه قضائیه در ارتباط با زیر پا گذاشتن ارزش‌ها درست است، در واقع کارکرد منفی این شبکه‌ها در بعضی موارد، امر انکار شدنی نیست. اما آیا این شبکه‌ها، هیچ کارکرد مثبتی هم ندارند؟ بسیار دیده شده که مسایلی چون فرهنگی و مذهبی نیز در این برنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته و به نوعی سبب ساز تعالی جامعه در قسمت‌های گوناگون شده‌اند. پس چرا فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم و به کارکردهای مثبت آن توجه نکنیم؟! آیا فیلتر کردن این برنامه‌ها، آن‌ها را بیشتر از گذشته به سمت و سویی نمی‌برد که دلیل هراس ما از استفاده نابجا بوده است؟ اگر بسیاری به خاطر هراس از مسدود شدن این برنامه‌ها، سعی در استفاده صحیح و قانونمند دارند، با فیلترینگ دیگر به این امر پایبند نبوده و مرزی برای فعالیت خویش قائل نیستند.

۳- یکی دیگر از دلایل محبوبیت این برنامه‌های اجتماعی، کم کردن هزینه‌های ارتباطات برای اکثریت اجتماع است! دیگر فرستادن پیام برای افراد هزینه خاصی در بر ندارد و قابلیت‌هایی چون مکالمه با دوستان و آشنایان در فراتر از مرزها، یکی دیگر از موارد مقبولیت آن‌هاست؛ زیرا کم شدن هزینه ارتباط نه تنها منجر به برقراری آن می‌شود، بلکه دلیلی خوب برای افزایش ارتباطات دوستان و فامیل خواهد بود. این امر به نوبه خود با آنکه می‌تواند به ضرر اپراتورها باشد، اما برای جامعه، سبب گسترده شدن ارتباطات خواهد شد که آن را در کل بایستی پسندیده دانست. مسدود سازی این شبکه‌ها، به ناچار حجم این ارتباطات را تا حد زیادی کاهش داده و تنها یک ناراحتی را بر دل استفاده کنندگان بر جای خواهد گذاشت که پیکان ملامت این اندوه، به سمت مسدود کنندگان نشانه خواهد رفت.

۴- تجربه‌های قبلی در فیلترینگ، نشان داده که اگرچه این امر دسترسی عمومی را سخت می‌کند، اما روش‌های دور زدن آن را تبدیل به یک رویه عمومی نموده که برای افراد، احساسی چون تخطی از قانون را در بر ندارد! در واقع این گونه اعمال سبب می‌شود تا کاربران، بدون هراس از اینکه اقدام به قانون گریزی کرده‌اند، به دنبال راه حل‌هایی جهت تخطی بربیایند که این امر با روح قانون و پیروی از آن، در تضاد آشکار است. همین مسایل به ظاهر ساده، می‌تواند دلیلی بر عدم مقبولیت قوانین مهم‌تر و زیر پا گذاشتن آن‌ها شود و لوث شدن قانون و به نوعی بی‌اعتباری آن، خسارت‌های بسیار بیشتری بر جای خواهد گذاشت. آیا این نوع از مسدود سازی‌ها، به روح مقبول بودن قوانین صدمه نمی‌زند؟!

۵- سرعت پیشرفت در دنیای فناوری به قدری بالاست، که دیگر نمی‌توان قابلیت‌های ارتباطی را تنها در چند برنامه محدود جستجو کرد. در واقع اگر دیروز وایبر بسته شد، امروز دو تا وایبر نوعی پیدا خواهد شد که همان کارکرد نرم‌افزار دیروزی را داشتند و اگر آن‌ها نیز مسدود شوند، فردا چهار برنامه دیگر یافت می‌شود! در واقع شاید بتوان تا حدی جلوی یک اسم را گرفت، اما نمی‌توان در جلوی یک جریان ارتباطی ایستاد و به همین خاطر، بهتر است که نحوه استفاده صحیح و چارچوب‌های فعالیت در این مسیر تدوین شود، که این امر به جز آموزش‌های فرهنگی و پذیرفتن نظر آحاد مردم، امکان پذیر نیست!

در هر صورت، ما این امید را داریم که این بار به جای تلاش برای مسدود سازی برنامه‌های اجتماعی که علی‌رغم برخی ایرادات، کارکردهای مثبتی نیز دارند، روی به سمتی برویم که ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از آن‌ها را در سرلوحه کار خویش قرار داده و بیش از آنکه به نیمه خالی لیوان بنگریم، از دیدن قسمت سرشار و شفاف آن بهره بجوییم.

25 در مورد “وایبر، واتس اپ و تانگو در مسیر مسدود شدن! آیا این یک راه حل است؟”

  1. مگه نگفتن مسدود شده من زندگیم بخاطر همین نرم افزار داره از هم می باشه شوهرم تمام زندگیش شده واتساب و چت کردن با دوستاش چرا قطع نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/

  2. کاش جرات این میبود یه نظرسنجی کلی بذارن .همه میدونن اینا همش حرفه و بهانه تا دیروز مشکل نداشت الان که تری جی اومده مشکل ساز شده؟نه اقا شما میخواین خودتون سود کنین اونم به چه قیمتی ؟به قیمت ضرر کردن مردم .عجب صبری خدا دارد

  3. کاش یه ضرب الاجل هم برای رفع بیکاری و تورم و اعتیاد و فساد اقتصادی و…بدن که اگه دولت اقدام نکرد خودشون سریعا اقدام کنند.

  4. اگه میتونید برید تورم فیلتر کنید برید فقر فیلتر کنید
    لطفا دزدان بین اللملی فیلتر نکنید
    راندخواران بزرگ را فیلتر نکنید
    هر چی دیگه دوست دارید فیلتر کنید
    این نوشته منم فیلتر کنید

  5. مصطفي مسلمي فيروزآبادي

    با سلام
    یه ضرب مثل هست (گربه برای رضای خدا موش نمیگیره !)
    یعنی اینکه مخابرات دلش به حال ما نسوخته به فکر درآمدش هست
    چون با نسل جدید 3Gهزینهای مکالمه خیلی نصف میشه چون قرن قرن ارتباطات هست وحال همه دنیا تکنولوژی فرا گرفته
    برای مثال خانواده من خارج ایران زندگی میکردند همه هزینه خیلی زیادی برای مکاله خاجه میدادم حال که با ربع او هزینه اینترنت پر سرعت خرید اصلا هزینه خارجه پرداخت نمیکنم چون تماسهایی اینترنتی از طریق وایبر
    پس بیشتر به فکر جیب خودشون هستن تا مردم
    و این بحث فیلترینگ بیشتر موقه حج واجب مطرح میشه میدونی جند هزار ایرانی عازم مکه مدینه هستن و هر هتل اینترنت داره و راحت میتوانند با خانوادهاشون در ارتباط باشن

  6. شت همه این جریانات کلی پول هنگفته که میخوان جلوی این تکنولوزی بگیرن
    چرا؟سودش به جیب کی میره؟
    معلومه دیگه
    وگرنه اینا بهانه اند هرچند ایرانی جماعت حرف زور سرش نمیشه
    این نه یکی دیگه
    تا خودتون خسته شین با این کارتون قانون هم بد و ناکار امد جلوه میدهید

  7. سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    من فقط میخواستم یه چیزی بگم
    یعنی الان که دارن همه چیز رو فیلترینگ میکنن میخوان آخرش به کجا برسن البته قبول دارم بعضی ها به این برنامه ها معتاد شدن اما این جانب رو در نظر بگیرید اگه این برنامه یک دفعه فیلتر بشه چه ضررات جبران ناپذیری به این قشراز جامعه خواهد خورد برای مثال بیشتر افرادی که از این برنامه ها استفاده میکنند ممکنه افسرده بشن در حالی که آمار خیره کننده افسردگی در ایران حدود 30% درصد جمعیت کشور رو تشکیل میده /.
    شاید این حرفها به گوش مسئولین برسه لیکن کاری انجام بدن

    با تشکر

  8. احسنت آقای گل کار . همیشه مطالب خوبی میذارید

    امیدوارم این مقاله به گوش مسولین برسه ! هر چند باز هم فایده ای نداره !!!

    راستی با خبر شدیم که تعداد کثیری از هموطنان از تلوزیون استفاده نادرست میکنن . امیدوارم مسئولین رسیدگی کنن . والا

    شورشو درآوردن دیگه

      1. به نظرم کاری کنید که گوشی داشتن جرم محسوب بشه
        کلا دکل های اینترنتی نابود کنید
        بانک ها هم پول الکترونیکی ندهند به مردم بسته بسته پول بدهند اینجوری بهتره
        اتوماسیون اداری هم حرف توش زیاد روی بیاریم به همون کاغذ و قلم
        وای خد ا مرگم بده من توی اینترنت چیکار می کنم

  9. واقعا عالی .
    خیلی از سایت ها و برنامه ها به دلایل مختلف (بعضی درست و بعضی نادرست ) فیلتر می شوند !
    اما چرا ؟
    وقتی سواد تکنولوژیک مردم پایین است (مثلا خیلی ها حتی بلد نیستند برنامه ای را روی اندروید نصب کنند ) استفاده از فیلتر شکن یک تهدید امنیتی بسیار بزرگ خواهد بود !
    دزدیده شدن اطلاعات !
    وایبر را نمی توان از بین برد همانطور که ف.ی.س بوک را نتوانستند !
    پس از فیلتر شدن توییتر و فیسبوک فقط 10% کاربران آن شبکه ها را ترک کردند !
    پس بنابراین نمی توان وایبر یا واتس آپ را که الان تقریبا در هر گوشی هوشمندی هست را از بین برد !
    حتی نرم افزار ایرانی جایگزین هم وجود ندارد که ما دلمان خوش باشد !
    در این شرایط فیلترینگ عملی کورکورانه است !

  10. الحق که یک مقاله تمام عیار بود. کاملا مستدل و علمی.
    امیدوارم یه روز بشه که همه ما ایرانی ها کارهامون سنجیده و بر اساس منطق باشه.

  11. از همین جا به همه مسئولین دست مریزاد میگم
    تمامی مشکلات حل شده و فقط همین یه دونه مونده که اینم به امید خدا و یاری بزرگان داره حل میشه
    بریم یه چند رکعت نماز شکر بخاطر حل شدن آخرین مشکل ایران بخونیم

  12. گوشی هوشمند تو ایران اصلا معنی و کاربرد نداره.وقتی همه چیزش و همه برنامه های بین المللی فیلتر میشن و میمونه یدونه اسمس و خودت و خودت دیگه چه فرقی میکنه اپل داشته باشی یا نوکیا 1100

  13. کاملا موافقم.
    آخ که حرف دل ما رو زدید آقای گلکار.
    بهتره بجای برخورد و ساختن جو بی اعتمادی، روی فرهنگ سازی کار کنن.

  14. الحمد الله
    برید همه این ها رو هم هیتلر کنید ….
    برید کلا همه سایت ها و برنامه ها رو هیتلر کنید….
    برید کلا هر کاری از دستتون برمیاد بکنید ….

    ما که کوتاه نمیایم
    بعدش هم عمرا بیایم این سود رو به شرکت های مخابراتی بدیم

  15. هیچ فایده ای نداره این فیلتر کردن چون اولا مردم حریص تر می شوند دوما چاره اش هم استفاده از فیلتر شکنه که الان همه جا پیدا میشه. بجای این کارا و فیلترینگ که سالانه خدا تومن خرج داره فرهنگ سازی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH