فبلت بخریم یا تبلت کوچک؟ انتخابی بزرگ بین دو گجت کوچک!

Tablet-or-Phablet

به اسمارت فون‌ها و تبلت‌های این روزهای بازار بنگرید، چه می‌بینید؟ اسمارت فون‌ها روز به روز بزرگ‌تر شده و تبلت‌ها روز به روز به دنبال جمع و جور شدن هستند!

برای اینکه بتوانید تغییرات بازار در 5 سال اخیر را ببینید، باید بدانیم که در سال 2010 کوچک‌ترین سایز موجود کمتر از 4.5 اینچ، متوسط بین 4.5 تا 5.2 اینچ، و اسمارت فون های بزرگ بیشتر از 5.2 اینچ بوده‌اند.

محصولاتی با صفحه نمایش‌های کوچک، به سرعت در حال انقراض هستند، در حالی که اسمارت فون‌های بزرگ یا فبلت‌ها، نیمی از بازارهای جهانی را در سال 2015 در دست خواهند گرفت. امروزه به ازای هر اسمارت فون کوچک 4 اینچی، 4 محصول بزرگ تولید می‌شود. به طور مثال همزمان با ورود Xperia Z3 Compact در بازار ما شاهد 4 محصول فوق‌العاده Lg G3 ،iPhone 6 Plus ،HTC One Max و  Galaxy Note 4 بودیم.

همین روند برای تبلت‌ها به این شکل است. کوچک‌ترین سایز برای تبلت‌ها کمتر از 9 اینچ، متوسط بین 9 تا 11 اینچ و تبلت های بزرگ با سایزی بیش از 11 اینچ هستند.

اما در این میان موضوع جالبی وجود دارد، و آن این است که تبلت‌ها به مرور زمان در حال جمع و جور شدن هستند. در سال 2013 و 2014، حدود 60 درصد از تبلت‌ها در رده کوچک‌ها قرار داشتند (تبلت های زیر 9 اینچ)، یعنی حدود 38 درصد از سال 2010 تاکنون.

تبلت‌های بزرگ شبیه نمونه 12 اینچی Microsoft Surface Pro 3 و Samsung Note Pro 12.2 سعی در تغییر این روند داشته و هر از گاهی بازار را کمی متحول می‌کنند، اما حقیقت این است که تبلت های کوچک‌تر خواهان بیشتری در بازارهای جهانی دارد. محصولاتی مانند Galaxy Tab 4 ،Asus Memo Pad 7 ،Dell Venue و غیره که همگی در سال جاری عرضه‌شده و سایزی معادل 7 اینچ داشته و البته علاقه‌مندان بسیاری نیز دارند.

از زمانی که اسمارت فون‌ها رو به بزرگ‌تر شدن بوده و تبلت‌ها رو به کوچک شدن هستند، چه راهی پیش روی ماست؟ آیا می‌توانیم به فکر دستگاه دیگری باشیم؟ آیا گجتی وجود دارد که بتواند تبلت های زیر 9 اینچ و اسمارت فون‌های بیش از 5.2 اینچ را از هم جدا کند و انتخاب خوبی را برای ما رقم بزند؟ حال اگر بتوانیم با این وسیله تماس نیز برقرار کنیم که بسیار بهتر است! پس باهم به محصولات بازار نگاهی می‌اندازیم، از سایز تا قیمت، دوربین، عمر باتری و …

  • میانگین قیمت: تبلت‌ها مقبولیت بیشتری دارند

مقایسه قیمت در این حوزه کمی مشکل است! در کشورهای اروپایی که کاربران معمولا گوشی‌ها را با اعتبارهای مکالمه یک یا دو ساله خریداری می‌کنند، قیمت این محصولات کمی متفاوت است. اما بالاخره می‌توان کمی در این مورد بحث کرد. با بررسی حدود 1600 اسمارت فون و 750 تبلت، به این نتیجه رسیدیم که قیمت اسمارت‌فون‌ها به طبع سایز صفحه‌ نمایش‌شان تغییر می‌کند و بیشتر می‌شود.

متوسط قیمت اسمارت فون ها این حدود است:

اسمارت فون‌های کوچک: حدودا 350 دلار یا زیر یک میلیون تومان
اسمارت فون‌های متوسط: 370 دلار یا بین یک میلیون تا یک میلیون و 300 هزار تومان
اسمارت فون‌های بزرگ (فبلت ها): 400 دلار یا بین یک میلیون و سیصد تا یک‌میلیون و 500 هزار تومان

متوسط قیمت تبلت‌ها:

تبلت‌های کوچک: 300 دلار یا زیر یک میلیون تومان
تبلت‌های متوسط: 530 دلار یا بین یک میلیون 500 هزار تا یک میلیون 700 هزار تومان
تبلت های بزرگ: 900 دلار یا بین 2 میلیون و 600 تا 3 میلیون تومان

البته طبیعی است که روش قیمت گذاری تبلت‌ها و اسمارت فون‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است. تبلت‌ها به واسطه داشتن صفحه نمایش بزرگ‌تر، قیمتشان تصاعدی بالا می‌رود. اما این روند در اسمارت فون‌ها فرق دارد. در واقع به طور میانگین بزرگ‌ترین اسمارت فون موجود نسبت به کوچک‌ترین آن، تنها 15 درصد گران‌تر است.

یک نکته جالب: خوب است بدانید که بزرگ‌ترین اسمارت فون‌ها در برابر کوچک‌ترین تبلت‌ها قیمتی نزدیک به هم دارند. در برخی موارد این تفاوت قیمت بسیار اندک بوده و به طور میانگین حدود 100 دلار است.

میانگین قیمت برحسب سایز:

البته این نوع مقایسه ممکن است کمی غیر عادلانه باشد! طبیعی است امکاناتی که به طور مثال Surface Pro با 12 اینچ سایز در اختیار شما قرار می‌دهد، به‌شدت با آی‌فون 5 و سایز 4 اینچی آن متفاوت باشد! اما به هر صورت و با در نظر گرفتن این موضوع، میزان محاسبه قیمت بر حسب هر اینچ بود!

برای گوشی‌ها، میانگین قیمت در هر اینچ بسیار بالا بود:

گوشی‌های کوچک: 97 دلار برای هر اینچ
گوشی‌های متوسط: 74 دلار برای هر اینچ
گوشی‌های بزرگ: 70 دلار برای هر اینچ

قیمت تبلت‌ها با حساسیت بیشتری انتخاب شده است و این قیمت بر اساس دیگری زیاد شده است. قیمت‌ها را ببینید:

تبلت‌های کوچک: 42 دلار برای هر اینچ

تبلت‌های متوسط: 53 دلار برای هر اینچ

تبلت‌های بزرگ: 70 دلار برای هر اینچ

اگر بر اساس اینچ حساب کنیم، تبلت‌های کوچک ارزش خرید بیشتری نسبت به گوشی‌های بزرگ دارند و حدود 40 درصد ارزان‌تر هستند. اگر برای هزینه‌ای که می‌کنید ارزش قائل هستید، خرید تبلت های کوچک با ارزش‌تر از سایر گجت هاست!

دوربین‌ها: اولویتی برای اسمارت فون‌ها

برای کیفیت دوربین، داستان متفاوت است و مگا پیکسل‌ها تعیین کننده هستند.

به نظر می‌رسد که رزولوشن دوربین گوشی‌ها با سایز آن‌ها در ارتباط بوده و باهم بالا می‌روند:

گوشی‌های کوچک: 5.7 مگاپیکسل
گوشی‌های متوسط: 7.7 مگاپیکسل
گوشی‌های  بزرگ: 9.9 مگاپیکسل

با اینکه سایز تبلت‌ها از 7 تا 13 اینچ متفاوت است، اما کیفیت دوربین آن‌ها به طرز جالبی بسیار کمتر از اسمارت فونهاست.

تبلت‌های کوچک: 3.8 مگاپیکسل
تبلت‌های متوسط: 4.0 مگاپیکسل
تبلت‌های بزرگ: 5.8 مگاپیکسل

برای گوشی و تبلت‌ها، کیفیت دوربین با افزایش سایز صفحه نمایش نیز تغییر می‌کند. اما به طور میانگین اسمارت فون‌ها در این حوزه بسیار بهتر هستند. به طور کلی تنها 6 تبلت وجود داشت که دوربین آن‌ها کیفیتی بیشتر از 8 مگا پیکسل را به کاربرانش ارایه می‌داد. اما این رقم برای اسمارت فونها بسیار بالاتر است.

فضای ذخیره‌سازی: شبیه به هم

تبلت‌ها ممکن است امکان مکالمه یا ثبت تصاویر با کیفیت را نداشته باشند، اما در عوض می‌توانند بهترین وسیله برای ذخیره‌سازی عکس‌ها و فیلم‌های شما باشند. این‌طور نیست؟

اما باید بدانید این نظر شما را کمپانی‌های تولیدکننده این گجت ها قبول ندارند. نتایج یک بررسی در سال 2013 این‌طور نشان می‌دهد:

تبلت‌های کوچک: 10.2 گیگابایت
تبلت‌های متوسط: 11.5 گیگابایت
تبلت‌های بزرگ: 13.9 گیگابایت

با اینکه روز به روز تبلت‌ها از لحاظ سایر بزرگ‌تر می‌شوند، اما حافظه داخلی آن‌ها به‌سختی نسبت به اسمارت فونها تغییر کرده و زیاد می‌شود.

عمر متوسط باتری: اسمارت فونها برنده‌اند!

در بررسی عمر متوسط باتری‌ها،اسمارت فون‌ها بسیار موفق‌تر از رقبای خود بوده‌اند.

گوشی‌های کوچک: 9.7 ساعت
گوشی‌های متوسط: 12.8 ساعت
گوشی‌های بزرگ: 17.7 ساعت

گوشی‌های بزرگ نیز توانسته‌اند نسبت به محصولات کوچک‌تر بهتر عمل کنند. آخرین دستگاهی که معرفی شده یعنی آی‌فون 6 توانست چیزی در حدود 14 ساعت دوام آورد!

در قسمت دیگر، تبلت ها بر سر اینکه بتوانند یک روز کامل دوام بیاورند بینشان دعوای سنگینی برقرار است:

تبلت‌های کوچک: 8.3 ساعت
تبلت‌های متوسط : 8.6 ساعت
تبلت‌های بزرگ: 10.8 ساعت

در این قسمت نیز می‌بینیم که تبلت‌های بزرگ‌تر در زمینه عمر باتری بهتر عمل کرده‌اند؛ اما همچنان نتوانسته‌اند به پای گوشی‌های متوسط برسند. البته باید توجه کنیم که تبلت‌ها نیاز به باتری‌های غول پیکری دارند تا بتوانند با اسمارت فون‌ها مقابله کنند.

انتخاب شما بر چه اساسی است؟

اگر می‌خواهید با دستگاهی که تهیه می‌کنید مکالمه نمایید، انتخاب شما بین مینی تبلت‌ها و فبلت‌ها باید باشد!

یک گوشی بزرگ تهیه کنید اگر:

  • دستان بزرگی دارید
  • از کار کردن با گوشی‌های کوچک خسته شده و یا چشمانتان کمی ضعیف است!

یک تبلت کوچک بخرید اگر :

  • هزینه برایتان مهم است
  • صفحه نمایشی بزرگ‌تر از یک اسمارت فون می‌خواهید.

اما اگر نگران مسایل دیگری همچون، قیمت، حافظه و توانایی‌ها هستید، نگران نباشید، فبلت‌ها و مینی تبلت‌ها همگی شبیه به هم هستند! گاه تفاوت‌های بسیار کمی وجود دارد.

6 در مورد “فبلت بخریم یا تبلت کوچک؟ انتخابی بزرگ بین دو گجت کوچک!”

  1. سلام ببخشید روی نوت 0.8 من یک جای چسب نواری افتاد و ترک های زیادی بر داشت و خط های زیادی افتاد و یک جا دایره ای شد و زمانی کهتبلت را میزنم که قفلش را باز کنم و نورش می ایدیک قسمت بزرگش سیاه و گوشه های سیاه رنگین کمانی میشود می خواستم ببینم ایا درست میشه یا نه لطفا سریع بگید با تشکر

  2. من فبلت روانتخاب کردم به خاطرحمل راحت تر.
    تبلت های7اینچی حاشیه ی زیادی دارندولی یک فبلت6اینچی راحت توجیب جامیشه.

  3. سپهر (وینفونی)

    جالب بود!
    حالا آخر نفهمیدیم!
    به جای دو تومن برای فبلت/تبلت، یدونه لپ تاپ بخریم بهتر نیست؟؟ 😐

    1. دوستان بدونند که نباید تبلت یا فبلت را با لپ تاپ مقایسه کرد چون هر کدام برای کار های خاصی ساخته شده اند هر چند اشتراک هایی با هم دارند ممکن است کسی لپ تاپ داشته باشد اما حیطه کاریش طوری است که به تبلت /فبلت نیاز دارد و بر عکس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH