نوجوان 15 ساله و کشف علمی جالب در مورد نسبت طلایی!

تعطیلات کوتاه خانوادگی ویرجینیا جوزف روزنفلد ناگهان به چیزی بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تر مبدل شد!
در خلال بازدید از نمایشگاهی با نام “جهان اعداد و فراتر از آن” که در موزه علوم بوستون در حال برگزاری بود، روزنفلد 15 ساله متوجه چیزی جالب درباره یکی از معادلات برجسته نمایشگاه شد: نسبت طلایی!
ابتدا اجازه دهید بگویم نسبت طلایی چیست. ببینید، فرض کنید یک پاره خط داریم و آن را به دو قسمت نامساوی تقسیم می‌کنیم. اگر نسبت طول کل پاره خط به طول بخش بزرگ‌تر آن برابر با نسبت طول بخش بزرگ‌تر به طول بخش کوچک‌تر باشد، این نسبت را نسبت طلایی می‌گویند. فهمیدید؟ آفرین!
خب بپردازیم به ادامه مطلب. اعداد باید با علامت مثبت در معادله قرار گیرند اما در موزه، علامت آن‌ها را منفی قرار داده بودند!
موزه در روز سه‌شنبه متنی منتشر کرد که در آن گفته شده بود: این که یک دانش آموز دبیرستانی متوجه علامت‌های منفی شده، خیلی غیرمنتظره نبوده‌ است، زیرا نحوه ارائه نسبت طلایی توسط این موزه کمتر رایج، اما دقیق است. دانش آموزان نوع دیگری از آن را می‌خوانند و به همین دلیل این علامت‌های منفی برای این نوجوان عجیب بوده‌ است. به هرحال حق کاملا با اوست و یادداشت‌هایش نشان می‌دهد که ما اشتباه می‌کرده‌ایم!
روزنفلد یک دانشجوی سال دوم در دبیرستان Handly در وینچستر ویرجینیا، برگه‌ یادداشتی را روی میز موزه گذاشت که در آن اشتباه موزه را توضیح داده‌ بود. نمایشگاه ریاضیات که در سال 1981 توسط تیم طراحی تحسین‌شده charles و Ray Earns پایه‌گذاری شد، دارای قوانین و محتوایی بسیار خشک و غیرقابل تغییر است! پس هنوز معلوم نیست که این اشتباه در آینده اصلاح شود یا خیر.
راستی شاید بد نباشد بدانید که جناب روزنفلد قصد دارد در آینده در انستیتوی فناوری ماساچوست یا همان MIT، برترین دانشگاه فنی و مهندسی بر روی کره خاکی ادامه تحصیل دهد. خوش به حالش!
و اما در مورد نسبت طلایی باید بگویم که انسان علاقه زیادی به مستطیل‌هایی دارد که نسبت طول به عرض آن‌ها برابر با نسبت طلایی باشد. از نظر انسان‌ها، این مستطیل‌ها زیبا هستند و اگر این نسبت در جسمی دیگر دیده شود، آن جسم هم زیبا به نظر می‌رسد. در پایان توجه شما را به دیدن تعدادی تصویر دعوت می‌کنم که رعایت نسبت طلایی در طبیعت را نشان می‌دهند، البته قبلش بگویم که این نسبت برابر با 1.6 است. پس هرجا در این تصاویر عدد 1.6 را دیدید، بدانید که همان نسبت طلایی معروف است. این شما و این عکس‌هایی جالب از کاربرد نسبت طلایی در محیط اطراف ما:

نقاشی معروف مونالیزا و نسبت طلایی که بین اندازه‌های داخل آن برقرار است.
e9034c182dbb0aca5229efdd6f3fbaff دندان‌هایی که به عقیده اغلب انسان‌ها بسیار زیبا و خوش ساخت هستند.
golden-ratio-in-dentistry1-510x280
خم ابروی یار! رعایت دقیق نسبت طلایی در یک ابروی فوق‌العاده زیبا
mayugenoougonhi رعایت نسبت طلایی در دست استاندارد انسان
2jEfg آیا تاکنون توانسته‌اید همانند روزنفلد از متخصصان اشتباه بگیرید؟ بعید می‌دانم! بسیار خب، یک سوال ساده‌تر: آیا تاکنون در جایی شاهد رعایت نسبت طلایی بوده‌اید؟ با ما در میان بگذارید!

5 در مورد “نوجوان 15 ساله و کشف علمی جالب در مورد نسبت طلایی!”

  1. سلام ممنون ولی لطفا در مورد این جمله یه کم توضیح بدید , جمله یه کم نامفهوم و گنگ هست:

    “این که یک دانش آموز دبیرستانی متوجه علامت‌های منفی شده، خیلی غیرمنتظره نبوده‌ است، زیرا نحوه ارائه نسبت طلایی توسط این موزه کمتر رایج، اما دقیق است. دانش آموزان نوع دیگری از آن را می‌خوانند و به همین دلیل این علامت‌های منفی برای این نوجوان عجیب بوده‌ است.”

    1. فقط جمله اولش توی متن بود. جمله دوم رو خودم به متن اضافه کردم که دوستان بدونن منظور از غیر منتظره نبودن جریان چیه
      والا من فرمولشون رو ندیدیم. لابد یه فرمول عجیب و فریب و پیشرفته بوده که این بچه با اطلاعات دبیرستانیش ردش کرده. خودم هم اون فرمول پیچیده رو نمیدونم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH