دلیل کاهش طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی چیست؟

باتری‌های لیتیوم یونی ابزار‌هایی بسیار کاربردی هستند که روزانه اسمارت فون و ابزار‌های جدید از آن‌ها استفاده می‌کنند ولی در کنار مزیت‌های بی‌شماری که دارند در برابر فشار زیاد نمی‌توانند دوام بیاورند و در واقع اگر چندین بار شارژ و دشارژ شوند بخشی از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. البته متاسفانه بعد از به وجود آمدن این مشکل دیگر شما نمی‌توانید کاری را برای باتری دستگاه خود انجام دهید و بهترین راه، تعویض باتری است.

Your-phones-battery-feels-best-at-40

اکنون محققان یک میکروسکوپ کوچک را درون باتری لیتیوم یونی قرار داده‌اند تا شرایط آن را بسنجند و دلیل این کاهش عمر باتری را به دست آورند. بعد از تحقیقات گسترده در این خصوص دانشمندان مطلع شدند که بعد از چندین بار شارژ و دشارژ باتری یک ترک و شیار کوچک بر روی برخی از الکترود‌ها به وجود می‌آید و در واقع الکترودی که ترک خورده است دیگر نمی‌تواند عمل شارژدهی را انجام دهد و همین عاملی بر کاهش طول عمر باتری بعد از چندین بار استفاده است. البته این تنها یکی از دلایلی است که باعث کاهش طول عمر باتری می‌شود.

بر اساس آنچه که تحقیقات نشان می‌دهند، این الکترود که الکترود مرده نامیده می‌شود قادر به شارژ و دشارژ شدن نیست و علاوه بر این یک ماده جامد نیز بر روی آن تشکیل می‌شود که عملا توانایی شارژدهی را از آن الکترود می‌گیرد.

البته استفاده از جایگزین می‌تواند این مشکل را مرتفع سازد که می‌توان به منیزنم، آلومینیوم و مس اشاره کرد که تمامی این گزینه‌ها قیمت پایین‌تری دارند و قابل اعتماد‌تر نیز هستند اما در حال حاضر تمرکز دانشمندان بر روی باتری‌هایی است که دارای لیتیوم نباشند. همان‌طور که می‌دانید با رشد و گسترش اسمارت فون و گجت‌های قدرتمند، باتری‌ها چندان تغییر و انقلاب بزرگی را به خود ندیده‌اند و این کمبود احساس می‌شود. البته باتری‌های لیتیوم یونی علاوه بر کاهش عمر، مشکلی نظیر ترکیدن یا باد کردن نیز دارند که در برخی مواقع اتفاق می‌افتند. در ادامه می‌توانید ویدیو این تحقیق را مشاهده نمایید:

 

1 در مورد “دلیل کاهش طول عمر باتری‌های لیتیوم یونی چیست؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH