چرا مصرف باتری اسمارتفون در تابستان بیشتر می‌شود و سرعتش کاهش می‌یابد؟

6997580445_d9aabbc2ed_o-620x372

اگر توجه کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که اسمارتفون‌تان در فصل‌های گرم سال زودتر داغ و در عملکردش اختلال ایجاد می‌شود. در واقع این فقط شما نیستید که گرما زده می‌شوید. اسمارتفون‌ها هم در فصل گرما زجر می‌کشند و عملکردشان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بر خلاف ما، اسمارت‌فون‌ها عرق نمی‌کنند که البته اگر می‌کردند احتمالا حالشان بهتر از این‌ها می‌بود. عرق کردن در واقع راه حل بدن برای مقابله با گرما و برای خنک شدن است. پس حالا که راهی برای خنک شدن اسمارتفون‌ها وجود ندارد، اختلال در عملکردشان اجتناب ناپذیر می‌شود.

اما واقعا این مواقع چه اتفاقی می‌افتد؟

چرا اسمارتفونم در روزهای گرم و داغ، کند می‌شود؟

پردازشگرها به گرما حساسند، هر چه دمای آن‌ها بالاتر رود، سرعتشان پایین‌تر می‌آید، زیرا مجبورند با کاستن از فعالیت‌شان از داغی بیش از حد جلوگیری کنند.

این یعنی هر چه دمای اسمارتفونی بالا می‌رود، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد که دستگاه وظیفه‌ای را به اتمام برساند. از این رو بیشتر بیدار مانده و مصرف باتری هم به همین میزان افزایش می‌یابد.

اجزای دیگری چون چیپ GPS، نور پس زمینه و دیتا هم گرما ایجاد می‌کنند و این نشان می‌دهد که هر چه بیشتر از هندست استفاده شود، گرمای ایجاد شده هم بیشتر خواهد شد.

چرا باتری هندستم در روزهای گرم زودتر تمام می‌شود؟

باتری‌ها در واقع بسته‌های کوچکی هستند که درونشان پر از مواد شیمیایی است که با واکنش، ایجاد الکتریسیته می‌کند. همین الکتریسیته خودش گرما زاست. زمانی که دمای هوای اطراف بالا می‌رود، توانایی باتری در خنک کردن خودش کاهش می‌یابد.

باتری داغ، دیرتر شارژ می‌شود، زیرا شارژ شدنش هم ایجاد گرما می‌کند. در واقع سیستم کنترل دمای باتری برای جلوگیری از افزایش دما سرعت شارژ را کاهش می‌دهد. زمانی که یک باتری به دمای بحرانی می‌رسد، نشت دما پدید می‌آید که می‌تواند باعث انفجار و ذوب شدگی شود.

قرار دادن باتری در دمای بیش از 30 درجه برای سلامتش خطرناک است و مواد شیمیایی داخلش را تحت تاثیر قرار داده و از عمرش می‌کاهد. نگه داشتن یک باتری در حالت شارژ کامل و در یک مکان گرم بدتر از این است که آن را چند بار شارژ کنید.

چرا زمانی که هندستم را در خودرو جا گذاشتم، شیشه صفحه نمایشش شکست؟

گرما برای صفحه نمایش هم خوب نیست، دمای بالا باعث می‌شود که لایه‌های مایع زیر صفحه نمایش در دمای بالا ورم کنند و همین امر باعث انفجار پیکسل‌ها و در پی آن شکسته شدن صفحه نمایش شود.

چاره کار چیست؟

برنامه سازان تا بحال برنامه‌های زیادی برای خنک کردن اسمارتفون‌ها ارایه داده‌اند. در برخی از این برنامه‌ها به پردازشگر با محدود کردن برنامه‌های پس زمینه یا متوقف کردن آن‌ها استراحت داده می‌شود. راه دیگر استفاده از مودهای ذخیره انرژی است.

اما شما هم باید به عنوان کاربر مواردی را رعایت کنید. تا آنجایی که می‌شود در فصول گرم از کیس برای هندستتان استفاده نکنید. آنرا برای مدت طولانی درون کیف یا جیبتان قرار ندهید.

زمانی که لازم نیست، ویژگی‌هایی چون جی‌پی‌اس یا دیتا را خاموش کنید. نور صفحه نمایش هم می‌تواند ایجاد گرما کند، پس حواستان به آن هم باشد.

اگر موارد دیگری به نظرتان می‌رسد که می‌تواند در خنگ نگه داشتن اسمارتفون کمک کند، آن را در قسمت نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

5 در مورد “چرا مصرف باتری اسمارتفون در تابستان بیشتر می‌شود و سرعتش کاهش می‌یابد؟”

  1. سلام من یه گلکسی استار s5282 دارم اخیرن فول شارژ میکنم هر ساعت 6 درصد در صورتی که بی استفاده هم است کم میکنه باید چکارش کنم؟ ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH