برای هیجان بیشتر آماده باشید!

تلویزیون‌های سه بعدی بدون عینک

تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌تان به صورت سه‌بعدی در حالی که با اعضای خانواده بر روی یک مبل راحتی تکیه داده و یک لیوان چای داغ در دستانتان دارید، لذتی است که علاقمندان به هنر هفتم را همیشه به خود جذب می‌کند. در این میان، تنها هزینه بالای این نمایشگرها و حضور عینکی نه چندان زیبا آن هم به تعداد تماشاچیان تلویزیون،‌ باعث شده تا این فناوری همچنان محبوبیت چندانی بین خریداران لوازم خانگی پیدا نکند.
اما ورود فناوری‌های تازه‌ای در این صنعت باعث شده تا تولیدکنندگان بتوانند صفحه نمایش‌هایی بسازند که تصاویر سه‌بعدی را بدون عینک هم برای تماشاچیان به نمایش بگذارد. این قابلیت یقینا در جلب نظر خریداران تاثیر به‌سزایی خواهد داشت.
وقتی به سوژه‌ای از دو زاویه نگاه می‌کنیم، با توجه به اختلافات زاویه‌ای، باعث می‌شود بتوانیم عمق و یا فاصله اجسام را از هم تشخیص دهیم. برای دیدن فیلم و یا عکس سه بعدی نیاز داریم تصویری که به هر کدام از چشم ها فرستاده می شود با هم متفاوت باشد و از دو زاویه گرفته شوند.
صفحات نمایشگرهای سه‌بعدی مانند نمایشگرهای عادی از پیکسل تشکیل شده با این تفاوت که تمامی پیکسل‌های موجود در صفحه، یک نوع تصویر را نمایش نمی‌دهند. یعنی در یک لحظه دو تصویر از نمایشگر پخش می‌شود. نیمی از پیکسل‌ها یک تصویر و نیمی دیگر، تصویری متفاوت را پخش می‌کنند زیرا یکی از آن‌ها، برای دیدن با چشم چپ و تصویر دیگر فقط برای دیدن با چشم راست است.
در نمایشگرهای سه‌بعدی نورهای وارد شده از صفحه نمایشگر به چشم، در نقطه‌ای متمرکز می‌شود که روی فاصله کانونی چشم نیست و اندکی با آن تفاوت دارد. با استفاده از عینک، این اختلاف با فاصله کانونی برطرف شده و یکی از تصاویر نزدیک‌تر و دیگری دورتر دیده می‌شود و بیننده تصور می‌کند که تصویر عمق دارد و به این ترتیب تصاویر سه‌بعدی ایجاد می‌شود. اما لزوم حضور عینک برای مشاهده تصاویر این نمایشگرها همیشه مانع از استقبال چشمگیر از آن‌ها بوده است.
تمام عینک‌های تلویزیون‌های سه‌بعدی با نشان دادن تصاویر مختلف بر روی چشم چپ یا راست کار می‌کنند. به طور مشخص تلویزیون، دو تصویر جداگانه نشان می‌دهد و این عینک‌ها، آن‌ها را طوری فیلتر می‌کنند که هر چشم فقط یکی را ببیند. بدین ترتیب یک تصویر سه بعدی خلق می‌شود.
اما تلویزیون‌هایی که فاقد عینک می‌باشند، تصاویر مختلفی را مستقیما به هر چشم به منظور دست‌یابی به عمق تصویر نشان می‌دهند اما بیننده باید در یک نقطه ثابت قرار داشته باشد تا نتیجه را به شکل سه‌بعدی ببیند. به این خاطر فناوری سه‌بعدی‌های بدون نیاز به عینک بیشتر در وسیله‌های کوچک ازقبیل تلفن‌های همراه یا صفحه‌های نمایشگری که از زوایای کمتری دیده می‌شوند مانند مانیتورهای کامپیوتری به طور موفقیت آمیز اجرا شده است.
تاکنون چندین روش برای تلویزیون‌های سه بعدی بدون استفاده از عینک به‌وجود آمده است که فناوری Lenticular Lens و Parallax Barrier متداول‌ترین آن‌ها می‌باشند. با فناوری Parallax Barrier وظیفه فیلتر عینک‌های سه بعدی به‌وسیله لایه‌ای از مواد که در جلوی خود پرده قرار گرفته جایگزین شده است. در این نوع تلویزیون‌های سه بعدی یک وب‌کم کار گذاشته می‌شود که چشم بازدید کننده را ردگیری می‌کند و سپس با تشخیص مکان چشم راست و چپ، برای هر کدام یک تصویر مجزا می‌فرستد تا تماشاچیان بتوانند تصاویر را به صورت سه‌بعدی ببینند. البته در مدل دیگری از این فناوری که در برخی دستگاه‌ها چون Nintendo 3DS و یا گوشی LG Optimus 3D استفاده شده است، خبری از دوربین برای تشخیص چشم بیننده نیست و تنها یک نفر می‌تواند در آن واحد از نمایشگر به صورت سه‌بعدی استفاده کند و آن هم کسی است که به طور مستقیم به مانیتور نگاه می‌کند. در واقع کوچکی این نمایشگرها سبب می‌شود تا چنین قابلیتی بدون تعبیه دوربین هوشمند و استفاده از عینک فراهم باشد، عملی که در ابعاد بزرگ‌تر امکان‌پذیر نیست.
فناوری Lenticular در واقع بر اساس یک فن چاپ قدیمی ساخته شده است که در آن تغییر جزیی یک تصویر به زاویه‌ای که تصویر از آن زاویه دیده می شود بستگی دارد. مثال ساده این فن، خط کش کودکان است که با تصاویری تزئین شده و زمانی که خط کش را به جلو و عقب حرکت می‌دهید، به نظر می‌رسد که تصاویر در حال حرکت هستند.
فناوری Lenticular با مرتب کردن لنزهای کوچک بر روی صفحه نمایش و تجزیه تصاویر چپ و راست برای ارسال تصاویر مجزا به هرطرف کار می‌کند. اما متاسفانه تولید آن‌ها بسیار مشکل و به همین علت خیلی هم گران هستند.
به علت چند شکاف، این لایه اجازه می‌دهد که هر چشم یک سری پیکسل‌های متفاوت را مشاهده کند و بدین ترتیب یک نتیجه سه‌بعدی خلق می‌شود. اما این روش فقط در صورتی‌که بیننده در همان نقطه باشد امکان نمایش سه‌بعدی را فراهم می‌کند و برای تلویزیون‌های خیلی بزرگ روش مناسبی نیست و همچنین به شفافیت پرده نیز آسیب می‌زند.
در حال حاضر شرکت توشیبا نمایشگری را با استفاده از این فناوری به بازار عرضه کرده است که قابلیت نمایش تصاویر سه‌بعدی بدون عینک را داراست و با نام 2LZ55 شناخته می‌شود. در این مدل برای ارائه تصاویر سه‌بعدی به چندین تماشاگر، از فناوری ردیابی سر تماشاگران برای شناسایی چهره‌ها و ارسال تصاویر مختلف به چشم‌ها استفاده شده و یک دوربین در تلویزیون تعبیه شده است.
وضوح تصویر2LZ55 ، چهار برابر رزولوشن‌های موجود 1080p یعنی ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل است و دارای فناوری وای‌فای و قابلیت تبدیل تصاویر دوبعدی به سه‌بعدی است.

شرکت توشیبا اولین لپ‌تاپ سه‌بعدی را نیز تولید کرده است که می تواند تصاویر را بدون نیاز به عینک پخش کند. لپ‌تاپ Qosmio F750 با صفحه نمایش 15.6 اینچی و کیفیت تصویر FULL HD یعنی 1920 در 1080 پیکسلی، عکس‌ها را با شفافیت و وضوح بالایی به نمایش می‌گذارد. فرکانس این دستگاه 120 هرتز است تا از مات شدن و به جا ماندن اثر تصاویر قبلی در فیلم‌ها و بازی‌ها جلوگیری کند. Qosmio F750 علاوه بر پشتیبانی از Blu-ray XL دارای تکنولوژی تبدیل دو بعدی به سه‌بعدی نیز می‌باشد. این تکنولوژی یک الگوریتم پیچیده برای دریافت محتوای دو بعدی DVDها و تبدیل آنی آن به محتوای سه‌بعدی است.
یکی دیگر از محصولات جالب که با این فناوری به بازار آمده، بزرگترین نمایشگر سه بعدی جهان است که در واقع تلویزیونی 200 اینچی است که با آن می‌توانید در زاویه‌های مختلف تصویر سه بعدی را به خوبی تماشا کنید.
شرکت NTC با همکاری JVC وKenwood این محصول غول پیکر را تولید کرده‌اند. این نمایشگر دیواری، تصویر را توسط 57 ویدئو پروژکتور HD تولید می‌کند. هر پروژکتور یک تصویر مجزا از پروژکتور دیگر را با زاویه دید متفاوت نمایش می‌دهد و در نهایت یک تصویر سه‌بعدی بدون عینک برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که از زوایای مختلف و با جزییات متفاوت قابل مشاهده است.
بنابراین اگر زاویه خود را نسبت به صفحه تغییر دهید، می‌توانید فیلم را از زاویه متفاوتی مشاهده کنید. صفحه نمایش این نمایشگر از 57 زاویه مختلف قابل دیدن است و از این زوایا تصاویر متفاوتی را به نمایش می‌گذارد و وقتی از جلوی آن رد می‌شوید، قادر هستید از زوایای مختلف تصاویر را ببینید و یا حتی پشت اجسام را مشاهده کنید.
این روزها تولید فیلم های سه بعدی و نمایش آن‌ها در سینماها در همه جای دنیا با استقبال زیادی روبرو شده است و هر روز به تعداد علاقمندان آن افزوده می‌شود. با توجه به این استقبال، احتمال می‌رود شرکت‌های تولید کننده لوازم الکترونیکی و همچنین شرکت‌های فیلم‌سازی، توجه بیشتری به تولید این نمایشگرهای جذاب نشان دهند و درنتیجه تماشاچیان باید خود را برای تجربه هیجان و ترس بیشتری در هنگام تماشای فیلم ها آماده کنند.

[divide style=”2″]

راستی، اگر فناوری اطلاعات در زندگی‌تون اهمیت زیادی داره، پیشنهاد می‌کنم تولبار آی‌تی را حتما نصب کنید: [نصب تولبار]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH