نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

نقد و بررسی گلکسی Z Flip 6 سامسونگ: این شما و این فلیپ 5 پلاس!

در این مقاله قصد داریم تا به نقد و بررسی گوشی تاشو جدید سامسونگ یعنی Z Flip 6 بپردازیم. با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید.

نسل جدید گوشی‌های تاشو سامسونگ در سری زد فلیپ 6 تغییرات خود را تنها به چند ارتقا جزئی محدود کرده و تا حد بسیار زیادی بی‌تغییر مانده است.

حداقل روی برگه مشخصات زد فلیپ 6 این ارتقاها اصلا حس نمی‌شوند و به نظر می‌رسد که سامسونگ قصد تکامل رساندن نداشته و صرفا تنبلی کرده است! در نهایت باید با بررسی‌های بیشتر، دنبال تغییرات بگردیم تا ببینیم آیا نسل جدید سری زد فلیپ ارزش خرید دارد یا خیر.

جدول مشخصات گوشی گلکسی Z Flip 6

ابعاد
165.1 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر در حالت باز شده 
85.1 در 71.9 در 14.9 میلی‌متر در حالت تا شده
وزن
187 گرم
نمایشگر
6.7 اینچ LTPO داینامیک امولد 2X تاشو با رزولوشن 1080 در 2640، نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی و روشنایی حداکثری 2600 نیت
نمایشگر کاور
3.4 اینچ سوپر امولد 2X با رزولوشن 720 در 748، نرخ به‌روزرسانی 60 هرتزی و روشنایی حداکثری 1600 نیت
پردازنده
اسنپ‌دراگون 8 نسل 3 
پردازنده گرافیکی
آدرنو 750
رم
12 گیگابایت
حافظه داخلی
256 گیگابایت (با گزینه‌ 512 گیگابایت)
سیستم عامل
اندروید 14 با رابط کاربری One UI 6.1.1 مجهز به هوش مصنوعی
دوربین اصلی
50 مگاپیکسل واید + 12 مگاپیکسل التراواید
دوربین سلفی
10 مگاپیکسلی
باتری
4000 میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – قیمت

زد فلیپ 6 هنوز به خوبی وارد کشورمان نشده و از دو مدل عرضه شده، تنها یک مدل در بازار موجود است. آن مدل نیز توسط فروشندگان برچسب قیمتی 65 میلیون تومانی را دریافت کرده که تقریبا معادل قیمت 1099 دلاری آن است.

  • قیمت گوشی Z Flip 6 256/12GB: از 65 میلیون تومان
  • قیمت گوشی Z Flip 6 512/12GB: قیمت نامشخص به دلیل تعداد فروشندگان کم 

به همین دلیل، به احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت آنچنانی در کوتاه مدت نخواهیم بود. همچنین به خاطر محبوبیت کمتر گوشی‌های تاشو، احتمالا فروشندگان زیادی نسبت به وارد کردن این گوشی‌ها افدام نکنند.

اقلام درون جعبه

همانند تمام گوشی‌های عرضه شده در چند سال اخیر، زد فلیپ 6 نیز، جعبه بسیار کوچک و اقلام حداقلی دارد. درون جعبه به جز گوشی و کاغذهای مختلف، تنها یک کابل تایپ سی به تایپ سی و سوزن درگاه سیم‌ کارت دیده می‌شود.

طراحی

طراحی به کار رفته در زد فلیپ 5 نسبت به 4 تحولات زیادی را در خود داشت و اینبار در نسل ششم، سامسونگ سراغ بهبودهای جزئی رفته تا فرمول به دست آمده را به تکامل برساند. البته این تغییرات بسیار حداقلی بوده و خیلی نمی‌توان آن را به تکامل رسیدن دانست.

طراحی در حالت باز

اگر گوشی را در حالت باز قرار دهید، با صفحه نمایش اصلی آن مواجه خواهید شد که همچنان ابعاد باریک‌تر از گوشی‌های عادی دارد. این صفحه توسط حاشیه‌های نسبتا ضخیمی محاصره شده که حس گوشی سال 2024 را به شما منتقل نخواهد کرد. چیزی که باعث منتقل شدن این حس خواهد شد در وسط همین صفحه نمایش قرار دارد و لولای گوشی برای تا شدن است.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

این لولا همچنان انحنای قابل توجهی را روی صفحه ایجاد می‌کند که بر خلاف زد فولد 6، در جایی قرار دارد که کاربر دائما با آن کار دارد و همواره آن را احساس خواهد کرد. حسی که برای بسیاری از کاربران شاید چندان هم خوشایند نباشد.

در دو طرف این انحنا، لبه لولا قرار دارد که به صورت برآمده کمی از فریم بیرون‌تر آمده است. با وجود این که حضور این بخش و انحنا در بدنه گوشی اجباری هستند و نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد، حسی که به من می‌دهند این است که تکنولوژی تاشو بودن هنوز به نقطه‌ بی‌نقص بودن نرسیده است.

بالاتر از این صفحه نمایش، دوربین سلفی با طراحی دایره‌ای قرار دارد که حاشیه‌های دور آن بسیار باریک هستند. بالاتر از دوربین سلفی و روی حاشیه صفحه، اسپیکر دوم گوشی با طراحی گوشی‌های قدیمی HTC قرار دارد که به نظر من آسیب زیادی به ظاهر ساده و زیبای گوشی می‌زند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

با چرخاندن گوشی، به صفحه کاور و بدنه پشتی آن می‌رسیم. این بخش به لطف لولا، به دو قسمت مجزا تفسیم شده است. بخش پایینی همانند اکثر گوشی‌های صفحه تخت، میزبان بخش خاصی نیست و رنگ نزدیکی به فریم دارد که ظاهر خاص و ماتی را به گوشی می‌بخشد. همچنین به خاطر منتقل شدن لوگو سامسونگ به روی لولا، ظاهر این قسمت ساده‌تر نیز شده است.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

بخش بالای لولا، از دور یک رنگ مشکی یک دست براقی دارد که در تضاد با بخش پایینی، هویت خاصی را به گوشی می‌بخشد. با نزدیک‌تر شده به این قسمت، صفحه نمایش کاور واضح‌تر می‌شود که به خاطر دوربین‌ها شکل خاصی دارد.

طراحی در حالت بسته 

وقتی گوشی را ببندید، زد فلیپ 6 به مکعبی‌ترین حالت ممکن در می‌آید. در این حالت نمایشگر کاور در اختیار شما قرار می‌گیرد که ابعاد آن نسبت به نسل قبل عملا تفاوت آنچنانی نداشته است.

حاشیه‌های دور این صفحه نمایش بسیار ضخیم هستند. همچنین حضور ماژول دوربین‌ها و فلش، حاشیه بیشتری را روی صفحه ایجاد کردند که ظاهر خاصی را برای گوشی رقم می‌زند. اگر عکس پس‌زمینه گوشی شما زرد رنگ باشد، صفحه نمایش کاور مانند آیکون فایل منیجر ویندوز می‌شود. حلقه دور دوربین‌ها جنس و رنگ مشابه فریم گوشی داشته که ظاهر گوشی را یکپارچه‌تر می‌کند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

سمت دیگر گوشی، بدنه پشتی گوشی بوده که همانند گوشی‌های تخت، میزبان هیچ عضو خاصی نیست. هنگام بستن گوشی، لولای آن نمایان می‌شود که نام سامسونگ روی آن نوشته شده است. جنس و رنگ این لولا نیز دقیقا مانند فریم گوشی بوده که ظاهر یکپارچه گوشی را حفظ می‌کند.

درگاه‌ها و اجزای مختلف فریم

روی فریم سمت راست و بالاتر از لولا، دکمه‌های اصلی گوشی جای‌گیری کردند. دکمه اول، حسگر اثر انگشت ادغام شده با دکمه پاور است که به خاطر حضور لولا، مجبور شده بالاتر برود. این جای بالاتر از حالت عادی، باعث شده که دسترسی به آن سخت‌تر شود. بالای دکمه پاور، دو دکمه کنترل صدا به صورت یکپارچه قرار دارند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

فریم بالایی میزبان هیچ بخش خاصی نیست و تنها دو حفره کوچک روی آن قرار دارند. فریم سمت چپ معمولا در گوشی‌ها خالی از سکنه بوده و هیچ عضو خاصی روی آن قرار نمی‌گیرد. در گوشی زد فلیپ 6 اما، درگاه سیم کارت‌ها روی این بخش از فریم قرار گرفته است.

روی وجه آخر یعنی فریم پایینی میزبان دو حفره دیگر برای میکروفن‌ها، درگاه تایپ‌سی نسخه 3.2 و اسپیکر اصلی گوشی دیده می‌شوند.

رنگ

رنج گسترده‌ای از رنگ‌ها برای زد فلیپ 6 در نظر گرفته شده تا تمام سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند. این رنگ‌ها شامل آبی (Blue)، خاکستری (Silver Shadow)، سبز (Mint)، و زرد (Yellow) می‌شوند.

البته سامسونگ عادت جدید خود در عرضه گوشی‌های خود را در زد فلیپ 6 نیز حفظ کرده و در سایت رسمی خود، سه گزینه رنگی بیشتری را ارائه می‌کند. برای خرید این رنگ‌ها باید مستقیما از سایت سامسونگ خرید کنید که البته در کشور ما، به احتمال زیاد همه آن‌ها وارد خواهند شد. این رنگ‌های اختصاصی شامل مشکی (Crafted Black)، سفید (White) و هلویی (Peach) می‌شود.

وزن و ابعاد

بر خلاف سری فولد که در هر نسل پیشرفت‌های چشم‌گیری در زمینه وزن و ابعاد داشته، سری فلیپ به طرز چشم‌گیری ثابت باقی مانده است! البته وزن و ابعاد گوشی‌های فولد، یکی از بزرگ‌ترین ایرادات آن بودند. به همین دلیل منطقی است که توجه ویژه‌ای به این بخش داشته‌اند، ولی نبود هیچگونه تغییر در سه نسل زد فلیپ، واقعا اتفاق عجیبی است.

وزن گوشی زد فلیپ 6 بدون حتی یک گرم تغییر، روی 187 گرم باقی مانده است. البته نمی‌توان گفت سامسونگ هیچ پیشرفتی در این زمینه کسب نکرده چرا که باید توجه داشته باشید که در این گوشی، باتری بزرگ‌تری به کار گرفته شده که قطعا وزن بیشتری داشته است.

در حالت باز، گوشی ابعاد 165.1 در 71.9 در 6.9 میلی‌متری دارد که حتی 0.1 میلی‌متر نیز با نسل قبل تفاوت ندارد. در صورت بسته بودن گوشی این ابعاد به 85.1 در 71.9 در 14.9 میلی‌متر خواهد رسید که تنها در ضخامت به مقدار 0.2 میلی‌متر باریک‌تر شده است.

به شخصه ترجیح میدادم که گوشی کمی عرض بیشتری می‌داشت، چرا که زد فلیپ بسیار باریک و بلندتر از اکثر گوشی‌هاست و استفاده از آن چندان هم راحت نیست.

کیفیت ساخت و استانداردها

یکی از چالش‌های مهم گوشی‌های تاشو مربوط به بخش کیفیت ساخت‌ آن‌هاست، چرا که اجناس قابل استفاده برای ساخت گوشی، بسیار محدود هستند.

شرکت‌های مختلف اعم از سامسونگ، تلاش‌های زیادی برای بهبود هرچه بهتر گوشی‌ها در این بخش بودند. رد فلیپ 6، جدیدترین تلاش سامسونگ برای بهبود این بخش بوده که پیشرفت‌های خوبی را به سری زد فلیپ می‌آورد، ولی همچنان جای زیادی برای پیشرفت در نسل‌های بعدی باقی مانده است.

بدنه و صفحه نمایش

صفحه نمایش اصلی به دلیل این که باید قابلیت تاشو بودن را داشته باشد، مجبور به استفاده از جنس پلاستیک خاصی شده که اجازه استفاده از محافظ‌ها را به سامسونگ نمی‌دهد. به همین دلیل باید کمی بیشتر مراقب ضربه نخوردن صفحه نمایش اصلی باشید. البته هنگام بسته بودن گوشی، بدنه و صفحه نمایش کاور حکم یک محافظ برای صفحه نمایش داخلی خواهند داشت.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

صفحه نمایش کاور از طرفی دیگر، همانند دیگر صفحه نمایش‌ها بوده و می‌تواند از محافظ‌ها استفاده کند. این صفحه و پنل پشتی گشوی هر دو توسط کورنینگ گوریلا گلس ویکتوس 2 محافظت می‌شوند که مقاومت بسیار بالایی نسبت به ضربه و خط‌خوردگی دارد.

این محافظ بدون احتساب گوریلا گلس آرمور که در S24 Ultra استفاده می‌شود، بهترین محصول شرکت کورنینگ است. فریم دور گوشی نیز از جنس آلمینیوم ساخته شده که مقاومت خوبی را از خود نشان می‌دهد.

نفود آب و گرد و غبار

پیش از این تمام گوشی‌های تاشو سامسونگ، تنها موفق به کسب گواهینامه IPX8 شده بودند که مقاومت خوبی در مقابل نفوذ آب و هیچگونه تضمینی نسبت به عدم نفوذ گرد و غبار را نشان می‌داد. رده 8 یعنی گوشی می‌تواند تا عمق 1.5 متری به مدت نیم ساعت در آب بدون آسیب باقی بماند.

گوشی زد فلیپ و زد فولد جدید هر دو گواهینامه IP48 را دریافت کردند. رده 4 تضمین می‌کند که ذرات بزرگ‌تر از یک میلی‌متر نمی‌توانند وارد گوشی شوند که چندان هم چشم‌گیر نیست. در هر صورت سامسونگ به مقدار کمی در این بخش توانسته پیشرفتی را رقم بزند.

لولا

لولای گوشی زد فلیپ 6 مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان می‌دهد و در استفاده‌های روزمره هیچ انحنای خاصی را از خود نمایش نمی‌دهد. در تست‌های مختلف اما، هنگامی که نیروی نسبتا زیادی به این بخش وارد شود، گوشی به راحتی از طرف دیگر خم خواهد شد که قطعا خبر خوبی نیست!

این لولا استحکام خوبی دارد و می‌تواند گوشی را در هر زاویه‌ای نگه دارد. یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای لولا هم مربوط به سختی باز کردن آن بوده که نمی‌توان به راحتی گوشی را با یک دست باز کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – نمایشگرها

همانند زد فولد، زد فلیپ نیز در صورت نداشتن صفحه نمایش کاور و بسته بودن گوشی، عملا هیچ کاری را نمی‌توانستید با گوشی انجام دهید و برای هر کاری حتی چک کردن اس‌ام‌اس‌ها نیز باید گوشی را باز می‌کردید. روندی که قطعا تجربه استفاده از کوشی را بسیار آزاردهنده می‌کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

برخلاف زد فلیپ که صفحه کاور ابعاد تقریبا مشابهی با دیگر گوشی‌ها دارد و کاملا تمام نقش‌های یک گوشی را بازی می‌کند، صفحه نمایش کاور زد فلیپ، تنها به درد نمایش نوتیفیکیشن‌ها و اجرای چند ویجت ساده می‌خورد. بزرگ‌ترین دلیل ایجاد این اختلاف نیز ابعاد بسیار کوچک و مربعی‌ آن است که اجرای برنامه‌ها را در آن دشوار می‌سازد.

مشخصات 

اگر قابلیت تاشو بودن و انحنای روی صفحه را صرف نظر کنیم، نمایشگر زد فلیپ 6 فرق آنچنانی با دیگر گوشی‌ها ندارد. صفحه نمایش اصلی گوشی از نوع داینمیک LTPO امولد 2 ابکس تاشو بوده و ابعاد 6.7 اینچی دارد که رزولوشن آن برابر با 1080 در 2640 بوده که تراکم پیکسلی 426 را ایجاد می‌کنند.

حاشیه‌های دور صفحه نمایش ضخامت بالایی دارند و باعث ایجاد نسبت صفحه نمایش به بدنه 85.5 درصدی می‌شوند. پشتیبانی از استاندارد HDR10+، روشنایی حداکثری 2600 نیت و نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی از دیگر ویژگی‌های نمایشگر اصلی زد فلیپ 6 هستند.

به لطف ساختار خاص گوشی‌های تاشو، یک صفحه ثانوی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود. پنل صفحه کاور از نوع سوپر امولد بوده و ابعاد 3.4 اینچی بسیار کوچک و نامتعارفی دارد. رزولوشن صفحه برابر 720 در 748 پیکسل بوده که تراکم پیکسلی آن برابر با 306 می‌شود.

برخلاف صفحه نمایش اصلی که هیچگونه محافظ خاصی ندارد، صفحه کاور از گوریلا گلس ویکتوس 2 استفاده می‌کند. روشنایی حداکثری آن نیز می‌تواند به 1600 نیت برسد. یکی از نکات مهم این صفحه نمایش که متوجه آن شدم، حساسیت بسیار زیاد آن به تاچ بوده به طوری که بعضی از لمس‌های ساده را به عنوان امر کشیدن صفحه در نظر می‌گرفت. برای مثال هنگام کار با ماشین حساب روی این صفحه، بارها و بارها هنگام لمس اعداد، گوشی به اشتباه صفحه را به یک ویجت دیگر منتقل می‌کرد.

نرخ به‌روزرسانی صفحه

نرخ به‌روزرسانی بالا باعث می‌شود که تصاویر متحرک بسیار روان‌تر و بهتر اجرا شده و به نمایش دربیایند. خوشبختانه نرخ 120 هرتزی برای اکثر رده‌های قیمتی تبدیل به استاندارد شده و تنها برخی از گوشی‌های خاص در رده‌های قیمتی پایین‌تر هستنند که نرخ آن‌ها به 60 محدود شده است.

زد فلیپ 6 هم از این استاندارد تبعیت می‌کند و هم نمی‌کند. صفحه نمایش اصلی همانطور که انتظار داریم، نرخ 120 هرتزی دارد، اما صفحه نمایش کاور به 60 فریم‌ بر ثانیه محدود شده است. البته به دلیل این که اکثر استفاده‌های کاربر از این صفحه برای چک کردن پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌هاست، نبود نرخ بالاتر از 60 فریم چندان هم احساس خواهد نشد.

تنظیمات این بخش مانند تمام گوشی‌های سامسونگ دو حالت استاندارد و متغیر دارد. حالت استاندارد، نرخ به‌روزرسانی را به صورت ثابت روی 60 قرار می‌دهد. حالت بعدی بسته به شرایط، فریم‌ریت را میان 24 تا 120 تنظیم می‌کند. این کار باعث می‌شود که مصرف باتری زیاد نرخ 120 هرتزی مدیریت شود و تنها زمانی که به آن نیاز داریم، فعال شود.

روشنایی

در بخش روشنایی صفحه نمایش‌ها هم حداقل و هم حداکثر توان صفحه بسیار مهم هستند. روشنایی بالا تضمین می‌کند که تصاویر زیر نور آفتاب نیز بهتر دیده شوند و روشنایی بسیار پایین نیز تجربه بهتری از گوشی برای کاربران در محیط‌های کم نور و شب‌ها خلق می‌کند.

زد فلیپ 6 در هر دو بخش اشاره شده در بالا، عملکرد بسیار خوبی دارد. صفحه نمایش اصلی می‌تواند روشنایی خود را تا 2600 نیت افزایش دهد. این مقدار تنها در پرچم‌دارها دست یافتنی شده است.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

البته توجه داشته باشید که این روشنایی تنها در شرایط خاص فعال خواهد شد. در حالت عادی شما به عنوان کاربر به صورت دستی روشنایی را تنها تا 760 نیت افزایش دهید. هر مقداری بیشتر از آن به صورت خودکار توسط گوشی در محیط‌های پر نور فعال خواهد شد. حداقل روشنایی گوشی نیز به قدری کم خواهد بود که در تاریکی‌ها اصلا مزاحمتی برای چشم شما ایجاد نشود.

صفحه نمایش کاور روشنایی حداکثری برابر 1600 نیت دارد که بسیار کم‌تر از صفحه نمایش اصلی است، اما با توجه به کارایی‌های آن، چندان هم نمی‌توان آن را نقطه ضعف معرفی کرد.

امنیت و قفل‌های بیومتریک

برای آنلاک کردن گوشی، علاوه بر روش‌های سنتی مانند رمز عبور، امروزه شما دو گزینه بیومتریک تشخیص چهره و اثر انگشت را نیز در اختیار دارید. در ادامه درباره عملکرد زد فلیپ 6 در این دو حوزه صحبت خواهیم کرد.

حسگر اثر انگشت

حسگر اثر انگشت گوشی زد فلیپ 6، با دکمه پاور ادغام شده که روی فریم سمت راست و بالاتر از لولا قرار گرفته است. دسترسی انگشت شصت راست به این دکمه، آنچنان هم ساده نیست و شاید برای بسیاری از کاربران سخت باشد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

سرعت حسگر بسیار بالا بوده و لازم نیست مدت زمان خاصی منتظر بمانید و تقریبا به صورت لحظه‌ای گوشی باز خواهد شد. دقت حسگر نیز بسیار بالا بوده و در تلاش‌‌های اول انگشت شما را شناسایی خواهد کرد.

البته این حرف تا زمانی درست است که انگشت شما کاملا خشک باشد. اگر انگشت شما خیس باشد یا حتی کوچک‌ترین نمی داشته باشد، عملکرد حسگر به طور کامل مختل خواهد شد.

تشخیص چهره

با وجود این که جای حسگر اثر انگشت شاید برای تمام کاربران ساده نباشد، تشخیص چهره برای این دسته از کاربران گزینه بهتری خواهد بود.

گوشی عملکرد بسیار خوب و سریعی در تشخیص چهره شما دارد و در بسیاری از مواقع قبل از این که گوشی کاملا باز شود، فرآیند احراز هویت به پایان خواهد رسید و گوشی آنلاک خواهد شد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

فرآیند ثبت چهره نیز بسیار ساده و راحت بوده و فقط در صورتی که عینک داشته باشید، گوشی از شما می‌خواهد که چهره خود را بدون عینک ثبت کنید. البته این کار تاثیری در عملکرد تشخیص چهره ندارد و بعد از ثبت چهره، به خوبی چهره شما با عینک شناسایی خواهد شد.

عملکرد خوب تشخیص چهره زد فلیپ 6 در زوایای مختلف نیز حفظ می‌شود و چهره شما در شرایط مختلف نیز به خوبی شناسایی خواهد شد.

تست‌های ویژه آی‌تی‌رسان

 تست

نتیجه

بدنه کثیف می‌شود؟

خیر

کار کردن روی سطح صاف آسان است؟

بله

کار کردن با یک دست آسان است؟

خیر

کار کردن زیر نور آفتاب آسان است؟

بله

یک اثر انگشت را می‌توان دو بار تعریف کرد؟

بله!

قفل چهره در تاریکی باز می‌شود؟

بله

حسگر اثر انگشت با دست خیس باز می‌شود؟

خیر!

تجربه استفاده گوشی در محیط بسیار تاریک چگونه است؟

عالی

کیفیت عکس سلفی پرتره چند نفره به چه شکل است؟

عالی

نشر صدا هنگام مکالمه چقدر است؟

کم

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – نرم‌افزار

همزمان با عرضه گوشی‌های زد فولد 6 و زد فلیپ 6، سامسونگ از نسخه جدید رابط کاربری خود با نام One UI 6.1.1  رونمایی کرد. این نسخه جدید که مبتنی بر اندروید 14 طراحی شده، به صورت اختصاصی برای گوشی‌های تاشو و تبلت‌های سامسونگ ساخته شده است. به همین دلیل به احتمال زیاد این آپدیت برای دیگر گوشی‌های این شرکت عرضه نخواهد شد. البته به احتمال زیاد برخی از ویژگی‌ها مانند هوش مصنوعی، به طریقی برای دیگر گوشی‌ها نیز عرضه بشوند.

حس و حال رابط کاربری

پردازنده بسیار قدرتمند و سریع در کنار بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری باعث شده تا تجربه کاربر از رابط کاربری، بسیار روان و لذت بخش باشد. در بخش ظاهری برای اکثر اتفاقات، انیمیشن مچزا طراحی شده که با صفحه نمایش 120 هرتزی بسیار روان اجرا می‌شوند. همچنین پردازنده خوب تضمین می‌کند که رابط کاربری هیچوقت کم نیاورده و لگ نزند.

اگر با گوشی‌های سامسونگ و رابط کاربری One UI کار کرده باشید، تا حد خوبی با حس و حال کلی رابط کاربری در این گوشی نیز آشنا خواهید بود. البته بر خلاف همیشه، به لطف تاشو بودن گوشی، سامسونگ صفحه نمایش اضافه‌ای را روی کاور قرار داده که تجربه‌ای متفاوتی برای شما رقم خواهد زد.

قطعا این فرم فاکتور خاص، فقط مشکل‌زا نیست و مزایای زیادی نیز دارد. سامسونگ تلاش‌های گسترده‌ای داشته تا بتواند از تمام پتانسیل‌های این فرم استفاده کند و ویژگی‌های متعددی را انحصارا برای آن درست کرده است.

فلکس مود

قابلیت فلکس مود عملا رد فلیپ 6 را به یک لپ‌تاپ بسیار کوچک تبدیل می‌کند.  با فعال کردن این حالت، کل تصویری که صفحه نمایش به شما نشان می‌داد به بخش بالایی صفحه نمایش منتقل خواهد شد و بخش پایینی میزبان بخش کنترل فلکس مود خواهد بود.

بخش اعظم این قسمت به یک تاچ پد تبدیل خواهد شد که همانند لپ‌تاپ‌ها با لمس آن، ماوس روی صفحه نمایش ظاهر خواهد شد و آن را کنترل خواهید کرد. سمت راست تاچ پد، یک نواری قرار داده شده که می‌توانید با استفاده از آن، امر اسکرول را انجام دهید. در قسمت زیرین این تاچ پد نیز، چند گزینه کاربردی مانند دکمه اختصاصی برای اسکرین شات قرار داده شده است.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

فلکس مود، قابلیت‌ها و کاربردهای فراوانی دارد که همگی به خوبی اجرا می‌شوند و تنها محدودیت آن‌ها ابعاد صفحه نمایش بوده که به خاطر این قابلیت نصف شده و ابعاد مربعی‌ آن چندان هم کاربردی نیست.

قابلیت‌های صفحه نمایش کاور 

ابعاد مربعی و بسیار کوچک صفحه کاور، باعث محدود شدن توانایی‌ها و کاربردهای آن می‌شود. به صورت کلی این صفحه به هیچ وجه جوری طراحی نشده تا جایگزین صفحه نمایش اصلی شود. بلکه قرار است تعداد دفعات باز کردن گوشی را برای شما کاهش دهد تا تجربه راحت‌تر داشته باشید.

جدا از راحتی، این روند باز نکردن گوشی به لطف صفحه کاور شاید برای برخی از کاربران فایده دیگری داشته باشد که شاید در مرحله اول به ذهن آدم نرسد. به شخصه در هر روز بارها می‌شود که به دلیل چک کردن یک پیام سراغ گوشی خود می‌روم و بعد از رسیدن به گوشی، حواسم به دیگر بخش‌ها پرت شده و مدت زمان زیادی را به صورت اضافه صرف آن‌ها می‌کنم. این قابلیت چک کردن پیام‌ها از روی صفحه کاور، کمک می‌کند که بتوان تمرکز لازمه برای انجام کارها را حفظ کرد و در کل مدت زمان استفاده ما از گوشی را کاهش دهد.

جدا از چک کردن نوتیفیکیشن‌ها، چندین ویجت به صورت اختصاصی برای این صفحه کاور توسط سامسونگ طراحی شدند که برخی از کارایی‌های بسیار ساده گوشی را به صفحه کوچک کاور آن می‌آورد. شما می‌توانید تعداد، انواع و چینش این ویجت‌ها را در گوشی تنظیم کنید، ولی برخلاف برخی از گوشی‌های تاشوی رقیب نمی‌توانید به جز ویجت‌ها، هر برنامه‌ای را که خواستید باز کنید.

این ویجت‌ها شامل ساعت، آب و هوا، ماشین حساب، تقویم، مخاطبین، گالری، گوگل، سلامتی سامسونگ، تلفن، هشدارها و برنامه ضبط صداها می‌شود. بین برنامه‌های اصلی کمبود خاصی در این لیست دیده نمی‌شود، اما جای خالی برنامه‌های دیگر مانند پیام‌رسان‌ها قطعا حس می‌شود.

آخرین کاربرد این صفحه که درباره آن بیشتر در بخش دوربین صحبت خواهیم کرد، امکان گرفتن عکس‌های سلفی با استفاده از دوربین‌های سلفی است. این قابلیت یکی از بزرگ‌ترین مزایای تاشو بودن گوشی بوده که تجربه کاملا متفاوتی نسبت به دیگر گوشی‌ها دارد.

پشتیبانی نرم‌افزار

با اختلاف مهم‌ترین برتری نرم‌افزاری این گوشی به نسل‌های قبل، پشتیبانی بلند مدت نرم‌افزاری آن خواهد بود. سامسونگ قصد دارد Z Flip 6 را تا 7 سال آپدیت نرم‌افزاری و 7 سال آپدیت‌های امنیتی پشتیبانی کند. یعنی (اگر گوگل الگو نام‌گذاری سیستم‌عامل خود را حفظ کند)، این گوشی تا اندروید 21 را دریافت خواهد کرد. این یعنی گوشی شما تا سال 2031 به‌روز خواهد بود!

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

پشتیبانی بلند مدت نرم‌افزاری نشان‌دهنده اطمینان سامسونگ از قدرت پردازشی گوشی در اجرای ویژگی‌های مختلف تا 7 سال آینده است. این پشتیبانی 2 نقطه قوت مهم را برای شما رقم خواهد زد. نقطه اول که واضح است، باعث می‌شود تا مدت زمان بسیار طولانی‌تری بتوانید از گوشی خود لذت ببرید.

نکته دوم اما در شرایطی به وجود خواهد آمد که به هر دلیلی بعد از حدود 3 یا 4 سال قصد فروش گوشی را داشته باشید. در آن شرایط، خریدار جدید نیز 4 یا 3 سال پشتیانی نرم‌افزاری خواهد داشت، این کار باعث حفظ ارزش گوشی در دراز مدت و فروش راحت‌تر آن خواهد شد.

برنامه‌های نصب شده

یکی دیگر از مشکلاتی که پا به پای سرعت شارژ از یک گوشی سامسونگ به گوشی دیگر منتقل می‌شود، برنامه‌های نصب شده پیش فرض روی گوشی هستند. هنگاه راه‌اندازی گوشی، با حجم بسیار گسترده‌ای از برنامه‌های نصب شده مواجه خواهید شد که بسیاری از آن‌ها نیاز به دانلودهای اضافه نیز دارند. تعداد بسیار زیادی از این برنامه‌ها در لحظات اولیه استفاده از گوشی توسط کاربران حذف خواهد شد.

همچنین، در بسیاری از موارد، هیچ منطقی پشت تصمیمات سامسونگ در این بخش دیده نمی‌شود. برای مثال برای برنامه پیام‌رسان به صورت پیش فرض برنامه Google نصب و انتخاب شده که برنامه بسیار خوب و کاربردی است، اما در کنار آن برنامه پیام‌رسان خود سامسونگ نیز نصب شده که به دلیل این که برنامه گوگل به عنوان برنامه اصلی انتخاب شده، عملا کارایی خاصی ندارد و صرفا فضای اضافه اشغال کرده است.

در آی‌تی‌رسان بخوانید: بهترین اپلیکیشن‌های موسیقی برای اندروید کدامند؟

همچنین به طرز کاملا عجیبی هیچ برنامه‌ای برای پخش موسیقی روی گوشی نصب شده و این در حالی است که برنامه موسیقی خود سامسونگ (که به صورت مجزا باید دانلود کنید) عملکرد بسیار خوب و طرفداران بسیار زیادی دارد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – هوش مصنوعی

امروزه رد پای هوش مصنوعی تقریبا در هر گوشه و کنار صنعت‌های مختلف دیده می‌شود و هر شرکتی تلاش می‌کند که حداکثر استفاده را از این ترند جدید ببرد. سامسونگ قطعا استثنا این ماجرا نیست و در اصل کل مارکتینگ عرضه خانواده S24 را به جای ویژگی‌های بیار جذاب آن‌ها، به هوش مصنوعی اختصاص داده بود.

این ویژگی‌های هوش مصنوعی عملکرد بسیار خوبی دارند و کارهایی قادر به انجام آن‌ها هستند، بعضا آدم را شگفت‌زده می‌کند، اما هنوز آنچنان کاربردی نشدند که بتوانیم هوش مصنوعی را یکی از ستون‌های اصلی و مهم گوشی‌ها معرفی کنیم. درصد بسیار بالایی از کاربران حتی یک بار هم از آن‌ها استفاده نخواهند کرد و دیگر کاربران احتمالا تنها به دفعات انگشت شماری سراغ این ویژگی‌ها خواهند آمد.

در نهایت نمی‌توانیم به ویژگی‌هایی که به صورت اضافه در اختیار ما قرار گرفته‌اند، ایراد خاصی وارد کنیم. اگر اضافه شدن هوش مصنوعی باعث شده بود تا سامسونگ از کیفیت بقیه اجزای مهم گوشی کم کند، ماجرا فرق می‌کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

تمام ویژگی‌های هوش مصنوعی که با عرضه خانواده S24 معرفی شدند، در زد فلیپ 6 نیز حضور دارند. به همین علت دیگر به معرفی دوباره آن‌ها نمی‌پردازیم. شما می‌توانید معرفی و نقد کامل این ویژگی‌ها را در مقاله نقد و بررسی گوشی گلکسی S24 بخوانید.

البته سامسونگ علاوه بر این ویژگی‌های از قبل عرضه شده، چند ویزگی جدید را نیز معرفی کرده که در زد فلیپ 6 حضور دارند و در ادامه به طور خلاصه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

قابلیت Sketch to Image

اولین ویژگی جدید که درباره آن صحبت خواهیم کرد، Sketch to Image نام دارد. با استفاده از این قابلیت، شما یک طرح اولیه یک عکس را می‌کشید و هوش مصنوعی بعد از مدتی بر اساس طرح اولیه شما، یک عکس کامل را برای شما طراحی می‌کند. جالب‌تر این که از این ویزگی می‌توانید برای ادیت زدن عکس‌ها نیز استفاده کنید و نقاشی‌های خود را توی عکس‌های دیگر بکشید.

البته تجربه استفاده از این ویژگی در زد فولد 6 به لطف پشتیبانی از قلم به مراتب بهتر بود. در کل نبودن قلم به نظر من تا حد زیادی کل هدف و کارایی این بخش را از بین می‌برد.

در کل تصاویر خروجی آنچنان چشمگیر و خارق‌العاده نیستند و کار کردن با این بخش به دلیل نیاز به اتصال به اینترنت، مشکلات خود را نیز به همراه دارد.

مترجم Interpreter

قابلیت‌ ترجمه زبان‌های مختلف به طروف مختلف، در گوشی‌های S24 نیز حضور داشتند، ولی این ویژگی برای زد فلیپ 6 به شکل خاص و جالبی پیاده شده که از قابلیت تا شدن صفحه نهایت استفاده را می‌برد. به این شکل که شما گوشی را در حالت تا شده 90 درجه‌ای و روی میز قرار می‌دهید، به طوری که شما به صفحه نمایش داخلی دید داشته باشید و طرف مقابل بتواند صفحه نمایش کاور را ببیند.

سپس تمام سخنان شما، به زبان انتخاب شده ترجمه خواهد شد و روی صفحه نمایش کاور برای نفر دوم به نمایش گزاشته خواهد شد. همچنین سخنان طرف مقابل نیز برای شما ترجمه خواهد شد و روی صفحه نمایش داخلی تایپ خواهد شد.

گوشی سخنان شما را تقریبا با دقت بسیار خوبی متوجه خواهد شد، اما قدرت ترجمه آن همچنان در سطح قبلی خود باقی مانده است. جملات ترجمه شده، قطعا کار شما را راه خواهند انداخت ولی ترجمه‌ها آنطور که باید و شاید خوب و روان نیست.

پیش از این، تنها دلیل خرید گوشی‌های تاشو، صفحه نمایش بزرگ‌تر آن‌ها بود و قابلیت خاص و کاربردی خاصی را به ارمغان نمی‌آوردند. این ویژگی از معدود قابلیت‌های گوشی است که نهایت استفاده را از تاشو بودن صفحه نمایش می‌برد و تچربه جدیدی را رقم می‌زند. قطعا سامسونگ نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا ویژگی‌های بیشتری از این دست را در آینده به گوشی‌های تاشو خود اضافه کند.

دستیار چت

دستیار چت نیز یکی از قابلیت‌های هوش مصنوعی موجود در سری S24 است، ولی در زد فلیپ 6 یک عملکرد جدیدی دارد که باید به آن اشاره کنیم. این قابلیت هنگام پت کردن با دیگران برخی گزینه‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای مثال توانایی تغییر لحن شما را دارد و به شما اجزاه می‌دهد به سادگی، متن خود را خودمونی‌تر یا رسمی‌تر کنید.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

در زد فلیپ 6 اگر گوشی شما در حالت بسته باشد و برای شما پیامی بیاید، می‌توانید تنها با استفاده از دستیار چت به آن‌ها پاسخ دهید. دستیار چت بر حسب شرایط و طرز صحبت شما با آن مخاطب، متن‌های مختلفی را برای شما پیشنهاد می‌کند که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

ایده این ویژگی بسیار خوب بوده و روی کاغذ خیلی کاربردی به نظر می‌رسد که البته باید بگوییم اجرای آن خیلی سطحی بوده و پیشنهادات آن خیلی هم دقیق نیستند. البته در کل حضور این ویژگی قطعا مزایای خود را دارد و شاید در بسیاری از مواقع کاربردی باشد، ولی اصلا به این دید نگاه نکنید که دیگر هرگز لازم نیست برای پاسخ دادن به پیام‌ها گوشی را باز کنید.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – سخت‌افزار

بخش سخت‌افزار یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر گوشی است چرا که روی عملکرد تقریبا تمام اجزای دیگر گوشی تاثیر می‌گزارد. داشتن سخت‌افزار ضعیف باعث می‌شود که تمام اجزای گوشی محدود شده و عملکرد بسیار ضعیفی داشته باشند. خوشبختانه در گوشی‌های پرچم‌دار، به دلیل قیمت بسیار بالا امکان استفاده از بهترین تراشه‌ها فراهم بوده و معمولا هیچ کمکاری از شرکت‌ها در این بخش نمی‌بینیم.

سامسونگ و زد فلیپ 6 نیز از همین رویه پیروی می‌کنند و سراغ بهترین تراشه فعلی کوالکام با نام اسنپ‌دراگون 8 نسل رفته‌اند. البته این تراشه نسبت به دیگر مدل‌های اسنپ‌دراگون 8 نسل 3، کمی فرکانس بالاتری دارد و طبق مارکتینگ‌های سامسونگ، “برای گلکسی بهینه شده” است. البته بعد از استفاده S24 Ultra از این تراشه و گذر زمان، برخی گوشی‌های غیر گلکسی نیز از این تراشه استفاده کرده‌اند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

تراشه اسنپ‌دراگون 8 نسل سه، عملکرد خارق‌العاده‌ای دارد و در حالت عادی نباید خیلی نگران سرعت و قدرت آن باشیم، ولی در گوشی‌های تاشو مانند زد فولد و زد فلیپ، تراشه چالش‌های بیشتری دارد و وظایف به مراتب بیشتری بر عهده آن است. به همین دلیل باید با بررسی‌ها ببینیم که آیا این تراشه از پس این وظایف پردازشی بیشتر، بر می‌آید یا خیر.

پردازنده‌ها

همانطور که در مقدمه بخش سخت‌افزار گفتیم که تنها تفاوت این تراشه سفارشی، فرکانس کمی بالاتر آن است. به همین دلیل تعداد و انواع هسته‌های اصلی پردازنده آن همانند تراشه اصلی هستند. هسته‌های پردازشی به کار رفته در این تراشه برابر با موارد زیر هستند:

  • یک هسته Cortex-X4 با فرکانس 3.39GHz
  • سه هسته Cortex-A720 با فرکانس 3.1GHz
  • دو هسته Cortex-A720 با فرکانس 2.9GHz
  • دو هسته Cortex-A520 با فرکانس 2.2GHz

کارهای مختلفی که با گوشی انجام می‌دهید به هسته‌های مختلفی سپرده می‌شود. به طور کلی امور پردازشی به دو دسته، تک هسته و چند هسته تقسیم می‌شوند. امور روزمره و کارهای ساده، به قوی‌ترین هسته سپرده می‌شوند تا بهترین عملکرد تک هسته را داشته باشید. اگر سختی پردازش کار، افزایش یابد، هسته‌های بیشتری به کمک هسته اصلی می‌آیند تا فدرت نهایی افزایش یابد.

این پردازنده به لطف فرکانس کمی بالاتر، از رقیبان هم‌نام خود و حتی اکثر رقیبان اندرویدی خود عملکرد بهتری دارد و تنها در چند تست از تراشه Dimensity 9300 شکست بسیار جزئی را تجربه می‌کند.

پردازنده گرافیکی موجود در این تراشه نیز، آدرنو 750 نام دارد که در این جا، با فرکانس یک گیگاهرتزی فعالیت می‌کند. این پردازنده گرافیکی نیز همانند پردازنده‌های اصلی، در بالاترین رده عملکردی قرار می‌گیرد و قدرت نزدیک به دیگر رقیبان خود دارد.

یکی از بخش‌هایی که هم سامسونگ و هم کوالکام بارها و بارها به آن اشاره کردند، واحد پردازشی اختصاصی برای امور هوش مصنوعی بوده که امکان اجرای برخی از این ویزگی‌ها روی خود گوشی و بدون نیاز به اینترنت را فراهم می‌کند.

قدرت پردازشی

وجود یک صفحه نمایش مضاعف و قابلیت‌های نرم‌افزاری مختلفی که نیاز به اجرای چندین برنامه مخلتف به صورت همزمان دارند، باعث شده تا بار پردازشی زیادی روی پردازنده گوشی زد فلیپ 6 باشد. البته این بار مضاعف در مقایسه با فولد کمتر بوده که این تراشه همانطور که در نقد و بررسی زد فولد 6 بررسی کردیم، از پس آن چالش‌ها نیز به خوبی برآمد. در کل این بارهای پردازشی، به خوبی توسط اسنپ‌دراگون 8 نسل سه مدیریت می‌شود و هیچ کمبودی را باقی نمی‌گذارد.

نام مدل

امتیاز 10 Antutu

امتیاز 3DMark

Wild Life

 (Extreme 2160p)

امتیاز Geekbench

چند هسته‌ای / تک هسته‌ای

Vivo X100 Ultra
2107877
4934
6586 / 2191
Xiaomi 14 Ultra
2014262
4977
7060 / 2297
Galaxy Z Fold 6
1815120
4727
6977 / 2242
 Galaxy S24 Ultra
1796746
4983
6649 / 2182
 Galaxy Z Flip 6
1764814
4844
6108 / 1870
Xiaomi 13 Ultra
1532113
3454
5556 / 2000
Xiaomi Mi Mix Fold 3
1527952
3794
5269 / 2096
OnePlus Open
1511862
3707
5214/ 2016
Galaxy Z Fold 5
1492816
3880
5020 / 1957
Motorola Razr 50 Ultra
1140567
2567
4441 / 1866
Galaxy S23 FE
1115831
3723
3810 / 1574
Galaxy Z Flip 5
1053068
2886
4968 / 1927
Galaxy S23 Ultra
122,598
3873
4428 / 1330
Galaxy Z Fold 4
**** 
****
4028 / 1337

این پردازنده یکی از بهترین پردازنده‌های بازار بوده و نباید از توانایی‌های آن برای رفع این مشکل تعجب کنیم. سرعت بسیار بالای این پردازنده باعث می‌شود که تجربه بی‌نقصی در اجرای امور مختلف داشته باشید.

تمامی برنامه‌ها و بازی‌های سنگین اندرویدی در بالاترین تنظیمات خود، به خوبی اجرا می‌شوند. همچنین سامسونگ با بهینه‌سازی نرم‌افزاری خود، سعی داشته تا از این قدرت مضاعف نهایت استفاده را ببرد. این بهینه‌سازی‌ها در کنار انیمیشن‌های بازسازی شده باعث می‌شوند تا کارهای ساده نیز لذت بیشتری داشته باشند.

یکی از نکاتی که از گوشی‌های S24 مشاهده کردم که در زد فلیپ 6 نیز حضور دارد، سرعت بالاتر از حالت عادی در تجربه وب‌گردی است. تمام سایت‌ها بسیار روان‌تر و سریع‌تر روی این گوشی‌ها اجرا می‌شوند. این سرعت بالاتر به احتمال زیاد به خاطر بهینه‌سازی‌های سامسونگ رخ می‌دهند. البته این سرعت بالا، به مقداری نیست که فقط در تست‌ها مشخص شود، در تجربه استفاده خودتان نیز متوجه آن خواهید شد.

دما و گرما

مدیریت گرما در پرچم‌دارهای اخیر سامسونگ بسیار عالی بوده و همواره در نقاط قوت آن‌ها قرار گرفته است. گوشی‌های تاشو به دلیل فضای داخلی کم‌تر نسبت به دیگر گوشی‌ها، چالش مضاعفی را برای سازندگان خود جهت خنک‌سازی گوشی، ایجاد می‌کنند، ولی زد فلیپ 6 نیز عملکرد خوب این شرکت را در این زمینه را حفظ می‌کند.

هم دمای گوشی بسیار بالا نمی‌رود و در رده معقول باقی می‌ماند و هم گرمای تولید شده به خوبی از گوشی خارج می‌شود و به دست کاربر منتقل نمی‌شود.  این مساله باعث می‌شود که در صورت بازی کردن با گوشی در بلند مدت، تجربه بهتری داشته باشید و دست‌تان عرق نکند.

دمای گوشی حین تست Antutu V10، از 31 به 40 درجه و در حین تست Wild Life از 31 تا 38 درجه افزایش یافت که اعداد بسیار خوبی هستند. تنها بخشی از گوشی که به مقدار کمی گرمای آن را نمایش می‌دهد، صفحه نمایش کاور آن است.

بازی‌ها

گوشی زد فلیپ 6 به لطف پردازنده بسیار قدرتمند خود، تجربه بسیار خوبی از بازی‌ها را برای شما رقم می‌زند. اجرای تمام بازی‌ها در بهترین تنظیمات گرافیکی یکی از مهم‌ترین ستون‌های این تجربه خوب هستند. همچنین صفحه نمایش 120 هرتزی، اسپیکرهای استریو باکیفیت نیز تجربه شما را بهبود می‌بخشند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6
همچنین صفحه نمایش کمی باریک‌تر زد فلیپ 6 در بازی‌ها چندان مشکل‌زا نیست و تقریبا تمام بازی‌ها از این نسبت تصویر نیز پشتیبانی می‌کنند.

دمای پایین گوشی، باعث می‌شود تا گرمای زیادی به دست شما منتقل نشود. حتی در صورت گرم شدن گوشی نیز، این گرما بیشتر توسط صفحه کاور احساس می‌شود که خیلی با دست شما تماسی ندارد.

انحنای لولا در وسط تصویر آنقدر واضح نیست که بخواهد تاثیری روی بازی شما بگذارد، ولی در برخی از بازی‌ها که وسط تصویر بسیار مهم است، مانند کال‌آف‌دیوتی قطعا متوجه جضور آن خواهید شد. البته می‌توانید از آن به عنوان برتری خود استفاده کرده و با آن نشانه‌گیری کنید!

رم و حافظه ذخیره‌سازی

در کل تنها دو نسخه مختلف از این گوشی با ظرفیت‌های رم و حافظه ذخیره‌سازی مختلف طراحی و عرضه شده‌اند. این دو نسخه می‌توانند تمام نیازهای اکثر کاربران را برآورده کنند، اما قطعا حضور گزینه‌های بیشتر، بهتر می‌بود.

هر سه مدل از 12 گیگابایت رم نسل LPDDR5X استفاده می‌کنند که طرفیت بسیار بالایی برای برنامه و بازی‌های امروزه هستند. با توجه به این که گوشی به مدت 7 سال، پشتیبانی نرم‌افزاری خواهد داشت، باید بتواند عملکرد سخت‌افزاری خود را در این مدت نیز حفظ کند.

در حالت کلی می‌توان گفت که ظرفیت 12 گیگابایت رم، به احتمال زیاد تا چند سال آینده نیز مشکل خاصی را برای شما ایحاد نخواهند کرد، اما اگر پیشرفت برنامه‌ها باعث شود که به مقدار رم بیشتری نیاز داشته باشند، احتمالا برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری گوشی تحت تاثیر قرار بگیرند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

‌ظرفیت رم بالا در اجرای بازی‌ها و برنامه‌های بسیار سنگین نقش بسیار پر رنگی دارد. همچنین در تجربه امور ساده و روزمره نیز نقش مهمی دارد، با داشتن ظرفیت بالای رم، شما می‌توانید تعداد زیادی از برنامه‌ها را باز نگه‌ دارید و به راحتی به همان جایی که برنامه را رها کرده بودید، بازگردید.

تنها تفاوت میان دو مدل گوشی در بخش ظرفیت حافظه ذخیره‌سازی دیده خواهد شد. زد فلیپ 6، در دو مدل 256و 512 گیگابایتی عرضه خواهد شد که همه آن‌ها از نوع UFS 4.0 هستند. این نسل جدید از حافظه‌ها، عملکرد به مراتب بهتری نسبت به قبل به ارمغان می‌آورند.

طبق ادعاهای سامسونگ این حافظه نسبت به نسل خود چند برابر سرعت بیشتری داشته و در عین حال در مصرف باتری نیز بسیار بهینه‌تر شده است. بر اساس گفته‌های سامسونگ این حافظه‌ها می‌توانند به سرعت 4200 مگابایت در ثانیه هنگام خواندن اطلاعات به صورت متوالی و 2800 مگابایت بر ثانیه هنگام ذخیره اطلاعات به صورت متوالی برسد. این سرعت بالا باعث می‌شود، مدت زمان لود شدن برنامه‌ها و مخصوصا بازی‌ها، شدیدا بهبود یابد. همچنین این حافظه نسبت به نسل قبل، تا 46 درصد مصرف برق کم‌تری دارد.

ارتباطات و سنسورها

در بخش ارتباطات بی‌سیم، این گوشی از بلوتوث نسخه 5.3 و وای‌فای سه‌بانده با استانداردهای 802.11a/b/g/n/ac/6e پیشتبانی می‌کند که مجموعه کامل و بدون نقصی هستند.

البته ویژگی UWB (یا همان Ultra Wide Band) در این گوشی دیده نمی‌شود که به دلیل هنوز استاندارد نشدن آن، خیلی نمی‌توان آن را به عنوان ضعف گوشی معرفی کنیم، ولی پشتیبانی گوشی‌های پرچم‌دار برای این ویژگی‌های جدید حیاتی بوده و مسیر راه برای رده‌های قیمتی پایین‌تر را رسم می‌کنند. به همین دلیل به شخصه ترجیح می‌دادم که UWB به زد فلیپ 6 نیز اضافه می‌شد.

در بخش سنسورهای موجود در گوشی، می‌توان به موارد اثر انگشت، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما و فشارسنج اشاره کرد.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – دوربین

یکی از معدود بخش‌هایی که نسبت به نسل قبل شاهد تغییراتی بوده، دوربین زد فلیپ است که بازهم شاهد تغییرات انقلابی نیست و در حد چند بهبود جزئی خلاصه می‌شود. البته در کنار این چند تغییر جزئی یک تغییر بسیار مهم نیز دید می‌شود که به جای استفاده از لنز اصلی 12 مگاپیکسلی، سامسونگ توانسته سراغ لنز 50 مگاپیکسلی برود.

  • دوربین 50 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8، فوکوس دوال پیکسل با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال
  • دوربین 12 مگاپیکسل، لنز اولتراواید 12 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، زاویه دید 123 درجه

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

با توجه به این که دوربین یکی از بخش‌های مهمی است که نسبت به نسل قبل بهبود خاصی داشته، انتظارات از این ارتقاها بسیار زیاد هستند تا بتواند ارزش خرید نسل جدید را توجیه کند. برای گفتن این که دوربین گوشی در این کار موفق نیست، نیازی به بررسی‌های عمیق‌تر ندارد و با اولین نگاه‌ها شاید متوجه بهبودهای ریز شوید، ولی قطعا حس یک نسل پیشرفت را نخواهید داشت.

عکس‌برداری در روز

کیفیت عکس‌های زد فلیپ 6 در شرایط نوری خوب، بسیار بالا هستند و جزئیات مختلف را بدون نویز خاصی به خوبی ثبت می‌کنند. در کل به دلیل شرایط خاص فرم فاکتور گوشی، دست سامسونگ برای استفاده از بهترین قطعات برای دوربین‌ها محدود بوده و این محدودیت‌ها در کیفیت نهایی تصاویر کاملا محسوس هستند. کیفیت عکس‌ها به هیچ منظور بد نیستند و نقاط ضعف آن‌ها تنها در مقایسه با دیگر گوشی‌های تخت پرچم‌دار نمایان می‌شود.

در مقایسه با نسل قبل، بهبودهای دوربین کاملا محسوس هستند و ساموسنگ نهایت استفاده را از لنز 50 مگاپیکسلی جدید گوشی می‌برد. همچنین در راستای تغییرات کلی در الگوریتم‌های پردازش تصویر سامسونگ در چند گوشی اخیر، رنگ‌های تصاویر ثبت شده در زد فلیپ 6 در مقایسه با نسل قبل، بیشتر نزدیک به واقعیت هستند.

زوم

پیش از این و در گوشی‌های قبلی سری زد فلیپ، کیفیت تصاویر زوم شده بسیار ضعیف بودند. دلیل این اتفاق این است که هم دوربین تله‌فوتو در گوشی‌ها نبود و هم رزولوشن دوربین‌ها برای زوم دیجیتال کافی نبود.

در زد فلیپ جدید، مشکل دوم حل شده و با لنز 50 مگاپیکسلی تصاویر تا زوم دو برابری کیفیت بسیار خوبی دارند و هر زومی فراتر از آن، بازهم شاهد کاهش کیفیت شدیدی هستیم.

عکس‌برداری در شب

همانند تمام گوشی‌های سامسونگ، مورد عجیب نایت مود در زد فلیپ 6 نیز دیده می‌شود. در حالت عادی، گوشی‌ در محیط‌های کم‌ نور وارد حالت نایت مود مانندی می‌شود و تصاویر بهتری را ثبت می‌کند، اما برای کسب بهترین نتایج ممکن باید به صورت دستی وارد حالت نایت مود شوید.

کیفیت این تصاویر بد نیستند ولی اصلا نمی‌توانند به کیفیت دیگر گوشی‌های تخت پرچم‌داران برسند. لنز اصلی و بدون هیچ زوم، عکس‌های خوب و با نویز کمی را ثبت می‌کند که جزئیات نسبتا بالایی دارند. وارد شدن به حالت اولترا واید یا زوم کردن، باعث کاهش کیفیت شدید عکس و نمایان شدن نویزهای فراوان می‌شود.

فیلم‌برداری

هر سه لنز گوشی یعنی لنز واید و اولترا واید به همراه دوربین سلفی می‌توانند فیلم‌های 4K را تا 60 فریم بر ثانیه ضبط کنند. لنز اصلی هم توانایی ضبط فیلم‌های 8K ندارد، با این که نمونه مشابه آن در زد فولد 6 این توانایی را دارد. البته فیلم 8K مسیر طولانی را برای استاندارد شدن باید طی کنند.

فیلم‌ها به صورت پیش فرض با کدک h.265 ذخیره می‌شوند که شما می‌توانید اولویت آن را میان کیفیت بهتر یا حجم کمتر تنظیم کنید. همچنین گزینه‌های استفاده از HDR10+ و افزایش بیت‌ریت فیلم‌ها نیز در تنظیمات دوربین مشاهده می‌شوند که می‌تواند کیفیت فیلم‌ها را تا حد خوبی ارتقا دهند.

فیلم‌های ضبط شده در زد فلیپ 6 دقیقا مشابه زد فولد 6 هستند که عملکرد بسیار خوبی داشتند. رنگ‌ها و جزئیات ثبت شده بسیار خوب هستند و در نور خوب، نویز حداقلی در آن‌ها دیده می‌شود. قابلیت‌های لرزش‌گیر گوشی نیز عملکرد خیلی خوبی دارند و فیلم‌های بسیار ثابت و بدون لرزشی را تحویل شما می‌دهند.

سلفی

دوربین سلفی قرار گرفته در گوشی عملکرد بسیار خوبی دارد و عکس‌های ثبت شده توسط آن جزئیات بالایی داشته و کیفیت بالایی دارند. کیفیت بالای این تصاویر قابل قیاس با بهترین دوربین‌های سلفی نیستند، ولی می‌توانید با زد فلیپ 6 عکس‌های سلفی بگیرید که عملا از تمام گوشی‌های دیگر بهتر باشد.

  • دوربین 10 مگاپیکسلی، لنز واید 23 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2

این اتفاق به لطف تاشو بودن گوشی امکان‌پذیر می‌شود چرا که می‌توانید گوشی را تا کرده و با استفاده از صفحه نمایش کاور با استفاده از دوربین‌های اصلی، عکس‌های سلفی بگیرید. تفاوت کیفیت عکس‌های این دو حالت، بسیار زیاد است و راحتی استفاده از آن باعث می‌شود که استفاده از دوربین سلفی را بیشتر برای برگزاری تماس‌های ویدئویی پیشنهاد کنیم.

تجربه کار با دوربین

عکس‌برداری و فیلم‌برداری با گوشی، یکی از سنگین‌ترین کارهایی است که می‌توانید با گوشی انجام دهید، چرا که امروزه برای گرفتن یک عکس با بهترین کیفیت ممکن، اتفاقات زیادی پشت پرده رخ می‌دهد. تمام لنز‌ها یک یا چند عکس می‌گیرند، سپس گوشی باید در سریع‌ترین حالت ممکن، تمام دیتاهای به‌دست آمده را پردازش کند و یک عکس را خروجی دهد. علاوه بر این، ویژگی‌های نرم‌افزاری بسیار زیادی امروزه تبدیل به استانداردها شده‌اند که بر این کارها می‌افزایند. برای مثال گوشی چند عکس را ثبت می‌کند و میان آن‌ها مواردی که برای مثال چشم‌تان را بسته‌اید حذف می‌کند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

تمام این قابلیت‌ها و موارد بسیار زیاد دیگری باعث شده که بسیاری از گوشی‌ها (معمولا در رده‌های پایین‌تر) نتوانند عملکرد بی‌نقص و تجربه‌ای روان را برای کاربر رقم بزنند. زد فلیپ 6 چند قابلیت مضاعف مانند پیش‌نمایش عکس روی صفحه نمایش کاور را نیز دارد، اما با این حال از پس تمام این چالش‌ها بر می‌آید و در تجربه کار با آن، هیچ کم و کاستی و لگی را تجربه نخواهید کرد.

همچنین با استفاده از لولا می‌توانید گوشی‌ را در زوایای مختلف به راحتی قرار دهید تا از شما عکس‌های دسته جمعی بگیرد که یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ تاشو بودن گوشی در بخش دوربین‌ است.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – اسپیکر

اسپیکر دوگانه زد فلیپ بر خلاف برادر بزرگ‌تر خود، جای‌گیری بسیار استانداردی دارند که در اکثر گوشی‌ها می‌بینیم. یک اسپیکر بالاتر از دوربین سلفی و در شکافی روی بدنه قرار دارد، که مسئولیت تولید صدای لازم در مکالمه را بر عهده دارد. ظاهر این شکاف خیلی بزرگ و تا حدی تو ذوف‌زن است و من را یاد طراحی‌های گوشی‌های قدیمی HTC می‌اندازد. اسپیکر دوم از طراحی جدید سامسونگ استفاده می‌کند و در فریم پایین کنار درگاه تایپ سی  قرار گرفته است.

بلندی صدای تولید شده توسط این اسپیکرها بسیار بالا بوده و هیچ کمبودی را برای شما رقم نخواهد زد. درباره کیفیت صدا نیز عملکرد این ذو اسپیکر تقریبا همان کیفیتی است که از پرچم‌داران انتظار داریم، ولی در مقایسه با برخی از این پرچم‌داران مانند S24 کمی ضعیف‌تر است.

نسبت به نسل قبل، بیس صدا تا حد قابل توجهی بهتر شده ولی فراتر از این تغییر، چیز دیگری حس نمی‌شود. البته لازم به ذکر است که اسپیکرهای زد فلیپ 5 به انداره کافی خوب بودند و نقص خاصی نداشتند که منتظر برطرف شدن آن‌ها در نسخه ششم باشیم.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – باتری

یکی از معدود حاهایی که زد فلیپ 6 نسبت به نسل قبل شاهد پیشرفت بوده مربوط به طرفیت باتری آن می‌شود. این گوشی توانسته با افزایش 300 میلی‌آمپری به مجموع ظرفیت 4000 میلی‌آمپرساعتی برسد که ظرفیت بسیار بالایی در دنیای امروزه محسوب نمی‌شود، ولی در گوشی‌های تاشو عدد نسبتا خوبی است.

شارژدهی

طرفیت 4000 میلی‌آمپری قطعا باعث بهتر شدن شارژدهی گوشی نسبت به نسل قبل شده، اما هنوز نتوانسته سری زد فلیپ را به رقیبان خود یعنی ریزر 50Ultra و اوپو Find N3 Flip برساند که برتری نسبتا بزرگی را در زمینه شارژدهی دارند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

زد فلیپ 6 می‌تواند به مدت 25 ساعت و بیست دقیقه مشغول مکالمه باشد، 8 ساعت و نیم وب‌گردی داشته باشد، نزدیک به 15 ساعت و بیست دقیقه فیلم پخش کند و به مدت 6 ساعت و ربع بازی اجرا کند. برای مقایسه باید بگوییم که هر دو گوشی تاشو اشاره شده، تا 8 ساعت در بازی‌ها شارژدهی دارند.

این اعداد قطعا باعث انتقال شارژدهی گوشی به نقاط ضعف آن می‌شود. اگر شارژدهی آن در حد و اندازه دیگر رقیبان بود هم باز کمتر از گوشی‌هایی می‌شد که به آن عادت داریم ولی می‌توانستیم به عنوان یکی از عیوب گوشی‌هاش تاشو بپذیریم. زد فلیپ 7 باید باری دیگر سراغ بهبود باتری سری برود.

سرعت شارژ

درباره سرعت شارژ فاجعه نسل جددی گوشی‌های سامسونگ در نقد و بررسی زد فولد 6 نیز صحبت کردیم. وضعیت سرعت شارژ در زد فلیپ 6 نیز همان قدر بد و غیر قابل قبول است. در کل سامسونگ این نقطه ضعف را در تمام گوشی‌های خود قرار می‌دهد، ولی وضعیت در این دو گوشی، بسیار بدتر است. برای شارژ کامل این گوشی از 0 تا 100 درصد شما به یک ساعت و چهل و یک دقیقه زمان لازم دارید!

دلیل این سرعت پایین این است که سامسونگ تنها پشتیبانی شارژ 25 واتی را به گوشی اضافه کرده، در صورتی که برخی از گوشی‌ها تا 240 وات نیز می‌روند. حتی در مقایسه با رقیبان تاشو دیگر نیز سرعت شارژ 25 وات، یک شوخی بی‌مزه است!

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6

توجه داشته باشید که برای شارژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است از شارژهای رسمی خود شرکت استفاده کنید، چرا که این گوشی‌ها و شارژرها از فن‌آوری PPS و PD پشتیبانی می‌کنند که سرعت شارژ را به مقدار کمی افزایش می‌دهند.

برای شارژ بی‌سیم گوشی نیز سرعت 15 واتی در نطر گرفته شده که چندان هم خارج از عرف نیست. زد فلیپ می‌تواند دیگر دستگاه‌هایی را که از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند، با سرعت 4.5 وات شارژ کند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – جمع‌بندی

گوشی زد فلیپ 6 به هیچ وجه بد نیست، اتفاقا یکی از بهترین گوشی‌های تاشو نام دارد که نقاط قوت بسیار زیادی مانند پرچم‌داران دارد و نقطه ضعف خاص و ناامید کننده‌ای ندارد. به همین دلیل می‌تواند رقیب نسبتا خوبی برای Motorola Razr 50 Ultra و گزینه بسیار خوبی برای کاربران علاقه‌مند به گوشی‌های تاشو باشد.

در صنعت گوشی‌ها بسیار رایج است که نسل جدید گوشی‌ها تفاوت‌های نسبتا کمی به نسل قبل خودشان داشته باشند تا نتوانیم به دارندگان نسل قبل، خرید گوشی جدید را پیشنهاد کنیم. این تفاوت‌ها در سری زد فلیپ 6 اما به قدری حداقلی هستند که حتی به دارندگان زد فلیپ 4 نیز نمی‌توان پیشنهاد خرید گوشی جدید را داد.

در نهایت باید بگوییم که اگر به این گوشی‌ها علاقه‌مند هستید و هیچ گوشی تاشو دیگری ندارید، خرید این گوشی منطقی می‌شود. از طرف دیگر، نسل بعد یعنی زد فلیپ 7 باید تحولات جدیدی را به سری زد فلیپ بیآورد و در غیر این صورت از رقیبان خود به طرز فاجعه‌آوری عقب خواهد ماند.

نقد و بررسی گوشی Z Flip 6 – نقاط ضعف و قوت

نقاط قوت نقاط ضعف
کیفیت ساخت بسیار بالا و حس پریمیوم

مقاومت در برابر آب ضمن تاشو بودن

نمایشگر کاور خوب و کاربردی

هوش مصنوعی یکپارچه با رابط کاربری

شارژدهی مناسب

7 سال آپدیت نرم‌افزاری

 

 

سرعت شارژ بسیار پایین

تفاوت خاصی با نسل قبل ندارد!

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH