نقد و بررسی Z Fold 6

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6: تحقق رویای چند ساله سامسونگ؟

در این مقاله به نقد و بررسی کامل و جامع گلکسی Z Fold 6 گوشی تاشو جدید سامسونگ می‌پردازیم، با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

سامسونگ بالاخره از نسل جدید گوشی‌های زد فولد خود رونمایی کرد که تغییرات در ظاهر جزئی ولی در باطن بسیار مهمی را در خود جای داده است. پیش از این گوشی‌های تاشو، هر یک مشکلات بسیار زیادی داشتند که برای رسیدن به قابلیت تاشو بودن، فدا شده بودند.

این مشکلات در نسل‌های اولیه به قدری زیاد بودند که به نظر بسیاری قابلیت تاشو بودن آنقدر هم با ارزش نیست و سامسونگ بیش از اندازه فداکاری انجام می‌دهد. هر نسل جدید از این سری، روی برخی از مشکلات تمرکز کرده و سعی در حل کردن آن‌ها داشته است. پیش از این گوشی‌های زد فولد را فقط می‌شد به عنوان “گوشی‌های تاشو” که خوب هستند معرفی کرد ولی نسل ششم ادعاهای زیادی دارد و در بخش‌های زیادی باید خود را اثبات کند تا بتوانیم آن را یک “گوشی پرچم‌دار” که تا هم می‌شود، معرفی کنیم.

جدول مشخصات گوشی گلکسی Z Fold 6

ابعاد
153.5 در 68.1 در 12.1 میلی‌متر در حالت تا شده 
153.5 در 132.6 در 5.6 میلی‌متر در حالت باز شده
وزن
239 گرم
نمایشگر
7.6 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X تاشو با رزولوشن 1856 در 2160، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی حداکثری 2600 نیت
نمایشگر کاور
6.3 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X با رزولوشن 968 در 2376، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی حداکثری 2600 نیت
 
پردازنده
اسنپ‌دراگون 8 نسل 3
پردازنده گرافیکی
آدرنو 750
رم
12 گیگابایت
حافظه داخلی
256 گیگابایت (با گزینه‌های 512 گیگابایت و 1 ترابایت)
سیستم عامل
اندروید 14 با رابط کاربری One UI 6.1.1 مجهز به هوش مصنوعی
دوربین اصلی
50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید + 10 مگاپیکسل تله‌فوتو 
دوربین سلفی
10 مگاپیکسلی + 4 مگاپیکسلی زیر صفحه نمایش
باتری
4400 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – قیمت

گوشی زد فولد 6، به تازگی معرفی و عرضه شده و به همین دلیل هنوز به خوبی وارد بازار نشده و فروشندگان کمی دارد. از طرف دیگر گوشی‌های تاشو هنوز جای استواری در بازار گوشی‌ها پیدا نکردند و شاید وارد کردن آن اولویت کم‌تری برای فروشندگان داشته باشد.

به خاطر دو دلیل گفته شده، در زمان نگارش این مقاله دو مدل 512 گیگابایت و یک ترابایتی هنوز وارد نشدند و فروشنده‌ای ندارند. مدل 256 گیگابایتی تنها مدلی است که می‌توانید در حال حاضر خریداری کنید که قیمت آن برابر با 107 میلیون تومان بوده که تقریبا معادل قیمت دلاری (1899.99) آن است. به همین دلیل شاید در کوتاه مدت شاهد کاهش قیمت چشم‌گیری نباشیم.

  • قیمت گوشی Z Fold 6 256/12GB: از 107 میلیون تومان
  • قیمت گوشی Z Fold 6 512/12GB: قیمت نامشخص به دلیل تعداد فروشندگان کم 
  • قیمت گوشی Z Fold 6 1TB/12GB: قیمت نامشخص به دلیل تعداد فروشندگان کم 

این قیمت بسیار بالا بوده و باعث می‌شود تا Z Fold 6 به بالاترین رده قیمتی گوشی‌ها منتقل شود. قیمت این گوشی در مقایسه با دیگر گوشی‌های تاشو پرچم‌دار، چندان هم بالا نیست و تقریبا همگی در یک رده قیمتی بالای 100 میلیون تومان قرار می‌گیرند. دلیل این امر است که قطعات لازم برای ساخت گوشی‌های تاشو قیمت بسیار بالایی دارند.

اقلام درون جعبه

درست است که درباره دسته جدیدی از گوشی‌ها داریم صحبت می‌کنیم، ولی Z Fold 6 همچنان از قانون چند سال اخیر گوشی‌ها پیروی کرده و جعبه بسیار ساده‌ای دارد. در جعبه زد فولد 6، به جز خود گوشی و کاغذهای مختلف، تنها یک کابل شارژ تایپ سی به تایپ سی و سوزن مخصوص درگاه سیم‌ کارت قرار گرفته است.

لازم به ذکر است که در برخی باندل‌های مختلف، اقلام اضافه‌ای مانند شارژر نیز وجود دارد. با توجه به این که این گوشی از قلم S Pen نیز پشتیبانی می‌کند، بهتر بود برخی نسخه‌های گوشی، به همراه این قلم عرضه می‌شدند.

طراحی

زد فولد 6 در بخش طراحی، تغییرات نه چندان بزرگ ولی بسیار مهمی را نسبت به نسل قبل خود دارد که به نظر من همه آن‌ها پیشرفت مهمی در مقایسه با نسل 5 به حساب می‌آیند. اگر بخواهیم تفاوت‌های میان زد فولد 6 و 5 را با دو گوشی دیگر سامسونگ مثال بزنیم، نسخه ششم زبان طراحی گرد و منحنی گوشی S24 را رها کرده و بیشتر به سمت قالب طراحی S24 Ultra رفته است.

نقد و بررسی Z Fold 6

همه‌چیز مانند گوشه‌ها، تیزتر و مکعبی‌تر شده‌اند. پیش از این حس کامل و بی‌نقص بودن به طراحی‌های زد فولدها نداشتم و به نظرم ایرادات زیادی به طراحی آن‌ها وارد بود. زد فولد 6 و طراحی مکعبی‌تر آن اما به وضوح جواب اصلی به اکثر مشکلات ساختار یک گوشی تاشو بوده و علاوه بر آن، زیبایی ظاهری خاصی را به گوشی می‌بخشد.

در کل ترکیب این قالب طراحی با کیفیت ساخت بالای بدنه، بیشتر از هر زد فولد دیگری، حس یک گوشی پریمیوم و کامل را به شما چه در نگاه اول و چه در نگاه‌های بعدی منتقل خواهد کرد.

طراحی

وقتی گوشی را باز کنید، صفحه نمایش اصلی گوشی را خواهید دید که این بار ابعاد آن به مربع نزدیک‌تر شده و گوشه‌های تیزی دارد. حاشیه‌های نسبتا باریکی دور تا دور این صفحه کشیده شده‌اند که ابعاد یکسانی در هر وجه داشته و نسبت صفحه نمایش به بدنه 91 درصدی را خلق می‌کنند.

در بالا سمت راست این بخش، یک دوربین سلفی زیر صفحه نمایش قرار گرفته که با داشتن رزولوشن کم‌تر آنچنان هم زیر صفحه مخفی نشده و به راحتی قابل مشاهده است، اما اگر حواستان به آن نباشد اصلا متوجه حضورش نخواهید شد. توجه داشته باشید که این تکنولوژی در مراحل اولیه مسیر خود بوده و احتمالا به مرور زمان مخفی‌تر و مخفی‌تر خواهد شد.

نقد و بررسی Z Fold 6

وسط این صفحه نمایش، محل تا شدن گوشی نیز به راحتی قابل مشاهده بوده و انحنای ریزی دارد. البته این انحنا نسبت به نسل‌های قبل بهتر شده و کم‌تر قابل مشاهده است، مخصوصا وقتی که از روبه‌رو به آن نگاه کنید. از نمای بغل اما، این انحنا به خوبی دیده می‌شود، حتی هنگام استفاده از گوشی و لمس صفحه نیز، این انحنا را حس خواهید کرد.

البته با توجه به این که رابط کاربری و اکثر برنامه‌های این گوشی به طوری طراحی شده‌اند که نیازی به لمس وسط گوشی نداشته باشید، تعداد دفعات زیادی این انحنا را لمس نخواهید کرد. از طرف دیگر، شاید کاربران متفاوت، تجربیات مختلفی داشته باشند، ولی برای من این انحنا اصلا آزاردهنده نبود و مشکل خاصی با آن نداشتم.

با 180 درجه چرخاندن گوشی به پشت آن می‌رسیم که تفاوت‌های زیادی با بدنه پشتی گوشی‌ها دارد. در سمت راست این قسمت، یک صفحه نمایش ثانوی قرار داده شده تا برای هر بار استفاده از گوشی، نیاز نداشته باشید آن را باز کنید. این صفحه نمایش در هر نسل، ابعاد شبیه‌تری به گوشی‌های عادی داشته ولی همچنان ابعاد آن نامتعارف است. در بالای این صفحه همانند دیگر گوشی‌ها یک دوربین سلفی جای‌گیری کرده است.

نقد و بررسی Z Fold 6

در کنار این صفحه و در بخش سمت چپ، تنها قسمت بدنه اصلی گوشی است که صفحه نمایشی ندارد. این بخش دقیقا همانند بدنه پشتی اکثر گوشی‌های سامسونگ بوده و دقیقا از چینش عمودی دوربین‌های سه‌گانه معروف این شرکت استفاده می‌کند. ماژول دوربین‌ها برآمدگی قابل توجهی داشته و باعث لق زدن شدید گوشی روی سطح صاف می‌شود.

در کنار این ماژول دوربین، یک فلاش کوچیک نیز قرار دارد که به نظر می‌رسد در محل جای‌گیری آن، هیچ طراحی خاصی در نظر گرفته نشده است. در قسمت پایینی این بدنه، همیشه شاهد چند آیکون مختلف و لوگوی سامسونگ بودیم که این بار به لطف وجود لولا، آرم سامسونگ به آن بخش منتقل شده، تا این قسمت، ظاهر ساده‌تری داشته باشد.

نقد و بررسی Z Fold 6

به لطف طراحی مکعبی‌تر گوشی، همه اجزا چفت یک‌دیگر بوده و چه در حالت باز و چه در حالت بسته، هیچ فضای خالی ایجاد نمی‌شود. این اتفاق علاوه‌بر این که راحتی استفاده از گوشی در حالت بسته را به مراتب افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که در هر دو حالت، گوشی ظاهر بسیار ساده و متراکمی داشته باشد.

طراحی در حالت بسته 

وقتی که گوشی را در حالت بسته قرار دهید، لولای آن نمایان می‌شود که جنس و ظاهر مشابهی با بدنه اصلی گوشی دارد. روی این لولا، عبارت سامسونگ نوشته شده که به نظر من، ظاهر بهتری را برای این قسمت ایجاد می‌کند و جلوی سادگی بیش از حد آن را می‌گیرد.

با بستن گوشی، تجربه استفاده از زد فولد 6، به بیشترین شباهت خود با گوشی‌های تخت می‌رسد. البته ابعاد نامتعارف صفحه نمایش دوم و ضخامت بیش از استانداردها، هنوز دو عامل ایجاد تفاوت‌ها باقی می‌مانند. زد فولد در این نسل جدید، بسیار خوش دست شده که اکثر آن را به زبان طراحی جدید و پیشرفت‌های چشم‌گیر در زمینه وزن و ابعاد مدیون است.

یکی از نکاتی که در این حالت استفاده از گوشی، باید به آن اشاره کنیم این است که به دلیل جای‌گیری اعضای مختلف گوشی، در این حالت جای‌گیری دکمه‌های اصلی گوشی به جای این که دور فریم همین صفحه نمایش کاور باشند، روی فریم زیر آن قرار دارند. این جای‌گیری دسترسی آن‌ها را بسیار سخت و آزاردهنده نمی‌کند، ولی قطعا عادت کردن به آن‌ها کمی زمان نیاز دارد.

درگاه‌ها و اجزای مختلف فریم

برای راحتی بیشتر در آدرس‌دهی و فهم بهتر این که داریم درباره چه قسمتی از گوشی صحبت می‌کنیم، در این قسمت از مقاله درباره گوشی در حالت باز صحبت می‌کنیم.

روی فریم سمت راست گوشی، سه دکمه اصلی گوشی‌ها قرار گرفته است. دکمه پاور با حسگر اثر انگشت ادغام شده و جای‌گیری مناسبی برای دسترسی انگشت شصت سمت راست داشته ولی با توجه به ابعاد گوشی، دسترسی هر انگشت دیگری به آن بسیار سخت است. یک ایرادی که همین جا می‌توان به آن اشاره کرد، این است که دکمه پاور، به قدر قابل توجهی در جای خود لق می‌زند که بر خلاف برچسب قیمتی بسیار بالا، حس ارزان قیمت بودن را منتقل می‌کند. بالای این دکمه، دو دکمه برای تنظیم صدا با طراحی یکپارچه قرار گرفته‌اند.

نقد و بررسی Z Fold 6

یکی از اسپکیرهای دوگانه گوشی، روی فریم بالایی قرار گرفته که محل دقیق آن بخش بالا سمت چپ صفحه نمایش است. اسپیکر دوم نیز در همین موقعیت ولی در فریم پایینی قرار دارد، جلوتر و در بخش اسپیکرها کمی بیشتر درباره جای‌گیری آن‌ها صحبت خواهیم کرد. طراحی کلی این اسپیکرها، از طراحی جدید معرفی شده در سری S24 استفاده می‌کنند که به جای چند دریچه ریز کنار یک‌دیگر، تنها شامل یک دریچه باریک مشابه با درگاه تایپ‌سی هستند.

روی فریم پایینی که علاوه‌بر اسپیکر دوم، یک درگاه تایپ‌سی نسخه 3.2 نیز دیده می‌شود که در سمت راست این بخش از فریم قرار دارد. کنار این درگاه، یک سوراخ مختص میکروفن دیده می‌شود که دیگر میکروفن‌های گوشی روی فریم بالایی قرار دارند.

معمولا فریم سمت چپ گوشی‌ها میزبان اجزای خاصی نمی‌شود ولی در زد فولد 6، درگاه ورودی سیم‌کارت‌ها روی این بخش از فریم قرار داد.

رنگ

گوشی Z Fold 6 به طور کلی در سه رنگ خاکستری (Silver Shadow)، صورتی (Pink) و سرمه‌ای (Navy) طراحی و عرضه شده که رنج بسیار گسترده‌ای را شامل نمی‌شوند، ولی طراحی هر رنگ به خوبی انجام شده و زیبایی خاص خود را دارد.

در چند گوشی عرضه شده سامسونگ، برخی از رنگ‌ها تنها در سایت رسمی سامسونگ به فروش می‌رسند. البته پیش‌تر، این رنگ‌های اضافه، رنگ‌های خاص‌تر و کم‌اهمیت‌تر بودند. این بار اما سامسونگ دو تا از اصلی‌ترین رنگ‌ها یعنی مشکی (Crafted Black) و سفید (Crafted White) را به سایت خود محدود کرده است.

البته لازم به ذکر است که این محدودیت‌ها به احتمال زیاد در کشورمان احساس نخواهد شد و دو رنگ اصلی نیز به خوبی وارد خواهند شد.

وزن و ابعاد

یکی از پیشرفت‌هایی که در هر نسل از گوشی‌های زد فولد شاهد آن بودیم، کاهش وزن گوشی بوده است. این سری گوشی‌ها در ابتدا بسیار سنگین بودند و تجربه استفاده از آن‌ها چندان هم جالب نبود. بعد از چندین نسل، این سری با گوشی زد فولد 6، توانسته به عدد 239 گرم برسد که تنها چند گرم با گوشی S24 Ultra فاصله دارد.

وزن، یکی از بخش‌هایی است که پیش از این جزو نقاط ضعف گوشی‌های تاشو بودند و سامسونگ به خوبی توانسته این مشکل را به طور کامل برطرف کند. قطعا سنگین بودن گوشی نسبت به دیگر گوشی‌ها را حس خواهید کرد، ولی این سنگینی اصلا آزاردهنده نیست و تنها چند گرم با گوشی‌های عادی پرچم‌دار فاصله دارد.

Z Fold 1 Z Fold 2 Z Fold 3 Z Fold 4 Z Fold 5 Z Fold 6
وزن گوشی‌ها 276 282 271 263 253 239

بخش بعدی که در اوایل راه این سری مشکل‌زا بوده و به مرور زمان در هر نسل بهتر شده مربوط به ابعاد گوشی‌هاست. سری زد فولد راه خود را با ضخامت 6.9 میلی‌متری در حالت باز و 15.5 میلی‌متری در حالت بسته آغاز کرد و حالا با زد فولد 6 توانسته این اعداد را تا 5.6 میلی‌متر در حالت باز و 12.1 میلی‌متر در حالت بسته کاهش دهد.

نقد و بررسی Z Fold 6

ابعاد کلی گوشی زد فولد برابر با 153.5 در 68.1 در 12.1 میلی‌متر در حالت تا شده و 153.5 در 132.6 در 5.6 میلی‌متر در حالت باز شده است. این اعداد بسیار خوب هستند و باعث می‌شوند که زد فولد 6 بر خلاف گوشی‌های قبلی، خوش دست باشد.

کیفیت ساخت و استانداردها

اولین گوشی‌های تاشویی که عرضه‌ شده‌اند علاوه بر امکان تا شدن صفحه، مشکلات زیادی را نیز معرفی کردند. اهداف گوشی‌های بعدی و نسل‌های بعدی این گوشی‌ها، رفع هرچه بیشتر این مشکلات بوده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کیفیت ساخت و مقاومت گوشی است. زد فولد 6، پیشرفت‌های مهمی در این زمینه را به‌دست آورده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

بدنه و صفحه نمایش

سامسونگ در طراحی این گوشی برای صفحه نمایش بیرونی و بدنه پشتی (وجهی که میزبان دوربین‌های اصلی بوده) هر دو از کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده کرده که کیفیت و مقاومت بسیار بالایی دارند. ویکتوس 2 یکی از بهترین محصولات کورنینگ است که در اکثر پرچم‌دارهای امروزی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که دیگر سری پرچم‌دار سامسونگ یعنی گوشی‌های S24 از نسخه بهتر با نام Armour استفاده می‌کنند.

صفحه نمایش اصلی این گوشی توسط گوریلا گلس محافظت نمی‌شود و جنس خاص و پلاستیک مانندی دارد. دلیل این اتفاق این است که سامسونگ نمی‌تواند از هر جنسی برای صفحه نمایش تاشو استفاده کند که همچنان یکی از نقاط ضعف استفاده از صفحه نمایش‌های تاشو است. به دلیل عدم استفاده از هیچگونه محافظ، صفحه نمایش داخلی گوشی بسیار آسیب‌پذیر خواهد بود. البته خبر خوب این است که در مواقعی که گوشی در حالت تا شده باشد، خود بدنه نقش نوعی محافظ را برای صفحه نمایش داخلی بازی خواهد کرد.

سامسونگ در ساخت فریم گوشی زد فولد 6 از آلمینیوم بهبود یافته استفاده کرده که طبق گفته‌های این شرکت مقاومت بیشتری نسبت به ضربه و خط خوردگی دارد. البته شاید فریم تیتانیومی که هم مقاومت بهتری دارد و هم سبک‌تر است گزینه بهتری بود. احتمالا برای کاهش قیمت گوشی که بسیار بالا و نجومی هست، سامسونگ تصمیم به استفاده از آلمینیوم گرفته است.

نفود آب و گرد و غبار

پیش از این سری زد فولد 6، تنها موفق به دریافت گواهینامه IPX8 شده بودند که مقاومت گوشی در مقابله با نفوذ آب به مدت نیم ساعت در عمق 1.5 متری را تضمین می‌کند. بخش X در این گواهینامه یعنی گوشی‌های زد فولد هیچگونه مقاومت خاصی در مقابله با نفوذ گرد و غبار نداشتند. زد فولد 6 توانست برای اولین بار در سری خود گواهینامه IP48 را دریافت کند که مقاومت بر نفوذ گرد و غبار را نیز به گوشی اضافه می‌کند.

البته لازم به ذکر است که رده 4 تنها عدم نفوذ ذرات با ابعاد بزرگ‌تر از یک میلی‌متری را تضمین می‌کند که آنچنان هم چشم‌گیر نیست، اما قدم کوچکی در مسیر درست برای سامسونگ است.

لولا

کیفیت ساخت و مقاومت کلی لولای موجود در زد فولد 6، بسیار بالا و حس کاملا مطمئنی را به کاربر منتقل می‌کند. در استفاده‌های روزمره و تست‌های مختلف، هیچ نکته نگران کننده‌ای مشاهده نکردم و در تمام مواقع، این لولا استحکام بالای خود را حفظ می‌کرد. شما نمی‌توانید با زور مضاعف این لولا را در خلاف جهت بچرخانید که نشان‌دهنده قدرت لازمه لولا است.

نقد و بررسی Z Fold 6

البته تنها جایی که کمی ضعف لولا دیده می‌شود، زمانی بود که گوشی روی سطح صاف باشد. در این حالت به دلیل برآمدگی دوربین، گوشی در جای خود لق می‌زند. اگر نیروی نسبتا کمی به گوشه دیگر گوشی وارد کنید، لولا به مقدار کمی، در جهت مخالف، از خود انعطاف نشان خواهد داد.

قدرت بالای لولا در نگه‌داری دو بخش گوشی، باعث می‌شود که شما بتوانید به جای کامل بستن گوشی، آن را در زوایای مخلتف قرار دهید تا لولا آن زاویه را برای شما حفظ کند. این کار باعث می‌شود که پتانسیل‌های بیشتری مانند قابلیت Interpreter به کارایی‌های گوشی تاشو اضافه شوند.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – نمایشگرها

به دلیل فرم فاکتور خاص این گوشی، سامسونگ مجبور به استفاده از دو صفحه نمایش مجزا شده است. صفحه نمایش اصلی تاشو بوده و ابعاد بزرگی دارد، اما تنها راه دسترسی به آن باز کردن گوشی است. اگر تنها راه کار کردن با گوشی، باز کردن آن بود، با توجه به این که در هر روز بارها و بارها سراغ گوشی خود می‌رویم، قطعا روند آزاردهنده‌ای می‌شد.

به همین علت، سامسونگ اجبارا یک صفحه نمایش ثانوی را روی بدنه خارجی قرار داده که برای کارهای ساده مانند چک کردن اس‌ام‌اس‌ها مجبور به باز کردن گوشی نشویم.

مشخصات 

صفحه نمایش اصلی گوشی از پنل داینمیک LTPO امولد 2 ایکس تاشو استفاده می‌کند. این صفحه رزولوشنی برابر با 1856 در 2160 پیکسلی دارد که با ابعاد 7.6 اینچی تراکم پیکسلی 374 را خلق می‌کند. این صفحه نمایش می‌تواند تصاویر را با نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و با روشنایی 2600 نیت نمایش دهد. صفحه نمایش زد فولد 6 از استاندارد HDR10+ و قلم S Pen نیز پشتیبانی می‌‍کند. 

نقد و بررسی Z Fold 6

صفحه نمایش دوم که با اسم صفحه کاور شناخته می‌شود نیز از نوع داینمیک LTPO امولد 2 ایکس استفاده می‌کند. ابعاد این صفحه نمایش 6.3 اینچی بیشتر شبیه گوشی‌های عادی بوده ولی همچنان ابعاد متفاوتی با آن‌ها دارد. رزولوشن این صفحه برابر با 968 در 2376 پیکسل با تراکم پیکسلی 410PPI است.

مانند صفحه نمایش اصلی، تصاویر نمایش داده شده با نرخ به‌روز‌رسانی 120 هرتزی، روشنایی 2600 نیت و استاندارد HDR10+ خواهند بود. لازم به ذکر است که بر خلاف صفحه نمایش اصلی، این صفحه از قلم S Pen پشتیبانی نمی‌کند.

نرخ به‌روزرسانی صفحه

هر دو صفحه نمایش این گوشی نرخ به‌روزرسانی صفحه 120 هرتزی دارند که خوشبختانه امروزه حتی در گوشی‌های میان‌رده نیز به یک استاندارد تبدیل شده است. نمایش تصاویر با نرخ 120 فریم در ثانیه باعث می‌شود که تمام انیمیشن‌ها بسیار روان‌تر و بهتر نمایش داده شوند.

یکی از قابلیت‌های مرتبط با نرخ به‌روزرسانی که هنوز در میان تمام گوشی‌ها تبدیل به استاندارد نشده و اکثرا گوشی‌های کمی گران‌تر از آن پیشتیبانی می‌کنند، نرخ متغیر است. نمایش تصاویر با نرخ 120، مصرف باتری زیادی دارد و در بسیاری از مواقع ما نیازی به نرخ 120 نداریم. برای مثال اکثر فیلم‌ها از نرخ 30 یا 60 فریم استفاده می‌کنند یا در صورتی که در حال تماشای یک عکس ثابت باشید، فریم‌ریت هیچ اهمیت خاصی ندارد. نرخ متغیر تضمین می‌کند که فریم‌ریت صفحه هیچوقت فراتر از حد لازم نباشد تا در مصرف باتری صرفه‌جویی شود.

نقد و بررسی Z Fold 6

در حالت متغیر (Adaptive)، گوشی به صورت خودکار و بر حسب نیاز، فریم‌ریت را در بازه 24 تا 120 تغییر می‌دهد. البته در صورت تمایل می‌توانید در تنظیمات گوشی را در حالت استاندارد قرار دهید که فریم‌ریت را روی 60 فریم ثابت نگه‌ می‌دارد. شدیدا توصیه می‌کنیم که گوشی خود را در حالت متغیر قرار دهید که تاثیر بسیار مهمی روی تجربه بهتر شما از گوشی چه برای بازی‌ها و چه برای کارهای‌ ساده و روزمره می‌گذارد.

روشنایی

همانند نرخ‌ به‌روزرسانی، در بخش روشنایی نیز فرق خاصی میان دو صفحه نمایش نیست. هر دو صفحه از روشنایی حداکثری 2600 نیت پشتیبانی می‌کنند که عدد بسیار بالایی بوده و فقط تعداد معدودی از پرچم‌دارها به این عدد نزدیک می‌شوند.

البته توجه داشته باشید که روشنایی حداکثری به اختیار کاربر فعال نمی‌شود و تنها در حالت روشنایی خودکار و شرایط محیطی خاص، روشنایی به این اعداد بالا می‌رسد. در تست‌ها، زد فولد 6 تنها تا 772 نیت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و هر عددی فراتر از آن تنها در روشنایی خودکار دست یافتنی است.

نقد و بررسی Z Fold 6

یکی از کابردی‌ترین مزیت‌های روشنایی بالا، تجربه هرچه بهتر هنگام استفاده از گوشی زیر نور آفتاب است. زد فولد 6، به لطف روشنایی بسیار بالای صفحه نمایش‌های خود، تجربه تقریبا بی‌نقصی را زیر نور آفتاب به شما ارائه خواهد کرد.

علاوه بر روشنایی حداکثری، حداقل روشنایی صفحه نیز حائز اهمیت است. برای بسیاری از کاربران که اکثرا در محیط‌های بسیار تاریک از گوشی خود استفاده می‌کنند، روشنایی حداقلی اهمیت بیشتری دارد. در این محیط‌ها اگر نور صفحه نمایش به انداره کافی کم نباشد، تماشای آن بسیار آزاردهنده خواهد بود که باید بگوییم هیچ یک از صفحه نمایش‌های زد فولد 6 این مشکل را ندارند و عملکرد فوق‌العاده خود را در نورهای کم نیز حفظ می‌کنند.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

زد فولد 6 با وجود تفاوت‌های متعدد آن با اکثر گوشی‌های امروزه، در بخش امنیت، تفاوت آنچنانی با آن‌ها ندارد و همانند آن‌ها دو گزینه مختلف تشخیص چهره و اثر انگشت را باهم به کاربر ارائه می‌کند. در ادامه به بررسی هر یک از این راه‌های تایید هویت شما می‌پردازیم.

حسگر اثر انگشت

زد فولد 6 از یک حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور استفاده می‌کند. با پیشرفت چند سال اخیر حسگرهای زیر صفحه نمایش، بسیاری از گوشی‌های امروزی از این حسگرها استفاده می‌کنند، اما طراحی و شرایط خاص گوشی‌های تاشو، چندان مناسب این خسگرها نیستند. در بهترین حالت باید از دو حسگر برای هر صفحه نمایش استفاده می‌شد، که چندان به صرفه نیست.

در عوض حسگر ادغام شده با دکمه پاور در فریم کناری سمت راست قرار گرفته که هم در حالت بسته و هم در حالت باز، به آن دسترسی خواهید داشت. دسترسی انگشت شصت دست راست به این حسگر در حالت باز شده، بسیار ساده و راحت بوده، اما دسترسی هر انگشت دیگر به آن عملا سخت و آزاردهنده خواهد بود. در حالت بسته نیز، این حسگر در فریم دور صفحه نمایش کاور نبوده و در لایه زیرین قرار دارد که دسترسی به آن سخت نیست، ولی عادت کردن به آن کمی زمان لازم خواهد داشت.

خود حسگر عملکرد خارق‌‎العاده‌ای داشته و عملا سریع‌ترین حسگر اثر انگشتی است که تا به حال دیده‌ام. به محض لمس حسگر، قفل گوشی شما باز می‌شود. این سرعت بالا، در مدت کوتاهی که گوشی دستم بود، برای من عادی نشد و هر بار آنلاک کردن گوشی، من را شگفت‌زده می‌کرد. خود حسگر، پردازنده فوق سریع و صفحه نمایش سریع گوشی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا فرآیند آنلاک شدن گوشی، فوری و لحظه‌ای باشد.

نقد و بررسی Z Fold 6

البته در صورتی که انگشت شما خیس باشد یا حتی نم داشته باشد، این حسگر نمی‌تواند اثر انگشت شما را تشخیص دهد که باعث می‌شود سرعت آن تنها نقطه قوت آن باقی بماند.

به صورت پیش فرض، حسگر اثر انگشت تنها زمانی فعال می‌شود که گوشی را روشن کنید و در صفحه لاک گوشی باشید. شما می‌توانید این روند را در تنظیمات تحت عنوان “Always On Fingerprint” تغییر دهید و میان چهار گزینه انتخاب کنید. گزینه اول همان حالت پیش فرص بوده و تنها در صفحه لاک روشن است. گزینه بعدی، حسگر اثر انگشت را زمانی فعال می‌کند که گوشی را باز کنید. گزینه بعدی، حسگر را در حالت بسته روشن کرده و گزینه آخر، در تمام شرایط حسگر را روشن نگه می‌دارد.

در کل به دلایل مختلفی که در بالا گفتیم، بهتر است علاوه بر اثر انگشت، به صورت همزمان چهره خود را برای تشخیص چهره نیز ثبت کنید تا تجربه بهتری داشته باشد. مخصوصا اگر چپ دست هستید و دسترسی به حسگر اثر انگشت برای شما کمی دشوار است.

تشخیص چهره

هر دو صفحه نمایش، دوربین سلفی مختص خود را دارند تا بتوانند با تشخیص چهره شما، گوشی را آنلاک کنند. با توجه به این که دوربین سلفی صفحه بزرگ‌تر، از نوع زیر صفحه بوده و عملکرد ضعیف‌تری نسبت به دوربین سلفی دیگر دارد، من تفاوت خاصی میان تشخیص چهره آن‌ها مشاهده نکردم. هر دو دوربین در شرایط نوری مختلف، سرعت بالای در امر تشخیص چهره داشتند و من نقص خاصی در عملکرد آن‌ها پیدا نکردم.

فرآیند ثبت چهره نیز بسیار سریع بوده و تنها چند ثانیه طول می‌کشد. البته در صورت استفاده از عینک، هنگام ثبت چهره خود، باید عینک خود را بردارید، اما بعد از ثبت شدن چهره‌تان، عینک شما هیچ تداخلی در عملکرد تشخیص چهره ایجاد نخواهد کرد.

نقد و بررسی Z Fold 6

بعد از سرعت، عملکرد تشخیص چهره گوشی در زوایای مختلف اهمیت بالایی دارد. دوربین سلفی موجود در صفحه نمایش بزرگ‌تر احتمالا به دلیل محل جای‌گیری خود، عملکرد بی‌نقصی در این بخش نداشته و در بسیاری از اوقات باید کمی گوشی را به سمت صورت خود متمایل کنید. دوربین دیگر که جای‌گیری عادی‌تری دارد، این مشکل را نداشته و تقریبا در اکثر زوایا به خوبی چهره شما را تشخیص می‌دهد.

عدم انتخاب حسگر اختصاصی برای تشخیص چهره و تنها استفاده از دوربین سلفی باعث شده تا عملکرد این بخش محدود شود و نتوان آن را بی‌نقص اعلام کرد. برای مثال، داشتن ماسک کاملا عملکرد تشخیص چهره را مختل می‌کند. برای دوری از این مشکل حتی نمی‌توان زدن ماسک را به عنوان ظاهر متفاوت در گوشی ثبت کرد.

تست‌های ویژه آی‌تی‌رسان

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

نه زیاد

کار کردن با یک دست آسان است؟

بله تنها در حالت تا شده

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر!

تجربه استفاده گوشی در محیط بسیار تاریک چگونه است؟

عالی

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – نرم‌افزار

همزمان با عرضه گوشی‌های زد فولد 6 و زد فلیپ 6، سامسونگ از نسخه جدید رابط کاربری خود با نام One UI 6.1.1  رونمایی کرد. این نسخه جدید که مبتنی بر اندروید 14 طراحی شده، به صورت اختصاصی برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌های سامسونگ ساخته شده است. به همین دلیل به احتمال زیاد این آپدیت برای دیگر گوشی‌های این شرکت عرضه نخواهد شد. البته به احتمال زیاد برخی از ویژگی‌ها مانند هوش مصنوعی، به طریقی برای دیگر گوشی‌ها نیز عرضه بشوند.

رابط کاربری یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی بوده و تجربه کلی کاربر از گوشی را تعریف می‌کند. برای این که یک رابط کاربری را بتوانیم بسیار خوب معرفی کنیم، باید سرعت بالایی داشته باشد و لگ نزند، هیچ باگ خاصی نداشته باشد، ویژگی‌های نرم‌افزاری زیادی داشته باشد، بخش‌های مختلف آن گمراه کننده و آزار دهنده نباشد و در نهایت تجربه روان و لذت بخشی را برای کاربر رقم بزند.

به دلیل توجه ویژه سامسونگ به جزئیات و بخش‌های مختلف رابط کاربری، به شخصه One UI را در مقایسه با دیگر رابط کاربری بیشتر دوست دارم و ترجیح می‌دهم.

توجه به جزئیات رابط کابری

سامسونگ در رابط کاربری گوشی زد فولد 6 عملکرد بسیار خوب و فوق‌العاده داشته و تقریبا به تمام جزئیات دقت کرده است. ویژگی‌های بسیار ریز بی‌شماری در گوشه و کنار این رابط کاربری دیده می‌شود که برای راحتی هرچه بیشتر کاربر در شرایط مختلف در نظر گرفته شدند. هر چه قدر بیشتر با این گوشی و رابط کاربری‌ آن کار کنید، بیشتر متوجه این ویژگی‌ها خواهید شد.

این دقت مضاعف، فقط مختص ویژگی‌ها نیست و در بخش زیبایی ظاهری نیز دیده می‌شود. انیمیشن‌های جالب بی‌شماری برای اتفاقات و بخش‌های مختلف گوشی طراحی شده‌اند که به گوشی حس و حال خاص و زنده‌ای می‌بخشد. شاید در حالت عادی متوجه بسیاری از این ویژگی‌های ظاهری نشوید و صرفا از نتیجه نهایی لذت ببرید، ولی اگر با دقت بیشتری به رابط کاربری نگاه کنید، متوجه آن‌ها خواهید شد.

حس و حال رابط کاربری

پردازنده بسیار قدرتمند و سریع در کنار بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری باعث شده تا تجربه کاربر از رابط کاربری، بسیار روان و لذت بخش باشد. در بخش ظاهری برای اکثر اتفاقات، انیمیشن مچزا طراحی شده که با صفحه نمایش 120 هرتزی بسیار روان اجرا می‌شوند. همچنین پردازنده خوب تضمین می‌کند که رابط کاربری هیچوقت کم نیاورده و لگ نزند.

اگر با گوشی‌های سامسونگ و رابط کاربری One UI کار کرده باشید، تا حد خوبی با حس و حال کلی رابط کاربری در این گوشی نیز آشنا خواهید بود. البته بر خلاف همیشه، این بار صفحه نمایش تاشو بوده و به دلیل ابعاد متفاوت صفحه نمایش، این رابط کاربری تغییرات قابل توجهی را نیز در خود دارد. این تغییرات به خوبی پیاده‌سازی شدند و به طور کلی می‌توان گفت که تمام نقاط ضعف و ایراداتی که ممکن است به دلیل فرم فاکتور خاص گوشی ایجاد شده باشند، به خوبی تشخیص داده شدند و برای همگی آن‌ها راهکارهای مختلف ارائه شده است. در اکثر مواقع این راهکارها کافی بوده و مشکل را خوبی حل کردند، اما مواردی مانند نحوه اسکرین شات گرفتن، وجود دارند که هنوز به خوبی برطرف نشدند.

نقد و بررسی Z Fold 6

قطعا این فرم فاکتور خاص، فقط مشکل‌زا نیست و مزایای زیادی نیز دارد. سامسونگ تلاش‌های گسترده‌ای داشته تا بتواند از تمام پتانسیل‌های این فرم استفاده کند و ویژگی‌های متعددی را انحصارا برای آن درست کرده است. ویژگی‌های اضافه شده به خاطر تاشو بودن، مانند فلکس مود و تسک بار را به طور مجزا در ادامه بررسی خواهیم کرد.

تسک بار

همانند تسک بار وجود در کامیپوتر‌ها، تسک بار یک نوار باریک در پایین صفحه نمایش خواهد بود که میانبری برای باز کردن برنامه‌های پر استفاده و یا اخیرا باز شده، است. همچنین یک دکمه اختصاصی برای نمایش تمام برنامه‌ها نیز در تسک بار وجود دارد. این نوار در حالت عادی مخفی بوده و وقتی وارد برنامه‌ای شوید، نمایان می‌شود.

یکی از کاربردهای تسک بار این است که شما اگر به جای تپ کردن روی برنامه‌ها، روی آن‌ها نگه دارید و به روی صفحه بکشید، آن برنامه به صورت موازی با برنامه در حال اجرا، باز خواهد شد. با توجه به این که برنامه انتخاب شده در مکانی که آن را رها کردید، باز می‌شود، می‌توانید چینش برنامه‌های باز شده را نیز خودتان تعیین کنید.

در تجربه کوتاهم از گوشی، دقعات زیادی تسک بار توانست کارایی خود را اثبات کند. تمام کارایی‌های تسک بار به خوبی توسط پردازنده گوشی اجرا می‌شوند و باز کردن برنامه‌های جدید آن‌هم در ابعاد خاص، به خوبی و سرعت بالا اجرا می‌شوند.

فلکس مود

قابلیت فلکس مود عملا رد فولد 6 را به یک لپ‌تاپ بسیار کوچک تبدیل می‌کند. این قابلیت زمانی که گوشی را افقی نگه‌ دارید، در قالب یک آیکون در تسک بار طاهر خواهد شد. با لمس کردن آیکون، کل تصویری که صفحه نمایش به شما نشان می‌داد به بخش بالایی صفحه نمایش منتقل خواهد شد و بخش پایینی میزبان بخش کنترل فلکس مود خواهد بود.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6

بخش اعظم این قسمت به یک تاچ پد تبدیل خواهد شد که همانند لپ‌تاپ‌ها با لمس آن، ماوس روی صفحه نمایش ظاهر خواهد شد و آن را کنترل خواهید کرد. سمت راست تاچ پد، یک نواری قرار داده شده که می‌توانید با استفاده از آن، امر اسکرول را انچام دهید. در سمت چپ نیز، چند گزینه کاربردی مانند دکمه اختصاصی برای اسکرین شات قرار داده شده است. تسک بار نیز باری دیگر در بخش پایین صفحه مشاهده خواهد شد.

فلکس مود، قابلیت‌ها و کاربردهای فراوانی دارد که همگی به خوبی اجرا می‌شوند و تنها محدودیت آن‌ها ابعاد صفحه نمایش بوده که به خاطر این قابلیت نصف شده است.

پشتیبانی نرم‌افزار

یکی از بهترین تغییرات سیاست‌های سامسونگ، با عرضه خانواده S24 آغاز شد. جایی که سامسونگ اعلام کرد قصد دارد پشتیبانی نرم‌افزاری گوشی‌های پرچمدارش را افزایش دهد. این گوشی‌ها از جمله زد فولد 6، تا 7 سال به‌روزرسانی‌های مهم اندرویدی را دریافت خواهند کرد. یعنی اگر روند نام‌گذاری یا عرضه نسخه‌های اندروید‌ تغییر نکند، زد فولد 6 تا اندروید 21 را دریافت خواهد کرد.

دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری یکی از مهم‌ترین عامل‌های طول عمر گوشی است. زد فولد 6 تا سال 2031، به‌روز خواهد ماند، قطعا در حد و انداره‌های پرچم‌داران آن موقع نخواهد بود، ولی به احتمال زیاد عملکرد بسیار خوب خود را تا حد خوبی حقظ خواهد کرد.

دوتا از نکات نسبتا فرعی این پشتیبانی بلند مدت این است که اگر تصمیم به فروش گوشی بعد از سه یا چهار سال بگیرید، خریدار جدید هنوز 4 یا 3 سه سال پیشتیبانی نرم‌افزاری خواهد داشت که باعث بالا ماندن ارزش خرید گوشی خواهد بود. نکته دوم هم این است که پشتیبانی بلند مدت یک شرکت از گوشی، نشان از اعتماد بالای آن شرکت به کیفیت محصول خود است.

برنامه‌های نصب شده

یکی دیگر از مشکلاتی که پا به پای سرعت شارژ از یک گوشی سامسونگ به گوشی دیگر منتقل می‌شود، برنامه‌های نصب شده پیش فرض روی گوشی هستند. هنگاه راه‌اندازی گوشی، با حجم بسیار گسترده‌ای از برنامه‌های نصب شده مواجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها نیاز به دانلودهای اضافه نیز دارند. تعداد بسیار زیادی از این برنامه‌ها در لحظات اولیه استفاده از گوشی توسط کاربران حذف خواهد شد.

همچنین، در بسیاری از موارد، هیچ منطقی پشت تصمیمات سامسونگ در این بخش دیده نمی‌شود. برای مثال برای برنامه پیام‌رسان به صورت پیش فرض برنامه Google نصب و انتخاب شده که برنامه بسیار خوب و کاربردی است، اما در کنار آن برنامه پیام‌رسان خود سامسونگ نیز نصب شده که به دلیل این که برنامه گوگل به عنوان برنامه اصلی انتخاب شده، عملا کارایی خاصی ندارد و صرفا فضای اضافه اشغال کرده است.

همچنین به طرز کاملا عجیبی هیچ برنامه‌ای برای پخش موسیقی روی گوشی نصب شده و این در حالی است که برنامه موسیقی خود سامسونگ (که به صورت مجزا باید دانلود کنید) عملکرد بسیار خوب و طرفداران بسیار زیادی دارد.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – هوش مصنوعی

امروزه رد پای هوش مصنوعی تقریبا در هر گوشه و کنار صنعت‌های مختلف دیده می‌شود و هر شرکتی تلاش می‌کند که حداکثر استفاده را از این ترند جدید ببرد. سامسونگ قطعا استثنا این ماجرا نیست و در اصل کل مارکتینگ عرضه خانواده S24 را به جای ویژگی‌های بیار جذاب آن‌ها، به هوش مصنوعی اختصاص داده بود.

این ویژگی‌های هوش مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارند و کارهایی قادر به انجام آن‌ها هستند، بعضا آدم را شگفت‌زده می‌کند، اما هنوز آنچنان کاربردی نشدند که بتوانیم هوش مصنوعی را یکی از ستون‌های اصلی و مهم گوشی‌ها معرفی کنیم. درصد بسیار بالایی از کاربران حتی یک بار هم از آن‌ها استفاده نخواهند کرد و دیگر کاربران احتمالا تنها به دفعات انگشت شماری شراغ این ویژگی‌ها خواهند آمد.

در نهایت نمی‌توانیم به ویژگی‌هایی که به صورت اضافه در اختیار ما قرار گرفته‌اند، ایراد خاصی وارد کنیم. اگر اضافه شدن هوش مصنوعی باعی شده بود تا سامسونگ از کیفیت بقیه اجزای مهم گوشی کم کند، ماجرا فرق می‌کرد. در حال حاضر اگر هوش مصنوعی را به طور کامل فاکتور بگیریم، چیز خاصی از ارزش‌های زد فولد 6 کم نمی‌شود و همچنان یک پیشرفت‌ بسیار مهم نسبت به نسل قبل خود باقی خواهد ماند.

تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی که با عرضه خانواده S24 معرفی شدند، در زد فولد 6 نیز حضور دارند. به همین علت دیگر به معرفی دوباره آن‌ها نمی‌پردازیم. شما می‌توانید معرفی و نقد کامل این ویژگی‌ها را در مقاله نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 بخوانید.

البته سامسونگ علاوه بر این ویژگی‌های از قبل عرضه شده، چند ویزگی جدید را نیز معرفی کرده که در زد فولد 6 حضور دارند و در ادامه به طور خلاصه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قابلیت Sketch to Image

اولین ویژگی جدید که درباره آن صحبت خواهیم کرد، Sketch to Image نام دارد. با استفاده از این قابلیت، شما یک طرح اولیه یک عکس را می‌کشید و هوش مصنوعی بعد از مدتی بر اساس طرح اولیه شما، یک عکس کامل را برای شما طراحی می‌کند. جالب‌تر این که از این ویزگی می‌توانید برای ادیت زدن عکس‌ها نیز استفاده کنید و نقاشی‌های خود را توی عکس‌های دیگر بکشید.

با توجه به پشتیبانی این گوشی از قلم S Pen، بهتر است برای استفاده از این ویژگی از قلم استفاده کنید. در کل تصاویر خروجی آنچنان چشمگیر و خارق‌العاده نیستند و کار کردن با این بخش به دلیل نیاز به اتصال به اینترنت، مشکلات خود را نیز به همراه دارد.

مترجم Interpreter

قابلیت‌ ترجمه زبان‌های مختلف به طروف مختلف، در گوشی‌های S24 نیز حضور داشتند، ولی این ویژگی برای زد فولد 6 به شکل خاص و جالبی پیاده شده که از قابلیت تا شدن صفحه نهایت استفاده را می‌برد. به این شکل که شما گوشی را در حالت تا شده 90 درجه‌ای و روی میز قرار می‌دهید، به طوری که شما به صفحه نمایش داخلی دید داشته باشید و طرف مقابل بتواند صفحه نمایش کاور را ببیند.

سپس تمام سخنان شما، به زبان انتخاب شده ترجمه خواهد شد و روی صفحه نمایش کاور برای نفر دوم به نمایش گزاشته خواهد شد. همچنین سخنان طرف مقابل نیز برای شما ترجمه خواهد شد و روی صفحه نمایش داخلی تایپ خواهد شد.

گوشی سخنان شما را تقریبا با دقت بسیار خوبی متوجه خواهد شد، اما قدرت ترجمه آن همچنان در سطح قبلی خود باقی مانده است. جملات ترجمه شده، قطعا کار شما را راه خواهند انداخت ولی ترجمه‌ها آنطور که باید و شاید خوب و روان نیست.

پیش از این، تنها دلیل خرید گوشی‌های تاشو، صفحه نمایش بزرگ‌تر آن‌ها بود و قابلیت خاص و کاربردی خاصی را به ارمغان نمی‌آوردند. این ویژگی از معدود قابلیت‌های گوشی است که نهایت استفاده را از تاشو بودن صفحه نمایش می‌برد و تچربه جدیدی را رقم می‌زند. قطعا سامسونگ نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا ویژگی‌های بیشتری از این دست را در آینده به گوشی‌های تاشو خود اضافه کند.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – سخت‌افزار

بخش سخت‌افزار یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی است چرا که روی عملکرد تقریبا تمام اجزای دیگر گوشی تاثیر می‌گزارد. داشتن سخت‌افزار ضعیف باعث می‌شود که تمام اجزای گوشی محدود شده و عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشند. خوشبختانه در گوشی‌های پرچم‌دار، به دلیل قیمت بسیار بالا امکان استفاده از بهترین تراشه‌ها فراهم بوده و معمولا هیچ کمکاری از شرکت‌ها در این بخش نمی‌بینیم.

سامسونگ و زد فولد 6 نیز از همین رویه پیروی می‌کنند و سراغ بهترین تراشه فعلی کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 8 نسل رفته‌اند. البته این تراشه نسبت به دیگر مدل‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 3، کمی فرکانس بالاتری دارد و طبق مارکتینگ‌های سامسونگ، “برای گلکسی بهینه شده” است. البته بعد از استفاده S24 Ultra از این تراشه و گذر زمان، برخی گوشی‌های غیر گلکسی نیز از این تراشه استفاده کرده‌اند.

نقد و بررسی Z Fold 6

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل سه، عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و در حالت عادی نباید خیلی نگران سرعت و قدرت آن باشیم، ولی در گوشی‌های تاشو مانند زد فولد، تراشه چالش‌های بیشتری دارد و وظایف به مراتب بیشتری بر عهده آن است. به همین دلیل باید با بررسی‌ها ببینیم که آیا این تراشه از پس این وظایف پردازشی بیشتر، بر می‌آید یا خیر.

پردازنده‌ها

همانطور که در مقدمه بخش سخت‌افزار گفتیم که تنها تفاوت این تراشه سفارشی، فرکانس کمی بالاتر آن است. به همین دلیل تعداد و انواع هسته‌های اصلی پردازنده آن همانند تراشه اصلی هستند. هسته‌های پردازشی به کار رفته در این تراشه برابر با موارد زیر هستند:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.39GHz
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.1GHz
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9GHz
  • دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.2GHz

کارهای مختلفی که با گوشی انجام می‌دهید به هسته‌های مختلفی سپرده می‌شود. به طور کلی امور پردازشی به دو دسته، تک هسته و چند هسته تقسیم می‌شوند. امور روزمره و کارهای ساده، به قوی‌ترین هسته سپرده می‌شوند تا بهترین عملکرد تک هسته را داشته باشید. اگر سختی پردازش کار، افزایش یابد، هسته‌های بیشتری به کمک هسته اصلی می‌آیند تا فدرت نهایی افزایش یابد.

این پردازنده به لطف فرکانس کمی بالاتر، از رقیبان هم‌نام خود و حتی اکثر رقیبان اندرویدی خود عملکرد بهتری دارد و تنها در چند تست از تراشه Dimensity 9300 شکست بسیار جزئی را تجربه می‌کند.

پردازنده گرافیکی موجود در این تراشه نیز، آدرنو 750 نام دارد که در این جا، با فرکانس یک گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. این پردازنده گرافیکی نیز همانند پردازنده‌های اصلی، در بالاترین رده عملکردی قرار می‌گیرد و قدرت نزدیک به دیگر رقیبان خود دارد.

یکی از بخش‌هایی که هم سامسونگ و هم کوالکام بارها و بارها به آن اشاره کردند، واحد پردازشی اختصاصی برای امور هوش مصنوعی بوده که امکان اجرای برخی از این ویزگی‌ها روی خود گوشی و بدون نیاز به اینترنت را فراهم می‌کند.

قدرت پردازشی

وجود یک صفحه نمایش مضاعف و قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلفی که نیاز به اجرای چندین برنامه مخلتف به صورت همزمان دارند، باعث شده تا بار پردازشی زیادی روی پردازنده گوشی زد فولد 6 باشد. این بار پردازشی، به خوبی توسط اسنپ‌دراگون 8 نسل سه مدیریت می‌شود و هیچ کمبودی را باقی نمی‌گذارد.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 3DMark

Wild Life

 (Extreme 2160p)

امتیاز Geekbench

چند هسته‌ای / تک هسته‌ای

Vivo X100 Ultra
2107877
4934
6586 / 2191
Xiaomi 14 Ultra
2014262
4977
7060 / 2297
Galaxy Z Fold 6
1815120
4727
6977 / 2242
 Galaxy S24 Ultra
1796746
4983
6649 / 2182
Xiaomi 13 Ultra
1532113
3454
5556 / 2000
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
3794
5269 / 2096
OnePlus Open
1511862
3707
5214/ 2016
Galaxy Z Fold 5
1492816
3880
5020 / 1957
Galaxy S23 FE
1115831
3723
3810 / 1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
2886
4968 / 1927
Galaxy S23 Ultra
122,598
3873
4428 / 1330
Galaxy Z Fold 4
**** 
****
4028 / 1337

این پردازنده یکی از بهترین پردازنده‌های بازار بوده و نباید از توانایی‌های آن برای رفع این مشکل تعجب کنیم. سرعت بسیار بالای این پردازنده باعث می‌شود که تجربه بی‌نقصی در اجرای امور مختلف داشته باشید.

تمامی برنامه‌ها و بازی‌های سنگین اندرویدی در بالاترین تنظیمات خود، به خوبی اجرا می‌شوند. همچنین سامسونگ با بهینه‌سازی نرم‌افزاری خود، سعی داشته تا از این قدرت مضاعف نهایت استفاده را ببرد. این بهینه‌سازی‌ها در کنار انیمیشن‌های بازسازی شده باعث می‌شوند تا کارهای ساده نیز لذت بیشتری داشته باشند.

یکی از نکاتی که از گوشی‌های S24 مشاهده کردم که در زد فولد 6 نیز حضور دارد، سرعت بالاتر از حالت عادی در تجربه وب‌گردی است. تمام سایت‌ها بسیار روان‌تر و سریع‌تر روی این گوشی‌ها اجرا می‌شوند. این سرعت بالاتر به احتمال زیاد به خاطر بهینه‌سازی‌های سامسونگ رخ می‌دهند. البته این سرعت بالا، به مقداری نیست که فقط در تست‌ها مشخص شود، در تجربه استفاده خودتان نیز متوجه آن خواهید شد.

بازی‌ها

توصیف تجربه گیمینگ در گوشی زد فولد 6 کمی عجیب و سخت است. از طرفی پردازنده گرافیکی موجود در تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل سه، از پس اجرای تمام بازی‌ها در بالاترین کیفیت‌ها بر می‌آید. از طرف دیگر، طراحی خود گوشی، چند مانع را برای تجربه هرچه بهتر بازی‌ها ایجاد می‌کند.

برای مثال، بزرگترین مانع، ابعاد صفحه نمایش بوده که شامل هر دو صفحه گوشی می‌شود. این مانع، به خاطر ابعاد نامتعارف آن‌هاست. بازی‌های امروزه برای صفحات مستطیلی‌تر طراحی شده‌اند و نمایشگر اصلی ز د فولد 6، ابعاد بزرگ‌تر و مربعی شکلی دارد. اکثر بازی‌ها از این ابعاد پشتیبانی کرده و به خوبی اجرا می‌شوند، اما هستند بازی‌هایی که با اجرا در این ابعاد مشکل دارند. نمایشگر کاور به بقیه صفحه‌های نمایش نزدیک‌تر است، اما همچنان باریک‌تر از آن‌ها بوده و تجربه خوبی برای بازی‌های سنگین رقم نمی‌زند.

مشکل دیگری که طراحی خاص زد فولد، باعث ایجاد آن شده، مربوط به جای‌گیری اسپیکرهای آن بوده که به خوبی در بخش اسپیکر به آن خواهیم پرداخت. همچنین گوشی عملا هیچ‌وقت داغ نمی‌شود و گرمای آن اصلا مزاحم شما نخواهد شد.

در کل این مشکلات، تنها موانع ریزی هستند که آسیب آنچنانی به تجربه شما وارد نمی‌کنند. به شخصه به لطف صفحه نمایش بزرگ‌تر تجربه بسیار خوبی از بازی کال‌آف‌دیوتی روی زد فولد 6 داشتم.

دما و گرما

گوشی زد فولد 6 عملکرد خارق‌العاده در کنترل دمای قطعات مختلف خود دارد. هم دمای گوشی بسیار معقول بوده و داغ نمی‌کند و هم گرمای خروجی از گوشی برای کاربر آزاردهنده نیست. تنها بخشی از گوشی که مقدار کمی گرم می‌شود، صفحه نمایش کاور است که گرمای حداقلی را به دستان شما منتقل خواهد کرد.

در طول تست‌های مختلف مانند تست Wile Life در حالت Extreme، دمای گوشی از 31 به 34 درجه رسید که دست‌آورد بسیار خوبی برای گوشی حساب می‌شود. همچنین تست Antutu نسخه 10 که بسیار طولانی‌تر بوده و تمام اجزای مختلف گوشی را به چالش می‌کشد، تنها توانست دمای گوشی را از 30 به 37 درجه برساند. در تجربه‌های بلند مدت بازی کال‌آف‌دیوتی نیز دمای گوشی به بالاتر از 38 درجه نرسید.

رم و حافظه ذخیره‌سازی

در کل سه نسخه مختلف از این گوشی با ظرفیت‌های رم و حافظه ذخیره‌سازی مختلف طراحی و عرضه شده‌اند. این سه نسخه دقیقا مشابه گزینه‌های در نظر گرفته شده برای S24 Ultra بوده و نیازهای تقریبا تمام کاربران را برآورده می‌کنند.

هر سه مدل از 12 گیگابایت رم نسل LPDDR5X استفاده می‌کنند که طرفیت بسیار بالایی برای برنامه و بازی‌های امروزه هستند. با توجه به این که گوشی به مدت 7 سال، پشتیبانی نرم‌افزاری خواهد داشت، باید بتواند عملکرد سخت‌افزاری خود را در این مدت نیز حفظ کند. گوشی زد فولد 6، به ویژه به مقدار رم بالا نیاز بیشتری دارد، چرا که بسیاری از قابلیت‌های نرم‌افزاری آن نیاز دارد تا چند برنامه مختلف به صورت همزمان اجرا شوند.

در حالت کلی می‌توان گفت که ظرفیت 12 گیگابایت رم، به احتمال زیاد تا چند سال آینده نیز مشکل خاصی را برای شما ایحاد نخواهند کرد، اما اگر پیشرفت برنامه‌ها باعث شود که به مقدار رم بیشتری نیاز داشته باشند، احتمالا برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری گوشی تحت تاثیر قرار بگیرند.

نقد و بررسی Z Fold 6

‌ظرفیت رم بالا در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های بسیار سنگین نقش بسیار پر رنگی دارد. همچنین در تجربه امور ساده و روزمره نیز نقش مهمی دارد، با داشتن ظرفیت بالای رم، شما می‌توانید تعداد زیادی از برنامه‌ها را باز نگه‌ دارید و به راحتی به همان جایی که برنامه را رها کرده بودید، بازگردید.

تفاوت‌ها میان سه مدل گوشی تنها در بخش ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی دیده خواهد شد. زد فولد 6، در سه مدل 256، 512 و 1024 گیگابایتی عرضه خواهد شد که همه آن‌ها از نوع UFS 4.0 هستند. این نسل جدید از حافظه‌ها، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به قبل به ارمغان می‌آورند.

طبق ادعاهای سامسونگ این حافظه نسبت به نسل خود چند برابر سرعت بیشتری داشته و در عین حال در مصرف باتری نیز بسیار بهینه‌تر شده است. بر اساس گفته‌های سامسونگ این حافظه‌ها می‌توانند به سرعت 4200 مگابایت در ثانیه هنگام خواندن اطلاعات به صورت متوالی و 2800 مگابایت بر ثانیه هنگام ذخیره اطلاعات به صورت متوالی برسد. این سرعت بالا باعث می‌شود، مدت زمان لود شدن برنامه‌ها و مخصوصا بازی‌ها، شدیدا بهبود یابد. همچنین این حافظه نسبت به نسل قبل، تا 46 درصد مصرف برق کم‌تری دارد.

ارتباطات و سنسورها

در بخش ارتباطات بی‌سیم، این گوشی از بلوتوث نسخه 5.3 و وای‌فای سه‌بانده با استانداردهای 802.11a/b/g/n/ac/6e پیشتبانی می‌کند که مجموعه کامل و بدون نقصی هستند. البته ویژگی UWB (یا همان Ultra Wide Band) نیز توسط زد فولد 6 پشتیبانی می‌شود.

در بخش سنسورهای موجود در گوشی، می‌توان به موارد اثر انگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج اشاره کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – دوربین

دوربین‌های موجود در زد فولد 6، عملا هیچ تفاوتی نسبت به زد فولد 5 ندارند که خود این گوشی نیز پیشرفت‌های خاصی نسبت به زد فولد 4 نداشت. به همین دلیل خیلی نمی‌توان نظرات طولانی در این بخش ارائه کرد و گفتن هرچیزی، تکرار مکررات خواهد بود.

 

  • دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز تله‌فوتو 66 میلی‌متر، دیافراگم f/2.4، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، زوم اپتیکال 3 برابر
  • دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 12 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

تنها تفاوتی که می‌توان به آن اشاره کرد، تفاوت‌های ایجاد شده در الگوریتم‌های پردازش تصویر سامسونگ است که اصلاح رنگ آن، رنگ‌های نزدیک‌تر به واقعیت را خروجی می‌دهد.

عکس‌برداری در روز

بر خلاف سری گوشی‌های زد فلیپ، تاشو بودن محدودیت‌های زیادی برای استفاده از دوربین‌‌های بیشتر و بهتر ایجا نکرده که باعث می‌شود کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین همچنان در رده پرچم‌دار باقی بمانند.

در مقایسه این دوربین با گوشی‌های دیگر مانند S24 Ultra که جزو بهترین دوربین‌ها هستند، قطعا ضعف‌های زیادی از عکس‌های زد فولد 6 نمایان خواهند شد، اما وقتی که تنها توصیف منفی که درباره عکس‌های یک گوشی داریم، این است که فقط به بهترین‌ها نمی‌رسد، یعنی همچنان با یک دوربین بسیار قدرتمند و با عملکرد عالی طرف هستیم.

جزئیات تصاویر در شرایط مختلف نوری و حرکتی سوژه به خوبی و با دقت بالا ثبت می‌شوند. در کل گوشی در شرایط نوری مناسب، بهترین عملکرد را از خود به جا می‌گذارد و تصاویر تقریبا بی‌نقصی را تحویل شما می‌دهد.

زوم

با وجود این که شما می‌توانید تصاویر را تا زوم 30 برابری ثبت کنید، لنزهای گوشی تنها می‌توانند تا زوم 3 برابری را انجام دهند. هر زومی فراتر از آن توسط پردازش‌های نرم‌افزاری رخ می‌دهد.

جمله بالا به خوبی کیفیت تصاویر زوم شده گوشی را توصیف می‌کنند. تا زوم 3 برابری کیفیت تصاویر بسیار خوب بوده و جزئیات زیادی را از دست نمی‌دهد. هرچه زوم را بیشتر از 3 برابر ببرید، جزئیات بیشتری از دست می‌رود.

البته این کاهش کیفیت خیلی هم زیاد نیست و در نهایت همچنان زد فولد 6 عکس‌های باکیفیتی را برای شما ثبت خواهد کرد.

عکس‌برداری در شب

عکس‌برداری در شب یا در مخیط‌های کم نور برای هر دوربینی چالش جدیدی را ایجاد می‌کند. خوشبختانه امروزه و با معرفی حالت‌هایی مانند Night Mode، گوشی‌ها تصاویر به مراتب بهتری را در این شرایط نوری ثبت می‌کنند.

زد فولد 6 نیز در حالت نایت مود، عکس‌های بسیار خوبی را در محیط‌های کم نور ثبت می‌کنند. تصاویر هم جزئیات بسیار بالایی دارند و هم نویز بسیار کمی در آن‌ها دیده می‌شود.

نکته مهمی که باید در گوشی‌های سامسونگ به آن دقت کنید این است که در حالت عادی گوشی در محیط‌های کم نور، به صورت خودکار وارد یک حالت نایت مود مانندی می‌رود که عکس‌های بهتری نسبت به حالت عادی می‌گیرد، اما برای ثبت بهترین عکس‌ها بهتر است که خودتان به صورت دستی وارد حالت نایت مود شوید.

فیلم‌برداری

هر سه لنز اصلی گوشی می‌توانند تا رزولوشن 4K با فریم‌ریت 60 فیلم‌برداری کنند. لنز اصلی 50 مگاپیکسلی قابلیت ضبط در رزولوشن 8K با فریم‌ریت 30 را نیز دارد. از طرف دیگر دوربین سلفی نمایشگر کاور نیز می‌تواند تا رزولوشن 4K در 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و این در حالی است که دوربین زیر صفحه نمایش فقط می‌تواند تا رزولوشن 1080 در 60 فریم بر ثانیه فیلم‌ها را ضبط کند.

به صورت پیش‌فرض فیلم‌ها با کدک H.265 ذخیره می‌شوند که شما می‌توانید اولویت ذخیره‌سازی فیلم‌ها را در تنظیمات به کیفیت یا حجم کمتر تغییر دهید. همچنین در تنظیمات می‌توانید استفاده از استاندارد HDR10+ را نیز به فیلم‌ها اضافه کنید.

نقد و بررسی Z Fold 6

عملکرد لرزش‌گیر گوشی بسیار خوب است و با ترکیب بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار، فیلم‌های بسیار ثابت و بدون لرزشی را برای شما ضبط می‌کنند. به صورت کلی زد فولد 6 در ضبط فیلم‌ها عملکرد خوبی دارد و جزئیات خوبی را در آن‌ها قرار می‌دهد.

سلفی

یکی از جاهایی که قابلیت تاشو گوشی می‌درخشد، مربوط به بخش دوربین می‌شود. علاوه بر این که با استفاده از لولا شما می‌توانید از هر زاویه با گوشی عکس‌برداری کنید، بلکه می‌توانید بهترین تصاویر سلفی را در مقایسه با هر گوشی دیگری ثبت کنید.

دلیل این اتفاق این است که به لطف صفحه نمایش کاور می‌توانید با استفاده از دوربین‌های اصلی، تصاویر سلفی خود را ثبت کنید که قطعا یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های گوشی تاشو است.

  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز واید 24 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2
  • دوربین 4 مگاپیکسلی، لنز واید 26 میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، زیر صفحه نمایش

علاوه بر دوربین‌های اصلی، دو دوربین دیگر به صورت اختصاصی برای ثبت تصاویر سلفی در نظر گرفته شده‌اند. دوربین اول که بالای صفحه نمایش کاور قرار دارد، عملکرد بسیار خوبی دارد و مشابه هر دوربین سلفی گوشی‌های دیگر کار می‌کند.

از طرف دیگر اما، دوربین بعدی زیر صفحه نمایش اصلی قرار گرفته که کیفیت بسیار خوبی ندارد و بهتر است تنها برای برگزاری تماس‌های تصویری سراغ آن بروید و چیزی فراتر از آن را از این دوربین نخواهید.

تجربه کار با دوربین

عکس‌برداری و فیلم‌برداری با گوشی، یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که می‌توانید با گوشی انجام دهید، چرا که امروزه برای گرفتن یک عکس با بهترین کیفیت ممکن، اتفاقات زیادی پشت پرده رخ می‌دهد. تمام لنز‌ها یک یا چند عکس می‌گیرند، سپس گوشی باید در سریع‌ترین حالت ممکن، تمام دیتاهای به‌دست آمده را پردازش کند و یک عکس را خروجی دهد. علاوه بر این، ویژگی‌های نرم‌افزاری بسیار زیادی امروزه تبدیل به استانداردها شده‌اند که بر این کارها می‌افزایند. برای مثال گوشی چند عکس را ثبت می‌کند و میان آن‌ها مواردی که برای مثال چشم‌تان را بسته‌اید حذف می‌کند.

نقد و بررسی Z Fold 6

تمام این قابلیت‌ها و موارد بسیار زیاد دیگری باعث شده که بسیاری از گوشی‌ها (معمولا در رده‌های پایین‌تر) نتوانند عملکرد بی‌نقص و تجربه‌ای روان را برای کاربر رقم بزنند. زد فولد 6 چند قابلیت مضاعف مانند پیش‌نمایش عکس روی صفحه نمایش کاور را نیز دارد، اما با این حال از پس تمام این چالش‌ها بر می‌آید و در تجربه کار با آن، هیچ کم و کاستی و لگی را تجربه نخواهید کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – اسپیکر

زد فولد 6 میزبان یک اسپیکر استریو 32 بیتی 384 کیلوهرتزی از شرکت AKG بوده که جای‌گیری ایده‌آلی روی گوشی ندارند. این دو اسپیکر در بالا و پایین فریم صفحه نمایش کاور قرار دارند که یعنی اگر گوشی را باز کنید، هر دو اسپیکر در سمت چپ (بالا چپ و پایین چپ) گوشی خواهند بود. اسپیکر قرار گرفته در قسمت فریم بالایی، یک دریچه ثانوی بالای دوربین سلفی نیز دارد تا بتواند هنگام مکالمه، نقش اسپیکر مکالمه را داشته باشد.

این جای‌گیری هیچ تاثیری خاصی روی اکثر کارها نخواهد گزاشت، اما تاثیر آن زمانی مشخص خواهد شد که صدای سه بعدی حائز اهمیت باشد. برای مثال هنگام بازی کردن بهتر است گوشی را در زاویه افقی به دست بگیرید تا صدای دقیق‌تر و بهتری داشته باشید. البته جایگیری اسپیکرها باعث شده تا در این حالت بخشی از دست‌تان روی اسپیکرها را بگیرد تا صدای خروجی کیفیت مطلوب را نداشته باشد.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6

همچنین دستان شما روی کاور اسکرین نیز خواهد بود که تنها بخش گوشی است که گرم می‌شود و شاید در تجربه بازی بلند مدت آزاردهنده شود. برای حل این مشکل‌ها باید گوشی را 180 درجه بچرخانید و از طرف دیگر استفاده کنید، که دو مشکل گفته شده را ندارد و صدا به خوبی منتقل می‌شود، اما این بار ماژول دوربین شاید برای برخی مانع راحتی‌شان شود.

بلندی صدا خروجی بسیار خوب بوده و در مقایسه با رقیبان تاشو مانند OnePlus Open، یک سر و گردن بهتر است. درمورد کیفیت خود اسپیکرها باید بگوییم که پیشرفت‌های متعدد نسبت به نسل قبل یعنی زد فولد 5 احساس می‌شوند، اما عملکرد خارق‌العاده یا شایسه یک گوشی صد میلیونی را از خود نشان نمی‌دهند. کیفیت این اسپیکرها به هیچ منطوری بد یا نقطه ضعف گوشی نیست، اما مساله این است که در مقایسه با گوشی‌های پرچم‌دار غیر تاشو، حرفی برای گفتن ندارند.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – باتری

باتری یکی دیگر از بخش‌هایی هست که نسخه ششم نسبت به نسل قبلی خود، هیچ پیشرفت خاصی را شامل نمی‌شود. مشخصات باتری چه در بخش ظرفیت و سرعت شارژ، کاملا مشابه نسل قبل و برابر با 4400 میلی‌آمپرساعت و شارژ 25 واتی است.

شارژدهی

به دلیل عدم تغییر طرفیت باتری نسبت به نسل قبل، در بخش شارژدهی انتظار پیشرفت خاصی را نمی‌توان داشت. بر اساس تست‌های مختلف، زد فولد 6 می‌تواند به مدت 28 ساعت و نیم در حالت مکالمه باشد، 9 ساعت و 20 دقیقه مشغول وب‌گردی باشد، نزدیک به 15 ساعت محتوای ویدئویی پخش کند و تا 7 ساعت و 12 دقیقه بازی‌ اجرا کند.

این اعداد، چندان هم فوق‌العاده نیستند و در بهترین حالت می‌توان آن‌ها را خوب و معمولی معرفی کرد. البته توجه داشته باشید که در مقایسه با گوشی‌های عادی، باتری زد فولد 6 باید برق لازم یک صفحه نمایش اضافه به مراتب بزرگ‌تر را نیز تامین کند. به همین دلیل مقایسه آن با این گوشی‌ها چندان هم منصفانه نیست.

اگر بخواهیم زد فولد 6 را با رقیبان اصلی خود یعنی دیگر گوشی‌های تاشو مانند OnePlus Open و Honor Magic V2 مقایسه کنیم، تمام گوشی‌ها در یک رده قرار می‌گیرند و برنده یا بازنده‌ای با اختلاف زیاد میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

سرعت شارژ

در تمام گوشی‌های سامسونگی که نقد کردم، چه پایین‌رده و چه پرچم‌دار، همواره سرعت شارژ گوشی‌های این شرکت را به عنوان نقاط ضعف آن‌ها معرفی کردم. زد فولد 6 از این قائله استثنا نیست و عملکردی بدتر از همه آن‌ها دارد!

بر خلاف گوشی S24 Ultra که سامسونگ سراغ شارژر 45 واتی رفته بود، زد فولد 6 همانند گوشی A35، گوشی میان‌رده سامسونگ، تنها از شارژ 25 واتی پشتیبانی می‌کند. حتی شارژ 45 واتی نیز در دنیای امروزه کافی نیست و چزو نقاط ضعف S24 Ultra بود.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6

با شارژر 25 واتی اختصاصی خود سامسونگ، برای شارژ زد فولد 6 از 0 تا 100 درصد، به مقدار 1 ساعت و چهل دقیقه زمان نیاز خواهید داشت که یک فاجعه تمام عیار است! هوآوی میت X3 یکی از رقیبان تاشو این گوشی، تنها در 48 دقیقه شارژ می‌شود. حتی زد فولد 5 نیز، 15 دقیقه سریع‌تر شارژ می‌شد.

لازم به ذکر است که در صورتی که یکی از گوشی‌های سامسونگ مانند Z Fold 6 را خریداری کردید، باید برای شارژر سراغ شارژرهای رسمی همین شرکت بروید، چرا که این گوشی‌ها از فن‌آوری اختصاصی PD و PPS پشتیبانی می‌کنند که به مقدایر بسیار کمی، سرعت شارژ بیشتری نسبت به دیگر شارژرها دارند.

زد فولد 6 از شارژ بی‌سیم و بی‌سیم معکوس با سرعت‌های 15 و 4.5 وات نیز پشتیبانی می‌کند.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – جمع‌بندی

گوشی‌های زد فولد و گوشی‌های تاشو به صورت کلی پیش از این برای من به دلایل مشکلات بسیار زیادی که داشتند، تنها حکم پروتوتایپ و نمونه‌های اولیه داشتند. هیچگاه نمی‌توانستم با نواقص آن‌ها کنار بیایم و داشتن آن‌ها به عنوان گوشی اصلیم را تصور کنم.

سامسونگ با وجود مشکلات بسیار زیاد در راه رسیدن به گوشی‌های تاشو، همواره دست از تلاش کردن بر نداشت و نسل به نسل به هدف خود نزدیک‌تر شد. زد فولد 6 به قدری پیشرفت‌های خوبی را به فرمول زد فولد اضافه می‌کند که می‌توان آن را تحقق رویای چندین ساله سامسونگ معرفی کرد.

زد فولد 6 با داشتن نقاط قوت بسیار زیاد و نقاط ضعف سطحی و رفع مشکلات بسیار حیاتی گوشی‌های تاشو، برای اولین بار می‌تواند لقب یک گوشی تاشو پرچم‌دار را دریافت کند، اما قیمت بسیار بالای آن همچنان یک مانع بزرگ برای خریدن آن است، مانعی که شاید هدف بعدی سامسونگ برای برطرف کردن باشد.

نقد و بررسی گوشی Z Fold 6 – نقاط ضعف و قوت

نقاط قوت

نقاط ضعف

کیفیت ساخت بسیار بالا و حس پریمیوم

سخت افزار قدرتمند

نمایشگر‌ بی‌نظیر با روشنایی عالی

نمایشگر کاور خوب و کاربردی

دوربین‌های قدرتمند

رابط کاربری روان و بهینه

هوش مصنوعی یکپارچه با رابط کاربری

شارژدهی مناسب

7 سال آپدیت نرم‌افزاری

حسگر اثر انگشت دقیق و بسیار سریع

سیستم خنک‌کنندگی کارآمد

سرعت شارژ بسیار پایین

جای‌گیری اسپیکرها می‌توانست بهتر باشد 

قلم S Pen همراه با گوشی عرضه نمی‌شود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH