آیا تولید تلفنی شبیه به آی‌فون، راه نجات اچ‌تی‌سی از بحران است؟!

htc_logo

وضعیت این روزهای کمپانی اچ‌تی‌سی را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد؛ بد! گوشی‌های هوشمندش نمی‌فروشند، پروژه‌های دیگر مثل دوربین اچ‌تی‌سی RE که قرار بود رقیبی برای دوربین‌های محبوب Go Pro باشند شکست خورده به‌نظر می‌رسند و هدست‌های واقعیت مجازی این کمپانی نیز که با نام اچ‌تی‌سی Vive معروف شده‌ بود هنوز به‌بلوغ کافی برای عرضه جهانی نرسیده‌اند. گزارش‌های مالی هر سه‌ماهه اچ‌تی‌سی خبر از ضررهای مالی بزرگ می‌دهند و در انتها پیش‌بینی می‌کنند که در سه‌ماهه آینده وضع از این نیز بدتر شود.

فروش آخرین پرچم‌دار تایوانی‌ها نا‌امیدکننده بود. عوامل مختلفی را می‌توان در عدم استقبال خریداران از M9 دخیل دانست؛ اما در این میان دو عامل بیشتر از بقیه موجبات شکست اچ‌تی‌سی را در بازار فراهم کردند. که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

اصرار به تکرار یک موفقیت تکراری

قطعا طراحی گوشی‌ اچ‌تی‌سی One یک موفقیت بزرگ بود که سودهای کلانی را برای کمپانی به همراه داشت. در زمانی که طراحی‌ و کیفیت ساخت پایین تلفن‌های سامسونگ، داد همه منتقدان را در آورده بود؛ بدنه تمام فلزی، لبه‌های برش خورده با الماس و زیبایی چشم‌نواز تلفن‌های سری One اچ‌تی‌سی نظر هر خریداری را به خود جلب می‌کرد.

gsmarena_003

اما مشکل از زمانی شروع شد که تایوانی‌ها تصمیم گرفتند تا زبان طراحی موفق خود را برای نسل‌های بعدی تلفن‌هایشان نیز به‌کار بگیرند. البته این رویه معمولی بین بیشتر کمپانی‌های تلفن‌ساز است که یک زبان طراحی را برای تلفن‌های هوشمند مختلفشان استفاده می‌کنند و به‌نوعی این زبان طراحی امضای آن برند می‌شود؛ اما همین امضا نیز تاریخ انقضایی دارد! بسیاری از کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده‌ تلفن‌های هوشمند سعی دارند تا هرساله بازنگری کلی در طراحی تلفن‌هایشان، به ویژه پرچم‌داران خود داشته باشند؛ البته در این میان استثنایی وجود دارد به نام آی‌فون که هر دو سال طراحی آن مورد بازنگری کلی قرار می‌گیرد. بنابراین هر کمپانی که برخلاف این خواست کاربران عمل کند، مطمئنا مورد بی‌مهری آن‌ها قرار خواهد گرفت. همان اتفاقی که این روزها شاهد هستیم برای دو برند بزرگ سونی و اچ‌تی‌سی در حال رخ دادن است. هر دو این کمپانی‌ها با اصرار به بهره‌گیری از یک طراحی تکراری، هرچند زیبا، بخش بزرگی از بازار خود را از دست داده‌اند.

دلیل این عدم استقبال نیز واضح است! مدت‌هاست نوآوری بزرگی در تلفن‌های هوشمند شاهد نبودیم که باعث شود کاربران برای ارتقا تلفن‌های هوشمند قدیمی خود اقدام کنند. برای مثال یک کاربر تلفن اچ‌تی‌سی وان M8، برای بهره‌مندی از کدام ویژگی هیجان‌انگیز وان M9 باید برای خرید آن هزینه کند؛ زمانی که حتی تشخیص این تلفن جدید از تلفن خودش از نظر ظاهری کار دشواری است!

کوره‌ای به‌نام اسنپدراگون 810

Snapdragon-810-Qualcomm-medium

مشکل داغ شدن پردازنده‌های سری اسنپدراگون 810 برای کمپانی سازنده یعنی کوآلکام بسیار گران تمام شد. سامسونگ به‌خاطر همین مشکلات در پرچم‌دار امسالش پردازنده‌های ساخت خود را جایگزین پردازنده اسنپدراگون کرد. ال‌جی نیز که خودش خط تولیدی برای ساخت پردازنده‌های اختصاصی‌ نداشت؛ قید استفاده از پرچمدار پردازنده‌های کوآلکام یعنی اسنپدراگون 810 را زد و مدل 808 را جایگزین آن کرد. اما در این میان دو کمپانی که بیشتر از همه از نقص فنی پردازنده‌های کوآلکام متضرر شدند، سونی و اچ‌تی‌سی بودند که با پخش شدن خبر داغ کردن بیش‌ازحد تلفن‌هایشان، بسیاری از خریداران از خرید تلفن‌های پرچمدار این دو برند منصرف شدند.

تمام این عوامل در کنار اشتباهاتی در امر بازاریابی مثل تجربه ناموفق اچ‌تی‌سی از به‌کار بردن دوربین‌های 4 مگاپیکسلی با تکنولوژی اولترا پیکسل که نتوانست خریداران را به استفاده از آن قانع کند و همچنین بهره‌گیری از پردازنده‌های نه‌چندان قدرتمند ساخت مدیاتک در جدیدترین سری تلفن‌هایش، همه و همه موجب شدند تا اچ‌تی‌سی که روزگاری تولیدکننده شماره یک تلفن‌های هوشمند اندرویدی بود این روزها صحبت از ورشکستگی‌اش در میان باشد.

اما اچ‌تی‌سی برای خروج از بحران چه چاره‌ای اندیشیده‌ است؟

راه حل اچ‌تی‌سی برای خروج از بحران واضح است. اچ‌تی‌سی باید در طراحی محصولاتش یک تجدید نظر کلی کند. مدت‌هاست کاربران تلفن‌های هوشمند اچ‌تی‌سی به‌خصوص پرچم‌داران آن دلیلی نمی‌بینند تا تلفن هوشمند خود را به جدیدترین نسخه ارتقا دهند. رابط کاربری اختصاصی اچ‌تی‌سی نیز مدت‌هاست تغییر بزرگی را به خود ندیده است. بخش دوربین نیز چند وقتی است در پرچم‌داران اچ‌تی‌سی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و در مقایسه‌هایی که بین کیفیت تصاویر پرچم‌دار اچ‌تی‌سی و سایر رقبا انجام گرفته است، نماینده اچ‌تی‌سی به‌هیچ‌وجه جایگاه خوبی نداشته است.

اما گویا تایوانی‌ها راه‌حل بهتری برای جبران زیان‌های اخیر خود دارند! تازه‌ترین تلاش اچ‌تی‌سی برای خروج از بحران، معرفی تلفن هوشمند اچ‌تی‌سی وان A9 بوده است. تلفنی که کمپانی سازنده‌اش بدون کوچک‌ترین ترس و واهمه‌ای آن را یک نمونه اندرویدی از پرچم‌دار اپل یعنی آی‌فون 6S می‌داند.

htc_one_a9_review_04 [800x600]

تقلید از طراحی‌ تلفن‌های هوشمند سایر برندهای بزرگ، به‌ویژه آی‌فون‌های اپل، موضوعی جا افتاده برای کمپانی‌های کپی‌ساز چینی بوده است. آن‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در بخش طراحی تلفن‌های هوشمندشان ندارند و ترجیح می‌دهند تا از تجربیات موفقیت‌آمیز سایر برندهای بزرگ استفاده کرده و محصولاتی متوسط و با قیمتی پایین را به خریداران عرضه نمایند.

اما زمانی که نامی به بزرگی اچ‌تی‌سی که همواره برگ برنده تلفن‌های هوشمندش، طراحی‌های بی‌نقص آن‌ها بوده است، دست به کپی‌برداری از طراحی آی‌فون می‌زند و این موضوع را به‌عنوان یک نقطه قوت برای تلفن هوشمندش در تبلیغات ذکر می‌کند؛ باید گفت که فاجعه‌ای بزرگ رخ داده است!

اچ‌تی‌سی می‌گوید گوشی وان A9 دقیقا مشتریان آی‌فون را هدف قرار داده است. برای این‌که ببینیم این ادعای اچ‌تی‌سی چقدر می‌تواند درست باشد؛ باید ابتدا از خودمان بپرسیم به‌طور کلی چرا خریداران آی‌فون به خرید این محصول اپل علاقه نشان می‌دهند.

آیا خریداران آی‌فون صرفا به‌خاطر طراحی این محصول به‌سمت آن جذب می‌شوند که حالا وان A9 بخواهد با تقلید از همان طراحی دل این طیف از خریداران را به‌دست آورد؟ قیمت وان A9 با اختلاف زیاد از آی‌فون 6S کم‌تر است؛ اما آیا کسی که بودجه لازم را برای خرید یک آی‌فون فراهم کرده است، صرف قیمت کم‌تر وان A9 می‌تواند او را از خرید پرچم‌دار اپل منصرف کند؟ شاید سیستم‌عامل اندروید برای A9 یک برگ برنده باشد، ولی سوال اینجاست که چرا کسی که قصد خرید آی‌فون را داشته است باید بخواهد طعم اندروید را بر روی تلفن میان رده‌ای مثل A9 بچشد و نباید به‌سمت پرچم‌داران پرزرق‌وبرق سایر کمپانی‌های بزرگ اندروید‌‌ساز بروند؟

اچ‌تی‌سی وان A9 با داشتن پردازنده نه‌چندان قدرتمند مدل اسنپدراگون 617، دوربین 13 مگاپیکسلی و باتری با ظرفیت 2150 میلی‌آمپر؛ هرچند که یک میان‌رده قدرتمند محسوب می‌شود اما نمی‌تواند شانسی برای رقابت در بازار پرچمداران داشته باشد. سوالی که برایمان پیش آمد، این است که اچ‌تی‌سی چگونه می‌خواهد خریداران یک پرچمدار قدرتمند مانند آی‌فون 6S را به خرید یک میان‌رده اندرویدی ترغیب کند؟!

HTC-One-A9-3 [800x600]

اچ‌تی‌سی وان A9 می‌تواند در بخش میان‌رده‌های بازار موفق باشد. کسانی که نمی‌خواهند بودجه زیادی را برای خرید یک آی‌فون هزینه کنند، می‌توانند با خرید این تلفن هوشمند تجربه‌ای نزدیک به استفاده از محصول اپل داشته باشند. اما این‌که تصور کنیم وان A9 می‌تواند بخشی از بازار آی‌فون را تصاحب کند چندان عقلانی به‌نظر نمی‌رسد.

نظر شما در این‌باره چیست؟ آیا وان A9 راه خروج اچ‌تی‌سی از بحران است؟

4 در مورد “آیا تولید تلفنی شبیه به آی‌فون، راه نجات اچ‌تی‌سی از بحران است؟!”

  1. این اچ تی سی چقدر کم عقله!
    اکثر کسایی که ایفون میخرن یا به خاطر برند اپل هست یا سیستم عاملش!
    اونوقت دقیقا چطور طرفدارای اپلو هدف قرار داده؟
    اچ تی سی جمع کن بساطو!
    هر کسی که هواوی نمیشه!
    ممنون.

    1. من طرفداره سامسونگم ولی یه سوال تو واقعا الان گوشی HTC رو با هواوی مقایسه کردی!!!!!!! خییلی حرف مسخره و خنده داری بود یه جورایی جک بود.

  2. انصافا چرا وقتی اچ تی سی تو طراحی گوشی هاش تغییر نمیده یا تغییراتی کوچک میده میگن بده ولی وقتی سونی دست از امنی بالانس ور نمیداره یا فوقش تغییراتی کوچک ایجاد میکنه میگن خوبه درصورتی که اچ تی سی با بولند گوها بوم سوندش که در جلوی گوشیه تو رنگ طلایی زیبایی خاص خودش را دارد سونی هم با امنی بالانس زیباییی خاص خودش را دارد.نظر دادم تعصب نداشتم مثبت بده تعصب نداشته باش!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH