چرا هارد‌ درایو‌ها حجمی متفاوت از آن‌چه بیان شده را نشان می‌دهند؟

harddrive1

همه ما متوجه نمایش متفاوت از مقدار فضای باقیمانده بر روی هارد درایومان شده‌ایم، اما چرا این گونه است؟ بیایید نگاهی دقیق‌تر به علت این موضوع بیاندازیم.

یک هارد با ظرفیت 500 گیگابایت خریده‌اید اما وقتی Windows Explorer را باز می‌کنید، متوجه می‌شوید که 440 گیگابایت در دسترس بوده و در حدود 60 گیگابایت یا مقداری بیشتر در دسترس نیست و در شگفتید که بقیه گیگابایت‌ها کجا هستند؟

دلایل متفاوتی وجود دارد که چرا ویندوز، ظرفیت متفاوتی از آن‌چه بیان شده را نشان می‌دهد؛ از فایل‌های پنهان شده، فُرمت‌شدگی، پارتیشن‌بندی‌های پنهان‌شده برای ریکاوری و یا اشتباه چاپی (!) و تبلیغات جعلی.

اگر توجه کرده باشید هارد‌ درایو‌ها، فلش‌درایوها و سایر دیوایس‌های ذخیره‌سازی هر بار که ‌آن‌ها را فرمت کنید، حجمی کمتر از بار قبل به شما نمایش می‌دهند. دلیل این تفاوت در تبلیغات سازندگان هارد‌ درایوها و نحوه کارکرد در کامپیوتر است.

برای یک سازنده هارد‌ داریو، یک کیلوبایت برابر‌است با 1000 بایت، یک مگابایت برابرست با 1000 کیلوبایت و یک گیگابایت برابر است با 1000 مگابایت. حال دقت کنید اگر سازنده هارددرایوی تبلیغ می‌کند که محصولش 500 گیگابایت حجم دارد، این‌گونه حساب کرده است: 500 × 1000 × 1000 × 1000 = 500,000,000,000 بایت حجم دارد.

درمقابل سازندگان RAM را داریم، وقتی شما یک مموری می‌خرید، یک کیلوبایت برابر است با 1024 بایت، یک مگابایت برابراست با 1024 کیلوبایت و یک گیگابایت برابر با 1024 مگابایت است. سازندگان رَم مثل فرمول بالا اقدام می‌کنند اما جواب: 500,000,000,000 / (1024×1024×1024) = 465.66 گیگابایت 

پس یکی از این دلایل می‌تواند به نحوه محاسبه متقاوت سازندگان بازگردد.

کامپیوتر شما چرا حجم آزاد را اشتباه نمایش می‌دهد؟

برروی درایو C راست‌ کلیک و properties را انتخاب کنید؛ شما با مقداری بنام “Used Space” یا فضای اشغال‌ شده مواجه می‌شوید (مانند عکس زیر که هارد 279 گیابایت فضای اشغال‌شده دارد).

harddrive3

نکته دیگری هم هست، تمام فایل‌های موجود حتی پنهان‌شده‌ها را انتخاب می‌کنیم، راست‌کلیک میکنیم و Properties را انتخاب کرده و آن‌چه که می‌بینیم غریب است. کامپیوتر حجم اشغال‌شده را 272 گیگابایت نشان می‌دهد. پس چگونه است که ما با دو روش حجم یکی از درایوهایمان را گرفتیم هر دوبار حجمی متفاوت دیدیم، آن‌هم باندازه 7 گیگابایت اختلاف؟

حال دلیل: در Windows Explorer برخی از فایل‌ها به نمایش در نمی‌آیند که به آن‌ها “فضای سایه” (shadow storage) می‌گویند. فضای سایه شامل فضای بازیابی سیستم (System Restore points) یا نسخه‌های قدیمی فایل‌ها (Previous Versions feature in Windows Explorer) است.

برای دیدن مقدار دقیق اشغال‌شده فضای سایه برای هر یک از هاردهای سیستم‌تان به روش زیر اقدام کنید.

در منوی استارت Command Prompt را تایپ و برروی میان‌بر Command Prompt راست‌کلیک کنید و Run as administrator را انتخاب نمایید. دستور زیر را در پنجره Command Prompt تایپ کنید: vssadmin list shadowstorage

در صفحه جدید می‌بینیم که نزدیک به 9 گیگابایت از هارد درایو ما توسط فضای سایه اشغال شده است. باز هم حجم‌ها متفاوتند اما برای یکسان نمودن حجم‌ها همچون تصویر زیر اقدام کنید:

harddrive2

6 در مورد “چرا هارد‌ درایو‌ها حجمی متفاوت از آن‌چه بیان شده را نشان می‌دهند؟”

  1. سلام تورو خدا کمکم کنین درایو C کامپیوترم 100گیگ حافظه داشته الان شده 49 گیگ؟؟
    تاجایی که یادم میاد میخواستم ویندوز عوض‌کنم یه کاری کردم اونجا به نظر شما چه کنم یه راه حلی بدین حافظه رو سرجاش بیارم.

    2
    1
  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید

    2
    1
  3. موقع نصب برنامه جدید روی گوشی، پیغام میداد حافظه پره.
    وقتی محتویات حافظه رو روی کامپیوتر نگاه کردم، دیدم حجم فایلها 600 مگابایت هست، ولی اندازه اونها روی حافظه رو 1.7 گیگابایت میزنه. محتوات رو روی کامپیوتر کپی و حافظه رو فرمت کردم و مجددا محتویات رو پوشه به پوشه بصورت جداگانه روی حافظه ریختم. مقدار زیادی از حافظه آزاد شد.
    علت رو نمیدونم. لطفا راهنمایی بفرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH