آیا اندروید رو به سقوط خواهد رفت؟!

چند ماهی است که اندروید تحت فشار بوده و اخبار ناگوار (البته برای اندروید نه دنیای تکنولوژی) مرتبط به آی‌فون 5 و نوکیا لومیا 920 بر بدن این سیستم عامل لرزه انداخته است و این طور که به نظر می‌رسد اوضاع از این نیز بدتر خواهد شد (مخصوصا برای تبلت‌های مجهز به اندروید). زیرا طبق اخبارمنتشر شده، در ماه اکتبر شاهد دو رویداد آغاز به کار ویندوز و ویندوزفون 8 نیز خواهیم بود. ظهور آی‌فون 5 و نوکیا لومیا 920 در آگوست و سپتامبر نیز، این دو ماه را به پرچالش‌ترین ماه‌های سال برای اندروید تبدیل کرده است.

پس به نظر من با ادامه این فشارها یا باید شاهد ارایه یک شگفتی دیگر از اندروید باشیم (تا بتواند نظرها را به سمت خود معطوف کند) و یا اینکه انتظار افسردگی و گوشه گیری برای این سیستم عامل  دور از ذهن نخواهد بود.

در حالی که اندروید به طور متوسط به برخی از تولیدکنندگان بزرگ گوشی مثل سامسونگ فروخته می‌شود اما باید گفت که نفوذ تبلت‌های اندرویدی در مقایسه با آی‌پد اپل ناچیز است. به طوریکه این قضیه باعث شد تیم کوک در رویداد معرفی آیفون 5 فرصت به تمسخرگرفتن تبلت‌های اندرویدی را با صحبت از آمار و ارقام بازار از دست ندهد. او در میان صحبت‌هایش  به رقم 68٪ سهم اپل در بازار تبلت و 91 ٪ آن از ترافیک وب در تبلت‌ها اشاره کرد. او همچنین به صحبت از این ارقام رضایت نداد و گفت: نمی‌دانم دیگر تبلت‌ها چه می‌کنند و کجا به سر می‌برند؟ اینطور که مسلم است یا در انبارها و پشت ویترین مغازه‌ها تلنبار شده‌اند و یا در کشوی پایینی میز کسی خاک می‌خورند.
با وجود اینکه مدت زمان کمی از آخرین محصول  اندروید یعنی گلکسی اس 3 نمی‌گذرد اما در این دوماه اخیر تنها نوای اندکی از این غول الکترونیکی اندروید به گوش می‌رسد و باید قبول کرد که گلکسی اس 3 در این مدت فقط به عنوان یک تماشاگر ناظر میدان ظهور دیگر محصولات از سایر رقبا بوده است اما نباید این را هم فراموش کرد که اندروید به واسطه شرایط لایسنس جذابش هنوز در حال جذب بسیاری از صاحبان جواز در بازار است و می‌توان گفت که این روند در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

ظهور آی‌فون 5 و نوکیا لومیا 920 تمام توجهات را به سمت خود معطوف کرد، به گونه‌ای که در این بین محصولات اخیر اندروید مثل سونی اکسپریا تی و گلکسی نوت 2 در حاشیه قرار گرفتند و محصولی مثل اچ‌تی‌سی دیزایر اکس حد وسط را پیش گرفت.

اندروید در تله سایر رقبا

اندروید در این میدان از دو طرف با رقبا محاصره شده است. از یک سو مورد حمله آی‌فون و نوکیاست و از سویی دیگر ویندوز 8 و مایکروسافت سرفیس.

اما مشکل واقعی اندروید تازه ماه بعد با حضور ویندوز 8  پدیدار خواهد شد. زیرا امکان دارد که سازندگان تمام توان خود را برای ارایه تبلت‌های مجهز به ویندوزفون با قیمتی مشابه با محصولات اندرویدی به خرج گیرند و این طور که به نظر می‌رسد تبلت ویندوز مسلما از خیلی جهات جذاب‌تر خواهد بود، پس انتظار اینکه بازار در ماه‌های آینده متعلق به محصولات ویندوز باشد دور از ذهن نیست.

همانطور که تیم کوک هم اشاره کرد علت وجود این وضعیت برای اندروید کمبود یا نقصان در این سیستم عامل نیست بلکه باید گفت که میزان تقاضای مردم برای خرید محصولات مجهز به اندروید پایین آمده است و اوضاع با آمدن ویندوز 8 نیز وخیم‌تر خواهد شد. زیرا هم مشتریان جذب محصولی خواهند شد که با آن آشنایی بیشتری دارند (ویندوز) و هم  قرار است ویندوز به سرمایه گذاران محصولی را ارایه دهد که به راحتی  باعث یکپارچگی دستگاه‌ها  در سیستم‌ها و سرویس‌ها‌ی حال حاضر شود. (البته هنوز از کار گروهی ویندوز 8 و ویندوز فون 8 مطمین نیستیم!)

پس با این تفاصیل چگونه می‌توان گفت که تبلت ویندوز از پس کارهایی که یک تبلت اندرویدی یا حتی iOS انجام می‌دهند بر نمی‌آید؟ مسلما نه تنها بر می‌آید بلکه به نظرم خیلی فراتر نیز خواهد رفت.

در آخر باید اعتراف کرد که ماه اکتبر ماه سرنوشت سازی برای اندروید است. اما در جنگی که بین احساس و عقل مصرف کنندگان و سرمایه گذاران در گرفته است گوگل با مشکل جدی روبرو خواهد بود! نظر شما چیست؟

6 در مورد “آیا اندروید رو به سقوط خواهد رفت؟!”

  1. خب.از مقاله نوشته شده معلومه که از یه ذهن کاملا بسته و یک جناحی تراوش شده.مثل این که نویسنده محترمه خبر ندارن که کمپانی گوگل هدف گذاری کرده که تا سال 2016، نود درصد بازار گوشی های هوشمند رو در دست بگیره و با نفوذی که در تبلت و رایانه های شخصی می کنه،تا سال 2020 بتونه انحصار بازار رو از سیستم عامل ویندوز بگیره….شواهد هم داره همینو نشون میده.الان اندروید اون قدر نفوذش زیاد شده که حتی شرکت منتاژ گوشی جی ال ایکس هم دیگه گوشی هایی با سیستم عامل اندروید ارائه میده…خواهش میکنم از خواب خرگوشی بیدار شید.

  2. چرا اینقدر عصبانی؟ به هر حال این یه مقاله است که از یه عده نقل قول شده.
    حداقل کمی آستانه ی تحملتونو بالا ببرید.این نظر قطعی من نویسنده هم نیست.اما به هر حال وظیفه ی ماست که از هر نظرو ایده ای بنویسیمو منتشر کنیم.

  3. کاملا مقاله یکطرفه ای بود.
    اگر بجای اینهمه حرف بیخود، یک مقدار فنی بررسی شده بود، خیلی بهتر بود.
    حیفم میاد اطلاعاتم رو الکی حروم کنم و با شما درمورد این مقاله بحث الکی کنم چون میدونم انقدر غیرمنطقی هستید که قبول نکنید.
    ولی فقط بدونید تمام حرفهای این مقاله بچه گانه بود.
    درست عین یه بچه که فکر میکنه اسباب بازی خودش از همه بهتره.

  4. کاملا با کامران موافقم! و به نظرم اپل و نوکیا در حدی نیستند که بتونن تهدیدی برای اندروید به حساب بیان.

  5. فکر میکنم مقاله ای یکطرفه نوشته اید. با آمدن لومیا 920 نوکیا، سهام این شرکت 13 درصد افت کرد و اصلا فروش خوبی نسبت به گوشیهای سایر رقبا نداشته است. در مورد تبلت هم بعلت کوچکی بازار نسبت به یازار گوشیهای هوشمند و نوک بوکها تعداد فروش اپل چندان زیاد نیست، البته با توجه به سرمایه گذاریهای جدید اینتل و آمازون و سایر شرکتها بر روی تبلتهای آندرویدی بزودی این بازار هم از اپل گرفته خواهد شد و اگر بررسیهای بازار که توسط شرکتهایی نظیر گارتنر و آی دی سی و .. انجام میشود رو قبول داشته باشید و همچنین با توجه به ورود سایر دستگاههای دیجیتالی که به سیستم عامل آندوید مجهز هستند و رونمائی از نسخه کامپیوترهای شخصی آندوید در سال 2014 فکر نکنم اپل و مایکروسافت و نوکیا امکان ادامه رقابت داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH