مقایسه و تست سرعت از تمام 10 آی‌فون تولید شده تا به امروز!

unnamed-640x377

شرکت اپل، آی‌فون 6 و 6 پلاس را به‌تازگی عرضه کرده است تا دهمین گوشی از سری آی‌فون را در بازار مصرف ببینیم ولی در طول این سال‌ها و از سال 2007 تا به امروز چقدر در این سری از تلفن همراه پیشرفت حاصل شده است؟ در این ویدیوی 4 دقیقه‌ای شاهد خواهید بود که تست سرعت برای تمامی نسل‌های آیفون انجام خواهد شد و مقایسه‌ای ساده نشان از تغییرات این گوشی در بازه زمانی 7 ساله خود خواهد داشت.

در تمام مدت این ویدیو، فردی که در حال تست دستگاه است به صحبت درباره روال کاری می‌پردازد. بسیاری از خوانندگان عزیز ما نیازی به ترجمه نداشته و می‌توانند معنی این گفته‌ها را به‌سادگی متوجه بشوند ولی در ادامه و برای دوستانی که ممکن است در این زمینه با مشکلاتی مواجه باشند به ترجمه گفته‌های داخل ویدیو خواهیم پرداخت.

در تمام مدت این ویدیو، فردی که در حال تست دستگاه است به صحبت درباره روال کاری می‌پردازد. بسیاری از خوانندگان عزیز ما نیازی به ترجمه نداشته و می‌توانند معنی این گفته‌ها را به‌سادگی متوجه بشوند ولی در ادامه و برای دوستانی که ممکن است در این زمینه با مشکلاتی مواجه باشند، به ترجمه گفته‌های داخل ویدیو خواهیم پرداخت.

سلام دوستان

همه‌چیز اینجا آماده است و من این ویدیو را برای مقایسه 10 آی‌فون آماده می‌کنم، درست است، 10 آیفون، از جدیدترین یعنی آی‌فون 6 پلاس گرفته تا آی‌فون 6 و نسخه‌های پایین‌تر شامل 5 و 5c و 5s و 4s و 4 و 3GS و 3G و 2G پس این شامل هر آی‌فونی که تاکنون ساخته شده است، خواهد بود.

من فقط می‌خواهم به شما نشان بدهم که اپل چقدر پیشرفت داشته است، از آی‌فون اصلی یعنی 2G تا آیفون 6 و پلاس و ممکن است غافلگیر شوید.

هر نسل تغییرات اندکی داشته است، تغییرات بزرگی در کار نبوده ولی در طول زمان ما می‌توانیم از طریق آزمایش‌هایی مانند این به عقب برگردیم و ببینیم که اپل چقدر توانسته تا پیشرفت داشته باشد.

من تابه‌حال این کار را دو بار انجام داده‌ام و واقعا جذاب است که ببینیم که چگونه این آی‌فون‌ها در کنار هم برای این آزمایش‌ها انبار شده‌اند و کار دیگر از این آسان‌تر نخواهد شد. با عرضه هر نسخه، آی‌فون فقط در حال بزرگ‌تر شدن بوده است و به‌طور طبیعی به کمک نیاز می‌شود! بنابراین بابت تعداد دست‌ها در این ویدیو عذرخواهی می‌کنم.

اولین تستی که می‌خواهیم انجام بدهیم، شات داون کردن است، در این تست تفاوت چندانی در عملکرد مدل‌ها حس نشد و بیشتر این دستگاه‌ها تقریبا به‌صورت فوری خاموش می‌شوند، به‌خصوص دستگاه‌های جدیدی که به iOS 8 مجهز هستند.

حالا ماجرا در طول روشن شدن دستگاه خیلی جالب می‌شود، هرچقدر تلفن‌ها به سمت راست قرار داشته باشند، ضعیف‌تر هستند و ممکن است اینکه کدام دستگاه اول بالا می‌آید برای شما غافلگیرکننده باشد. چند فاکتور هستند که باید آن‌ها را در نظر داشت، سیستم‌عامل آن‌ها چقدر جدید است، چند مزیت ویژه را باید بارگذاری کنند. هرچقدر که دستگاه قدیمی‌تر باشد، ضعیف‌تر هم هست پس تلفیق بسیار جالبی در این تست استارت آپ به وجود خواهد آمد. تمام این دستگاه‌ها به‌تازگی به آخرین نسخه فرم ویرشان ری‌استور شده‌اند. خب جایگاه نخست نه 6 و نه 6 پلاس است بلکه آیفون 5s که سریعا توسط آی‌فون 6 دنبال می‌شود و بعد 6 پلاس و بعد 5c و بعد با اختلاف بسیار کمی آی‌فون 2G و بعد 5، آی‌فون 4s و 3GS و ممکن است عجیب باشد ولی درنهایت آی‌فون 3G هم آی‌فون 4 را مغلوب می‌کند. آی‌فون 4 در رده آخر قرار دارد ولی دلیل آن چیست؟ دلیل این است که اپل نخواست این دستگاه را رها کند و iOS 7 را برای آن عرضه کرد درحالی‌که می‌دانست کمی خارج از توان سخت‌افزاری آن است. خب این چندان تست سخت‌افزاری ویژه‌ای محسوب نمی‌شد پس به سراغ اجرای Geek Bench خواهیم رفت تا بدانیم که این دستگاه‌ها بر مبنای پردازش موازی چگونه نسبت به هم عمل خواهند کرد. متاسفانه نسخه‌های 2G و 3G از نرم‌افزار مربوطه پشتیبانی نمی‌کنند و حتی اگر پشتیبانی می‌کردند هم فکر کنم تا هنگامی که گوشی، تست را به پایان برساند، حس پیری به من دست می‌داد زیرا در 3G حدود 6 دقیقه طول خواهد کشید ولی در آی‌فون 6 پلاس کمتر از یک دقیقه خواهد بود. با نگاهی به مشخصات سخت‌افزاری دقیق این دستگاه‌ها که در بالای هرکدام از آن‌ها گذاشته‌ام، می‌توان دریافت که نتیجه آن‌ها در مقایسه با بعضی گوشی‌های اندرویدی بسیار پایین است، حتی می‌توانید در آی‌فون‌های قدیمی مشاهده کنید که اپل تعداد زیادی جهش ازنظر عرضه گیگاهرتزهای فراوان و رم به دستگاه‌های خود نداشته است و این امر دلیل خاصی هم نداشته زیرا اپل همیشه در بهینه‌سازی دستگاه‌های خود برای اجرای آخرین موارد موجود و کارکرد گرافیکی بهتر بدون نیاز به پردازش‌های موازی فراوان، عالی بوده است و بهینه‌سازی سیستمی بسیار خوبی داشته است. چیز غافلگیرکننده‌ای در نتایج وجود ندارد و می‌توانیم تغییرات اندکی را برای هر نسل مشاهده کنیم.

در مرحله بعدی می‌خواهیم یک سایت را بازکنیم که دستگاه‌های جدید تقریبا فورا موفق به باز کردن سایت شدند که این امر به لطف موتور جاوای جدید بوده و همان‌طور که می‌بینید، یکی‌یکی از بالا به پایین از 6 پلاس تا 2G حرکت می‌کنند و البته 2G، فاقد وای فای است بنابراین امکان لود ندارد ولی سایر دستگاه‌ها یکی پس از دیگری و به ترتیب وب‌سایت را لود کردند. اینجا می‌توان دید که دستگاه‌های جدیدتر از جاوا اسکریپت بهتری برخوردار هستند و به همین دلیلی نیز وب‌سایت‌ها را به لطف پیش بارگذاری باز می‌کنند.

شاید دیدن این‌که برخی از دستگاه‌های قدیمی در تست روشن شدن دستگاه بهتر از مدل‌های جدید عمل کردند، برای شما عجیب بود ولی اپل توانسته تا پیشرفت یکنواختی را از اولین نسخه یعنی 2G تا جدیدترین یعنی 6 پلاس تجربه کند و در هر نسل کمی گوشی را سریع‌تر کرده است.

من به‌شخصه دلیلی نمی‌بینم که بخواهید بر مبنای کمی سرعت بیشتر، از 5s به 6 یا 6 پلاس مهاجرت کنید زیرا همان‌طور که می‌بینید، آن‌ها همین‌طور که هستند به‌خوبی عمل می‌کنند و بین هر نسل تفاوت بسیار اندکی وجود دارد و البته رو به بهتر شدن پیش می‌رود و با نگاهی به گذشته، توانستیم ببینیم که اپل تا چه حد از آی‌فون 2G اصلی، پیشرفت داشته است. البته می‌دانم که سرعت این دستگاه‌ها تنها تفاوت‌های آن‌ها نیست ولی اگر تنها به ‌سرعت در مهاجرت از یک نسل به نسل بعدی نگاه کنید، بهترین ایده را نخواهید داشت چون تفاوت‌ها بسیار کوچک هستند ولی امیدواریم که این ویدیو توانسته باشد به شما ایده‌ای از اینکه آیفون 2G تا آیفون 6 پلاس و مسیر بین این دو چقدر تفاوت دارد را بدهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH