چگونه اسنپدراگون 810 دنیای تلفن‌های هوشمند را تغییر خواهد داد؟

snapdragon-810-hero-578-80

کوآلکام به تازگی از جدیدترین پردازنده خود با نام اسنپدراگون 810 رونمایی کرد و به تشریح برنامه‌هایش برای ایجاد تحولاتی بزرگ در بازار استمارتفون‌ها پرداخت. در حال حاضر بسیاری از پرچمداران بزرگ تلفن‌های هوشمند وظیفه پردازش اطلاعات خود را به چیپ‌های اسنپدراگون سپرده‌اند و این پردازنده قدرتمند نیز تا به حال به خوبی جواب اعتماد آن‌ها را داده است. پردازنده جدید کمپانی کوآلکام احتمالا در اواسط سال 2015 میلادی وارد بازار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اکثر کمپانی‌های بزرگ تلفن‌های رده بالای خود را به این پردازنده مجهز کنند و حتی برخی از آن‌ها حاضر شده‌اند برای استفاده از آن زمان معرفی تلفن‌های پرچم‌دار خود را به تعویق بیندازند.

اما بررسی بهبودهای ایجاد شده در اسنپدراگون 810 را از اضافه شدن قابلیت پردازش تصاویر با کیفیت 4k شروع می‌کنیم. کوآلکام تصمیم دارد به تلفن‌های مجهز به پردازنده قدرتمند خود این امکان را بدهد تا با بالاترین سرعت فیلم‌های با کیفیت 4K را پخش، ضبط و یا حتی از طریق اینترنت بر روی دستگاه استریم کنند. اما چالش اصلی بر سر انجام این کار این موضوع است که تصاویر با کیفیت 4K حجم بسیار بالایی را اشغال می‌کنند و به همین دلیل شاید در یک زمان کاربر نتواند چندین فیلم با این کیفیت را بر روی تلفن خود داشته باشد؛ کوآلکام برای حل این موضوع از کدک‌های H.265 در اسنپدراگون 810 استفاده کرده است که با تکنولوژی پیشرفته خود می‌تواند با فشرده کردن حجم بالای اطلاعات آن‌ها را درون حافظه محدود تلفن‌های هوشمند جا دهد.

البته همین حالا هم چند تلفن هوشمند قدرتمند، مثل LG G3 Droid Turbo و Nexus 6 وجود دارند که از کیفیت 4K پشتیبانی می‌کنند اما در حال حاضر منابع موجود برای این کیفیت زیاد نیستند و هنوز فیلم‌های 4K تقریبا نایاب هستند و به خاطر حجم‌های زیاد امکان انتقال ساده آن‌ها هم وجود ندارد؛ اما اسنپدراگون 810 قرار است همه این چالش‌ها را برطرف کند.

snapdragon-810-hdmi-580-90

از دیگر قابلیت‌های این پردازنده جدید امکان استریم ساده فیلم‌های 4K از طریق شبکه وای فای است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا تنها با چند کلیک تصاویر با کیفیت بسیار بالا را بر روی تلویزیون استریم کند که البته برای انجام این کار به یک دانگل HDMI نیز نیاز است تا با اتصال آن به تلویزیون امکان برقراری ارتباط با تلفن هوشمند را ممکن سازد.

صدا

اسنپدراگون 810 با امکان پشتیبانی از کیفیت خارق‌العاده Dolby Atmos می‌تواند شما را در صدا غرق کند! در سال 2015 تلفن‌های هوشمند کیفیت صدایی برابر با بهترین سیستم‌های صوتی موجود در بازار خواهند داشت. شاید بسیاری از شما هم مثل ما الان به این موضوع فکر می‌کنید که ترکیب این کیفیت صدای فوق‌العاده با بلندگوهای با کیفیت تلفن‌های اچ تی سی عجب چیز محشری می‌شود!

snapdragon-810-corephotonics-580-90

اما بهبود در پخش صدا تنها پیشرفتی نیست که اسنپدراگون 810 وارد تلفن‌های هوشمند خواهد کرد بلکه ضبط صدا نیز در تلفن‌های هوشمند آینده یک گام به جلوتر بر خواهد داشت و با امکان پشتیبانی از سه میکروفون می‌توانید صدایی کاملا سه بعدی را از محیط اطراف بر روی تلفن خود ثبت کنید. حتی کاربر می‌تواند مسیری را که می‌خواهد صدا از آن قسمت ضبط شود را انتخاب کند. ضبط صدا در کنسرت‌ها توسط تلفن‌های هوشمند همیشه یکی از کابوس‌های کاربران بوده که البته کوآلکام برای آن هم چاره‌ای اندیشیده است و بهبودهایی را در اسنپدراگون 810 برای این موضوع ایجاد کرده است.

دوربین

کمپانی کوآلکام در اسنپدراگون 810 قصد این را دارد تا تنه به تنه حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های عکاسی DSLR بزند و برای انجام این کار پیشرفت‌های بسیاری را در پردازنده جدید خود ایجاد کرده است. از جمله این پیشرفت‌ها می‌توان به قابلیت پشتیبانی از دوربین‌های دوگانه اشاره کرد که در هر بار عکس‌برداری از سوژه دو عکس مختلف ثبت می‌کند و آن‌ها را در یک قاب با بهترین کیفیت ممکن تلفیق می‌کند. همچنین تا 3 برابر زوم اوپتیکال در عکس‌برداری و تا 5 برابر زوم در بخش فیلم‌برداری نیز از دیگر امکانات جدید اسنپدراگون 810 خواهد بود.

snapdragon-810-recording-580-90

کارایی در بخش بازی

با تکنولوژی جدید 64 بیتی پردازنده‌های اسنپدراگون در کنار پردازنده‌های گرافیکی و قدرتمند Adreno 430 حالا می‌توانید از 30 درصد بهبود عملکرد سخت‌افزاری در کنار 20 درصد مصرف انرژی کمتر لذت ببرید. این یعنی ساعات بیشتری را به بازی با بالاترین سرعت و بهترین کیفیت ممکن خواهید پرداخت.

snapdragon-810-adreno430-580-90

اسنپدراگون 810 به احتمال زیاد، سال آینده در پرچم‌دارهای مختلف مثل سامسونگ گلکسی S6، اچ تی سی One M9، ال جی G4 و سونی اکسپریا Z4 به کار گرفته خواهد شد اما موضوعی که اینجا از اهمیت بالایی برخوردار است این است که کدام یک از این شرکت‌ها می‌توانند تلفن‌های خود را به بهترین شکل ممکن با این پردازنده قدرتمند هماهنگ کنند تا کاربران بتوانند از بیشترین قابلیت تلفن هوشمند خود استفاده کنند. کاری که جدی‌ترین رقیب تلفن‌های اندرویدی یعنی اپل در آن استاد است!

باید تا اواسط سال 2015 منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.

3 در مورد “چگونه اسنپدراگون 810 دنیای تلفن‌های هوشمند را تغییر خواهد داد؟”

  1. فک کنم اچ تی سی باشه چون هم دو دوربین داره هم بلندگو های عالی و میکروفون های خوب که اگه کیفیت 4k هم اضافه باشه با لرزشگیر اپتیکال و لنز خوب که محشر میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH