اولین ماوس چه شکلی بود و مخترع آن چه کسی است؟

douglas_engelbart

ماوس را می‌توان یکی از دستگاه‌های ورودی بسیار ضروری دانست، اما مدت زیادی از حضور این وسیله حیاتی و رابط کاربری گرافیکی که بتواند با آن در ارتباط باشد، نمی‌گذرد . قدیم‌ها اگر می‌خواستیم دستوری به کامپیوتر بدهیم، باید آن را تایپ می‌کردیم.

اما فردی به نام دوگلاس انگلبرت که خدا خیرش بدهد، سال 1964 دستگاهی به نام ماوس را اختراع کرد که در بدنه از جنس چوب و دو مدار الکترونیکی و دو چرخ فلزی که کارشان حرکت روی سطح بود، درون محفظه چوبی تعبیه شده بودند.

هشت سال بعد فردی به نام بیل انگلیش طراحی ماوس اولیه را ارتقا داده و مدل گوی دار را ساخت. گوی جای چرخ‌ها قرار گرفت و قادر بود حرکت را در هر جهتی تشخیص دهد. گوی با برخورد با دو غلتک و ایجاد فشار باعث تولید  پالس‌های الکتریکی شده که این پالس‌ها جهت و سرعت را مشخص می‌کردند.

first-mouse

همان موقع‌ها بود که آقای انگلیش  برای Xerox Parc کار می‌کرد. مرکز تحقیق و توسعه‌ای که کارش  طراحی آینده محاسبات بود. ماوس به بخشی از سیستم کامپیوتری نوآورانه و انقلابی Xerox Alto تبدیل شد. این سیستم اولین مدل مینی کامپیوتری بود که رابط کاربری گرافیکی داشت.

سال 1980 بود که ماوس نوری شد و قیمتش به‌قدری بالا بود که امکان تولید انبوهش وجود نداشت. در واقع تا سال 1998 امکان تولید انبوه ماوس‌های نوری وجود نداشت و آن سال به دلیل پایین آمدن هزینه قطعات و توسعه پردازش میکرو کنترل، تولید آن‌ها آغاز شد.

11 در مورد “اولین ماوس چه شکلی بود و مخترع آن چه کسی است؟”

  1. خیلی خشگل بودهههههههههههههههههههههههههههههههااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

  2. مهدی مس کوب ساروی

    اون تیکه آخر من رو یاد یه خاطرات خیلی جالب انداخت. مثلا مینشستیم با دوستام بحث میکردیم ماوس غلتکی بهتر و سریعتر واکنش میده یا نوری و کدوم واسه بازی بهتره 😀

    دورانی بود 🙂

  3. خدا رحمتش کنه خیلی کار با کامپیوتر رو آسون کرده تصور کنید اگه موس وجود نداشت چی میشد منکه 70درصد کارهام رو با موس انجام میدم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH