بررسی اچ‌تی‌سی دیزایر ۶۱۶ (Desire 616): متفاوت از بقیه!

HTC Desire 616 Review (13)

اچ‌تی‌سی یکی از آن دسته کمپانی‌هایی است که طیف وسیعی از لوازم الکترونیکی را پوشش نمی‌دهد و همچون سامسونگ و ال‌جی خبری از یخچال و در کل لوازم خانگی ساخت این کمپانی نیست و تمام تمرکزش بر روی اسمارت فون‌هاست و نیم نگاهی نیز به تبلت‌ها می‌اندازد. پس چرا در این بازار یکه تاز نباشد؟ این کمپانی با سری وان خود غوغایی در گوشی‌های سطح بالا و به اصطلاح پرچمدار به راه انداخت و با مدلی چون دیزایر ۳۱۰ پایین بازار را هم هدف قرار داد و تنها مارکت محصولات متوسط و میان رده باقی ماند، که با معرفی مدلی چون دیزایر ۶۱۶ برای رقیبان خود خط و نشان کشید. مدت نسبتا زیادی است که این مدل وارد آزمایشگاه آی‌تی‌رسان شده و بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره بر آن شدیم تا یک بررسی لایت از این خوش قیمت اچ‌تی‌سی داشته باشیم. اگر می‌خواهید بدانید که دیزایر ۶۱۶ چه حرف‌هایی برای گفتن دارد، پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

فلزی نیست ولی مثل هیچ چیز دیگری هم نیست!

در بخشی چون طراحی، کمپانی اچ‌تی‌سی بر خلاف سامسونگ، همیشه حرف‌هایی را برای گفتن داشته است؛ اما گویا زبانش فقط برای سری وان نیم متر دراز می‌شود و در مدل‌های میان رده همچون دیزایرها، خبری از طراحی خاص و منحصر به فرد نیست! این را گفتیم که بدانید با یک محصول بسیار زیبا و فلزی و تمام عیار طرف نیستید. دیزایر قصه ما پلاستیکی است و گرچه با در دست گرفتنش آن حس داشتن یک کالای باکیفیت و خاص به شما منتقل نمی‌شود، اما آنقدرها هم که فکرش را می‌کنید، مثل سامسونگ بی‌کیفیت نیست و درست همان چیزی است که انتظارش را دارید. بدنه دستگاه در پشت، به جذب اثر انگشت شما علاقه خاصی نشان می‌دهد اما مثل برخی از محصولات سونی، از صد فرسخی لک و کثیفی (حداقل در رنگ سفید) پیدا نیست!

HTC Desire 616 Review (21)

 

در سمت راست دستگاه، کلیدهای یکپارچه صدا در بالاترین قسمت قرار گرفته‌اند و کلید پاور بر خلاف M8 در زیر آنهاست، پس نتیجه می‌گیریم که حتی مثل خود اچ‌تی‌سی هم نیست!

HTC Desire 616 Review (19)

 

در سمت چپ دستگاه خبری از هیچ کلید و پورتی نبوده و جک 3.5 میلی متری هدفون در بالا و پورت میکرو یو اس بی در پایین دیزایر ۶۱۶ جای خوش کرده‌اند.

HTC Desire 616 Review (20)


HTC Desire 616 Review (23)

 

وقتی که از رو به رو به این مدل نگاه می‌کنید، طبق معمول نمایشگر بخش اصلی صفحه را تشکیل داده و در بالای آن در ابتدا گمان می‌کنید که با یک اسپیکر قدرتمند طرف هستید، در حالیکه اسپیکر در پشت دستگاه است و آن نقاط ریز موجود در بالای نمایشگر و کنار دوربین دوم، اسپیکر نیستند! در پایین نمایشگر هم با لوگوی ساده و زیبای اچ‌تی‌سی رو به رو می‌شوید که تقریبا کاری جز افزایش طول دستگاه به بیش از 140 میلی متر ندارد.

HTC Desire 616 Review (18)

 

اگر دستگاه را به پشت برگردانید، بازهم شاهد لوگوی کمپانی سازنده در وسط و دوربین به همراه تک فلاش در بالا و رو به رو می‌شوید. ضخامت دستگاه نیز 9.2 میلی‌متر است و مثل اسندهای هواوی نازک نیست ولی با توجه به ابعاد و سایز نمایشگر، می‌توان گفت که مدلی خوش دست هم است.

نمایشگرش اچ‌دی است و مانند سایر میان رده‌ها نیست!

دیزایر 616 یک مدل 5 اینچی است، با توجه به روندی که کمپانی‌ها در پیش گرفته‌اند، شاید دیدن چنین سایزی برای نمایشگر این مدل عجیب به نظر نرسد اما میزان رزولوشن اچ‌دی آن چیزی نیست که بشود به سادگی از کنارش گذشت و ذره‌ای شما را به تامل وا ندارد. پیش خود گفتیم با توجه به قیمت و رده‌ای که دیزایر در آن قرار گرفته، احتمالا در زیر نور آفتاب به مشکل می‌خوریم، در نتیجه دیزایر را در دست گرفته و درست در زمانی که خورشید در وسط آسمان آبی قرار گرفته به بیرون رفتیم ولی باز هم مشکل خاصی هنگام کار کردن با آن نبود.

HTC Desire 616 Review (12)

 

طبق عادت همیشگی نگاهی نیز از زوایا به نمایشگر آن انداختیم و به جز رنگ پریدگی جزئی در برخی تصاویر، عیب دیگری بر نمایشگر غولِ میان رده اچ‌تی‌سی وارد نبود پس متوجه شدیم که با یک نمایشگر خوب طرف هستیم. برای اینکه بدانید تعریف و تمجیدهای ما از این مدل بی مورد نیست، آن را در کنار پرچمدار سابق نوکیا با نام لومیا 920 قرار دادیم و چند عکس یادگاری هنگامی که هر دو با آخرین میزان روشنایی‌شان مشغول نشان دادن تصاویری مشابه بودند، انداختیم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید. ( نیاز به گفتن نیست اما نمایشگر سمت راست مربوط با دیزایر 616 است).

HTC Desire 616 Review (1)

HTC Desire 616 Review (2) HTC Desire 616 Review (3)

 

joorchin9

8 هسته دارد و حتی شبیه پرچمدارها هم نیست!

برخلاف خیلی از کمپانی‌ها، اچ‌تی‌سی رابطه خوبی با پردازنده‌های مدیاتک دارد و به همین دلیل مدل 8 هسته‌ای آن را برای دیزایر در نظر گرفته و فرکانس کاری هر هسته را نیز بر روی 1.4 گیگاهرتز تنظیم کرده تا حداقل از لحاظ اعداد و ارقام از میان رده‌ها که سهل است حتی از برخی پرچمدارها نیز پیشی بگیرد. واحد گرافیکی Mali 450 و یک گیگابایت رم نیز خود را در این مجموعه سخت‌افزاری جای داده‌اند. برای آنکه عیار دیزایر قصه امروزمان را بسنجیم و ثابت کنیم که همیشه تعداد هسته‌های بیش‌تر دلیلی بر قدرت برتر نیست، آن را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم.

ابتدا از بنچمارک پی شروع کردیم و خیلی سریع عدد 323 برای این مدل به ثبت رسید.

HTC Desire 616 Review (26)

 

سپس به سراغ برنامه محبوب AnTuTu رفتیم و امتیاز کلی 23712 به دیزایر 616 اعطا شد تا بدانید که هر گردی گردو نیست و هر 8 هسته‌ای توان گرفتن امتیاز بالا را ندارد.

HTC Desire 616 Review (25)

در مرحله بعدی برای اینکه بخش‌های متفاوت را به صورت مجزا بسنجیم از Quadrant استفاده کردیم که حاصل کار این مدل را در مقایسه با رقبا در چند مشاهده می‌کنید (از بالای نمودار، گزینه‌ها را تغییر دهید).

در آخر تصمیم گرفتیم تا برای سنجش واحد گرافیکی از Bonsai استفاده کنیم که در این برنامه نیز امتیاز 1802 بر پیشانی دیزایر هک شد.

HTC Desire 616 Review (27)

 

بعد از این خودنمایی‌ها تصمیم گرفتیم تا یک بازی داغ و تازه با نام Asphalt Overdrive را بر روی آن اجرا کنیم. حقیقتش را بخواهید پس از نیم ساعت بازی به صورت مداوم هنگ یا لگی را شاهد نبودیم و تنها کمی دمای بخش پشتی دستگاه بالا رفت. می‌توانید ویدیوی اجرای این بازی توسط دیزایر را در زیر ببینید.

8 مگاپیکسلی است ولی مثل 8 مگاپیکسلی‌ها نیست!

اگر شما هنوز هم جز آن دسته از افرادی هستید که میزان مگاپیکسل دوربین را دلیل بر کیفیت بیشتر آن می‌دانید، باید بگویم که سخت در اشتباهید. مگاپیکسل همه چیز یک دوربین نیست اما دیگر قرار نیست که از آن طرف بام بیفتید چرا که آنقدرها هم بی اهمیت نیست و هرچه این عدد بیشتر باشد، هنگام زوم در عکس‌ها، کمتر شاهد نویز هستید. پس تصور نکنید که تصاویر گرفته شده با دیزایر 616 دقیقا مشابه با آیفون 6 و یا لومیا 920 نوکیاست! به طور کلی عملکرد دوربین کمی عجیب است! گاهی اوقات چنان عکس‌های خوب و با کیفیتی می‌گیرد که به عملکردش احسنت خواهید گفت و در برخی اوقات نیز حتی نمی‌توانید در یک محیط با نور کافی، عکسی بگیرید که بتوان به آن برچسب عکس خوب را زد! تک فلاش LED که در سمت چپ لنز قرار گرفته کمک شایانی به ثبت عکس‌ها در محیط‌های کم نور می‌کند، پس دیزایر برخلاف خیلی از مدل‌های میان رده امروزی، بدون فلاش هم نیست.

قابلیت‌های منحصر به فردی نیز برای این مدل خوش قیمت در نظر گرفته شده تا کمی از آن حالت خشک و بی روح همیشگی خارج شود. به عنوان مثال حالت عکاسی پانوراما بسیار جالب طراحی شده و پیکان‌هایی در جهت‌های مختلف شما را همراهی می‌کنند تا بهترین تصویر پانوراما را به ثبت برسانید.

HTC Desire 616 Review

 

حالت دیگری نیز با نام Live Photo برای آن در نظر گرفته شده که پس از ثبت عکس، چند ثانیه‌ای نیز فیلم گرفته و در نتیجه هنگام مشاهده می‌توانید با حال و هوای زمان عکس برداری نیز آشنا شوید.

HTC Desire  616 Review2
تصویر اصلی در پایین و سمت چپ قرار گرفته است.

 

در ادامه شاهد تصاویر به ثبت رسیده توسط دیزایر 616 در حالت‌های مختلف هستید.

HTC Desire 616 Review (4)


HTC Desire 616 Review (5)


HTC Desire 616 Review (6)
محیط کم نور با فلاش

HTC Desire 616 Review (7)


HTC Desire 616 Review (8)


HTC Desire 616 Review (9)


HTC Desire 616 Review (10)


HTC Desire 616 Review (11)
تاریکی مطلق با فلاش!!

از لحاظ فیلم برداری غول میان رده اچ‌تی‌سی، قادر است تا به صورت فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم و یا به صورت اچ‌دی با نرخ 60 فریم همراه لحظات ناب زندگی شما باشد. در ویدیو یک دقیقه‌ای که ما در شرایط نوری ضعیف با این مدل گرفتیم، حجم آن در حدود 88 مگابایت شد و نویز در تصویر فراوان بود اما فلاش دستگاه در روشن نمودن محیط خیلی خوب ایفای نقش می‌کرد. کلیپ دیگری نیز در محیط باز با نور کافی گرفتیم و حجم آن بیش از حالت پیشین شد و این بار میزان نویز کاهش یافت و دوربین همان گونه فیلم گرفت که ما انتظارش را داشتیم.

یک دوربین 2 مگاپیکسلی در جلو برای ثبت عکس‌های سلفی نیز تعبیه شده که کیفیت قابل قبولی را نیز ارایه می‌دهد و حتی اگر از علاقه‌مندان به چت تصویری باشید باز هم با ثبت فیلم به صورت اچ‌دی شما را راضی نگه خواهد داشت.

اسپیکرهای قدرتمندی ندارد و شبیه سری وان نیست!

یکی از نقاط قوت محصولات اچ‌تی‌سی، اسپیکر‌های فوق‌العاده قدرتمند آن‌هاست، اما دیزایر 616 فاقد آن است. حتی در نگاه نخست نیز رکب خوردیم چرا که محل قرار گیری اسپیکر با سری وان هم متفاوت است و خبری از آن‌ها در بالا و پایین نمایشگر نیست. میزان بلندی متوسط و کیفیت قابل قبول تنها چیزی است که می‌توان راجع به اسپیکرهای آن گفت. اما اگر از علاقه مندان به گوش دادن به موسیقی با هندزفری هستید، دیزایر دست رد به سینه‌تان نخواهد زد. پلیر دستگاه تقریبا اکثر کدک‌های شاخص را پشتیبانی می‌کند و با اینکه امکانات خاصی را ارایه نمی‌دهد اما با آن مشکلی نخواهید داشت. حتی اگر آن را نپسندیدید، می‌توانید پلیر محبوب خود را به راحتی بر روی آن نصب کنید. با توجه به نمایشگر بزرگ و با کیفیت، پلیر خوب با پشتیبانی از کدک‌های مختلف و اسپیکری معمولی، می‌توان دیزایر 616 را مدلی مناسب برای علاقه مندان به فایل‌های مالتی مدیا دانست، البته فقط در رده اسمارت‌فون‌های متوسط بازار!

HTC Desire 616 Review (24)

 

دو سیم کارته است اما همچون دیگر مدل‌ها ضد آب نیست!

دیزایر 616 با حافظه داخلی 4 گیگابایتی وارد بازار شده تا حتی از این لحاظ نیز با سایر مدل‌ها که اغلب 8 و یا 16 گیگابایتی هستند، متفاوت باشد. کمتر از 2 گیگابایت از این میزان نیز در دسترس شماست تا به طور کلی از آن ناامید شوید! اما با وجود درگاه کارت حافظه، می‌توانید تا 32 گیگابایت دیگر به آن اضافه کنید. گویا اچ‌تی‌سی شناگر ماهری نیست، چرا که محصولاتش را ضدآب روانه بازار نمی‌کند و حتی پرچمدارهایش نیز از آب گریزانند. برخلاف دیگر مدل‌های این کمپانی، دیزایر 616 فاقد درگاه مادون قرمز است در نتیجه نمی‌توانید به کنترل لوازم دیجیتالی اطراف بپردازید. از همان ابتدا نیز با اندروید نسخه 4.2.2 وارد بازار شده و با توجه حرف و حدیث‌های بسیاری که در رابطه با پشتیبانی اچ‌تی‌سی از محصولاتش به گوش می‌رسد، احتمالا باید قید دریافت نسخه‌های جدیدتر را بزنید. هنگام تست شاهد ارایه آپدیت‌های سیستمی برای آن بودیم که طبق معمول هیچ آپشن خاصی را به دیزایر اضافه نکرد، اما همین آپدیت‌ها نیز موجب شده تا با امیدواری بیشتری به اچ‌تی‌سی بنگریم! (چه کنیم که انسان به همین امیدها زنده است)

از همه این‌ها که بگذریم به باتری غریبه آشنای قصه‌مان می‌رسیم که میزان میلی آمپر آن از 2000 تجاوز نمی‌کند، اما در یک استفاده معمولی تا دو روز را همراه شما خواهد بود. اگر با هشدار ضعیف بودن باتری مواجه شدید، برای دیدن پیغام پر شدن به کمتر از 2 ساعت زمان نیاز دارید. حتی دسترسی به باتری نیز در این مدل توسط کاربر به راحتی امکان پذیر است، موردی که برای اکثر مدل‌های امروزی در حد یک آرزوست! دیزایر 616 در دو رنگ سفید و سیاه روانه بازار می‌شود و گفته شده که پرسپولیسی هم هست و با رنگ قرمز نیز عرضه می‌شود!

HTC Desire 616 Review (14)

 

کلام آخر

شاید دیزایر 616 مدلی متفاوت از سوی اچ‌تی‌سی باشد چرا که دوربین آن 8 مگاپیکسلی است اما شبیه 8 مگاپیکسلی‌های بازار عکس نمی‌گیرد، پلاستیکی است اما همچون سامسونگی‌ها چندان بی‌کیفیت هم نیست، مدلی از اچ‌تی‌سی است اما شبیه سری وان از اسپیکرهای فوق‌العاده‌ای برخوردار نیست، 8 هسته‌ای است و از این لحاظ حتی شبیه پرچمدارها نیز نیست و با این همه امکانات خوب کمی بیش از 700 هزار تومان قیمت دارد، پس می‌توان نتیجه گرفت که دیزایر 616 شبیه به هیچ گوشی دیگری نیست! در نتیجه در خریدش شک نکنید.

HTC Desire 616 Review (15)

 

لبخند

طراحی مناسب، ساده و خوش دست
پردازنده 8 هسته‌ای به همراه یک گیگابایت رم (مناسب برای اجرای بازی‌ها)
نمایشگر 5 اینچی با رزولوشن اچ‌دی و کیفیت مناسب
امکانات قابل قبول برای عکس برداری
دو سیم کارته
باتری با شارژدهی مناسب

اشک

صدای اسپیکرها چندان بلند نیست
کمتر از 2 گیگابایت حافظه داخلی در دسترس دارد!

 

75 در مورد “بررسی اچ‌تی‌سی دیزایر ۶۱۶ (Desire 616): متفاوت از بقیه!”

  1. حالم ازین مدل گوشی بهم میخوره.مونوپاد بهش نمیخوره.توی تلگرام نمیتونم ویس بفرستم.اینستا نصب نمیشه.دایم هنگه.خدا وکیلی خیلی بده.

  2. سلام.میخواستم ببینم واسه desire616 آپ دیت اندروید نیومده?اندرویدم ۲_۲_۴ هست.میخوام ببینم ارتقا پیدا میکنه یا نه.ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH