بررسی ساعت نامبروان S3: هر گردی گردو نیست!

No.1 S3 14

دنیای ساعت‌های هوشمند هر روز در حال بزرگ‌تر شدن است و این رشد زیاد منجر به تولید محصولاتی متنوع و گوناگون از سازندگان مطرح و غیر مطرح شده است که همگی سعی دارند تا خریداران را به تهیه یکی از محصولات جدیدشان ترغیب کنند. چندی پیش برایتان یک ساعت از سازنده‌ای به نام نامبروان را بررسی کردیم که اسمارت واچ سامسونگ با نام Gear2 را به صورت علنی کپی کرده بود اما با ساختاری با کیفیت و قیمتی بسیار کم‌تر به دست مشتری می‌رساند. حال این سازنده، در گام بعدی محصولی با نام نامبروان S3 تولید کرده که بسیار به ساعت هواوی شبیه است. البته با بهایی کم‌تر و کارایی پایین‌تر که مورد نخست سبب می‌شود تا خرید آن برای اکثر کاربران ممکن شود و گزینه دوم طرفداران نسخه‌های پرمیوم را ناامید می‌سازد. حال به این بهانه، اسمارت واچ NO.1 S3 را به آزمایشگاه دعوت کردیم تا از نزدیک‌تر به بررسی آن بپردازیم.

No.1 S3 4

کیفیت و طراحی

بایستی ظاهر این ساعت را نقطه اصلی در برتری و جذب مخاطبش دانست، جایی که کمپانی‌های چینی در این چند سال اخیر در آن بسیار ماهر شده‌اند. حال اگر یک شرکت معتبر و پر آوازه در شبیه سازی محصولات اپل باشند و یا سازنده‌ای نسبتا گم‌نام برای کپی برداری مطلق؛ دیگر تفاوتی ندارد، آن‌ها واقعا حرفه‌ای هستند! هنگامی که برای نخستین بار S3 را در دست می‌گیرید، فرم گرد ساعت با بدنه فلزی و بند چرمی، لبخند را به راحتی بر روی لبان شما می‌نشاند.

No.1 S3 18

تک کلید فیزیکی نیز در گوشه سمت راست تعبیه شده که میزان حساسیت خوبی دارد. بند ساعت کمی سفت به نظر می‌رسد اما به گفته سازنده از چرم اصل بوده و به این راحتی‌ها خراب نمی‌شود. در واقع از نگاه رو‌به‌رو و کنار، S3 یک کپی برابر اصل از ساعت هواوی است. اما وقتی که آن را به پشت بر می‌گردانید، تفاوت‌ها نمایان می‌شود. سطح پشتی ساعت از پلاستیک است و برخلاف اسمارت واچ هواوی، می‌توان با چرخاندن آن را باز کرد.

No.1 S3 1

در زیر این کاور، باتری قرمز رنگی قرار دارد که اگر آن را بردارید، با محل ورودی سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی روبه‌رو می‌شوید که این امر نشان از توانایی S3 در فعالیت به عنوان یک گوشی همراه دارد.

No.1 S3 11

سنسور ضربان قلب هم بدین خاطر بر روی بند ساعت منتقل شده تا متوجه شوید که اگر این بند را بخواهید عوض کنید، یکی از قابلیت‌های مهم اسمارت واچ خودتان را از دست خواهید داد.

No.1 S3 3

در کل با آنکه S3 طراحی خود را از روی ساعت هواوی به عاریه گرفته است، با توجه به ظاهر گرد و کپی با کیفیتش، بر روی دست نمای خوبی خواهد داشت، به‌خصوص اگر شما دارای دستانی نه چندان ظریف باشید!

نمایشگر

اگر ساعت را قبل از روشن بودن در جلوی دیدگان خود بگیرید، نمایشگری گرد با وضوح ۲۴۰ در ۲۴۰ پیکسل در جلوی دیدگان‌تان است که با یک شیشه مستحکم پوشانده شده و رنگ مشکی آن به خوبی با بدنه‌اش هماهنگی دارد. اما زمانی که S3 را روشن می‌کنید، متوجه می‌شوید این نمایشگر چندان هم گرد نیست! به یاد ساعت موتورولا بیفتید که پایین آن به حالت تخت طراحی شده و در واقع مقداری از نمایشگر با فضای خالی مشکی پوشانده شده بود و البته، S3 فضای بیشتری دارد و شاید این سیاهی تا حدی در ذوق‌تان بزند. به همین خاطر باید سعی کنید تا از تم مشکی برای ساعت بهره بگیرید تا این مورد چندان به چشم نیاید.

No.1 S3 5

در این بخش سازنده هم تا حد زیادی ناشی‌گری از خودش نشان داده تا به خوبی متوجه شویم با یک کمپانی درجه دوم روبه‌رو هستیم. در حالتی که شما اینترفیس گرد را بر روی اسمارت واچ انتخاب می‌کنید، مقدار زیادی از سطح پایینی غیب می‌شود، درست مثل حالتی که شما بخشی از یک عکس را با بی‌دقتی بریده باشید، این امر مشهود است و سازنده هیچ تلاشی نکرده تا بلکه تصویر اینترفیس ساعت را با ساختار نمایشگر هماهنگ کند و به‌راحتی قید بخش مهمی از چهره تصویر را زده است. این امر حتی در منوها نیز دیده می‌شود و برخی از کلمات بدین خاطر از بین رفته (حتی در بالای نمایشگر) و دیگر خودتان بایستی حدس بزنید که چه چیزی نوشته است (که البته کار چندان سختی نیست).

No.1 S3 13

در مقابل، کیفیت نمایشگر در حد بسیار خوبی دارد و حتی در نگاه از زاویه‌ها نیز رنگ نمی‌بازد. لمس به طور معمول عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد و با سوایپ کردن از چپ به راست، می‌توانید عمل بازگشت (همان کلید back) را انجام دهید. رنگ‌ها نیز به خوبی به نمایش در می‌آید و خوانایی آن در زیر نور آفتاب قابل قبول است.

عملکرد

در این قسمت کم کم تفاوت‌های عیان می‌شود. دیگر سیستم عاملی چون اندروید Wear در کار نیست و از طرفی هم ساعت تنها منحصر به چند گوشی خاص نمی‌شود. S3 را نه تنها با تمام گوشی‌های اندرویدی می‌توانید تنظیم کنید، بلکه آی‌فون هم داشته باشید، باز قادر هستید تا اسمارت واچ خودتان را با آن کانکت نمایید. البته کیفیت اتصال با آی‌فون، آن چیزی نیست که انتظارش را دارید ولی حداقل نیازهای شما را برآورده می‌کند. برای این کار، تنها کافی‌ست که بلوتوث محصول اپلی خود را روشن کرده و خیلی ساده متصل شوید. حال اگر گوشی‌تان زنگ بخورد، قادر هستید از روی ساعت شماره و نام فرد را ببینید و حتی با وی صحبت نیز بکنید. لیست کانتکت‌های شما نیز بر روی ساعت‌تان قرار دارد و به همین خاطر قادر هستید تا هر تماسی که می‌خواهید، از روی ساعت برقرار کنید. اما راه‌های بهتری نیز برای اتصال وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از برنامه Mediatek SmartDevice است، نرم‌افزاری که به ارتباط محصولات با پردازنده مدیاتک مربوط است. با نصب این اپ، این بار پیغام‌های تلگرام و لاین و واتس‌اپ و… هم بر روی ساعت نمایش داده می‌شود. البته عملکرد دستگاه با گوشی‌های اندرویدی بسیار بهتر است و معمولا نوتیفیکیشن‌ها در آی‌فون به خوبی نمایش داده نمی‌شود اما در سیستم عامل ربات سبز، به خوبی اعلانات نشان داده شده و شما را از حال و احوال دستگاه‌تان باخبر می‌سازد، اگرچه عدم پشتیبانی از متن فارسی در مدلی که ما داشتیم، بیشتر از هر چیزی برای‌تان فونت‌های مربعی را نشان می‌دهد که هیچ ارزشی ندارد! اما طبق سوالی که از سازنده کردم، ساعت‌های عرضه شده در منطقه خاورمیانه و ایران، توانایی پشتیبانی از این حروف را دارند و محصولی که در اختیار ما قرار داشت، مدل نهایی برای عرضه در ایران نیست.

No.1 S3 2

یکی از ایرادات این ساعت که هرچقدر تلاش کردم موفق به برطرف کردنش نشدم، به تماس‌ها بازمی‌گردد. در واقع زمانی که شخصی به شما زنگ می‌زند، ابتدا صدای وی فقط از روی اسپیکر ساعت پخش شده و برای آنکه با گوشی حرف بزنید، بایستی به صورت دستی تنظیم بلوتوث را به میکروفن گوشی انتقال دهید که عمل چندان خوشایندی نیست؛ به‌خصوص اگر در جایی باشید که پخش صدا حتی به مدت کوتاه سبب آزار شود و یا درون ماشین نشسته باشید که تمرکز کافی برای سوئیچ کردن بلوتوث برایتان امکان پذیر نباشد.

No.1 S3 12

برنامه‌ها

بر روی ساعت به صورت پیش فرض ۲۸ برنامه نصب شده که با دو اپلیکیشن پیشنهادی مدیاتک، تعداد آن‌ها به ۳۰ می‌رسد که رقم قابل قبولی به نظر می‌رسد. شما می‌توانید از طریق اپلکیشن Dialer شماره بگیرید یا با Messaging پیغام‌هایتان را چک کنید. بسیاری دیگر چون کانتکت لیست، تنظیمات، آلارم، ماشین حساب و… نیز عملکرد واضحی دارند.

No.1 S3 6

اما برخی از اپلیکیشن‌ها خاص‌تر هستند. مثلا Pedometer میزان گام‌های روزانه به همراه کالری مصرفی شما را اندازه‌گیری می‌کند یا برنامه Heartrate از طریق سنسور روی بند ساعت که چندان هم دقیق نیست، میزان تپش قلب شما در دقیقه را اندازه می‌گیرد و میزان اشعه ماورا بنفش یا UV نیز قابل اندازه‌گیری است تا ببینید در حد سالم قرار دارد یا فراتر از آن است و بایستی سریعا محیط را ترک کنید!

No.1 S3 8

سایر برنامه‌ها چون گالری، پخش ویدئو (نمونه‌های ساده‌ای که خود ساعت توانایی پخش دارد)، فایل منیجر و … نیز که دیگر برای همه آشنا است.

عملکرد مستقل ساعت

یکی از ویژگی‌های اصلی S3 توانایی استفاده از سیم‌کارت و کارت حافظه جانبی است که سبب می‌شود تا به عنوان یک دستگاه مستقل و بدون نیاز به گوشی تلفن همراه نیز بتوان از آن بهره برد، نکته‌ای که آن را با اکثر اسمارت واچ‌های بازار متفاوت می‌کند. اما این عملکرد، واقعا مفید است؟

دلیل عدم بهره گرفتن سایر سازندگان از این قابلیت مجزا، به عدم توانایی آن‌ها باز نمی‌گردد، بلکه آن را تا حد زیادی بلا استفاده می‌دانند. در واقع هنگامی که شما از سیم‌کارت مجزا استفاده می‌کنید، بایستی تنها از روی اسپیکر ساعت به مکالمه بپردازید و یا ارسال پیامک از طریق صفحه کلید بسیار ریز ساعت نیاز به هنرمندی بسیار دارد!

No.1 S3 7

پس بهتر است خودمان را گول نزنیم، سیم کارت مجزا برای یک اسمارت واچ کوچک، قابلیت چندان کاربردی نخواهد بود، ضمن اینکه S3 تنها در شبکه GSM یا همان 2G فعالیت می‌کند و برای همین به عنوان یک هات اسپات اینترنتی هم نمی‌شود از آن استفاده کرد.

سخت‌افزار

معمولا کاربران به قدرت سخت‌افزاری یک ساعت توجه چندانی نمی‌کنند چون از آن انتظار خیلی زیادی را نمی‌کشند. نامبروان هم به همین خاطر شما را ناامید نمی‌کند و با یک پردازنده ضعیف مدیاتک در کنار ۶۴ مگابایت رم، در حد همان اسمارت واچ معمولی عمل می‌کند. البته در گشت و گذار در منو و یا اجرای برنامه‌های پیش‌فرض ساعت، لگ زدن و یا کندی‌ای مشاهده نمی‌شود. حافظه داخلی S3 هم ۱۲۸ مگابایت است که از طریق کارت حافظه تا ۱۶ گیگابایت دیگر می‌توان آن را افزایش داد و حداقل به عنوان یک پلیر موسیقی مجزا از ساعت استفاده کرد (از طریق هدست بلوتوث).

No.1 S3 17

باتری

یک نمونه ۳۵۰ میلی‌آمپری که از طریق درب پشتی ساعت قابل دسترس بوده و شکل و شمایل جالبی دارد. شاید با دیدن آن به یاد یک آدامس بیفتید که در لفافه‌ای قرمز رنگ پوشانده شده و بر روی اسلات سیم کارت قرار گرفته است. از نظر توانایی نگاه‌داری شارژ، این امر رابطه مستقیمی با میزان و نحوه استفاده شما از S3 دارد. در حالت عادی شاید یک تا یک و نیم روز ساعت دوام بیاورد و اگر چندان با آن کار نکنید، تا ۲ روز هم بر روی شارژش می‌توان حساب باز کرد که رقم چندان خوبی به نظر نمی‌رسد؛ اگرچه با نگاه به محصولات بالا رده‌ای چون اپل واچ یا موتو ۳۶۰ از کمپانی موتورولا که در حد همان یک روز همراه کاربر خودشان هستند، متوجه می‌شویم که ایراد زیادی را هم نمی‌توان به S3‌ وارد کرد.

No.1 S3 10

برای شارژ کردن محصول نامبروان هم مجبور هستید تا یک ماژول اضافه را به بخش پشتی دستگاه متصل کرده و در حدود نیم ساعت منتظر بمانید تا به طور کامل شارژ شود.

No.1 S3 9

سخن پایانی

نامبروان S3 یک ساعت هوشمند با طراحی مقلدانه اما کیفیت ساخت خوب و قیمتی قابل قبول است که همین امر سبب خواهد شد تا کاربران زیادی توانایی تهیه آن را داشته باشند (حدود ۶۰ دلار). با توجه به رنگ‌بندی نسبتا متنوع مشکی، سفید و قهوه‌ای، می‌توان گزینه مناسب را برای خود پیدا کرد و به طور معمول نمای خوبی نیز بر روی مچ دست دارد. فقط هنگامی که نمایشگر را روشن می‌کنید، عدم گرد بودن کامل کمی در ذوق‌تان خواهد زد و برای شارژ کردن باتری نه چندان توانمندش هم نیاز دارید تا ماژول اضافی شارژر را همیشه همراه خودتان داشته باشید.

No.1 S3 16

7 در مورد “بررسی ساعت نامبروان S3: هر گردی گردو نیست!”

  1. خب همینا هستن که آب روی هواوی غول رو میبرن
    ملت فکر میکنن هواوی اینه
    در صورتی که اصل هواوی واچ انقدر زیبا و شیکه که به شهصه هبچ ساعتی جز اون رو نمیخوام

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH