نگاهی نزدیک به ساعت Pebble Time (پبل تایم)

آخرین نمونه از داستان موفقیت Pebble که با پول‌های جمع‌اوری شده در «کیک استارتر» ساخته شده است؛ قرار نیست بیش از حد تلاش ‌کند. این ساعت در تلاش برای جذب مزایا و دقت روی کاربرد، نوتیفیکیشن‌ها و عمر باتری است.

pebble

Pebble Time، با شکستن رکورد رسیدن به ۲ میلیون دلار در ۵۸ دقیقه و در نهایت جمع‌آوری ۲۰ میلیون دلار، آخرین داستان موفقیت جمع‌آوری سرمایه از مردم است. اما آیا ساعتی که قرار است همزمان با اندروید و آی‌فون کار کند (که این پبل را تبدیل به رقیب مستقیم اپل‌واچ می‌کند)، ارزش این همه پول را داشته است؟

این دومین نوبت چرخ و فلک برای پبل است! اولین پلتفورم ضربدری موجود در ساعت‌های هوشمند رکوردهای سایت کیک‌استارتر را در سال ۲۰۱۲ جابجا کرد و صنعت ساعت‌های هوشمند را دوباره راه انداخت.

حالا با دو مدل تولید شده و ۱ میلیون دستگاه فروحته شده، Time یک اسمارت‌واچ مدرن است که ترجیح می‌دهد به جای انجام کارهای مختلف چند کار را به درستی انجام دهد.

Pebble Time می‌تواند با اندروید و آی‌فون کار کند که در این بررسی ما کارکرد آن با آی‌فون را بررسی خواهیم کرد.

پوشیدن

pebble

در مقایسه با سایر ساعت‌های هوشمند موجود، از جمله Pebble اولیه و Pebble Steel، اینکه چقدر Pebble Time روی دست کوچک به نظر می‌رسد، غافلگیر کننده بود.

این ساعت تنها ۹.۵ میلی‌متر قطر دارد و در دور مچ از یک بندِ استاندارد با پهنای ۲۲ میلی‌متر و با قابلیت تعویض استفاده می‌کند. این بند راحت و از جنس سیلیکون است. بدنه اصلی ساعت ۴۰.۵ در ۳۷.۵ میلی‌متر است که Time را تبدیل به اندازه‌ یک «کاسیو» کوچک و باریک‌تر می‌کند که در مجموع کوچک‌تر از اپل‌واچ ۴۲ میلیمتری است.

Pebble Time همچنین ضد آب است؛ و این تنها شامل مقاومت زیر دوش حمام نیست. این ساعت سفرهایی تا ۵۰ متر زیر آب را تحمل خواهد کرد هرچند میکروفون آن تنها تا ۳۰ متری با شما خواهد بود. در کل Time تقریبا از همه چیز جان سالم به در خواهد برد؛ از جمله شنای عادی.

صفحه‌ی ۱.۲۵ اینچی، مدل جدیدی از صفحه‌های همواره روشن است که از e-paper رنگی استفاده می‌کند. مانند e-ink موجود در کتاب‌خوان Kindle می‌توان این ساعت را به راحتی زیر نور مستقیم خواند. هرچند یک چراغ پشتی هم با حرکت دست یا فشار کلید فعال می‌شود که به شما در مشاهده آن در تاریکی کمک می‌کند.

برعکس ساعت‌های Pebble قبلی، صفحه این ساعت از انیمیشن‌های کوچک پشتیبانی می‌کند و درحالی که به خوبی و جذابیت LCD و OLCD سایر ساعت‌های هوشمند نیست؛ می‌تواند با صفحه روشن بدون مشکل باتری کار کند.

اینکه تکنولوژی e-paper تا کجا پیش رفته آدم را شوکه می‌کند. این ساعت یک قدم بزرگ بعد از Pebbleهای سیاه و سفید قبلی است.

جفت کردن

pebble

Pebble Time از طریق بلوتوث به آی‌فون متصل می‌شود. برای انجام این کار نیاز به اَپ Pebble روی iOS دارید.

نرم‌افزار، تنظیمات را کنترل می‌کند و شما را در پروسه نصب همراهی خواهد کرد. همچنین دسترسی به مکان جغرافیایی، نوتیفیکیشن‌ها و اطلاعات تقویم را خواهد گرفت.

نصب ساعت ساده است. کافی‌ست بلوتوث گوشی را روشن کنید و در اپلیکیشن ساعت‌تان آن را انتخاب کنید. درخواست جفت شدن را در ساعت تایید کنید و با توضیحات روی صفحه پیش بروید. کل پروسه برای ما کمتر از ۲ دقیقه زمان برد.

کنترل ساعت

pebble

Pebble Time صفحه لمسی ندارد. به جای آن بر چهار دکمه اطراف خود تکیه می‌کند: دکمه سمت چپ مانند دکمه بازگشت عمل می‌کند؛ سمت راست یک دکمه برای انجام کارها و دو دکمه برای بالا و پایین کردن صفحه دارد.

دکمه‌های بالا و پایین به شما کمک می‌کنند که در اطلاعات تقویم‌تان بگردید. بالا برای رفت به اطلاعات روزهای قبل و پایین برای دیدن اطلاعات روزهای بعدی.

این دو کلید همچنین می‌توانند برای شروع یک اپ یا صفحه، هنگام گرفتن برای یک ثانیه استفاده شوند. این کار چیزهایی مانند لیست پیام‌ها، نرم‌افزار تناسب اندام Misfit یا کنترل موزیک را راه می‌اندازد.

با Pebble خبری از کیبورد نیست؛ و در حالی که شامل یک میکروفون می‌شود هنگام وصل شدن به آی‌فون پاسخ صوتی را پوشش نخواهد داد (روی اندروید این‌طور نیست). پبل گفته که این مسئله در آینده تغییر خواهد کرد.

پیام‌ها و موزیک

نوتیفیکیشن‌ها دلیل وجودی اسمارت‌واچ‌ها هستند. Time یک رویکرد ساده و موثر به پیام‌ها دارد. هرچیزی که در آی‌فون به عنوان پیام اجازه نمایش داشت به ساعت هم فرستاده می‌شود.

ساعت به محض ورود هر پیام می‌لرزد و آن را نشان می‌دهد و این شامل یک اسنیپت کوچک برای ایمیل، تکست، توییت‌ها و سایر پیام‌ها می‌شود. آخرین پیام تا زمانی که رد نشود روی صفحه می‌ماند. این رد کردن شامل دو کلیک روی دکمه وسط می‌شود.

تمامی پیام‌هایی که خوانده نشده‌اند در یک لیست داخل منوی نوتیفیکیشن‌ها قابل دیدن هستند و یک‌جا رد می‌شوند. هرچند رد یک پیام در پبل آن را در آی‌فون رد نمی‌کند.

بعد از توتیفیکیشن‌ها، کنترل موزیک مهم‌ترین دلیل برای داشتن یک اسمارت‌واچ است. کنترل کلی پخش موزیک پبل نشان می‌دهد که چه آهنگی روی گوشی درحال پخش است؛ می‌تواند صدا را کم و زیاد کند؛ متوقف، پلی و ترک‌ها را رد کند. این کار سریع و موثر است؛ و با برنامه پخش موزیک iOS ،Spotify ،Google Play Music و اکثر نرم‌افزارهای دیگر به خوبی کار می‌کند

اَپ‌ها

pebble

Pebble همین‌طور بیش از ۶۵۰۰ اَپ در فروشگاه خود دارد که اکثر آن‌ها بر انجام درست یک مطلب تمرکز دارند. مهم‌ترین آن‌ها احتمالا Misfit و Up برای سلامتی و کنترل تندرستی (از جمله کنترل خواب) است. Runkeeper و Runtastic برای کنترل دویدن؛ Evernote و چند اپ برای ساعت عبور و مرور قطارها و اپ‌های اینترنت اشیا مانند Leaf که برای کنترل ترموستات خانه کاربرد دارد از دیگر نمونه‌ها هستند.

بسیاری از این اپ‌ها توسط افراد علاقه‌مند ساخته شده و ساده، تمیز و رایگان خواهند بود. در صورت نیاز بسیاری از آن‌ها اپ‌های کمکی قابل نصب روی گوشی دارند و تمامی‌شان از طریق Pebble app روی گوشی قابل دسترسی‌اند.

به همین میزان صفحه ساعت برای انتخاب وجود دارد. بسیاری از آن‌ها کاربردهای بیشتری از تنها نشان دادن زمان دارند. از جمله نشان دادن آب و هوا، ثبت اطلاعات سلامت و دیوایس‌های اینترنت اشیا (IoT). به نظر برای هر کار قابل انجامی یک صفحه ساعت موجود است.

شخصا تعداد زیادی صفحه که از لحاظ زیبایی شناسی قابل پذیرش باشند، پیدا نکردم. اما با توجه به تغییرات صفحه رنگی e-paper احتمال تغییر این وضعیت وجود دارد چون که تغییرات جدید اجازه خلاقیت بیشتری را نسب به صفحه‌های جوهر الکترونیک قبلی می‌دهد.

ساعت هوشمند

عمر باتری و شارژ کردن

اکثر ساعت‌های هوشمند به ندرت بیشتر از یک روز دوام می‌آورند؛ به استثنای Sony Smartwatch 3 که بیشتر از سه روز دوام آورد؛ Pebble در مجموع عمر طولانی‌تری دارد.

حتی با کارکرد سنگین، صدها نوتیفیکیشن، پیگیری خواب و کارهای اینچنینی Time با یک شارژ، ۷۲ ساعت دوام آورد.

با نپوشیدن آن در هنگام خواب، حدود پنج روز کار خواهد کرد؛ و اگر از آن مدام استفاده نکنید بیشتر از این هم خواهد شد.

به محض اینکه باتری به زیر ۵ درصد برسد؛ ساعت به یک وضعیت پایه تغییر شکل می‌دهد که برای یک روز به همین شکل می‌تواند ادامه دهد. یک شارژ کامل با استفاده از کابل USB مگنتیک دستگاه، حدود ۲ ساعت زمان برد. همچنین سیم شارژر به اندازه کافی بلند است که به میز کنار تخت برسد.

تاثیر Time روی مصرف باتری آی‌فون ۶ پلاس در تست‌های ما تقریبا ناچیز بود. سیستم battery usage آی‌فون می‌گوید که نرم‌افزار پبل حدود ۴ درصد از باتری را مصرف کرده. در مقایسه، سافاری ۱۹ درصد و خانه و صفحه قفل ۱۶ درصد را مصرف کرده‌اند.

0164339f-f325-40ad-ab7e-59dac527e797-620x372

قیمت

Pebble Time در رنگ‌های سیاه، سفید و قرمز قابل دسترس است که قیمت آن از ۱۹۹ دلار آمریکا شروع می‌شود (یک نسخه‌ فلز ضد زنگ به‌زودی با قیمت بالاتر عرضه خواهد شد). در مقایسه ساعت اپل ۳۰۰ دلار به بالا و ساعت‌های Android Wear از ۱۰۰ دلار قیمت گذاری می‌شوند.

جمع‌بندی

Pebble Time، کاسیوی ساعت‌های هوشمند است: بی‌تکلف با کاربرد ساده. یکی دو کار را خیلی خوب انجام می‌دهد بدون این که تلاش کند همه کاره باشد.

عمر باتری فوق‌العاده است. صفحه‌اش همواره روشن، شفاف و برای خواندن راحت است. کنترل‌های موزیکش عالی هستند و اکوسیستم اپ‌هایش بسیار غنی است.

Time بهترین ساعت برای آی‌فون در صورت استفاده تنها برای گرفتن نوتیفیکیشن‌ها با هیاهوی کم است. مدلی که هنوز ساعت را به خوبی نشان می‌دهد که در اصل تمام چیزهایی است که ساعت‌های هوشمند برای‌شان به وجود آمده‌اند.

این ساعت همچنین یکی از محافظه‌کارترین ساعت‌های موجود است. کوچک با استایل چراغ‌خاموش که کسی متوجهش نخواهد شد (دوباره مانند کاسیو!). این ساعت برای همه نیست اما داشتن بند استاندارد به معنی شخصی‌سازی راحت است و قیمت ۱۹۹ دلار، حساب بانکی شما را خالی نخواهد کرد.

مزایا: عمر باتری طولانی، صفحه همواره روشن قابل خواندن زیر نور و در تاریکی، سبک، ضدآب تا عمق ۵۰ متر، راحت برای استفاده، کنترل موزیک عالی.

معایب: هیچ روشی برای پاسخ به پیام‌ها وجود ندارد، صفحه کوچک است و به زیبایی بعضی از ساعت‌ها نیست، به خوبی ساعت اپل با iOS کار نمی‌کند.

نوشته «ساموئل گیبز» از «گاردین»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH