آیا اچ‌تی‌سی نخستین قربانی اندروید است؟

کمپانی تایوانی اچ‌تی‌سی، پس از تجربه 265 میلیون دلار ضرر خالص، و پیش‌بینی تاسف‌بار کارشناسان بازار اسمارت‌فون‌ها مبنی بر ادامه یافتن و حتی افزایش این ضرر، شروع به تعدیل نیرو و اخراج کارکنان خود کرده‌ است. خبرگزاری رویترز، به تازگی گزارشی در این مورد تهیه کرده است و گفته که عملکرد ضعیف کمپانی اچ‌تی‌سی، به خاطر برآورده نشدن انتظارات بالای کاربران از پرچمدار سال 2015 این کمپانی یعنی One M9 است. تک کرانچ نیز می‌گوید امیدواریم اچ‌تی‌سی با تمرکز خود بر بخش میان‌رده‌های بازار، یک بار دیگر کابران را به خود جذب کرده و بتواند مجددا جایگاه رفیع خودش در سال‌های 2010 و 2011 را پس بگیرد. میان‌رده‌های این کمپانی با قیمت‌های بین 300 تا 500 دلاری خود، در واقع این کمپانی را به مسلخ کمپانی‌هایی همچون شیائومی و هوآوی می‌کشانند. مشکلات اچ‌تی‌سی، خبر از شروع عصری خونین در اندروید می‌دهند. عصری که قربانیان اصلی آن، دو تا از بهترین کمپانی‌های صنعت اسمارت‌فون یعنی اچ‌تی‌سی و سونی هستند.
در آغاز این مبارزه، حتی کمپانی‌هایی همچون هوآوی و شیائومی نیز به خاطر رقابت بسیار سنگین سایر کمپانی‌ها تحت فشار هستند. این کمپانی‌های نوپا، گوشی‌هایی با سخت‌افزار مشابه محصولات تولیدی برندهای بزرگ می‌سازند، و با فروش آن به بهایی بسیار کمتر، سود اندکی به دست می‌آورند که آنان را بسیار خشنود و خرسند کرده است. دیگر میلیون‌ها کاربر وجود ندارند که بخواهند برای اولین بار گوشی اندرویدی بخرند. بازار گوشی‌های اندرویدی کاملا اشباع شده است. کشور چین، به خاطر جمعیت 1 میلیارد و 400 میلیون نفری خود، سال‌ها به عنوان یک بازار پر از مشتری و بی‌پایان تلقی می‌شد، اما گزارش موسسه معتبر IDC نشان می‌دهد که بالاخره بازار چین هم اشباع شده است و در این کشور هم دیگر کسی مثل قدیم تمایل آن‌چنانی به خرید موبایل جدید نشان نمی‌دهد.
China has 1bn mobile subscriptionsاچ‌تی‌سی امیدوار است بتواند با کمک بازار هند به روزهای اوجش برگشته و از این ضرردهی بیرون بیاید. بازار هند هم از بازارهایی است که به دلیل دارا بودن جمعیت بسیار زیادش، تولیدکنندگان بسیاری برای جهش یک‌باره خود بر روی آن حساب باز کرده‌اند. البته بازار این کشور مورد هجوم کمپانی‌هایی هچون شیائومی، وان پلاس و حتی ایسوس با محصولات ارزان‌ قیمتشان قرار گرفته است. اچ‌تی‌سی بدون تغییر قیمت میان‌رده‌هایش، شاید شانسی برای پیروزی در هند نداشته باشد.
با نگاهی به تولیدات سری One یعنی از One M7 تا One M9، می‌توان فهمید که این سری با وجود محبوبیت نزد کارشناسان و کاربران، هیچ گونه موفقیتی برای اچ‌تی‌سی به ارمغان نیاورده است. در واقع روند نزولی اچ‌تی‌سی از سال 2012 شروع شده و تا الآن مرتبا ادامه یافته است. در طی این 3 سال، هر بار با ارایه یک پرچم‌دار، شیب نزولی این نمودار اندکی کم می‌شد و جهشی در آن پدید می‌آمد، اما پس از مدتی مجددا اوضاع به روال قبلی برگشته و باز هم اچ‌تی‌سی سقوط می‌کرد.

htc2012-2015البته قرار نیست اچ‌تی‌سی یک شبه از هم بپاشد و ورشکست شود. شاید مشارکت این شرکت در پروژه‌های مربوط به واقعیت مجازی با Valve، ثباتی که اچ‌تی‌سی برای بازیابی قوای از دست رفته خود نیاز دارد را به آن داده و مسیرش را یک بار دیگر هموار کند. ولی از طرفی نباید فراموش کرد که اوضاع اچ‌تی‌سی با شرکت‌هایی همچون سونی، سامسونگ و ال‌جی کاملا فرق دارد، چرا که این کمپانی‌ها بخش‌های زیادی دارند که در هنگام ضرر یکی از آن‌ها، می‌توانند با تمرکز بر سایر بخش‌ها، ضرر وارده را جبران کنند. برای مثال، سونی توانست ضرر بخش موبایل خود را با تجارت سنسور دوربین و کنسول بازی خود، جبران کند. اما اچ‌تی سی شرکتی است که تنها محصول آن، موبایل است. اگر بخش موبایل این کمپانی شکست بخورد، یعنی اچ‌تی‌سی برای همیشه باید با میدان رقابت خداحافظی کند. ما این گونه شکست‌ها را در نوکیا و بلک‌بری دیده‌ایم، و حالا ظاهرا قربانی سوم نیز به آرامی در حال قدم برداشتن به سوی مسلخ است.

11 در مورد “آیا اچ‌تی‌سی نخستین قربانی اندروید است؟”

  1. امسال سال خوبی برای سونی با این گوشیایی که تا حالا معرفی کرده !!
    در ضمن تمام گوشی های سی 5 که در هنگ کنگ پیش فروش شده بودن فروخته شدن. این نشون میده که سونی تو بازاریابی و فروش داره پیشرفت میکنه ولی در کل به نظر من کیفیتی که تو محصولات سونی احساس میشه تو هیچ برند دیگه ای احساس نمیشه ولی امیدوارم اچ تی سی هم پیشرفت کنه و به اون جایگاه اصلیش برسه

  2. اولا هیچوقت سونی و سامسونگ رو یکی نکنید! به اطلاعاتتون شک میکنن!
    دوما ببینید سامسونگ با بازار اسمارتفون های اندرویدی چه کرده! بعد از نوکیا وقتشه که اچ تی سی توسط سامسونگ و هواوی کنار بره. ولی اینده تقریبا خوبی رو برای سونی میبینم و اونم مربوط به دو پرچمدار میان رده ای هست که سونی وارد بازار خواهد کرد. حداقل سونی سعی کنه جلوی ضرردهیشو بگیره،حالا سود پیشکش!
    ممنون اقای ترکی.

    1. نوکیا کنار نرفتش رفت طرف یه سیستم عامل دیگه هر برندی که طرف لشرویید نره از بین میره دیگه بعد سال بعد میلادی دوباره نوکیا بر میگرده

  3. سونی پشتش خیلی پره و خیلی سرمایه داره و امکان نداره موبایلو رها کنه ولی با گوشیهای خوبی مثل m5 و c5 که تولید کرده برمیگرده به سود دهی. بالا. یعنی واقعا الان m5 هیچ رقیبی نداره. حتی از s6 هم بهتره.

      1. در همه قسمتهاش بهتره. بیا مقایسه کنیم
        1- صفحه نمایش بهتر که طبق معمول سونی همیشه بهتر از سامسونگ بوده
        2-دوربین بهتر با فوکوس سریعتر و سنسپر بزرگتر و فیلمبرداری 4k نامحدود
        3- دوربین جلوی بهتر
        4- باتری بزرگتر
        5_ جنس بدنه با کیفیت تر که فرم دور گوشی فولادی هست
        6-اسپیکر استریو
        7- ضدآب و گردوغبار
        8-طراحی زیباتر و بدون نقص
        9- دوربین همسطح با بدنه
        10-رابط کاربری سریعتر و بدون لگ سونی که حتی شامل پایبن رده ها هم میشه ولی
        بله اینجاست که میانرده سونی پرچمدار سایر برندهای دیگه رو تحقیر میکنه

        1. از شما ها بیشتر هم انتظار نمیره 4کا نا محدود خخخخ تو کمتر از دو دقیقه زد 3 پلاس فیلمبرداریش قطع میشه البته به بقیه حرف حات احمیت نمیدم چون سوادت در این حده حالا وقتی بررسیش اومد خودت میفهمی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH