چه تفاوتی بین شبکه بی‌سیم 2.4 و 5 گیگاهرتزی وجود دارد و کدام یک را استفاده کنیم؟

ممکن است که شما یک مودم جدید را خریداری کرده باشید و در زمان نصب و راه‌اندازی آن متوجه شوید که دو نوع فرکانس شبکه وجود دارد که یکی 2.4 گیگاهرتز و دیگری 5 گیگاهرتز است. واقعا چه تفاوتی بین آن‌ها وجود دارد و کدام‌یک قوی‌تر است؟

wifi

بدون شک فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال بسیاری از دستگاه‌های وایرلس از شبکه 2.4 گیگاهرتزی استفاده می‌کنند که به همین دلیل در مکان‌های شلوغ، دستگاه‌های بسیاری وجود دارند که از این فرکانس برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند. همان طور که می‌دانید گوگل نیز اخیرا دانگل‌های اترنت جدیدی را برای کروم‌کست‌های خود ارایه داده است و خود گوگل نیز در این خصوص مدعی شده که فرکانس 2.4 گیگاهرتز بسیار شلوغ است و این باعث می‌شود که قدرت ارتباطات کاهش یابد و به همین دلیل راه‌کاری را ارایه داده که کاربران با انجام آن می‌‌توانند مشکل موجود در ارتباطات خود را برطرف کنند. این راه‌کار بدین شکل است که کاربران می‌بایست 15 دلار برای خرید یک آداپتور جدید برای کروم‌کست خود هزینه کنند و با اتصال آن در واقع عملکرد دستگاه خود را ارتقا دهند و با کمک آن بتوانند ارتباطات خود را از طریق فرکانس 5 گیگاهرتزی انجام دهند.

تفاوت اصلی در چیست؟

تفاوت‌های قابل توجهی بین فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتزی وجود دارد و البته در عملکرد و قابلیت‌های آن‌ها نیز شاهد تفاوت‌های بسیاری هستیم. همان طور که گفته شد فرکانس 2.4 گیگاهرتزی در مکان‌های شلوغ بسیار پر استفاده است و دلیل آن نیز به استفاده دستگاه‌های مختلف از آن نظیر لپ‌تاپ، تبلت و اسمارت فون‌ها باز می‌گردد و البته دستگاه‌های ضعیف بی‌سیم نیز بر روی این فرکانس کار می‌کنند که از این میان می‌توان به کنترل درب گاراژ، تلفن‌های بی‌سیم، نمایشگر مراقبت از کودک و… اشاره کرد.

modem

در مقابل، فرکانس 5 گیگاهرتز برای تبادل اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف نظیر لپ‌تاپ، اسمارت فون و تبلت مناسب است و دلیل آن نیز به امکان تبادل حجم وسیعی از اطلاعات باز می‌گردد و البته همانند فرکانس 2.4 گیگاهرتز نیز شلوغ نیست. اما با وجود این نکات، شبکه 5 گیگاهرتزی دارای یک ضعف تقریبا بزرگ است و آن نیز به قدرت کم این فرکانس در نفوذ از دیوار‌ها و موانع باز می‌گردد و اگر برای مثال شما بخواهید در حیاط خانه خود نیز از این شبکه استفاده کنید، احتمال قطع شدن ارتباط شما وجود خواهد داشت.

در کل شبکه 2.4 گیگاهرتزی دارای تراکم زیادی است و تبادل اطلاعات نیز با سرعت پایین‌تری انجام می‌شود اما در مقابل امکان تبادل ارتباط در فاصله‌های بزرگ و حتی با وجود موانع، دیوار و… نیز وجود دارد اما در مقابل شبکه 5 گیگاهرتزی برای محیط‌های داخلی مناسب بوده و بهتر است که در خانه‌ها از این شبکه استفاده کنیم تا هم از ازدحام شبکه 2.4 گیگاهرتزی دور باشیم و هم سرعت تبادل اطلاعات خود را بالا ببریم.

البته شما در خصوص دستگاه‌هایی که قادر نیستند تا فرکانس بالاتری را از 2.4 گیگاهرتز را ارایه دهند، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید و این موضوع همانند ماجرای کروم‌کست گوگل است که در بالا اشاره شد و کاربران می‌بایست با پرداخت 15 دلار آن را ارتقا دهند تا بتوانند به شبکه 5 گیگاهرتزی نیز دسترسی داشته باشند.

اما راه بهتری نیز وجود دارد، اگر شما همیشه و یا اغلب اوقات بر روی یک میز، کار‌های خود را انجام می‌دهید و مودم نیز در نزدیکی آن میز قرار دارد، پس بهتر است که ارتباطات خود را از طریق کابل‌های قدیمی اترنت انجام دهید. زیرا بدون شک مشکلات کمتری نسبت به شبکه بی‌سیم خواهید داشت. اگر شما دستگاه‌هایی دارید که آن‌ها نیز می‌بایست به شبکه متصل شوند (نظیر ایکس‌باکس و اپل TV) و البته از شبکه اترنت نیز پشتیبانی می‌کنند، تا حد ممکن سعی کنید تا از همین طریق آن‌ها را به شبکه متصل نمایید.

در خصوص دستگاه‌های عاشق دیتا، نظیر لپ‌تاپ، تبلت و اسمارت فون نیز بهتر است که از طریق شبکه 5 گیگاهرتزی وارد عمل شوید تا هم سرعت بالاتری در تبادل اطلاعات داشته باشید و هم از فشار شبکه 2.4 گیگاهرتزی دور بمانید.

بهترین کانال را انتخاب کنید

زمانی که می‌خواهید مودم خود را تنظیم کنید، می‌بایست ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که کدام نوع از شبکه را نیاز دارید و ارتباطات شما با دستگاه‌هایتان نیاز به کدام نوع از شبکه دارد (2.4 یا 5 گیگاهرتزی) و البته اگر شما در یک آپارتمان که پر از مودم و تجهیزات بی‌سیم است زندگی می‌کنید، شاید بهتر باشد که از شبکه 5 گیگاهرتزی استفاده نمایید. البته به این نکته نیز توجه کنید که اگر ممکن است مودم خود را حداقل به یک دستگاه از طریق شبکه اترنت وصل کنید، حتما چنین کاری را انجام دهید. چون حتی این کار نیز باعث خواهد شد تا شبکه بی‌سیم خلوت‌تری داشته باشید.

wifi-1

اما اگر شما در یک محیط بزرگ زندگی می‌کنید و خانه‌ای دارید که متراژ بالایی دارد و دیوار‌های زیادی نیز بین شما و مودم قرار گرفته‌اند، در این صورت استفاده از فرکانس 2.4 گیگاهرتزی بهتر خواهد بود. حال با تعیین نوع شبکه مناسب برای خانه خود بهتر است که دست به کار شوید و مودم خود را با آن فرکانس تنظیم کنید. برای انجام چنین کاری باید وارد بخش تنظیمات مودم شوید و سپس تنظیمات مورد نظر را اعمال کنید.

6 در مورد “چه تفاوتی بین شبکه بی‌سیم 2.4 و 5 گیگاهرتزی وجود دارد و کدام یک را استفاده کنیم؟”

  1. سلام و خسته نباشید. چرا وقتی می‌خوام وای فای یک گوشی رو به هات اسپات یک گوشی دیگه وصل کنم فقط با فرکانس 5 گیگاهرتزی وصل میشه و نمیشه با فرکانس 2.4 وصل کرد(قبلاً متصل میشد اما الآن نه)
    ممنون

  2. سلام من وایرلس 2.4 دارم ایا میشه به وایرلس 5 تبدیلش کرد
    این شرکتی که من ازش استفاده میکنم الان دیگه به وایرلس 2.4 انتن نمیده؟؟؟؟ایا راهی هست یا باید یکی دیگه بگیرم؟؟؟

  3. سلام من میخوام برای ps4م مودم بخرم و بهش کابل وصل میکنم فاصله مودم تا ps4 تقریبا 5 متر هم نیست کدوم رو بگیرم بهتره؟

    3
    4

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH