مشکلات اصلی بلوتوث چیست و چه راه حل‌هایی برای آن وجود دارد؟

شناخت کلی اغلب کاربران نسبت به بلوتوث محدود به مصرف زیاد آن می‌شود و از دیدگاه آنان بلوتوث همیشه گرسنه باتری است. پس برای تغییر این دیدگاه می‌بایست نسخه جدیدی از بلوتوث با مصرف بسیار پایین ساخته شود تا بتواند حدود یک سال را با یک باتری کوچک دوام بیاورد.

برای مثال اگر بر اساس دیدگاه مذکور بخواهیم یک کیت بلوتوث را بر روی دسته کلید خود نصب کنیم تا در مواقع مورد نیاز از آن استفاده نماییم می‌بایست آن کیت را هر روز شارژ کنیم و در غیر این صورت از کار خواهد افتاد.

bluetooth-low-energy-3

اصلی‌ترین مشکل بلوتوث

بلوتوث پروتکل بی‌سیمی است که یک دستگاه را به گجت دیگر از طریق فرکانس‌های رادیویی متصل می‌‌کند و کاربر از این طریق می‌تواند اطلاعات مختلف را ارسال یا دریافت کند. از کاربرد‌های دیگر بلوتوث امکان ایجاد ارتباط با دستگاه‌هایی نظیر ماوس، هدست و کیبورد است که شیوه اتصال آن‌ها نیز سختی خاصی ندارد و تنها کافی است هر دو دستگاه از بلوتوث پشتیبانی کنند. مشکل اصلی بلوتوث، تامین انرژی مورد نیاز آن است. زیرا که اگر استفاده زیادی از بلوتوث داشته باشید مجبور هستید هر روز یک یا چندین بار دستگاه خود را مجددا شارژ نمایید و این امر در مورد دستگاه‌های کاربردی و روزمره چندان خوش‌آیند نیست.

بلوتوث با مصرف انرژی کم

نسخه 4.0 از بلوتوث استاندارد‌هایی نظیر کلاسیک و یا کم مصرف را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و همچنین امکان استفاده از هر دو استاندارد نیز وجود دارد. البته گفتنی است که بلوتوث کم مصرف که به اختصار LE نامیده می‌شود فعلا به پختگی کامل نرسیده است. برای مثال در ارتباط میان تلفن همراه و هدست نمی‌توان مصرف زیاد هدست را کنترل کرد. زیراکه هدست برای برقراری ارتباط با تلفن همراه نیاز به ارسال و دریافت اطلاعات صوتی زیادی دارد و در این صورت نمی‌توان از تکنولوژی مصرف کم (low-energy) استفاده کرد.

bluetooth-low-energy-2

در واقع بلوتوث LE برای دستگاه‌هایی مناسب است که نیاز به برقراری ارتباط مداوم ندارند و اطلاعات زیادی نیز ارسال نمی‌کنند، در این صورت است که مصرف باتری هر دو طرف ارتباط به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

کمپانی اپل مدت زیادی بود که در برابر تکنولوژی NFC (ارتباط حوزه نزدیک) مقاومت می‌کرد و آی‌فون‌های این شرکت از NFC پشتیبانی نمی‌کردند. از دیدگاه اپل نیازی به وجود سنسور NFC در تلفن همراه‌ها نبود و تصمیم داشت قابلیت‌های آن را در بلوتوث عملی سازد و سنسور جدیدی را به دستگاه‌های خود اضافه نکند. البته سرانجام اپل نتوانست در برابر NFC مقاومت کند و در آی‌فون 6 این سنسور را قرار داد. گفتنی است که کاربران اپل از این سنسور نمی‌توانند برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده کنند و اپل این سنسور را تنها برای پرداخت‌های الکترونیکی خود (Apple Pay) در نظر گرفته است.

پشتیبانی اسمارت فون‌ها

bluetooth-low-energy-1

برای استفاده از بلوتوث LE می‌بایست دستگاه شما نیز از این قابلیت پشتیبانی کند. در حال حاضر اغلب اسمارت فون‌ها از بلوتوث LE پشتیبانی می‌کنند و کمپانی اپل قابلیت مذکور را در iOS 5 و گوگل آن را در اندروید 4.3 وارد دستگاه‌های خود کرد. البته کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، اچ‌تی‌سی و.. پیش‌تر نیز از این ویژگی پشتیبانی می‌کردند. کمپانی‌های مایکروسافت و بلک‌بری نیز پشتیبانی از بلوتوث LE را در ویندوز فون 8 و بلک‌بری 10 به محصولاتشان اضافه کردند. (به‌طور حتم اگر تلفن هوشمند فعلی شما از بلوتوث LE پشتیبانی نمی‌کند، اسمارت فون جدیدتان چنین قابلیتی خواهد داشت)

برچسب‌های هوشمند (Smart Tags)

برچسب‌های هوشمند که نوعی از بلوتوث LE هستند در حقیقت توانستند پتانسل‌های تکنولوژی را نشان دهند. این برچسب‌ها کاربرد بسیار زیادی دارند و کاربر می‌تواند یکی از آن‌ها را با پرداخت 20 دلار تهیه نماید. برچسب‌های هوشمند می‌توانند تا یک سال بدون نیاز به شارژ مجدد دوام بیاورند و کاربر می‌تواند برچسب هوشمند را به یک وسیله‌ای وصل کرده و در مقابل از طریق بلوتوث LE اطلاعات مختلفی را در خصوص آن بر روی تلفن همراه خود مشاهده نماید. برای مثال با اتصال یک برچسب هوشمند به دسته کلید می‌توان موقعیت آن را بر روی تلفن هوشمند مشاهده کرد و یا فاصله آن را نسبت به موقعیت کنونی تشخیص داد.

bluetooth-low-energy-4

تصور کنید خودرو خود را در یک پارکینگ شلوغ پارک کرده‌اید و به کاری مشغول هستند. زمانی که می‌خواهید به خودرو خود بازگردید نمی‌دانید که دقیقا در کجا پارک شده است. در این هنگام می‌توانید به تلفن هوشمند خود رجوع کنید و از طریق اپلیکیشن مخصوص موقیعت برچسب هوشمند خودرو خود را به دست آورده و از طریق آن مستقیما به سوی خودرو بروید.

بیشترین استفاده از برچسب‌های هوشمند در زمینه موقعیت یابی است و علاوه بر آن می‌توان یکی از آن‌ها را در کیف لپ‌تاپ و یا کیف پول قرار داد تا از سرقت آن‌ها جلوگیری شود. با کمک برنامه مخصوص کاربر می‌تواند در صورت دور شدن این برچسب از گوشی هشداری را به صدا درآورد تا کاربر از سرقت یا فراموش کردن آن اطلاع یابد.

سایر کاربرد‌های بلوتوث LE

بلوتوث LE در زمینه پزشکی و ورزش نیز کاربرد دارد و افراد می‌توانند از طریق آن میزان فشار و یا قند خون خود را تحت نظر بگیرند. علاوه بر این از طریق بلوتوث LE می‌توان اطلاعات زیادی را در خصوص تناسب اندام به دست آورد. برای مثال از سرعت دویدن و یا ضربان قلب اطلاع یافت.

با رشد چشمگیر ساعت‌های هوشمند امکان استفاده از بلوتوث LE در آن‌ها نیز وجود دارد تا برقراری ارتباط میان گوشی و ساعت، مصرف انرژی زیادی نداشته باشد. زیراکه اصلی‌ترین مشکل ساعت‌های هوشمند مصرف باتری آن‌هاست و در اغلب موارد تنها می‌توانند یک روز کاری دوام بیاورند.

باید قبول کنیم که در طول سالیان گذشته با رشد چشمگیر تکنولوژی، فناوری بلوتوث چندان حرکت زیادی نکرده است و همچنان کاربران از آن به عنوان یک وسیله پرمصرف یاد می‌کنند. اگرچه با بلوتوث LE مصرف باتری به میزان قابل مشاهده‌ای کاهش می‌یابد اما در واقع راهکار‌های جدیدی ارایه شده‌اند که در حال حاضر بسیار بهتر از فناوری بلوتوث به‌نظر می‌رسند. برای مثال کاربران می‌توانند از طریق یک اپلیکیشن، اطلاعات مورد نیاز خود را از طریق وای-فای به دستگاه دیگر انتقال دهند که از ویژگی‌های آن می‌توان به سرعت زیاد در انتقال فایل و مصرف انرژی کم اشاره کرد. البته فعلا استفاده از شبکه وای-فای سایر قابلیت‌های بلوتوث را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد و بنظر می‌رسد در صورت افزایش سرعت انتقال فایل در بلوتوث و همچنین کاهش مصرف آن می‌توان شاهد یک فناوری کاربردی‌تر بر روی اسمارت فون‌هایمان باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH