اسمارت فون خمیده ال‌جی در برابر گلکسی S6 Edge: کدام‌یک پیروز خواهد بود؟!

samsung-galaxy-note-5-vs-lg-g4-quick-look-aa-3-of-10-1340x754-(1)

در اوایل هفته قبل، ال‌جی چندین نام تجاری مربوط به محصولات منحنی خود را به‌ثبت رساند که باعث شد تا شایعات پیرامون عرضه یک گوشی خمیده از سوی ال‌جی برای رقابت با گلکسی S6 Edge و S6 Edge Plus قوت بگیرد.

در حال‌حاضر، هیچ‌گونه اطلاعات رسمی درباره گوشی منحنی ال‌جی وجود ندارد اما باتوجه به عرضه گوشی‌های قدرتمند و خاص تا پایان سال از سوی ال‌جی، می‌توان مطمئن بود که این سازنده کره‌ای برای عرضه یک گوشی خمیده آماده شده است.

آنچه که فعلا می‌دانیم، آن است که ال‌جی، تکنولوژی مناسب را برای عرضه یک گوشی خمیده در اختیار دارد. این کمپانی تابه‌حال، چندین گوشی هوشمند مبتنی بر تکنولوژی انعطاف‌پذیری را با پنل‌های LCD و OLED عرضه کرده است. پنل OLED، اساس گوشی‌های AMOLED (یا Active-Matrix OLED) خمیده سامسونگ محسوب می‌شود.

LG-Chem-Plastic-Based-Truly-Flexible-OLED-Light-Panel-840x326
تکنولوژی OLED انعطاف‌پذیر ال‌جی از نظر تجاری، یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود؛ اگرچه هنوز جای خود را در گوشی‌های موبایل باز نکرده است.

 

با این‌حال، صفحه نمایش منحنی جی 4 و دیگر محصولات میان‌رده ال‌جی، براساس تکنولوژی LCD شکل گرفته‎‌اند که باعث شده قابلیت انعطاف‌پذیری نداشته باشند. گوشی‌های سری G Flex نیز با تکیه بر فناوری P-OLED دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند؛ انعطاف پذیری که به‌وضوح در این گوشی‌ها قابل مشاهده است.

اگر ال‌جی‌ بخواهد در آینده، گوشی‌های انعطاف‌پذیر بیشتری را معرفی نماید، تکنولوژی OLED باید به‌عنوان یک اصل کلیدی در آن‌ها استفاده شود. در هرحال، کمپانی ال‌جی تعداد محصولات انعطاف‌پذیر کمی را تا به امروز معرفی کرده است. باید اعتراف کرد که این کمپانی، هنوز محصولی را معرفی نکرده که در آن، از نهایت ظرفیت و توانایی تکنولوژی OLED استفاده شده باشد!

lg-g-flex-2-unboxing-aa-13-of-31-710x399
نمایشگر پرچم‌داران اصلی ال‌جی، هنوز براساس فناوری LCD تولید می‌شود؛ این در حال است که استفاده از تکنولوژی OLED به سری جی فلکس ال‌جی، محدود شده.

علت این موضوع، به خط تولید ال‌جی مربوط می‌شود؛ LCD برای سال‌هاست که پشتوانه اصلی گوشی‌های هوشمند ال‌جی به‌حساب می‌آید. با این‌حال، ال‌جی در تلاش است تا محصولاتی را با فناوری OLED تولید نماید. این هفته، ال‌جی دیسپلی، تایید کرده این کمپانی برروی توسعه نسل بعدی نمایشگر OLED برای استفاده در محصولاتی اعم از تلویزیون تا گوشی‌های هوشمند، در حدود 8.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نموده است. هم‌چنین، ال‌جی برای تقویت تولید OLEDهای انعطاف‌پذیر خود در حدود 0.91 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده که البته این سرمایه‌گذاری‌ها تا به بلوغ رسیدن نمایشگرهای منحنی ال‌جی به چندین سال زمان نیاز دارد.

نیمه دیگر نبرد بین سامسونگ و ال‌جی بر سر گوشی‌های هوشمند خمیده، به کیفیت صفحه نمایش، رزولوشن و هزینه‌های تولید آن مربوط می‌شود. سامسونگ، مدت‌‌هاست که در گوشی‌های موبایل خود از نمایشگر آمولد استفاده کرده که باعث می‌شود تا این کمپانی زمان زیادی را برای پیشرفت تکنولوژی خود در اختیار داشته باشد. در حالی‌که آخرین نمایشگر P-OLED ال‌جی که در جی فلکس 2 استفاده شده، با وضوح 1080 خود، عملکرد ضعیف‌تری از QHD سامسونگ که در تمامی پرچم‌داران اخیر این شرکت یافت می‌شود، ارایه می‌دهد. بنابراین می‌توان احتمال داد که ال‌جی، یک گوشی هوشمند با پنل OLED و نمایشگر QHD را در دست تولید دارد. البته فعلا این کمپانی درباره آن، چیزی بروز نداده است!

تکنولوژی OLED ال‌جی، ثابت کرده که بسیار انعطاف‌پذیر و همه کاره است؛ همین اواخر، این کمپانی از تلویزیون‌های جدیدی رونمایی کرد که نه‌تنها به نازکی یک کارت اعتباری دیده می‌شوند، بلکه با قابلیت انعطاف‌پذیر خود برای نصب آسان بسیار مناسب هستند. ال‌جی هم‌چنین تلویزیون‌های مقعر و محدب مانندی را طراحی نموده که در صورت نیاز، می‌تواند از شیوه طراحی آن‌ها برای گوشی‌های هوشمند خود الگو بگیرد.

در حال حاضر، این کمپانی می‌تواند چنین پنل‌هایی را در اندازه‌های مختلف تولید نماید؛ البته مشخص نیست که استفاده از آن‌ها برای گوشی‌های هوشمند امکان پذیر است یا خیر. با این حال تولید قطعات انعطاف‌پذیر دیگر نظیر مدارات و باتری‌ها در حال حاضر به پیشرفت مدنظر نرسیده و هم‌چنین بیش از حد، گران‌قیمت خواهند بود. بنابراین تا ارایه یک محصول تماما انعطاف پذیر، چندسال فاصله داریم!

LCD-vs-Glass-OLED-vs-Plastic-OLED-thickness
گام برداشتن ال‌جی به سوی استفاده از پنل P-OLED می‌تواند به ال‌جی اجازه بدهد تا گوشی‌های هوشمند باریک‌تر، نازک‌تر و هم‌چنین ارزان‌قیمت‌تری را توسعه دهد.

تولید محصولات خمیده بیشتر برای ال‌جی در حال حاضر امکان پذیر است. با این‌حال، طراحی یک محصول منحنی نیز نباید چندان دور از ذهن باشد. همچنین استفاده از پنل‌های Plastic-OLED از نظر قیمت یک مزیت نسبت به LCD محسوب می‌شود. استفاده از پلاستیک، طیف گسترده‌ای از انعطاف‌پذیری را میسر می‌نماید. هم‌چنین نسبت به استفاده از شیشه‌های معمولی برای نمایشگرهای OLED، هزینه کم‌تری دارد. البته ال‌جی ممکن است اولین کمپانی در استفاده از این تکنولوژی نباشد ولی به‌هرحال، ال‌جی می‌تواند با طراحی نازک‌تر و قیمت‌ پایین‌تر با دیگر سازندگان رقابت نماید.

Curved-Displays-are-hot-840x403

 

گوشی لبه منحنی دوگانه ال‌جی ( تصویر فوق) مسلما بهترین نگاهی است که می‌توان به گوشی منحنی آینده ال‌جی با نام G Edge داشت. اگرچه این نمونه، تنها از وضوح 1280 در 720 پیکسل برخورددار بوده و حداکثر روشنایی آن به 300 نیت محدود شده است. با این‌حال می‌توان خوش‌بین بود که این نمونه تاکنون، دچار تغییراتی شده باشد.

به‌علاوه، بلک‌بری ونیز که احتمالا به‌زودی معرفی خواهد شد، مانند این گوشی خمیده ال‌جی، دارای لبه منحنی از دو طرف نمایشگر است؛ با این تفاوت که وضوح آن، QHD خواهد بود. به‌هرحال، G Edge یا هرچه که در هنگام معرفی نام‌گذاری خواهد شد، اولین گوشی هوشمند ال‌جی است که از پنل‌ OLED پیشرفته این کمپانی استفاده خواهد کرد.

10 در مورد “اسمارت فون خمیده ال‌جی در برابر گلکسی S6 Edge: کدام‌یک پیروز خواهد بود؟!”

  1. الجی تا قبل اپتیموس جی اصلا جزو شرکت های قوی و پرفروش از نظر موبایل نبود…
    تا اینکه بالاخره تصمیم گرفت تو نرم افزار جی2 از سامسونگ تقلید کنه!رابط کاربری الجی واقعا شبیه تاچ ویز سامسونگ بود. حتی قابلیت های انحصاری تاچ ویز مثل smart pause و امکانات دیگه ای رو به اسم های مختلف رو رابط کاربریش استفاده کرده بود.
    اما الان تونسته مستقل از دیگر شرکت ها به کارش ادامه بده و یکی از قدرتمندترین شرکت های موبایل به حساب میاد.
    در هر صورت به نظرم هر دو اسمارت فون عالی هستن! از نظر طراحی و زیبایی به نظرم الجی تا حدودی برنده رقابته!(البته نمیشه از طراحی متفاوت سری ادج گلکسی چشم پوشی کرد) ولی وقتی بحث به دوربین و پردازنده و باتری میرسه کفه ترازو به طرز قابل توجهی به سمت اس6 ادج پلاس سنگینی میکنه!
    تو بحث صفحه نمایش هم باید بگم که الجی استاد ساخت و طراحی صفحه نمایش های خمیدس! تو بحث کیفیت هر دو عالی عمل میکنند و جزو برترینای بازارن اما به نظرم اینجا هم کیفیت سوپر امو ال ای دی های سامسونگ کمی بیشتر خودنمایی میکنن.
    در حالت کلی هر دو اسمارت فون بی نظیرن ولی من اس6 ادج پلاس رو به خاطر یه موارد جزیی برتر میدونم.
    ممنون.

  2. سلام
    من خودم طرفدار سونی هستم،ولی از کیفیت صفحه سانسونگم خوشم میاد به دلیلی غلیظ بودن رنگ مشکیش،ولی الجی هم خیلی داره صفحه نمایش گوشیاش خوب میشه،مخصوصا تو گوشیه جی فورش.به یقین تو پرچم داراس ایندش بین گوشی های مطرح رده دوم یا سوم را داره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH